Seat Altea 04

Minivan Seata zrywa z nudą i oferuje dużo mocnych silników. Z jaką jednostką napędową najlepiej wybrać używanego Seata Alteę?

Rynek wtórny obfituje w wiele kompaktowych minivanów, ale niewiele takich jak Seat Altea – o smukłej sylwetce, precyzyjnym prowadzeniu (gwarantowanemu przez wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi) i z solidnie wykonanym wnętrzem. Alteę lepiej traktować jako auto rodzinne dla 4 osób, ponieważ piąte miejsce jest znacznie węższe od pozostałych. Jeśli komuś nie wystarczy 409-litrowy bagażnik, może sięgnąć po mieszczącą 532 l Alteę XL (bez możliwości przewozu 7 osób). Hiszpańskiego minivana polubią wysokie osoby i te choć trochę ceniące sportowe doznania. W ich realizacji pomagają stosunkowo mocne silniki, choć w gamie nie zabrakło słabszych, ale o prostszej budowie, czy też wyjątkowo oszczędnych.

Który silnik wybrać w używanym Seacie Altea? Przyjrzyjmy się wszystkim.

Używany Seat Altea – silniki benzynowe

Rozległa paleta przewiduje jednostki napędowe od 85 do 211 KM. Przez pierwsze dwa lata Seat przewidział jedynie dwie odmiany wolnossące – 1.6/102 KM oraz 2.0 z bezpośrednim wtryskiem paliwa (FSI) rozwijającego 150 KM. W 2006 r. gamę zasilił bazowy 1.4/85 KM (z wtryskiem wielopunktowym; także w 1.6) oraz pierwsze warianty TSI: 1.8/160 KM i 2.0/200 KM. Później dodano jeszcze 1.4 TSI (125 KM), 1.2 TSI (105 KM) i topowego 2.0 TSI o mocy 211 KM. W Seacie Altea, jako że był produkowany aż 11 lat, spotkamy zarówno awaryjne, początkowe wersje silników TSI, jak i systematycznie modernizowane, których awaryjność znacznie spadła. W zasadzie we wszystkich występuje ryzyko awarii turbosprężarki i łańcucha rozrządu, wynikających z ponadprzeciętnego zapotrzebowania na olej silnikowy. Powstrzymać je może jedynie przeróbka tłoków pod grubsze pierścienie, które nie będą przepuszczać oleju. Problem, choć w mniejszym stopniu, nie omija również wersji wolnossących. W silnikach TSI i FSI czasami zachodzi konieczność oczyszczenia kolektora ssącego i jego kanałów z nagromadzonego nagaru. Bezpośredni wtrysk wymusza montaż droższej instalacji gazowej, stąd do tego celu najlepiej wybrać silniki MPI (1.4 i 1.6).

Seat Altea – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe wolnossące)
Silnik1.4 16V1.6 8V2.0 FSI
Pojemność1390 cm³1598 cm³1984 cm³
Paliwobenz.benz.benz.
Maks. moc85 KM102 KM150 KM
Maks. moment130 nm148 Nm200 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,1 s12,8 s9,6 s
Prędkość maks.169 km/h181 km/h206 km/h
Śr. zużycie paliwa7,1 l/100 km7,7 l/100 km7,7 l/100 km
Seat Altea – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe turbodoładowane)
Silnik1.2 TSI1.4 TSI1.8 TSI2.0 TSI2.0 TSI
Pojemność1197 cm³1390 cm³1798 cm³1984 cm³1984 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc105 KM125 KM160 KM200 KM211 KM
Maks. moment175 Nm200 Nm250 Nm280 Nm280 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,4 s10,3 s8,6 s7,7 s7,4 s
Prędkość maks.180 km/h194 km/h210 km/h220 km/h218 km/h
Śr. zużycie paliwa5,9 l/100 km6,4 l/100 km7,1 l/100 km8,1 l/100km7,7 l/100 km
Seat Altea 03
2-litrową jednostkę FSI (150 KM) wycofano w 2009 r., a 1.6 MPI – rok później. Z plejadą odmian TSI do końca produkcji oferowano tylko najsłabszego 1.4 (85 KM).
Seat Altea 03
Awaryjność wersji TSI zmniejszyła się po 2012 r. Niemal wszystkie wcześniej zmagały się z niepohamowanym apetytem na olej silnikowy, zaś jazda z niskim poziomem środka smarnego negatywnie wpływała na kondycję turbo i rozrządu.

Używany Seat Altea – silniki Diesla

W wysokoprężnych Alteach wyprodukowanych do 2009 r. uświadczymy niemieckie silniki TDI zasilane pompowtryskiwaczami. Na dole gamy umieszczono znanego 1.9 TDI (90/105 KM) w wielu odmianach, z czego dwie zasłynęły z nieprzewidywalnych awarii panewek (kod BXE i BLS). Po liftingu wprowadzono rozwijającego taką samą moc 1.6 TDI, wyposażonego już we wtrysk common rail. Poprawie uległa nie tylko kultura pracy, ale i zużycie paliwa przy równie wysokim poziomie niezawodności. Jedyne zarzuty stawiane 1.6 TDI tyczą się drogich i „delikatnych” wtryskiwaczy. Podobną „przemianę” przeszły topowe turbodiesle w Altei, czyli 2.0 TDI. Generują 136, 140 i 170 KM, z czego pośrednie mają albo głowice 16-zaworowe (BKD), albo 8-zaworowe (BMM). Mowa tu o starszych wcieleniach tych silników z pompowtryskiwaczami (PD). Były to wyjątkowo niedopracowane konstrukcje obarczone ryzykiem spektakularnych awarii głowic (potrafiły pękać; głównie 16-zaworowe), turbosprężarek i pompowtrysków (regeneracja: ok. 400 zł za sztukę). W 2009 r. wprowadzono zmodernizowane jednostki 2.0 TDI CR (140/170 KM), których niezawodność ustabilizowała się na przyzwoitym poziomie. Właśnie je warto rozważyć w Altei, bo zapewniają już niezłe osiągi (ok. 9 s do 100 km/h) i nie palą o wiele więcej od 1.6/1.9 TDI.

Seat Altea – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.6 TDI1.6 TDI1.9 TDI1.9 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Pojemność1598 cm³1598 cm³1896 cm³1896 cm³1968 cm³1968 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc90 KM105 KM90 KM105 KM140 KM170 KM
Maks. moment230 Nm250 Nm210 Nm250 Nm320 Nm350 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,8 s12,2 s13,7 s12,3 s9,9 s8,6 s
Prędkość maks.172 km/h183 km/h172 km/h183 km/h201 km/h208 km/h
Śr. zużycie paliwa4,8 l/100 km5,2 l/100 km5,3 l/100 km5,4 l/100 km5,8 l/100 km6,2 l/100 km
Seat Altea 02
2.0 TDI wydaje się najkorzystniejszym wyborem w Altei, ale lepiej zdecydować się na silniki wyprodukowane po 2009 r., oznaczone jako CR (common rail).

Używany Seat Altea – który silnik wybrać?

Młodsze Seaty, tj. wyprodukowane po 2012 r., mają już wszystkie silniki po niezbędnych poprawkach, stąd można w nich polecić niemal każdą jednostkę, pod warunkiem że nie ma ogromnego przebiegu. W starszych, a tym bardziej przedliftowych, lepiej trzymać się odmian wolnossących lub 1.9 TDI. Chyba że trafimy na auto z silnikiem TSI/2.0 TDI po gruntownym remoncie – a takie coraz częściej trafiają do ogłoszeń.

Polecamy uwadze nasze artykuły o używanym Seacie Altea:

Używany Seat Altea (2004-2015) – opinie użytkowników

10 używanych kompaktowych minivanów (w tym Seat Altea)

Seat Altea 05

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here