UżywaneOpinieUżywany Seat Leon II (2005-2012) - opinie, dane techniczne, usterki

Używany Seat Leon II (2005-2012) – opinie, dane techniczne, usterki

Dla wielu to najbardziej sportowy współczesny kompakt. Jak pokrewieństwo ze Skodą Octavią, VW Golfem i Audi A3 wpływa na charakter Seata Leona? Oto opinie o drugiej generacji modelu.

Projektanci Seata – marki zdecydowanie stawiającej na sportowe doznania – tworząc Leona zadbali o to, by samochód ukrył techniczne pokrewieństwo z innymi samochodami kompaktowymi koncernu VAG: Volkswagenem Golfem V, Skodą Octavią II i Audi A3 II. Leon II to auto bardzo niskie, z muskularnymi błotnikami i klamkami tylnych drzwi sprytnie ukrytymi w okolicach słupka. W stosunku do swoich konstrukcyjnych „braci” jego zawieszenie (tylne niezależne, wielowahaczowe) zestrojono dość twardo, nawet za bardzo, zwłaszcza przy zestawieniu z Leonem w podstawowej wersji silnikowej. Modernizacja z 2009 r. nieco poprawiła wybieranie przez Seata drogowych nierówności, nie odbierając niczego ponadprzeciętnym właściwościom jezdnym cechującym ten model. Pod maskę trafiły doskonale znane z Volkswagenów, Skód i Audi silniki: benzynowe wolnossące i TSI, wysokoprężne z pompowtryskiwaczami i common rail, a także popularne 1.9 TDI. Seat proponował liczne wersje usportowione (FR) i grubo ponad 200-konne Cupry. Z zasadzie jeśli ktoś planuje kupić sobie kompaktowego hot-hatcha, powinien poważnie rozważyć Leona: w przeciwieństwie do konkurentów w nim wszystko ze sobą współgra i od razu czuć, że ten samochód od początku powstał, by wywoływać szybsze bicie serca.

Seat Leon II
Odpowiednio zestrojone zawieszenie (z tyłu wielowahaczowe) nie pozwala Leonowi ani na chwilę oderwać się od asfaltu. Świetnie prowadzą się nawet podstawowe odmiany o mocy ok. 100 KM.

Popularność Leona na tle konkurentów (także w obrębie koncernu) hamowała ograniczona funkcjonalność auta i obecność tylko jednej wersji nadwoziowej. W dodatku nie każdemu pasował twarda charakterystyka zawieszenia samochodu i niska, pasująca do Cupry pozycja za kierownicą. Trzeba przyznać, że projekt nadwozia niewiele się zestarzał, a dzięki obeznaniu mechaników w problemach silników VAG ten model nie jest już tak kłopotliwy w utrzymaniu jak dawniej. W dalszej części zweryfikujemy, jaką jednostkę napędową wybrać do Leona i na co ewentualnie później odłożyć pieniądze.

Seat Leon II
„Pośrednie” wersje Leonów (mocniejsze od bazowych, ale nie tak szybkie jak Cupry) nazywały się FR (2.0 TSI 200/211 KM i 2.0 TDI 170 KM). Po liftingu producent wprowadził pakiet stylistyczny FR-Line (fot.), który można było zestawić z podstawowymi jednostkami napędowymi.

Używany Seat Leon II – wnętrze

W środku Seat Leon nie jest tak ciekawy jak na zewnątrz, ale na pewno atrakcyjniejszy od Volkswagena Golfa. Trochę razi ogromna konsola środkowa z mnóstwem niewykorzystanego miejsca, na którym „zieje” niezbyt estetyczny srebrny plastik. Nieco lepiej wygląda kokpit z opcjonalnym, większym, kolorowym ekranem multimediów. Seat umiejętnie poskładał kokpit, leczy wykorzystał do tego mało wyszukane tworzywa, miękkie tylko w górnej części deski rozdzielczej. Trochę brakuje miejsc na napoje (jest tylko jedno, za lewarkiem biegów) i schowków. Brak zastrzeżeń do do czytelności zegarów (w efektownych tubusach) i łatwości obsługi poszczególnych przełączników.

Seat Leon II
Poziomem wykończenia Seatowi bliżej do Skody niż do Volkswagena. Ale przynajmniej „coś się tu dzieje”.

By jeździć Leonem i czerpać z tego przyjemność, trzeba go po prostu polubić. Nie każdemu przypadnie bowiem do gustu niska pozycja za kierownicą (nawet przy maksymalnym podwyższeniu) i ograniczone przeszklenie karoserii: Seatem trudniej się zatem manewruje niż innymi kompaktami, ale o wiele przyjemniej pokonuje drogowe łuki. Tylny rząd można określić mianem „w sam raz”, choć tylko dla 2 osób. Bagażnik ma pojemność 340 l i ustawny kształt, na plus także jego wykończenie. Przy pakowaniu zakupów trochę przeszkadza wysoko umieszczony próg załadunku i niewielkich rozmiarów klapa.

Używany Seat Leon II – silniki benzynowe

Seat Leon II debiutował w momencie stopniowego wypierania wolnossących silników przez jednostki TSI. Tylko jeden silnik bez turbodoładowania przetrwał do samego końca produkcji: bazowy 1.4 o mocy 85 KM. Do liftingu zdołano już wycofać popularnego 1.6 8V oraz 2.0 FSI (150 KM). Co ciekawe, na bazie tego ostatniego opracowano wersję turbodoładowaną (2.0 TFSI EA113), która początkowo posłużyła jako źródło napędu Leona FR. W Leonie Cupra stosowano pozornie identyczne, ale zupełnie inne jednostki 2.0 TSI z rodziny EA888 – te obarczone plagą ponadnormatywnego zużycia oleju. Do „zwykłych” Leonów trafił spokrewniony z nim 1.8 TSI (160 KM) oraz 1.4 TSI (125 KM), a pod koniec produkcji także 1.2 TSI (105 KM). Do kompaktowego Seata można już było zamawiać dwusprzęgłowe skrzynie DSG. Nie trafiła jednak do 2.0 FSI, którego zestawiano tylko z przekładnią automatyczną o klasycznej budowie.

Seat Leon II
Leonów 1.4 TSI niestety nie omijają problemy z wyciągającym łańcuchem rozrządu. Obecnie jego wymiana nie rujnuje jednak portfela (kosztuje ok. 1200-1500 zł). Warto zrobić go profilaktycznie.

Używany Seat Leon II – silniki Diesla

Seaty sprzed modernizacji sprzedawano z turbodieslami 1.9 TDI (90/105 KM) i 2.0 TDI (136/140/170 KM): oba z pompowtryskiwaczami, charakteryzujące się głośnym „klekotaniem”. Do 1.9 TDI przylgnęła łatka „pancernego”, ale nie tyczy się do odmiany BXE z nietrwałymi panewkami. Jeśli kusi nas dynamiczny 2.0 TDI, lepiej dołóżmy do nowszych (od 2009 r.) odmian z wtryskiem common rail (oznaczenie CR; pojemność i moc bez zmian). Po liftingu 1.9 TDI został wyparty przez nowoczesnego 1.6 TDI o bardzo podobnych parametrach, także godnego polecenia.

Seat Leon II
Poza odmianą BXE, 1.9 TDI imponuje trwałością, ale kulturą pracy nie może równać się z jednostkami z wtryskiem common rail (1.6 TDI, nowsze 2.0 TDI).

Używany Seat Leon II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Niby tylko 105 KM, ale dzięki momentowi (250 Nm) Leon 1.9 TDI nadąża nawet na drogach szybkiego ruchu”

„Świetne tylne klamki usytuowane w słupkach. W moim Seacie nie znalazłem korozji”

„Prowadzenie – absolutny majstersztyk. Auto na zakrętach przechyla się w minimalnym stopniu i jest bardzo bezpieczne”

„W środku wszystko ładnie rozplanowane. Przy okazji kokpit wygląda nietuzinkowo”

 Wady 

„Już po 2 latach jeżdżenia silnik zaczął spalać olej. W końcu samochód wrócił z wakacji na lawecie (1.8 TSI)”

„Brakuje trochę miejsca w obu rzędach siedzeń. Konkurenci są przestronniejsi”

„Niestety, słuchaniu muzyki z porządnych głośników Leona towarzyszą skrzypienia plastików”

„Ze środka niewiele widać przez malutkie szyby. Mikroskopijne lusterka nie poprawiają sytuacji”

Używany Seat Leon II – awaryjność, typowe usterki

Pierwsza sprawa to starsze turbodiesle 2.0 TDI PD. Ich problemy znają nie tylko właściciele Leonów. W tych silnikach lawinowo psuły się pompowtryskiwacze i turbosprężarki, a nawet pękały głowice (w wersjach 16-zaworowych). Wielu użytkowników zamiast reanimować starą jednostkę wymieniali ją na zmodernizowaną wersję z układem common rail. O problemach wybranych 1.9 TDI już wspominaliśmy (obracają się panewki). Burzliwą przeszłość mają również silniki TSI. Odmiany 1.8 i 2.0 (poza 2.0 TFSI) zużywały olej do tego stopnia, że niektórzy nieumyślnie doprowadzali do zatarcia silnika. Problem znika dopiero po przeróbce tłoków pod grubsze pierścienie: taka operacja kosztuje ok. 3500 zł. Te silniki nie są też wolne od kłopotów z łańcuchami rozrządu (w 2.0 TFSI zastosowano pasek), lecz plaga tych usterek częściej dotyka odmiany 1.2 TSI i 1.4 TSI. Jak przy opisywaniu każdego samochodu ze skrzynią biegów DSG, przestrzegamy przed naturalnym zużyciem tej przekładni po przekroczeniu 200-250 tys. km: remont skrzyni (nowe sprzęgła, naprawa mechatroniki) pochłonie ok. 5-6 tys. zł. Seat Leon zazwyczaj nie nastręcza użytkownikom uciążliwych problemów z elektroniką. Ci chwalą zabezpieczenie antykorozyjne samochodu, ale krytykują podatny na zarysowania lakier.

Seat Leon II - zawieszenie
Wielowahaczowe zawieszenie tylne Leona (trzy wahacze na koło) z powodzeniem wytrzymuje duże przebiegi. Kompletny zestaw kosztuje ok. 800 zł.

Używany Seat Leon II – gdzie jest nr VIN?

Numer identyfikacyjny znajduje się na tabliczce po lewej stronie komory silnikowej (niedaleko akumulatora). Odczytamy go również z szyby przedniej, patrząc z zewnątrz na okolice zegarów.

Seat Leon II

Używany Seat Leon II – sytuacja rynkowa

Skrajnie wyeksploatowane, ale bezwypadkowe Leony II z silnikami wysokoprężnymi startują od 10 tys. zł. Na godne uwagi auto trzeba dołożyć ok. 5 tys. zł, a za kwotę z dwójką z przodu mamy pełen wachlarz samochodów przedliftowych (bardzo zadbanych) i poliftowych w trochę gorszym stanie. Najdroższe „cywilne” egzemplarze podchodzą pod 30 tys. zł, powyżej ten kwoty – już tylko Cupry. Z nieznaczną przewagą dominują benzynowe Leony, bardzo często z wolnossącym 1.6.

Używany Seat Leon II – podsumowanie

Hiszpański kompakt udowadnia, że nie wcale nie trzeba kupować hot hatcha, by czerpać przyjemność ze zwykłej, codziennej jazdy i poczuć się jak w aucie sporo mocniejszym. Leona odradzamy osobom wyczulonym na komfort jazdy, bo nie zapewni go w takim stopniu jak np. konkurenci z Francji. Dobrze, że w tym nastawieniu na sport Seat Leon nie stracił wiele na funkcjonalności i wciąż można go rozważać jako samochód rodzinny (choć raczej dla rodzin z małymi dziećmi).

Zachęcamy do lektury materiałów o innych używanych Seatach:

Używany Seat Ibiza IV (2008-2017) – opinie użytkowników

Używany Seat Leon III (2012-2020) – opinie użytkowników

Używany Seat Alhambra II (2010-2020) – opinie użytkowników

Seat Leon II

Seat Leon II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.432/177/146 cm
Rozstaw osi258 cm
Pojemność bagażnika340-1165 l
Seat Leon II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benzynowe)
Silnik1.2 TSI1.41.4 TSI1.61.8 TSI
Pojemność1197 cm³1390 cm³1390 cm³1595 cm³1798 cm³
Paliwobenz., turbobenz.benz., turbobenz.benz., turbo
Maks. moc105 KM85 KM125 KM102 KM160 KM
Maks. moment175 Nm130 Nm200 Nm148 Nm250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,9 s13,7 s9,8 s11,7 s8,0 s
Prędkość maks.187 km/h172 km/h197 km/h184 km/h213 km/h
Śr. zużycie paliwa5,7 l/100 km6,5 l/100 km6,2 l/100 km7,2 l/100 km6,8 l/100 km
Seat Leon II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki Diesla)
Silnik1.6 TDI1.9 TDI1.9 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Pojemność1598 cm³1896 cm³1896 cm³1968 cm³1968 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc105 KM90 KM105 KM140 KM170 KM
Maks. moment250 Nm210 Nm250 Nm320 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,7 s13,3 s11,3 s9,3 s8,2 s
Prędkość maks.185 km/h174 km/h185 km/h205 km/h214 km/h
Śr. zużycie paliwa4,2 l/100 km5,1 l/100 km5,4 l/100 km5,5 l/100 km6,0 l/100 km
Seat Leon II – dane techniczne, osiągi, spalanie (najmocniejsze wersje)
Silnik2.0 TSI (FR)2.0 TSI (Cupra)2.0 TSI (Cupra R)2.0 TSI (Cupra 310)
Pojemność1984 cm³1984 cm³1984 cm³1984 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc200 KM240 KM265 KM310 KM
Maks. moment280 Nm300 Nm350 Nm425 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,3 s6,4 s6,2 s5,9 s
Prędkość maks.229 km/h247 km/h250 km/h259 km/h
Śr. zużycie paliwa8,1 l/100 km8,2 l/100 km8,1 l/100 kmb.d.

Używany Seat Leon II – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji