Seat Exeo

Za Seatem Exeo przemawiają sprawdzone rozwiązania techniczne ulokowane w stosunkowo młodym samochodzie. Poznajmy opinie o używanym Seacie Exeo – czyli zmodernizowanym Audi A4 B7.

Trudno nazwać Seata Exeo modelem przełomowym. Już w momencie debiutu pod wieloma względami odstawał od konkurentów. Był bowiem wierną kopią schodzącego w 2008 r. z rynku Audi A4 B7, który z kolei stanowił rozwinięcie konstrukcyjne zaprezentowanego w 2000 r. modelu B6. Exeo, podobnie jak pierwowzór, był wobec tego autem ciasnym i nieszczególnie pakownym, wręcz konkurującym pod tymi względami z samochodami kompaktowymi. Seat nie poszedł jednak na łatwiznę i, choć na pierwszy rzut oka tego nie widać, pozmieniał nieco w „nowym, starym” modelu. Przemodelował stylistykę przedniej i tylnej części nadwozia, zaadoptował kokpit z A4 Cabrio oraz dodał nowoczesne wyposażenie. Pod maską z początku pozostawił sprawdzone silniki 1.6 8V i 1.8 Turbo, dopiero później wyposażając Exeo w odmiany TSI. Z kolei wszystkie turbodiesle to poprawione 2.0 TDI z zasilaniem common rail (CR). Co ciekawe, w Seacie zrezygnowano z odmian 4×4 (w Audi A4 był to napęd quattro) i dwusprzęgłowych skrzyń DSG/S tronic – dla wybranych wersji przewidziano tylko bezstopniowego Multitronica.

Przeczytaj opinie o pierwowzorze Seata Exeo – Audi A4 B7 (2004-2008)

Seat Exeo kombi
Exeo kombi (ST) jest dłuższe od sedana o 5 cm. Rozstaw osi pozostał niezmieniony – nadal mierzy przeciętne 264 cm, stąd auto nie wygrywa ilością miejsca w kabinie. W ogłoszeniach aż 4 na 5 wystawionych Exeo to właśnie kombi.

Debiut Seata w klasie średniej skończył się klapą. Exeo wycofano z oferty po pięciu latach produkcji, bez wprowadzenia następcy. Klienci nie dali się nabrać na nowy przód i tył, stąd samochód sprzedawał się co najwyżej przeciętnie. Z dzisiejszej perspektywy Seat coraz więcej zyskuje jako samochód używany. Kosztuje tyle co o kilka lat starsze Audi A4, ma pewniejsze silniki i bardziej współczesne wyposażenie, a jego nadwozie i wnętrze świetnie opierają się upływowi czasu. Czy warto wobec tego poszukać młodszego Seata zamiast Audi? Zobaczmy, co o Seacie Exeo sądzą ich właściciele.

Seat Exeo
Podobnie jak Audi A4 B7, przednie zawieszenie Seata Exeo obejmuje rozbudowaną konstrukcję wielowahaczową. Koszt regeneracji w dzisiejszych czasach nie rujnuje portfela – kosztuje ok. 1200 zł.

Używany Seat Exeo – wnętrze

Kokpit żywcem przeniesiono z Audi A4 B7, ale uwaga – z wersji kabriolet. Od standardowego A4, poza oczywiście kierownicą z logo Seata, różni się głównie obecnością okrągłych nawiewów wentylacyjnych. Z uwagi na pozycjonowanie przez markę modelu Exeo w segmencie premium, jakość wykończenia nie odbiega od tej w Audi. Deskę porządnie zmontowano z tworzyw o miłej fakturze, zadbano też o detale (m.in. tapicerowane schowki i wnęki). W tak młodym samochodzie trudno już o równie uporządkowaną konsolę środkową, w wybranych wersjach z kolorowym ekranem nawigacji. Wszystkie Exeo posiadają klimatyzację i 7 poduszek powietrznych, pośród opcji dostępne było nawet adaptacyjne wspomagania kierownicy.

Seat Exeo
Trudno uwierzyć, że to kokpit nawet 8-letniego auta. Intuicyjna obsługa starszych modeli koncernu VAG nigdy jednak się nie zestarzeje.

W kierunku foteli i kanapy płyną same słowa uznania: są one bowiem doskonale wyprofilowane, odpowiednio szerokie i odporne na zabrudzenia. Kanapę z kolei stworzono z przeznaczeniem dla dwóch osób. Środkowy pasażer nie dość, że siedzi na podwyższeniu, to jeszcze ma pomiędzy nogami duży tunel środkowy. Niestety, przestronnością w drugim rzędzie Exeo przegrywa nawet z niektórymi kompaktami, zwłaszcza gdy na przednich fotelach podróżują wysokie osoby i mocno je przesunęły do tyłu. Bagażniki Seata nie imponują pojemnością: mieszczą 460 l (sedan) lub 440 l w kombi, z możliwością powiększenia do 1355 l. Pochwały należą się za foremny kształt i pieczołowite obicie go dobrej jakości tapicerką.

Używany Seat Exeo – silniki

Początkowo Seat przewidywał tylko dwie odmiany benzynowe z długim rynkowym stażem – wolnossącego 1.6 8V (102 KM) oraz 150-konnego 1.8 Turbo. W 2009 r. do oferty dołączył silnik 2.0 TSI (200 KM) z paskiem rozrządu. Rok 2010 przyniósł wycofanie odmian 1.6 i 1.8 Turbo na rzecz nowej generacji jednostek TSI z łańcuchem rozrządu1.8 TSI (120/160 KM) i 2.0 TSI (210 KM). Żadna z nich nie zasłynęła niezawodnością, ale trzeba przyznać, gwarantują co najmniej niezłe osiągi. W roli turbodiesla osadzono jednostkę 2.0 TDI ze zmodernizowanym układem zasilania – common rail zamiast felernych wtryskiwaczy ze starszych wersji. Silnik rozwija 120 KM, 143 KM lub 170 KM, lecz tylko pośrednia łączyła się z inną skrzynią niż manualna, mianowicie bezstopniową Multitronic (podobnie jak 2.0 TSI/200 KM). Seat nie przewidział w Exeo konfiguracji z napędem na wszystkie koła.

Seat Exeo
1.8 Turbo to jednostka starej daty: nie tak żwawa jak 1.8 TSI, ale nieporównywalnie bardziej odporna na trudy eksploatacji. Bez problemu znosi też współpracę z instalacją gazową.
Seat Exeo
Wszystkie odmiany TDI pochodzą z poprawionych serii oznaczonych CR (common rail). Nic dziwnego, że częściej się je spotyka w ogłoszeniach niż wersje benzynowe.

Używany Seat Exeo – opinie użytkowników

 Zalety 

„Dzięki wielowahaczowemu zawieszeniu auto w zakrętach prowadzi się jak przyklejone do drogi”

„Wybrałem Exeo z 1.8 Turbo i nie żałuję. Części tanie jak barszcz i wymieniam tylko elementy eksploatacyjne”

„Świetnie wyciszone auto. Bez przeszkód można rozmawiać nawet podczas przelotów autostradą”

„Zaskoczyła mnie jakość wykonania wnętrza. Widać, że to Audi, tyle że ze zmienionym znaczkiem”

 Wady 

„Mój Seat posiada sportowe, obniżone zawieszenie. W mieście jest dosyć uciążliwe – trzeba uważać na dziury”

„Przez niewielki otwór załadunkowy w bagażniku sedana nie da rady ulokować wielkich przedmiotów”

„Co tu mówić, z tyłu jest po prostu ciasno. Na dłuższą metę dorosłym osobom nie będzie tam wygodnie”

„Niby ma 143 KM (2.0 TDI), ale nie czuć tej mocy. Według mnie silnik cechuje wyraźna turbodziura”

Używany Seat Exeo – awaryjność, typowe usterki

Jak w innych Seatach, Volkswagenach, Audi czy Skodach, w Exeo ryzykownym wyborem pozostają silniki TSI wyprodukowane do 2012 r. Ich główny defekt to ponadnormatywne spalanie oleju silnikowego po przekroczeniu 100 tys. km, a jedynym rozwiązaniem jest wymiana pierścieni tłokowych bądź przeróbka tłoków pod większe pierścienie. Poza tym konkretny typ jednostki 2.0 TDI – o kodzie CAGA (143 KM) ma nietrwałą pompę paliwową. Element łuszczy się, a powstałe w ten sposób opiłki krążą po układzie paliwowym i zatykają wtryskiwacze. Odbiorcy Exeo wolni są od problemów z popularnymi skrzyniami DSG/S tronic (w tym modelu ich nie oferowano), ale bezstopniowa przekładnia Multitronic również może nastręczyć kłopotów. W wyniku awarii modułu sterującego skrzynią auto początkowo zaczyna szarpać, a później w ogóle przestaje jechać. Pewne wydatki generuje także wielowahaczowe przednie zawieszenie.

Seat Exeo
W odróżnieniu od Audi A4 B7 (pośrodku), w Seacie Exeo (po prawej) nigdy nie montowano dwusprzęgłowych skrzyń biegów i napędu 4×4. Znakomita większość części zamiennych bez problemu pasuje z pierwowzoru, który zresztą bazuje na debiutującym 20 lat temu Audi A4 B6 (z lewej).

Używany Seat Exeo – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN w Seacie Exeo odczytamy z trzech sąsiadujących ze sobą miejsc. Wybito go na przegrodzie czołowej, z kolei tabliczka z numerem identyfikacyjnym znajduje się na wzmocnieniu bocznym prawym. Oprócz tego VIN jest doskonale widoczny z zewnątrz w obudowie deski rozdzielczej z lewej strony (przy wycieraczce kierowcy).

Seat Exeo
Seat Exeo

Używany Seat Exeo – sytuacja rynkowa

Na polskich ulicach trudno uświadczyć Seata Exeo. W ogłoszeniach jest ich 7 razy mniej od Audi A4 B7 – ok. 100 sztuk w całej Polsce. Przez ograniczoną popularność mało kto zdaje sobie sprawę z istnienia takiego modelu i korzyści płynących z jego zakupu. Seat Exeo kosztuje bowiem od 16 tys. zł do ok. 32 tys. zł, czyli tyle co odpowiednik z czterema pierścieniami, tyle że… 3-4 lata starszy. Na samochód poliftowy musimy przeznaczyć minimum 25 tys. zł. Widać wyraźną dominację odmian kombi (4 na 5 aut), udział benzynowych i wysokoprężnych Seatów rozkłada się równomiernie.

Używany Seat Exeo – podsumowanie

Na rynku wtórnym ciężko znaleźć równie nieskomplikowany konstrukcyjnie samochód z tak młodego rocznika. Pokrewieństwo z Audi w Seacie działa tylko na plus. Dzięki niemu mamy nieograniczony dostęp do niedrogich części zamiennych i czerpiemy przyjemność z najwyższej jakości wyciszenia oraz świetnego wykończenia. Szkoda tylko, że Seat Exeo jest tak ciasny w środku, a jego bagażniki – co najwyżej akceptowalne, stąd niezbyt sprawdzi się jako propozycja dla rodzin z dziećmi.

Zachęcamy do lektury materiałów o innych używanych Seatach:

Używany Seat Ibiza IV (2008-2017) – opinie użytkowników

Używany Seat Leon II (2005-2012) – opinie użytkowników

Używany Seat Leon III (2012-2020) – opinie użytkowników

Używany Seat Alhambra II (2010-2020) – opinie użytkowników

Seat Exeo

Seat Exeo – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 461-466/177/143 cm
Rozstaw osi 264 cm
Pojemność bagażnika sed 460 l, kmb 440-1355 l
Seat Exeo – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.6 8V 1.8 Turbo 1.8 TSI 1.8 TSI 2.0 TSI
Pojemność 1595 cm³ 1781 cm³ 1798 cm³ 1798 cm³ 1984 cm³
Paliwo benz. benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 102 KM 150 KM 120 KM 160 KM 200 KM
Maks. moment 148 Nm 220 Nm 230 Nm 260 Nm 280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,6 s 9,3 s 10,6 s 8,6 s 7,3 s
Prędkość maks. 190 km/h 217 km/h 202 km/h 225 km/h 241 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,5 l/100 km 7,9 l/100 km 7,3 l/100 km 7,3 l/100 km 7,7 l/100 km
Seat Exeo – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Pojemność 1968 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 120 KM 143 KM 170 KM
Maks. moment 290 Nm 320 Nm 350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,5 s 9,2 s 8,4 s
Prędkość maks. 201 km/h 215 km/h 229 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,5 l/100 km 5,5 l/100 km 5,8 l/100 km

Używany Seat Exeo – galeria

1 KOMENTARZ

  1. Co do pomp olejowych, nie tylko w CAGA występuje problem. „Ołówek” (napęd pompy) poprawiono dopiero w 10.2009, więc pozostałe diesle, produkowane do tego czasu, również obarczone są ryzykiem nagłego spadku ciśnienia. Od 10.2009, wydłużono trzpień pompy z 77 mm do 100 mm, jednak przy zastosowaniu tego samego materiału, co wydłużyło okres eksploatacji pomp, ale całkowicie nie rozwiązało problemu.
    P.S. Użytkownik od „turbo dziury” chyba nie jeździł samochodem z prawdziwą „turbo dziurą”, albo wcześniej miał przyjemność poruszania się samochodami 500+ Nm, ewentualnie bi- tri-turbo. Przy sprawnym DPF i dobrej kondycji silnika – nie ma wstydu 🙂
    Pozdrawiam.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here