Trzecie wcielenie Ibizy powinno sprostać wymaganiom młodych, początkujących kierowców. Poznajmy opinie o używanym Seacie Ibiza III i odmianie sedan o nazwie Cordoba.
Debiutujący w 2002 roku Seat Ibiza III dzieli głównie rozwiązania konstrukcyjne (w tym płytę podłogową) z wprowadzonymi wcześniej Volkswagenem Polo IV i Skodą Fabią I. Po upływie kilkunastu lat większość powinna się zgodzić z tezą, że nadwozie hiszpańskiego auta zestarzało się najlepiej i przez długi czas stanowiło wzorzec stylistyczny dla pozostałych modeli Seata. W zgodzie z motywem przewodnim marki, koncern Volkswagena właśnie dla Ibizy zarezerwował aż cztery odmiany usportowione, wykorzystujące silniki benzynowe oraz wysokoprężne. Jednocześnie oferowano funkcjonalną odmianę 5-drzwiową oraz pakownego sedana, który wzorcem poprzednika także nazywał się Cordoba. Tym razem zrezygnowano z wersji kombi (trafiła ona do Fabii). Po tylu latach od debiutu mało kto już patrzy na rozmiary zewnętrzne, moc silnika czy też jakość wykończenia Ibizy: liczy się przede wszystkim zużycie paliwa, przewidywalny poziom niezawodności i odporność na korozję. Po Seacie, jako marce plasującej się gdzieś pomiędzy Skodą z Volkswagenem, nie należy się spodziewać jakości premium. Z drugiej strony daleko mu do auta „rozpadającego się w oczach”, choć klekoczące plastiki otrzymujemy już w cenie zakupu. Ten model ma wiele predyspozycji do rychłego stania się youngtimerem, oczywiście dopóki mowa o zachowanych w oryginale i uszanowanych Ibizach FR czy Cupra.
Ibiza świetne odnajduje się w roli niedrogiego hot hatcha (lub nawet warm hatcha), ale i powinna sprostać wymaganiom stawianym typowym samochodom miejskim, zwłaszcza że występowała w konfiguracji z wieloma ekonomicznymi silnikami (i często przy tym bezawaryjnymi). Ile trzeba w trzeciej dekadzie XXI wieku wydać na przystępnie utrzymany egzemplarz? Poznajmy opinie właściciele Seatów Ibiza III/Cordoba II.
Używany Seat Ibiza III/Cordoba II – wnętrze
W Ibizie panuje niemalże surowy klimat ze sportowego auta. Wszędzie dominuje czerń, przeplatana drobnymi wstawkami w kolorze srebrnym lub czerwonym, zarezerwowanym dla tylko topowych odmian. W tamtych czasach jeszcze nikogo nie dziwił brak klimatyzacji czy elektrycznych szyb w wersjach widniejących na początku cennika, stąd warto na portalach ogłoszeniowych zaznaczać najistotniejsze wyposażenie, by nie kupić totalnego „golasa”. Zachowawcza stylizacja kokpitu idzie w parze z przeciętną jakością wykonania. W kilkunastoletnich Seatach odpadają guziki konsoli środkowej, rysują się plastiki (głównie te mające ożywiać deskę) i przeciera się kierownica wraz z lewarkiem zmiany biegów. Właściciele zwracają też uwagę na zabierające sporo pola widoczności grube słupki nadwozia.
Przy długości niecałych 4 metrów nie ma co oczekiwać cudów. Zarówno w Ibizie, jak i Cordobie odległość od obydwu osi wynosi dokładnie 246 cm, stąd ich wnętrza są niemalże identyczne. Czyli jakie? Wystarczające dla młodej rodziny 2+2 (z małymi dziećmi) lub do okazjonalnych, niedalekich wypadów w czwórkę dorosłych osób. Można mieć pewne uwagi do kondycji tapicerek Seata – producent poprawił ich jakość dopiero po liftingu (2006 r.). Fotele z Ibizy FR/Cupra to zupełnie inna liga, głównie ze względu na doskonałe podparcie boczne. Bagażnik to wyraźna domena dłuższej Cordoby: zabierze bowiem na pokład aż 485 l. Otworem załadunkowym i kształtem nie dorównuje jednak hatchbackowi mieszczącemu od 267 l do 960 l po złożeniu oparć kanapy.
Używany Seat Ibiza III/Cordoba II – silniki
Ibizy i Cordoby w standardowych odmianach wykorzystują wyłącznie wolnossące silniki rozwijające od 54 do 115 KM. Gamę otwierają 3-cylindrowe 1.2 (54/60/64/70 KM), dalej mamy 4-cylindrowe jednostki 1.4 (75/86/101 KM), 1.6 (105 KM) oraz 2.0 (115 KM). Wszystkie wykorzystują pośredni wtrysk paliwa, za napęd rozrządu z kolei odpowiada pasek (wyjątek: łańcuch w silnikach 1.2). Dla wersji FR i Cupra zarezerwowano jednostkę 1.8 Turbo (jeszcze nie TSI) o mocy 150 i 180 KM (obydwie sprzedawane od 2004 r.). W każdej benzynowej Ibizie/Cordobie uświadczymy 5-biegowe skrzynie ręczne, sporadycznie trafiają się „automaty” (tylko w 1.4). Przekładnie o 6 przełożeniach zarezerwowano wyłącznie dla topowych turbodiesli 1.9 TDI, czyli tych z Ibiz FR (130 KM) i Cupra (160 KM). Jego „ugrzeczniona” odmiana (101 KM) plasuje się pośrodku stawki. Co ciekawe, do opisywanego Seata trafił również wolnossący 1.9 SDI (64 KM). To bardzo trwały i ekonomiczny, ale wyjątkowo ospały silnik przegrywający nawet z 3-cylindrowymi 1.4 TDI (70/75/80 KM), choć przynajmniej wyróżniający się lepszą kulturą pracy. Żadna Ibiza III/Cordoba II nie posiadała napędu na 4 koła.
Używany Seat Ibiza III/Cordoba II – opinie użytkowników
Zalety
„Jak na miejskie auto, to całkiem niezłe wyciszenie. Nawet na autostradzie nie trzeba do siebie krzyczeć”
„Zawieszenie Ibizy FR to istna bajka: świetna precyzja i bezpieczeństwo prowadzenia”
„Każdy mechanik zna to auto, a w internecie jest pełno filmików z samodzielnymi naprawami”
„Dobra wentylacja, parowanie nie jest problemem nawet z wyłączoną klimatyzacją”
Wady
„Do tyłu i na boki niewiele widać przez małe szyby. Trzeba też daleko stawać przed sygnalizatorem”
„Najobficiej jak na razie rdzewieją progi. Sporo korozji znalazłem też pod spodem”
„W 1.4 TDI trzeba przywyknąć do dużych wibracji – w końcu to konstrukcja 3-cylindrowa”
„Odpadają przyciski, skrzypią plastiki, niszczy się wnętrze: czuć, że to budżetowa marka Volkswagena”
Używany Seat Ibiza III/Cordoba II – awaryjność, typowe usterki
Część silników Seata miewa swoje przypadłości. W 1.2 rozciągają się łańcuchy rozrządu i zawodzą cewki zapłonowe; w 75-konnym 1.4 zapycha się tzw. odma, ograniczając przepustowość układu smarowania; w 1.8 Turbo z kolei bywają problemy z turbosprężarkami (odpadają łopatki turbiny i wpadają do komory spalania). Przy przebiegach przekraczających 200-250 tys. km trzeba się liczyć ze zwiększonym zużyciem oleju silnikowego. Biorąc pod uwagę turbodiesle, najbardziej przewidywalną (i najtańszą) eksploatację zapewni 1.9 SDI, pozbawiony takich elementów jak turbosprężarka i dwumasowe koło zamachowe. Podobnym, nieskomplikowanym osprzętem (oczywiście poza obecnością turbo) odznacza się 1.4 TDI, ale posiada on wadę fabryczną w postaci pojawiającego się luzu osiowego na wale korbowym. Do Ibizy/Cordoby najlepiej pasują 1.9 TDI, choć w ich przypadku trzeba się liczyć z nieco większymi kosztami doprowadzenia do porządku zużytego silnika (czasami nie trzeba od razu wymieniać turbo/dwumasy, a oddać je do regeneracji). Skrzynie biegów Seata pracują bez zarzutu, optymalną trwałość prezentuje również zawieszenie (nie wykracza poza przewidywalne terminy wymiany elementów eksploatacyjnych). Użytkowników bardziej irytują niedoróbki jakościowe Ibizy, czyli trzeszczące lub łamiące się plastiki, schodzący płatami bezbarwny lakier albo drobne usterki elektryczne. Prawdę mówiąc, w niemalże 20-letnim aucie nie powinny one już dziwić.
Używany Seat Ibiza III/Cordoba II – gdzie jest nr VIN?
Numery VIN znajdują się na wzmocnieniach w okolicach obydwu przednich amortyzatorów oraz w obudowie deski rozdzielczej z lewej strony.
Używany Seat Ibiza III/Cordoba II – sytuacja rynkowa
Rozsądny (choć niezbyt mocny) egzemplarz da się kupić już za 5 tys. zł, niemniej lepiej dołożyć jeszcze kilka (do ok. 7-10 tys. zł) na samochód w ciekawszym kolorze lub nawet poliftowy, ewentualnie z pakietem stylistycznym Sport. Budżet 10-12 tys. zł pozwoli cieszyć się z roczników 2006-2008, które przejechały mniej niż 200 tys. km. Rzadkie Ibizy FR/Cupra to już kwoty powyżej 15 tys. zł. Najwięcej jest 5-drzwiowych hatchbacków, najmniej… sedanów (Cordoba). Znacznie łatwiej kupić samochód benzynowy.
Używany Seat Ibiza III/Cordoba II – podsumowanie
Przy odrobinie szczęścia i zachowania ostrożności podczas zakupu, za czterocyfrową kwotę można kupić zadbaną Ibizę, która powinna bez większych problemów posłużyć przez kilka lat. Polecamy też rozglądać się za dobrze utrzymanymi Ibizami FR/Cupra: jeśli będą jeszcze tanieć, to nieznacznie (to zasługa bojowego wyglądu i świetnych silników 1.8 Turbo). Cordoba powinna odnaleźć się w roli podstawowego pojazdu dla rodziny z małymi dziećmi.
Zachęcamy do lektury innych artykułów o używanych Seatach:
Używany Seat Ibiza IV (2008-2017) – opinie użytkowników
Używany Seat Leon II (2005-2012) – opinie użytkowników
Używany Seat Leon III (2012-2020) – opinie użytkowników
Używany Seat Exeo (2008-2013) – opinie użytkowników
Używany Seat Altea (2004-2015) – opinie użytkowników
Używany Seat Alhambra II (2010-2020) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 395-428/170/144 cm |
Rozstaw osi | 246 cm |
Pojemność bagażnika | htb 267-960 l, sed 485-1140 l |
Silnik | 1.2 | 1.4 | 1.4 | 1.6 | 2.0 |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1198 cm³ | 1390 cm³ | 1390 cm³ | 1598 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 64 KM | 86 KM | 101 KM | 105 KM | 115 KM |
Maks. moment | 112 Nm | 132 Nm | 126 Nm | 153 Nm | 170 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,9 s | 11,9 s | 11,2 s | 10,6 s | 10,1 s |
Prędkość maks. | 165 km/h | 180 km/h | 190 km/h | 193 km/h | 198 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,0 l/100 km | 6,5 l/100 km | 6,7 l/100 km | 6,9 l/100 km | 7,8 l/100 km |
Silnik | 1.4 TDI | 1.4 TDI | 1.4 TDI | 1.9 SDI | 1.9 TDI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1422 cm³ | 1422 cm³ | 1422 cm³ | 1896 cm³ | 1896 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | diesel | turbodiesel |
Maks. moc | 70 KM | 75 KM | 80 KM | 65 KM | 100 KM |
Maks. moment | 155 Nm | 195 Nm | 195 Nm | 125 Nm | 240 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,8 s | 13,9 s | 12,9 s | 17,0 s | 10,8 s |
Prędkość maks. | 166 km/h | 172 km/h | 176 km/h | 162 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,7 l/100 km | 4,6 l/100 km | 4,6 l/100 km | 4,9 l/100 km | 5,0 l/100 km |
Silnik | 1.8 T (FR) | 1.8 T (Cupra) | 1.9 TDI (FR) | 1.9 TDI (Cupra) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1781 cm³ | 1781 cm³ | 1896 cm³ | 1896 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 150 KM | 180 KM | 130 KM | 160 KM |
Maks. moment | 220 Nm | 245 Nm | 310 Nm | 330 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,4 s | 7,3 s | 9,3 s | 7,6 s |
Prędkość maks. | 216 km/h | 230 km/h | 208 km/h | 220 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,9 l/100 km | 7,9 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,4 l/100 km |