Obydwa Peugeoty klasy średniej nie zawojowały swojego segmentu i w Polsce sprzedawały się najwyżej umiarkowanie. Zobaczmy, jak radzą sobie na rynku wtórnym. Którego wybrać – używanego Peugeota 407 czy Peugeota 508 I?
Peugeot nigdy nie złożył broni w rywalizacji o względy klientów zainteresowanych samochodami klasy średniej. O ile debiutujący w 2004 roku Peugeot 407 był typowym następcą wysłużonego 406, model 508 jednocześnie zastąpił zarówno 407, jak i luksusowego 607. Nie da się ukryć, że bliżej mu do tego pierwszego – przynajmniej jeśli chodzi o wymiary i poziom wykończenia. W 508 postawiono na poprawę tego, co najbardziej „dokuczało” w 407. Ma zatem o wiele bardziej proporcjonalny przód, większy prześwit i obszerniejsze, zwłaszcza w drugim rzędzie siedzeń, wnętrze. Zrezygnowano z przedstawienia odmiany coupe na rzecz debiutu uterenowionego kombi (RXH), początkowo oferowanego z napędem hybrydowym. Zwolenników ciekawych (i mocnych) odmian silnikowych odsyłamy do starszego modelu – właśnie w Peugeocie 407 nastąpił kres odmian V6 (benzynowy 3.0 i wysokoprężne 2.7/3.0 HDi).
Peugeot 407 coraz śmielej wkracza w strefę tanich samochodów do jeżdżenia bez ponoszenia większych wydatków na naprawy. Ceny ich wykonywania nie spadają, w przeciwieństwie do wartości tych samochodów – używanego 407 można mieć nawet za 5 tys. zł. „Dojrzalszy” i obszerniejszy w środku 508 kosztuje minimum 4 razy więcej. Nie wolno zapominać, że i w jego przypadku trzeba liczyć się z poważnymi awariami. Który model przekonuje do siebie przy bliższym poznaniu? Porównajmy używanego Peugeota 407 z Peugeotem 508 I i wybierzmy lepszą propozycję z drugiej ręki.
Używany Peugeot 407 i Peugeot 508 I – deska rozdzielcza
Obydwa samochody nie porywają w sposób szczególny swoimi miejscami dowodzenia. Postawiono na klasyczne linie z uporządkowaną (choć sporą) liczbą przycisków, przyłożono się w wyborze materiałów wykończeniowych i ich zmontowaniu. Ciekawostkę w 508 stanowi znajdujący się po lewej stronie przycisk startera. Oglądając używanego 407 warto poświęcić czas na weryfikację poprawności działania wszystkich elementów wyposażeniowych i układu wentylacyjnego. Bywa, że z jednych kratek wydobywa się ciepłe powietrze, z innych zimne. Naprawa systemu sterowania kierunkiem i siłą nawiewu wymaga kosztownego demontażu deski rozdzielczej. W 508 nie słyszy się o takich problemach, w dodatku można liczyć na ciekawostki w postaci np. wyświetlacza head-up.
Używany Peugeot 407 i Peugeot 508 I – przestrzeń w środku
Zwiększenie długości i wartości rozstawu osi wyszło Peugeotowi 508 na dobre. Pasażerowie kanapy w końcu otrzymali stosowną przestrzeń w obrębie nóg, choć wciąż może jej brakować przy głowach (tylko w sedanie). O ciasnocie na kanapie w modelu 407 napisano już wiele, i nie mówimy tu wyłącznie o wersji coupe. Za to przednia część kabiny pozytywnie zaskakuje w obydwu samochodach. Fotele umieszczono dość nisko, mają przyzwoite podparcie boczne i długie siedzisko. 407 dodatkowo punktuje przyjemną w dotyku tapicerką – jej trwałość można uznać za zadowalającą także w nowszym modelu.
Używany Peugeot 407 i Peugeot 508 I – bagażniki
Peugeot 407 nie „błyszczy” także po spojrzeniu na przestrzeń bagażową. Sedan zabierze na pokład 407 l, kombi – 450 l z możliwością powiększenia do 1655 l. Według danych fabrycznych najwięcej zmieści się do… coupe, bo 466 l. Pod tym względem znów bryluje Peugeot 508 ze swoimi 515 l w sedanie i pokaźnymi 560 l w kombi (ale po złożeniu kanapy pojemność jest mniejsza niż w 407, bo wynosi 1598 l). Rodzinne odmiany cechuje przy tym foremny kształt bagażnika i przydatne na co dzień udogodnienia (haczyki, wnęki). Warto zwrócić uwagę na zachodzącą na boki – zupełnie jak w BMW serii 5 (E60) – klapę bagażnika 508 sedana. Dzięki temu zabiegowi poszerzono otwór załadunkowy i poprawiono dostęp do części bagażowej.
Używany Peugeot 407 i Peugeot 508 I – silniki
W Peugeocie 407 postawiono na wolnossące odmiany benzynowe o pojemności 1.8, 2.0 i 2.2 (116-163 KM). Na szczycie gamy znalazł się 3.0 V6 rozwijający 211 KM. Poza spalaniem oleju te silniki nie sprawiają powtarzających się problemów i optymalnie pracują w połączeniu z instalacją gazową. W Peugeocie 508 zastosowanie znalazł tylko jeden silnik, opracowany wspólnie z BMW – 1.6 VTi (120 KM) i turbodoładowanej THP (156/165 KM). Montaż LPG utrudnia obecność bezpośredniego wtrysku paliwa w tym drugim, wszystkie z kolei nie grzeszą trwałością układu rozrządu. Turbodiesle HDi w obydwu autach mają pojemność 1.6 (112-120 KM), 2.0 (140-180 KM) i 2.2 (204 KM). Idealny wybór stanowi środkowa propozycja – zarówno jeśli chodzi o osiągi, jak i spalanie oraz niezawodność. Na jej bazie opracowano też 204-konną odmianę hybrydową. Starszy model dodatkowo zwraca uwagę odmianami V6 HDi biturbo – 2.7 (204 KM) i 3.0 (241 KM), które mimo wszystko pozostają rynkowymi ciekawostkami niż realnym wyborem.
Używany Peugeot 407 i Peugeot 508 I – co się w nich psuje?
Wśród używanych Peugeotów 407 spory udział mają mocno wysłużone samochody z początku produkcji. Nawet jeśli pod maską pracuje polecana jednostka napędowa (np. 2.0 HDi), po tylu latach nie można wykluczać konieczności wymiany sprzęgła z kołem dwumasowym, regeneracji wtryskiwaczy i filtra cząstek stałych. Największe wydatki w 407 generują odmiany V6, a w 508 – silniki benzynowe 1.6. Znane są przypadki przedwczesnego wyciągnięcia łańcucha rozrządu, a w THP także odkładania nagaru w układzie dolotowym. Trwałością nie zachwycają montowane w nowszym modelu przekładnie kierownicze oraz układ wielowahaczowego zawieszenia w Peugeocie 407. Tam trzeba się również nastawić na kłopotliwy układ wentylacyjny: podejmując się naprawy trzeba albo zdjąć, albo rozcinać kokpit. Słyszy się o drobnych awariach elektroniki pokładowej w najstarszych Peugeotach 508.
Używany Peugeot 407 i Peugeot 508 I – za ile można go kupić?
Peugeoty 407 zbliżają się do osiągnięcia cenowego „dołka”: nie brakuje aut wystawianych za 5-8 tys. zł, natomiast optymalny budżet w jego przypadku wynosi 11-13 tys. zł. Do 20 tys. zł dochodzą tylko zadbane odmiany coupe albo samochody z ostatnich roczników. To nadal za mało, by myśleć o używanym Peugeocie 508. Ich ceny startują od 23 tys. zł i przeważnie dotyczą aut benzynowych lub 1.6 HDi. Dopiero przy 30 tys. zł otrzymujemy wybór między nimi a 2.0 HDi. Najlepiej rozglądać się za tym modelem, dysponując ok. 32-37 tys. zł.
Używany Peugeot 407 i Peugeot 508 I – którego wybrać?
Czas Peugeota 407 na rynku wtórnym przemija i nie da się tego cofnąć. Dziś stanowi on godną rozpatrzenia propozycję dla osób szukających możliwie jak najtańszego i względnie nowoczesnego auta: przemawia za nim spory wybór wersji nadwoziowych i udana paleta bazowych silników. Następca – 508 I – jest bez wątpienia większy w środku, solidniej wykonany i jeszcze bardziej komfortowy. Wszystko sprowadza się zatem do budżetu, jaki jesteśmy w stanie poświęcić na Peugeota klasy średniej z drugiej ręki.
Peugeot 407 – plusy i minusy
+ dobre zabezpieczenie antykorozyjne, większość silników jest godna polecenia, dobra relacja ceny do wieku
– drogie w naprawach zawieszenie, wątpliwy stan wielu samochodów, ciasny drugi rząd siedzeń
Peugeot 508 I – plusy i minusy
+ niedrogie w utrzymaniu i niezawodne turbodiesle, pojemne bagażniki, wysoka jakość wykończenia
– brak udanego silnika benzynowego, niezbyt udana hybryda, ospałe w działaniu skrzynie zautomatyzowane
Peugeot 407 | Peugeot 508 I | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2004-2010 | 2010-2018 |
Dł./szer./wys. | 468/181/145 cm | 479-481/185/146-153 cm |
Rozstaw osi | 272 cm | 282 cm |
Pojemność bagażnika | sed 407 l, kmb 450-1655 l, cpe 466 l | sed 515 l, kmb 560-1598 l, RXH 400-1439 l |
Silniki benzynowe | 1.8-3.0 (116-211 KM) | 1.6 (120-165 KM) |
Silniki Diesla | 1.6-3.0 (109-241 KM) | 1.6-2.2 (115-204 KM) |
Silnik | 1.8 16V | 2.2 16V | 1.6 HDi | 2.0 HDi | 2.2 HDi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1749 cm³ | 2230 cm³ | 1560 cm³ | 1997 cm³ | 2179 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 125 KM | 163 KM | 109 KM | 140 KM | 170 KM |
Maks. moment | 170 Nm | 220 Nm | 240 Nm | 320 Nm | 370 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,3 s | 9,0 s | 11,7 s | 9,8 s | 8,7 s |
Prędkość maks. | 203 km/h | 222 km/h | 192 km/h | 208 km/h | 223 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,7 l/100 km | 9,0 l/100 km | 4,9 l/100 km | 5,7 l/100 km | 6,2 l/100 km |
Silnik | 1.6 Vti | 1.6 THP | 1.6 HDi | 2.0 HDi | 2.2 HDi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1560 cm³ | 1997 cm³ | 2179 cm³ |
Paliwo | benz. | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 120 KM | 156 KM | 112 KM | 140 KM | 204 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 240 Nm | 240 Nm | 320 Nm | 450 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,5 s | 8,6 s | 11,3 s | 9,8 s | 8,2 s |
Prędkość maks. | 203 km/h | 222 km/h | 190 km/h | 210 km/h | 234 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,2 l/100 km | 6,4 l/100 km | 4,4 l/100 km | 4,8 l/100 km | 5,7 l/100 km |
Aby dowiedzieć się więcej na temat używanych Peugeotów klasy średniej, odsyłamy do poniższych materiałów: