308 to pierwsza ujednolicona nazwa kompaktowego Peugeota. Na którą generację lepiej się zdecydować, rozważając Peugeota 308 z drugiej ręki?
Dawniej debiut każdego nowego modelu Peugeota wiązał się ze zwiększeniem o 1 liczby sygnalizującej jego nazwę. W przypadku kompaktowych aut tak było do pierwszego wcielenia 308, bowiem następca… pozostał Peugeotem 308. Wytwarzany do tej pory samochód (od 2013 r.) zerwał z wizerunkiem dwóch najbliższych poprzedników (307 i 308 I), którzy, na tle rywali, nieśmiało aspirowali do minivanów: byli bowiem od nich wyżsi i bardziej funkcjonalni, zwłaszcza w opcjonalnie 7-miejscowych odmianach kombi. Peugeot 308 II stylizacją przybliżył się do standardów wyznaczanych przez niemieckich konkurentów i realnie dotrzymuje im kroku w dziedzinie jakości wykonania. Jednocześnie pełno w nim innowacji i do tej pory niewiele się zestarzał.
Już w przypadku starszego modelu Peugeot solidnie odrobił pracę domową i wyposażył 308 I w ulepszoną elektronikę (właśnie ona generowała największe problemy w poprzedniku, 307). W 308 II skala jej zaawansowania jeszcze bardziej wzrosła, głównie za sprawą powierzenia obsługi zdecydowanej większości funkcji dotykowemu ekranowi na desce rozdzielczej. Czy po tylu latach od debiutu „cyfryzacja” Peugeota 308 nie stanowi źródła problemów? Ocenimy to i zweryfikujemy, czy nie lepiej postawić na odrobinę przestronniejszego i „tradycyjnego” poprzednika.
Używany Peugeot 308 I i Peugeot 308 II – deska rozdzielcza
Wbrew pozorom, obydwa modele najbardziej różnią się… w środku. Szczególnie po spojrzeniu na deskę rozdzielczą, która w 308 I jest uporządkowana i zaprojektowana w zgodzie z najpowszechniejszymi trendami. W 308 II zmieniono wszystko. Postawiono na minimalizm, tj. ograniczenie liczby przycisków do absolutnego minimum (w popularnych wersjach z dotykowym ekranem jest ich zaledwie 5). Zegary z kolei przeniesiono odrobinę wyżej, w taki sposób, by każdy teoretycznie mógł odczytać ich wskazania znad rekordowo małej kierownicy (średnica: 35 cm). Rozwiązanie kontrowersyjne i dla niektórych średnio wygodne w codziennej jeździe. Kolejny zarzut tyczy się obrotomierza, którego wskazówka startuje z prawej strony i unosi się, wraz z obrotami silnika, do lewej. Kokpit 308 II reprezentuje indywidualny krój stylistyczny praktykowany przez Peugeota także w innych modelach. Wiąże się on z przekazaniem niemal wszystkiego w „ręce” wyświetlacza w centralnej części deski, a precyzja i szybkość działania dotykowego systemu pozostawia sporo do życzenia.
Używany Peugeot 308 I i Peugeot 308 II – wnętrze
Objętością kabiny wygrywa starszy Peugeot: oferuje zauważalnie więcej miejsca na kanapie, gdzie bez problemu usadowią się nawet wysocy pasażerowie. W 308 II najprawdopodobniej zabraknie im miejsca na głowy. W obydwu samochodach pięć osób pojedzie w ograniczonym komforcie, poza jednym wariantem – Peugeotem 308 I SW, który posiada osobne fotele drugiego rzędu. Niestety, nawet w nim nie uświadczymy równej podłogi między siedzeniami a kanapą. Trzeci rząd może pełnić wyłącznie rolę awaryjnego, niemniej stanowi absolutny ewenement w tym segmencie.
Używany Peugeot 308 I i Peugeot 308 II – bagażniki
Mocne punkty wszystkich wcieleń i wersji nadwoziowych Peugeota 308. Już bagażniki hatchbacków pozytywnie zaskakują pojemnością, wynoszącą 350 l (308 I) i aż 420 l w aktualnie produkowanym wcieleniu. Wykorzystanie każdego dostępnego centymetra ograniczają niewielkie wypustki w okolicach oparcia kanapy. W nowszym modelu Peugeot skorygował wysokość progu załadunkowego, ale za to pomniejszył otwór uzyskiwany po otwarciu klapy. Do wersji kombi wejdzie grubo ponad 500 l, a konkretnie 575 l w starszym i 610 l w nowszym aucie. W nim maksymalnie skupiono się na możliwościach przewozowych (prosty kształt i praktyczne przegródki), ale nigdy nie montowano trzeciego rzędu siedzeń. W 308 I dodatkowe fotele, nawet jeśli są złożone, zabierają sporo miejsca. Na szczęście istnieje możliwość ich całkowitego usunięcia.
Używany Peugeot 308 I i Peugeot 308 II – silniki
W obydwu generacjach montowano opracowane wspólnie z BMW silniki VTi/THP. W 308 I były to wolnossące 1.4/1.6 VTi (95/120 KM) oraz jednostki THP w szerokim spektrum mocy (od 140 KM do 200 KM w usportowionym GTi). Zaadoptowano je również do drugiej generacji, z tym że popularne odmiany (125 i 150 KM) wycofano już w 2015 r., a 1.6 THP zarezerwowano wyłącznie dla Peugeotów 308 GT (205/225 KM) i GTi (263/272 KM). Na dole gamy znalazł się zupełnie nowy, 3-cylindrowy 1.2 PureTech rozwijający 110 lub 130 KM. Występował również w ospałej wersji wolnossącej (82 KM). Turbodiesle w obydwu modelach pochodzą z udanych serii HDi o pojemności 1.6 i 2.0. Słabsze przeważnie rozwijały od 90 do 120 KM, 2.0 HDi od 136 do nawet 181 KM. W 2017 r. wysokoprężną ofertę 308 II zasilił 1.5 HDi (102/130 KM). Skrzynie automatyczne w obu modelach należą do rzadkości, napędu 4×4 w ogóle nie oferowano.
Używany Peugeot 308 I i Peugeot 308 II – awaryjność, typowe usterki
Nie od dziś wiadomo, że jednostki VTi i THP mają felerny rozrząd. Poprzez przedwcześnie zużywający się napinacz łańcuch rozrządu jest słabo naciągnięty i w końcu się zrywa, siejąc spustoszenie w silniku. Warianty THP w dodatku ponadnormatywnie spalają olej silnikowy i nie są wolne od problemów z turbosprężarkami. Takowe przytrafiają się również użytkownikom odmian 1.6 HDi, a wynikają z tracącego drożność przewodu dostarczającego olej do turbo. Poza tym w 1.6 HDi czasami trzeba wymienić podkładki pod wtryskiwaczami, a w intensywnie eksploatowanych 2.0 HDi poświęcić trochę środków na skomplikowany osprzęt. W stosunkowo młodych jednostkach 1.2 PureTech niekiedy trzeba było już wymienić dwumasowe koło zamachowe. Układ elektryczny w opisywanych Peugeotach spisuje się znośnie, choć w 308 I czasami nie działają wybrane elementy wyposażenia, a w nowszym modelu zawiesza się dotykowy ekran lub działa on z opóźnieniem. Proste zawieszenie dzielnie sobie radzi na polskich drogach, a jak zachodzi konieczność wymiany sworzni czy łączników stabilizatora, mechanik nie powinien nas „oskubać”. Nie słyszy się jeszcze o poważnych problemach z korozją.
Używany Peugeot 308 I i Peugeot 308 II – sytuacja rynkowa
Właścicielem Peugeota 308 można się stać już po wpłaceniu 4-cyfrowej kwoty, niemniej właściwy budżet na pierwszą generację klaruje się w okolicach 15 tys. zł., a za 20-25 tys. zł łatwo trafić niespecjalnie „zajeżdżony” egzemplarz poliftowy lub też GTi. 25 tys. zł to dopiero wstęp do świata Peugeota 308 II. Do 30 tys. zł trudno znaleźć coś innego niż 1.6 HDi z przebiegiem ok. 200 tys. km, natomiast godne zainteresowania samochody wystawiane są w okolicach 35-45 tys. zł. Górną granicę nadal wyznaczają ceny nowych egzemplarzy lub podemonstracyjnych, z minimalnym przebiegiem (nawet 80-90 tys. zł).
Używany Peugeot 308 I i Peugeot 308 II – którą generację wybrać?
Dopiero za kierownicą 308 II poczujemy się jak w samochodzie na miarę XXI wieku, czyli pełnym nowinek i jednocześnie przyzwoicie wykończonym oraz komfortowym. Poprzednik na jego tle wypada… po prostu poprawnie, ale i oferuje pokaźne wnętrze i sporo opcji wyposażenia za naprawdę rozsądną cenę. Wartość rynkowa 308 II mocno spadnie wraz z premierą następcy, który, według niektórych zapowiedzi, ma się pojawić w przyszłym roku.
Peugeot 308 I – plusy i minusy
+ przestronny przedział pasażerski, spory wybór wersji nadwoziowych, atrakcyjne ceny na rynku wtórnym
– brak polecanego silnika benzynowego, przeciętna jakość materiałów w kabinie, drobne problemy z elektroniką
Peugeot 308 II – plusy i minusy
+ nowoczesny i przyjemnie wykonany kokpit, pakowna wersja kombi, atrakcyjne wyposażenie
– uciążliwa „dotykowa” obsługa, ograniczona ilość miejsca na kanapie, postępująca utrata wartości
Peugeot 308 I | Peugeot 308 II | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2007-2013 | od 2013 r. |
Dł./szer./wys. | 428-450/182/143 cm | 425-459/180/145 cm |
Rozstaw osi | 261-271 cm | 262-273 cm |
Pojemność bagażnika | htb 350-1200 l, kmb 575-1737 l, cc 226-403 l | htb 420-1309 l, kmb 610-1660 l |
Silniki benzynowe | 1.4-1.6 (95-200 KM) | 1.2-1.6 (82-272 KM) |
Silniki Diesla | 1.6-2.0 (90-163 KM) | 1.5-2.0 (92-181 KM) |
Silnik | 1.6 VTi | 1.6 THP | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 2.0 HDi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | benz. | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 120 KM | 150 KM | 90 KM | 115 KM | 136 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 240 Nm | 215 Nm | 270 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s | 9,0 s | 12,6 s | 11,3 s | 10,1 s |
Prędkość maks. | 197 km/h | 213 km/h | 180 km/h | 190 km/h | 205 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,7 l/100 km | 7,0 l/100 km | 4,5 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,3 l/100 km |
Silnik | 1.2 PureTech | 1.6 THP | 1.6 BlueHDi | 1.6 BlueHDi | 2.0 BlueHDi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1199 cm³ | 1598 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 110 KM | 156 KM | 99 KM | 120 KM | 150 KM |
Maks. moment | 205 Nm | 240 Nm | 254 Nm | 300 Nm | 370 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,1 s | 9,3 s | 11,3 s | 9,7 s | 8,6 s |
Prędkość maks. | 197 km/h | 213 km/h | 186 km/h | 196 km/h | 211 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,0 l/100 km | 5,8 l/100 km | 3,5 l/100 km | 3,8 l/100 km | 4,0 l/100 km |
Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Peugeota 308, odsyłamy do poniższych materiałów: