Minivan Seata zrywa z nudą i oferuje dużo mocnych silników. Z jaką jednostką napędową najlepiej wybrać używanego Seata Alteę?
Rynek wtórny obfituje w wiele kompaktowych minivanów, ale niewiele takich jak Seat Altea – o smukłej sylwetce, precyzyjnym prowadzeniu (gwarantowanemu przez wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi) i z solidnie wykonanym wnętrzem. Alteę lepiej traktować jako auto rodzinne dla 4 osób, ponieważ piąte miejsce jest znacznie węższe od pozostałych. Jeśli komuś nie wystarczy 409-litrowy bagażnik, może sięgnąć po mieszczącą 532 l Alteę XL (bez możliwości przewozu 7 osób). Hiszpańskiego minivana polubią wysokie osoby i te choć trochę ceniące sportowe doznania. W ich realizacji pomagają stosunkowo mocne silniki, choć w gamie nie zabrakło słabszych, ale o prostszej budowie, czy też wyjątkowo oszczędnych.
Który silnik wybrać w używanym Seacie Altea? Przyjrzyjmy się wszystkim.
Używany Seat Altea – silniki benzynowe
Rozległa paleta przewiduje jednostki napędowe od 85 do 211 KM. Przez pierwsze dwa lata Seat przewidział jedynie dwie odmiany wolnossące – 1.6/102 KM oraz 2.0 z bezpośrednim wtryskiem paliwa (FSI) rozwijającego 150 KM. W 2006 r. gamę zasilił bazowy 1.4/85 KM (z wtryskiem wielopunktowym; także w 1.6) oraz pierwsze warianty TSI: 1.8/160 KM i 2.0/200 KM. Później dodano jeszcze 1.4 TSI (125 KM), 1.2 TSI (105 KM) i topowego 2.0 TSI o mocy 211 KM. W Seacie Altea, jako że był produkowany aż 11 lat, spotkamy zarówno awaryjne, początkowe wersje silników TSI, jak i systematycznie modernizowane, których awaryjność znacznie spadła. W zasadzie we wszystkich występuje ryzyko awarii turbosprężarki i łańcucha rozrządu, wynikających z ponadprzeciętnego zapotrzebowania na olej silnikowy. Powstrzymać je może jedynie przeróbka tłoków pod grubsze pierścienie, które nie będą przepuszczać oleju. Problem, choć w mniejszym stopniu, nie omija również wersji wolnossących. W silnikach TSI i FSI czasami zachodzi konieczność oczyszczenia kolektora ssącego i jego kanałów z nagromadzonego nagaru. Bezpośredni wtrysk wymusza montaż droższej instalacji gazowej, stąd do tego celu najlepiej wybrać silniki MPI (1.4 i 1.6).
Silnik | 1.4 16V | 1.6 8V | 2.0 FSI |
---|---|---|---|
Pojemność | 1390 cm³ | 1598 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 85 KM | 102 KM | 150 KM |
Maks. moment | 130 nm | 148 Nm | 200 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,1 s | 12,8 s | 9,6 s |
Prędkość maks. | 169 km/h | 181 km/h | 206 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,1 l/100 km | 7,7 l/100 km | 7,7 l/100 km |
Silnik | 1.2 TSI | 1.4 TSI | 1.8 TSI | 2.0 TSI | 2.0 TSI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1197 cm³ | 1390 cm³ | 1798 cm³ | 1984 cm³ | 1984 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 105 KM | 125 KM | 160 KM | 200 KM | 211 KM |
Maks. moment | 175 Nm | 200 Nm | 250 Nm | 280 Nm | 280 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,4 s | 10,3 s | 8,6 s | 7,7 s | 7,4 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 194 km/h | 210 km/h | 220 km/h | 218 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,9 l/100 km | 6,4 l/100 km | 7,1 l/100 km | 8,1 l/100km | 7,7 l/100 km |
Używany Seat Altea – silniki Diesla
W wysokoprężnych Alteach wyprodukowanych do 2009 r. uświadczymy niemieckie silniki TDI zasilane pompowtryskiwaczami. Na dole gamy umieszczono znanego 1.9 TDI (90/105 KM) w wielu odmianach, z czego dwie zasłynęły z nieprzewidywalnych awarii panewek (kod BXE i BLS). Po liftingu wprowadzono rozwijającego taką samą moc 1.6 TDI, wyposażonego już we wtrysk common rail. Poprawie uległa nie tylko kultura pracy, ale i zużycie paliwa przy równie wysokim poziomie niezawodności. Jedyne zarzuty stawiane 1.6 TDI tyczą się drogich i „delikatnych” wtryskiwaczy. Podobną „przemianę” przeszły topowe turbodiesle w Altei, czyli 2.0 TDI. Generują 136, 140 i 170 KM, z czego pośrednie mają albo głowice 16-zaworowe (BKD), albo 8-zaworowe (BMM). Mowa tu o starszych wcieleniach tych silników z pompowtryskiwaczami (PD). Były to wyjątkowo niedopracowane konstrukcje obarczone ryzykiem spektakularnych awarii głowic (potrafiły pękać; głównie 16-zaworowe), turbosprężarek i pompowtrysków (regeneracja: ok. 400 zł za sztukę). W 2009 r. wprowadzono zmodernizowane jednostki 2.0 TDI CR (140/170 KM), których niezawodność ustabilizowała się na przyzwoitym poziomie. Właśnie je warto rozważyć w Altei, bo zapewniają już niezłe osiągi (ok. 9 s do 100 km/h) i nie palą o wiele więcej od 1.6/1.9 TDI.
Silnik | 1.6 TDI | 1.6 TDI | 1.9 TDI | 1.9 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1896 cm³ | 1896 cm³ | 1968 cm³ | 1968 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 105 KM | 90 KM | 105 KM | 140 KM | 170 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 250 Nm | 210 Nm | 250 Nm | 320 Nm | 350 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,8 s | 12,2 s | 13,7 s | 12,3 s | 9,9 s | 8,6 s |
Prędkość maks. | 172 km/h | 183 km/h | 172 km/h | 183 km/h | 201 km/h | 208 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,8 l/100 km | 5,2 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,8 l/100 km | 6,2 l/100 km |
Używany Seat Altea – który silnik wybrać?
Młodsze Seaty, tj. wyprodukowane po 2012 r., mają już wszystkie silniki po niezbędnych poprawkach, stąd można w nich polecić niemal każdą jednostkę, pod warunkiem że nie ma ogromnego przebiegu. W starszych, a tym bardziej przedliftowych, lepiej trzymać się odmian wolnossących lub 1.9 TDI. Chyba że trafimy na auto z silnikiem TSI/2.0 TDI po gruntownym remoncie – a takie coraz częściej trafiają do ogłoszeń.
Polecamy uwadze nasze artykuły o używanym Seacie Altea:
Używany Seat Altea (2004-2015) – opinie użytkowników