UżywaneUżywany samochód z silnikiem V6. Gra warta świeczki?

Używany samochód z silnikiem V6. Gra warta świeczki?

Pięknie brzmią, dodają prestiżu, spełniają wymagania co do osiągów. Owe zalety może jednak zaślepić możliwy koszt przywrócenia dużego silnika do porządku. Oto najlepsze jednostki V6 z rynku wtórnego.

Mocniejsze silniki w samochodach najczęściej idą w parze z wyższym poziomem wyposażenia seryjnego, czasami można nawet trafić na niecodzienne opcje. Za taką wersję w salonie trzeba było sporo dopłacić, w skrajnych przypadkach nawet dwa razy więcej niż odpowiednik z podstawowym silnikiem. Po lata różnice w kwotach wyraźnie się zacierają i wystarczy tylko niewielka dopłata od strony kupującego, by poczuć moc i cieszyć się dźwiękiem jednostki V6.

Czy to jednak rozsądny wybór? Nie zawsze. Po pierwsze, do rachunków na utrzymanie samochodu trzeba doliczyć wyższe zapotrzebowanie na paliwo. Często do mocnych aut V6 montowano szersze (a zarazem droższe) opony lub wzmocnione hamulce, niekiedy dokonywano zmian w nastawach zawieszenia (w celu poprawy właściwości jezdnych). Wreszcie nie można pominąć większego skomplikowania samych silników. W lepszej sytuacji są osoby pragnące jeździć samochodem z benzynowym V6. Oczywiście w kilkunastoletnich autach nie należy się spodziewać przebiegów mniejszych niż 200-300 tys. km, ale przynajmniej „odejdą” im ewentualne koszty związane z naprawą turbodiesla V6, czyli np. wymianę/regenerację wtryskiwaczy, turbosprężarki (lub turbosprężarek), świec żarowych, zaworu EGR, filtra DPF i koła dwumasowego w autach ze skrzynią ręczną. Zakup wysokoprężnego V6 warto zatem przemyśleć, ponieważ w serwisie możemy zostawić więcej niż rynkowa wartość pojazdu.

Silniki V6 stosowano głównie w topowych wariantach wielu samochodów klasy średniej. Przedstawiamy 12 najpopularniejszych z nich – benzynowych i diesli, co nie znaczy, że w ogłoszeniach można przebierać jak w przypadku wersji 4-cylindrowych. Co się w nich psuje i w jakich autach występują?

Silniki wysokoprężne

Audi/Volkswagen 3.0 V6 TDI

AUDI A6 C6 3.0TDI V6 224KM 6AT Tiptronic Quattro PO1128N 06-2004Pojemność skokowa: 2967 cm³
Moc maksymalna: 204-240 KM
Lata produkcji: 2004-2011
Przykładowe modele: Audi A4 B7, Audi A6 C6, Audi Q7 I

Silnik od początku zyskał opinie udanego i nie przysparzającego nieprzewidzianych problemów. Początkowo oferowano jednostkę z rodziny EA896, w 2010 r. stopniowo zaczęła ją wypierać zmodernizowana EA897, a od 2014 r. – EA897evo. Główna wada to drogi w wymianie łańcuch rozrządu: operacja kosztuje nawet 6 tys. zł. 3.0 V6 TDI stanowi optymalne źródło napędu dla Audi A6 czy Q7 – w drugim modelu wręcz dominuje. W A4 natomiast zapewnia niemal sportowe osiągi, a na tle słabszych 2.0 TDI PD pozytywnie zaskakuje trwałością.

AUDI A6 C6 FL 3.0TDI V6 240KM 6AT Tiptronic Quattro PO013JW 05-2009
W zależności od wersji, silnik 3.0 V6 TDI w Audi A6 C6 generuje 224, 233 lub 240 KM.

Mercedes 3.0 V6

Używane z silnikami V6 16Pojemność skokowa: 2987 cm³
Moc maksymalna: 184-265 KM
Lata produkcji: od 2005 r.
Przykładowe modele: Mercedes klasy C/klasy E/klasy S/klasy R/GLS/Sprinter

6-cylindrowy silnik w układzie V zastąpił jednostkę rzędową o takiej samej liczbie cylindrów i trafił pod maski wielu Mercedesów: od limuzyny, po SUV-y i samochody dostawcze. Najczęściej interwencji wymagają w nich nietrwałe wtryskiwacze, zawory EGR i klapki w układzie dolotowym. Z biegiem lat Mercedes udoskonala jednak tą jednostkę napędową. Nieźle sprawdza się w klasie C (osiągi), klasie S (trwałość i niższe koszty eksploatacji względem V8) i niedocenianej klasie R.

Używane z silnikami V6 23
Mercedes klasy C (W203) z 3-litrowym dieslem nosi oznaczenie C 320 CDI. 224-konny silnik łączy się z automatyczną skrzynią 7G-Tronic i rozpędza auto do 100 km/h w 7,2 s.

PSA/Jaguar/Land Rover 3.0 V6 HDi

CITROEN C5 II Exclusive 3.0HDi V6 240KM 6AT WW3541U 12-2009Pojemność skokowa: 2993 cm³
Moc maksymalna: 240-306 KM
Lata produkcji: od 2009 r.
Przykładowe modele: Citroen C5 II, Peugeot 407, Jaguar XJ/XF, Land Rover Discovery 4/5, Range Rover, Range Rover Sport/Velar

3-litrowa jednostka zastąpiła cieszącą się niepochlebnymi opiniami 2.7 V6 HDi i stanowi względem niej wyraźny skok jakościowy. W samochodach klasy średniej umiejętnie łączy ponadprzeciętne osiągi z umiarkowanym spalaniem, a przy tym ładnie brzmi i rzadko się psuje. Przykład: Peugeot 407 Coupe przyspiesza do 100 km/h w 7,7 s i spala ok. 8,5 l/100 km. Szkoda, że na tle równie udanych 2.0 HDi odmiany V6 są typowymi graczami drugiego planu.

CITROEN C5 II Exclusive 3.0HDi V6 240KM 6AT WW3541U 12-2009
Citroena C5 3.0 V6 HDi sprzedawano tylko w latach 2009-2012. Silnik rozwija 240 KM i aż 450 Nm. Przyspieszenie do 100 km/h trwa zaledwie 7,9 s.

Renault/Nissan/Infiniti 3.0 V6 dCi

Używane z silnikami V6 04Pojemność skokowa: 2993 cm³
Moc maksymalna: 231-238 KM
Lata produkcji: od 2009 r.
Przykładowe modele: Renault Laguna III, Nissan Pathfinder II, Infiniti M/Q70

Jednostka skonstruowana przez inżynierów Renault i Nissana nie lubi długich interwałów wymiany oleju: warto skrócić go do 15 tys. km, gdyż zdarzają się przypadki zacierania panewek. Silnik pasuje jak ulał do dynamicznie stylizowanej Laguny Coupe, znalazł również zastosowanie w terenowym Pathfinderze (spisuje się lepiej od starego 2.5 R4) i luksusowym Infiniti. W tym ostatnim nie cieszy się dużym wzięciem, zatem można „wyłapać” okazję.

Renault Laguna Coupe
Turbodiesla V6 zarezerwowano w dużej mierze dla Laguny III Coupe (fot.), ale przez krótki okres montowano je również w odmianach kombi. Laguna z tym silnikiem doskonale przyspiesza i nie rujnuje portfela wydatkami na paliwo.

Silniki benzynowe

Alfa Romeo 3.2 JTS

ALFA ROMEO 159 Sportwagon Q4 Ti 3.2JTS V6 260KM 6AT SB2624A 05-2008Pojemność skokowa: 3195 cm³
Moc maksymalna: 260 KM
Lata produkcji: 2005-2010
Przykładowe modele: Alfa Romeo 159, Brera, Spider

To tak naprawdę przekonstruowany przez włoskich inżynierów australijski silnik Holdena. Podniesiono stopień sprężania i dodano układ zmiennych faz rozrządu oraz bezpośredni wtrysk paliwa, w związku z czym nie zaleca się montażu instalacji gazowej. To istotna informacja, bowiem silnik okazuje się paliwożerny. Odwdzięcza się jednak przyjemnym brzmieniem i łatwością wkręcania w obroty.

Przeczytaj także: używane Alfy Romeo – awaryjne „skarbonki” czy obiekty pożądania?

ALFA ROMEO 159 1.9JTDm 16V 150KM 6MT SB88485 03-2007
Pomimo dobrych osiągów i rasowego brzmienia osoby zainteresowane kupnem używanej Alfy Romeo podchodzą do silnika 3.2 z dystansem – wszystko przez nie-włoskie pochodzenie tej konstrukcji.

Audi/Skoda/Volkswagen 2.8 V6

Używane z silnikami V6 14Pojemność skokowa: 2771 cm³
Moc maksymalna: 193 KM
Lata produkcji: 1995-2008
Przykładowe modele: Skoda Superb I

Dość długo produkowany, montowany wzdłużnie silnik Grupy Volkswagena. W połowie lat 90. zmieniono głowicę na odpowiednik z 5 zaworami na cylinder. Kto liczy na jak najmłodszy rocznik, powinien rozejrzeć się za Skodą Superb pierwszej generacji. Jak na jednostkę V6 można liczyć na dobre zaopatrzenie w części zamienne, silnik nieźle współpracuje też z instalacją gazową. Zdarzają się przypadki spalania oleju.

Skoda Superb I
Najmłodsze Superby 2.8 30V V6 mają 11 lat. W ogłoszeniach znajdziemy ok. 20-30 wystawionych na sprzedaż sztuk. Ich ceny wahają się od 13 do 26 tys. zł.

Audi/Skoda/Volkswagen 3.2/3.6 FSI

VOLKSWAGEN Passat B6 3.2FSI V6 250KM 6AT DSG 4Motion 2007r. DDPojemność skokowa: 3168/3598 cm³
Moc maksymalna: 250-300 KM
Lata produkcji: 2005-2015
Przykładowe modele: Volkswagen Passat B6, Skoda Superb II

Dzięki zastosowaniu 6 cylindrów w układzie VR Volkswagenowi udało się stworzyć zwarty i mocny silnik do poprzecznego zamontowania pod maską. „FSI” w nazwie oznacza obecność bezpośredniego wtrysku paliwa. Jednostkę oferowano m.in. w topowych wersjach Volkswagena Passata B6 i Skody Superb II.

VOLKSWAGEN Passat B6 3.2FSI V6 250KM 6AT DSG 4Motion 2007r. DD
Volkswagen montował w Passacie B6 zarówno 3.2, jak i 3.6 VR6. W najmocniejszej odmianie R36 to prawdziwy „sleeper” – generuje bowiem pokaźne 300 KM.

Honda 3.5 V6 VTEC

Używane z silnikami V6 02Pojemność skokowa: 3471 cm³
Moc maksymalna: 295 KM
Lata produkcji: od 1998 r.
Przykładowe modele: Honda Legend, Accord, Pilot, Odyssey, Acura RLX, RDX, TSX

Popularny w Hondach oferowanych na Stany Zjednoczone silnik do Europy trafił tylko w modelu Legend z lat 2006-08. Generuje 295 KM i 351 Nm momentu obrotowego. W 2008 zastąpiła go jednostka powiększona do 3,7 l (371 Nm, 300 KM). Poza mało oszczędnym charakterem i ograniczonego dostępu do części trudno mu cokolwiek zarzucić. Ewentualnie… bardzo małą podaż używanych aut.

Honda Legend
Honda Legend to prawdziwy rodzynek na polskich drogach. Za tą komfortową i niezawodną limuzynę trzeba zapłacić ok. 25-55 tys. zł.

Lexus 3.3 V6 Hybrid

Używane z silnikami V6 22Pojemność skokowa: 3311 cm³
Moc maksymalna: 211 KM
Lata produkcji: 2003-2009
Przykładowe modele: Lexus RX II

Lexus słynie z trwałych i mocnych jednostek, ale pośród nich warto wyróżnić popularną w Europie wersję hybrydową SUV-a RX – 400h. Kooperacja niewyżyłowanego silnika 3.3 V6 z elektrycznym dała łączny efekt 272 KM i spalanie katalogowe na poziomie 8 l/100 km. Hybryda Lexusa okazuje się trwała, ale za sprawą skrzyni CVT drażni „wyciem” w trasie.

Lexus RX
Hybrydowy zespół napędowy ma niemal co drugi wystawiany Lexus RX II. To interesująca propozycja dla zwolenników silników benzynowych, jednocześnie oczekujących niskiego spalania.

Nissan/Infiniti 3.5 V6

NISSAN Murano II 3.5 V6 265KM AT CVT WY8939Y 02-2009Pojemność skokowa: 3498 cm³
Moc maksymalna: 234-313 KM
Lata produkcji: od 1999 r.
Przykładowe modele: Renault Vel Satis, Nissan Murano/350Z, Infiniti G35 Coupe

Ten oznaczony symbolem VQ35 silnik znalazł zastosowanie w samochodach rodzinnych oraz sportowych: w zależności od konkretnego modelu auta różni się tylko osprzętem. Jednostka zachwyca dynamiką i kulturą pracy, ale niezbyt toleruje LPG. Przy dużych przebiegach zaczyna spalać olej silnikowy.

NISSAN Murano II 3.5 V6 265KM AT CVT WY8939Y 02-2009
Jednostka 3.5 V6 jak ulał pasuje do tak dużego SUV-a jak Nissan Murano (fot.). Łączyła się z bezstopniową skrzynią CVT.

Opel/Saab 2.8 V6 Turbo

Używane z silnikami V6 06Pojemność skokowa: 2792 cm³
Moc maksymalna: 230-325 KM
Lata produkcji: od 2005 r.
Przykładowe modele: Opel Vectra C/Signum/Insignia A, Saab 9-3

Dzięki zastosowaniu turbosprężarki ten silnik w topowych wersjach osiąga ponad 300 KM: napędza głównie najmocniejsze odmiany Opli klasy średniej i Saaba 9-3. Radość z ponadprzeciętnych osiągów psuje jednak wizja możliwych, kosztownych awarii. Zawodzi przede wszystkim łańcuchowy rozrząd, słyszy się również o przypadkach przegrzewania tej jednostki napędowej.

Opel Vectra C
2.8 V6 Turbo posłużył jako źródło napędu dla topowych wersji Opla Vectry C. W tym modelu rozwijał od 230 do 280 KM (OPC).

PSA/Renault 3.0 V6

Używane z silnikami V6 11Pojemność skokowa: 2946 cm³
Moc maksymalna: 190-254 KM
Lata produkcji: 1997-2010
Przykładowe modele: Citroen C5, Peugeot 407, Renault Laguna

Kooperacja dwóch największych koncernów z Francji wydała na świat dwa wydajne silniki V6. Pierwszego, o oznaczeniu PRV, produkowano w latach 1974-98. Zastąpił go wyraźnie mocniejszy i trwalszy, opisywany tutaj V6, który trafił głównie do samochodów klasy średniej producentów-twórców. W mocniejszych wersjach zastosowano opracowany przez inżynierów z Porsche wariator faz rozrządu. Szkoda, że osiągi tego silnika często ograniczają seryjnie z nimi łączone skrzynie automatyczne.

Peugeot 407
„Klasyczny” Peugeot 407 z 3.0 V6 to prawdziwy rarytas. Jeśli już się trafi, rzadko kosztuje więcej niż 20 tys. zł
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

3 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji