Peugeot 5008 II - przód

Wiele modeli, z generacji na generację, zmieniło nie tylko swój charakter, ale nawet przynależność do segmentu. Przykładem jest Peugeot 5008 II, który z kompaktowego MPV zmienił się w średniej wielkości crossovera. Jakie są opinie o tym modelu?

Pierwsza generacja Peugeota 5008 zadebiutowała w 2009 roku i była przedstawicielem aut z segmentu MPV lub minivan. Wtedy jeszcze nikt nie dążył do tego, aby w każdym segmencie stosować dodatki, które upodobnią auto do „terenówki”. To była klasyczna linia, obszerne nadwozie oferujące bardzo funkcjonalne, przestronne wnętrze. W 2017 roku zadebiutowało drugie wcielenie tego modelu i bardzo wyraźnie zmieniło nie tylko stylistykę, ale i charakter auta. To wciąż duży, przestronny i opcjonalnie nawet 7-osobowy samochód, ale nadwozie zostało wizualnie podniesione i uterenowione, tym samym podążając nową modą na crossovery wszelkiej maści. W sumie trudno jednoznacznie sklasyfikować to auto, ale sam producent wspomina, że jest to średniej wielkości SUV, więc przy tym pozostańmy.

Peugeot 5008 II - tył
Czy duży, rodzinny SUV o charakterze MPV może być atrakcyjny? Peugeot 5008 II pokazuje, że nawet rodzinne auto może świetnie wyglądać.

Producent pozostał również przy ciekawym wyglądzie, który nawiązuje do reszty modeli wydanych w tamtym czasie. Szczególnie po liftingu w 2020 roku samochód prezentuje się dynamicznie, nieco agresywnie i sportowo, mimo swoich typowo rodzinnych proporcji i gabarytów. Przed liftingiem również nie można było narzekać na nudę, szczególnie w przedniej i tylnej części nadwozia. Z przodu uwagę zwracają dzielone na dwie części smukłe klosze lamp z „kłem” wbijającym się jak klin w ich centralnej, dolnej części. Oprócz tego duży grill z dużą ilością chromu oraz zderzak z ostrymi liniami, dużymi wlotami powietrza i nakładką w dolnej części. Po liftingu pojawiły się słynne „kły” nachodzące na zderzak, zmienił się również grill, który dostał trójwymiarowy styl. Tył to przede wszystkim szeroka, czarna listwa z ciekawą sygnaturą przypominającą pazury. Dookoła jest bardzo dużo czarnych nakładek i dodatków, a z boku uwagę zwraca również szeroka chromowana listwa. Sylwetka z profilu prezentuje się bardzo dobrze, ma kształt klina i niemal poziomo poprowadzoną linię dachu aż do samego końca, przedłużonego przez spojler dachowy. Peugeot 5008 II mierzy 4641 mm długości, 1844 mm szerokości, 1646 mm wysokości, a rozstaw osi to 2840 mm.

Peugeot 5008 II - przód
Również przed liftingiem Peugeot 5008 II prezentuje się świetnie i dynamicznie. Elementy nawiązujące do lwa są widoczne w wielu miejscach.

Używany Peugeot 5008 II – wnętrze, bagażnik

Peugeot 5008 II nawet z początków produkcji wygląda świeżo i atrakcyjnie, szczególnie w odpowiednio skonfigurowanej wersji. O ile z zewnątrz samochód jest po prostu atrakcyjny i estetyczny, tak wnętrze to dość mocne uderzenie, które odbiega od tradycyjnej koncepcji i niektórym może nie przypaść do gustu. Chodzi przede wszystkim o bardzo specyficzny układ kierownica-panel zegarów. Otóż wieniec kierownicy jest bardzo mały, o spłaszczonych górnej i dolnej części, jak również opuszczony niżej, dzięki czemu panel wskaźników obserwujemy znad kierownicy, a nie jak w innych autach, przez kierownicę. Czy to jest wygodne? Wielokrotnie jeździłem różnymi modelami Peugeota, również 5008, i pierwsze chwile są bardzo dziwne, ale już po pokonaniu kilkunastu kilometrów prowadzenie auta staje się proste i bardzo przyjemne. Manewrowanie na parkingach lub ciasnych osiedlowych uliczkach to czysta przyjemność. Warto się przełamać i w miarę możliwości odbyć nieco dłuższą podróż, bo pierwsze wrażenia mogą być mylne.

Przestrzeni w tym samochodzie nie brakuje. Z przodu jest bardzo dużo miejsca, również na szerokość, choć większym użytkownikom może odrobinę przeszkadzać wysoko poprowadzona konsola środkowa, która dodatkowo jest dość szeroka. Fotele w wyższych odmianach wyposażenia nie dość, że wyglądają świetnie, mają gustowne przeszycia, to na dodatek są bardzo wygodne, mogą być również wyposażone w masaż. Ogromną zaletą auta jest drugi rząd siedzeń. Nie jest to kanapa, a trzy indywidualne fotele, które można niezależnie przesuwać i składać. Co więcej, każdy z foteli ma swoje mocowanie ISOFIX, więc można zamontować nawet trzy foteliki. Do tego całkowicie płaska podłoga, nawiewy, a nawet rozkładane stoliki w oparciach przednich foteli. Co prawda dwójka pasażerów nie będzie miała do dyspozycji wygodnego podłokietnika, a jedynie złożone środkowe oparcie, ale miejsca na pewno nie zabraknie! Stosunkowo dużo miejsca jest także na opcjonalnych, dwóch dodatkowych siedzeniach w trzecim rzędzie. Dorośli może nie będą nimi zachwyceni, ale dwójka dzieci – jak najbardziej. Pojemność bagażnika w konfiguracji 7-miejscowej jest symboliczna, ale po złożeniu siedzeń trzeciego rzędu jest to przyzwoite 780 litrów. Po złożeniu oparć drugiego rzędu (dzięki specjalnym nakładkom – praktycznie na płasko) jest to pojemność 2150 litrów. Oparcie przedniego fotela pasażera również można złożyć, aby przewieźć wyjątkowo długie przedmioty.

Używany Peugeot 5008 II – silniki

Pod względem silników, Peugeot 5008 nie zachwyca obszernym wyborem, ale każdy powinien znaleźć coś dla siebie. W początkowych latach produkcji wybór był nieco większy niż po liftingu w 2020 roku. Bazą był i wciąż jest silnik 1.2 PureTech o mocy 130 KM i momencie obrotowym 230 Nm. Jednostka ta świetnie sprawdza się w Peugeocie 208 lub 308, jest wystarczająca podczas samotnych podróży bez bagażu, ale po zabraniu na pokład kompletu pasażerów z bagażem, dynamika jest na bardzo niskim poziomie, a spalanie drastycznie wzrasta. Do 2020 roku alternatywą był silnik 1.6 THP o mocy 165 KM, a od 2018 roku w ofercie jest także jednostka o mocy 180 KM i momencie obrotowym 250 Nm. Tutaj dynamiki nie brakuje, bowiem przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,3 sekundy.

Peugeot 5008 II - silnik
Jednostka 1.6 THP o mocy nawet 180 KM zapewnia naprawdę przyzwoitą dynamikę nawet z kompletem pasażerów.

Przed liftingiem w ofercie było kilka jednostek wysokoprężnych m.in. bazowy 1.5 BlueHDi o mocy 130 KM oraz – tylko na początku produkcji – 1.6 BlueHDi o mocy 100 oraz 120 KM. Lepiej odpuścić sobie te dwie jednostki i zdecydować się od razu na 2.0 BlueHDi o mocy 150 lub 180 KM. Nawet ta słabsza zapewni odpowiednią mobilność, a mocniejsza nawet namiastkę sportowych doznań. Taka moc i aż 400 Nm momentu obrotowego przekładają się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,2 sekundy, a średnie spalanie to zadowalające 4,9 l/100 km. Po liftingu w ofercie pozostały tylko dwie jednostki – 1.5 BlueHDi/130 KM oraz 2.0 BlueHDi/177 KM.

Peugeot 5008 II - silnik
Mocny i oszczędny? Dwulitrowy silnik Diesla oferuje moc od 150 KM i świetnie spisuje się w tym aucie, szczególnie gdy ktoś planuje dalekie podróże z całą rodziną.

Używany Peugeot 5008 II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Odważna i bardzo miła dla oka stylistyka, która zwraca na siebie uwagę”.

„Bardzo obszerne wnętrze, niezależne fotele z tyłu i spory bagażnik”.

„Trzeci rząd siedzeń, który nie jest dołożony na siłę i pomieści dwójkę większych dzieci”.

„Bardzo dobre wyposażenie i świetnie zaprojektowane wnętrze. Bardzo wygodne fotele”.

 Wady 

„Raczej skromna oferta jednostek napędowych, a bazowe są po prostu za wolne”.

„Na początku przyzwyczajenie się do specyficznego wnętrza może być trudne”.

„Nawet po liftingu i w topowej wersji brakuje takich elementów, jak podgrzewana kierownica”.

„W wersji z oknem dachowym zdecydowanie mniej miejsca nad głową”.

Używany Peugeot 5008 II – awaryjność, typowe usterki

Jeśli spytamy kierowców, które marki są najbardziej awaryjne, na pewno pojawią się głównie te francuskie. Sęk w tym, że w opiniach użytkowników Peugeot 5008 II wypada bardzo pozytywnie. Poza tym auto bazuje na podzespołach, które zostały wykorzystane w kilku innych modelach ówczesnej grupy PSA, w tym mniejszego Peugeota 3008. Znane problemy? Modele z pierwszych lat produkcji miały akcje serwisowe m.in. polegające na wymianie okablowania rozrusznika, które mogło się przecierać i unieruchomić auto. Było również kilka akcji serwisowych modeli z silnikiem Diesla, polegające m.in. na skontrolowaniu filtrów cząstek stałych. Niektórzy użytkownicy narzekali na hałas dobywających się z okolic drzwi/uszczelek przy wyższych prędkościach, jak również na sporadyczne problemy z fabrycznymi akumulatorami. Ze względu na fakt, że jest to auto rodzinne i wiele czasu spędza w mieście, warto sprawdzić stan zawieszenia, lakier pod kątem szkód parkingowych i wnętrze, które może być mocno zużyte lub poplamione.

Peugeot 5008 II - zegary
Animacje czasami działają dość wolno. Bywa, że system się zawiesi i zmiana opcji jest przez chwilę niemożliwa.

Używany Peugeot 5008 II – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Peugeocie 5008 II znajduje się między innymi za szybą w lewym dolnym rogu, po stronie kierowcy, jak również pod maską, na ścianie grodziowej, w okolicy mocowania prawego amortyzatora.

Peugeot 5008 II - VIN

Używany Peugeot 5008 II – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 150 ogłoszeń dotyczących Peugeota 5008 II. Przykładowo model z 2017 roku z przebiegiem 170 000 kilometrów, w odmianie Allure z silnikiem 1.6 BlueHDi to koszt 85 000 złotych. Za około 110 000 złotych z kolei znajdziemy egzemplarz z 2018 roku, z przebiegiem około 100 000 kilometrów oraz silnikiem 1.6 THP z automatyczną skrzynią biegów. Jak widać, ceny nie są niskie i za zadbany egzemplarz trzeba wydać ponad 80 000 złotych.

Używany Peugeot 5008 II – podsumowanie

Peugeot 5008 drugiej generacji to bardzo funkcjonalny i praktyczny samochód rodzinny, który prezentuje się bardzo dobrze i nieźle wpisuje się w nową modę na crossovery. Ma bardzo przestronne i praktyczne wnętrze, jest nieźle wyposażony i bardzo komfortowy. Układ wnętrza może niektórych przerażać, ale po chwili wszystko staje się wygodne i intuicyjne. Warto unikać najsłabszych silników, jeśli ktoś planuje dalekie podróże z całą rodziną.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Peugeotach:

Używany Peugeot 5008 I (2009-2016) – opinie użytkowników

Używany Peugeot 308 II (2013-2021) – opinie użytkowników

Peugeot 5008 II - bok

Peugeot 5008 II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.462/184/167 cm
Rozstaw osi284 cm
Pojemność bagażnika780-2150 l
Peugeot 5008 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.2 PureTech1.6 THP1.6 THP
Pojemność1199 cm³1598 cm³1597 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc130 KM165 KM180 KM
Maks. moment230 Nm240 Nm240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10.9 s9,2 s9,0 s
Prędkość maks.188 km/h206 km/h212 km/h
Śr. zużycie paliwa5,1 l/100 km5,8 l/100 km6,1 l/100 km
Peugeot 5008 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.5 BlueHDi1.6 BlueHDi1.6 BlueHDi2.0 BlueHDi2.0 BlueHDi
Pojemność1499 cm³1560 cm³1560 cm³1997 cm³1997 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc130 KM100 KM120 KM150 KM180 KM
Maks. moment300 Nm254 Nm300 Nm370 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,1 s13,6 s11,4 s9,6 s9,2 s
Prędkość maks.191 km/h174 km/h188 km/h206 km/h208 km/h
Śr. zużycie paliwa4,2 l/100 km4,2 l/100 km4,3 l/100 km4,7 l/100 km4,9 l/100 km

Używany Peugeot 5008 II – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj