Peugeot 308

308 to pierwsza ujednolicona nazwa kompaktowego Peugeota. Na którą generację lepiej się zdecydować, rozważając Peugeota 308 z drugiej ręki?

Dawniej debiut każdego nowego modelu Peugeota wiązał się ze zwiększeniem o 1 liczby sygnalizującej jego nazwę. W przypadku kompaktowych aut tak było do pierwszego wcielenia 308, bowiem następca… pozostał Peugeotem 308. Wytwarzany do tej pory samochód (od 2013 r.) zerwał z wizerunkiem dwóch najbliższych poprzedników (307 i 308 I), którzy, na tle rywali, nieśmiało aspirowali do minivanów: byli bowiem od nich wyżsi i bardziej funkcjonalni, zwłaszcza w opcjonalnie 7-miejscowych odmianach kombi. Peugeot 308 II stylizacją przybliżył się do standardów wyznaczanych przez niemieckich konkurentów i realnie dotrzymuje im kroku w dziedzinie jakości wykonania. Jednocześnie pełno w nim innowacji i do tej pory niewiele się zestarzał.

Peugeot 308 03
Peugeot nie próbował na siłę uczynić z 308 „króla zakrętów”. Trzeba przyznać, że jak na podstawowy typ zawieszenia (kolumny McPhersona i belka skrętna; podobny zestaw w 308 II) auto prowadzi się bezpiecznie i komfortowo.

Już w przypadku starszego modelu Peugeot solidnie odrobił pracę domową i wyposażył 308 I w ulepszoną elektronikę (właśnie ona generowała największe problemy w poprzedniku, 307). W 308 II skala jej zaawansowania jeszcze bardziej wzrosła, głównie za sprawą powierzenia obsługi zdecydowanej większości funkcji dotykowemu ekranowi na desce rozdzielczej. Czy po tylu latach od debiutu „cyfryzacja” Peugeota 308 nie stanowi źródła problemów? Ocenimy to i zweryfikujemy, czy nie lepiej postawić na odrobinę przestronniejszego i „tradycyjnego” poprzednika.

Peugeot 308 19
308 II jest krótszy i węższy od poprzednika, a zatem mniej przestronny w środku. Zrezygnowano w nim z 7-miejscowej odmiany kombi oraz wersji coupe-cabrio.

Używany Peugeot 308 I i Peugeot 308 II – deska rozdzielcza

Wbrew pozorom, obydwa modele najbardziej różnią się… w środku. Szczególnie po spojrzeniu na deskę rozdzielczą, która w 308 I jest uporządkowana i zaprojektowana w zgodzie z najpowszechniejszymi trendami. W 308 II zmieniono wszystko. Postawiono na minimalizm, tj. ograniczenie liczby przycisków do absolutnego minimum (w popularnych wersjach z dotykowym ekranem jest ich zaledwie 5). Zegary z kolei przeniesiono odrobinę wyżej, w taki sposób, by każdy teoretycznie mógł odczytać ich wskazania znad rekordowo małej kierownicy (średnica: 35 cm). Rozwiązanie kontrowersyjne i dla większości średnio wygodne w codziennej jeździe. Kolejny zarzut tyczy się obrotomierza, którego wskazówka startuje z prawej strony i unosi się, wraz z obrotami silnika, do lewej. Kokpit 308 II reprezentuje indywidualny krój stylistyczny praktykowany przez Peugeota także w innych modelach. Wiąże się on z przekazaniem niemal wszystkiego w „ręce” wyświetlacza w centralnej części deski, a precyzja i szybkość działania dotykowego systemu pozostawia sporo do życzenia.

Peugeot 308 I
Srebrne wstawki i białe tarcze zegarów ożywiają uporządkowane wnętrze Peugeota 308. Poszczególne funkcje łatwiej się tu obsługuje niż w nowszym modelu.
Peugeot 308 II
Eksperyment wyszedł Peugeotowi średnio: niewielką kierownicą przyjemnie się manewruje, ale przy okazji zasłania ona zegary.

Używany Peugeot 308 I i Peugeot 308 II – wnętrze

Objętością kabiny wygrywa starszy Peugeot: oferuje zauważalnie więcej miejsca na kanapie, gdzie bez problemu usadowią się nawet wysocy pasażerowie. W 308 II najprawdopodobniej zabraknie im miejsca na głowy. W obydwu samochodach pięć osób pojedzie w ograniczonym komforcie, poza jednym wariantem – Peugeotem 308 I SW, który posiada osobne fotele drugiego rzędu. Niestety, nawet w nim nie uświadczymy równej podłogi między siedzeniami a kanapą. Trzeci rząd może pełnić wyłącznie rolę awaryjnego, niemniej stanowi absolutny ewenement w tym segmencie.

Używany Peugeot 308 I i Peugeot 308 II – bagażniki

Mocne punkty wszystkich wcieleń i wersji nadwoziowych Peugeota 308. Już bagażniki hatchbacków pozytywnie zaskakują pojemnością, wynoszącą 350 l (308 I) i aż 420 l w aktualnie produkowanym wcieleniu. Wykorzystanie każdego dostępnego centymetra ograniczają niewielkie wypustki w okolicach oparcia kanapy. W nowszym modelu Peugeot skorygował wysokość progu załadunkowego, ale za to pomniejszył otwór uzyskiwany po otwarciu klapy. Do wersji kombi wejdzie grubo ponad 500 l, a konkretnie 575 l w starszym i 610 l w nowszym aucie. W nim maksymalnie skupiono się na możliwościach przewozowych (prosty kształt i praktyczne przegródki), ale nigdy nie montowano trzeciego rzędu siedzeń. W 308 I dodatkowe fotele, nawet jeśli są złożone, zabierają sporo miejsca. Na szczęście istnieje możliwość ich całkowitego usunięcia.

Używany Peugeot 308 I i Peugeot 308 II – silniki

W obydwu generacjach montowano opracowane wspólnie z BMW silniki VTi/THP. W 308 I były to wolnossące 1.4/1.6 VTi (95/120 KM) oraz jednostki THP w szerokim spektrum mocy (od 140 KM do 200 KM w usportowionym GTi). Zaadoptowano je również do drugiej generacji, z tym że popularne odmiany (125 i 150 KM) wycofano już w 2015 r., a 1.6 THP zarezerwowano wyłącznie dla Peugeotów 308 GT (205 KM) i GTi (225/263/272 KM). Na dole gamy znalazł się zupełnie nowy, 3-cylindrowy 1.2 PureTech rozwijający 110 lub 130 KM. Występował również w ospałej wersji wolnossącej (82 KM). Turbodiesle w obydwu modelach pochodzą z udanych serii HDi o pojemności 1.6 i 2.0. Słabsze przeważnie rozwijały od 90 do 120 KM, 2.0 HDi od 136 do nawet 181 KM. W 2017 r. wysokoprężną ofertę 308 II zasilił 1.5 HDi (102/130 KM). Skrzynie automatyczne w obu modelach należą do rzadkości, napędu 4×4 w ogóle nie oferowano.

Peugeot 308 10
W czasie długiej kariery silniki 1.6 HDi systematycznie unowocześniano i likwidowano ich typowe przypadłości. To godna polecenia jednostka, choć nie zupełnie bezawaryjna.
Peugeot 308 14
Kłopoty z 1.6 THP nie omijają nawet jednostek montowanych w Peugeotach 308 II. Downsizingowe odmiany 1.2 PureTech okazały się solidniejsze od nich.

Używany Peugeot 308 I i Peugeot 308 II – awaryjność, typowe usterki

Nie od dziś wiadomo, że jednostki VTi i THP mają felerny rozrząd. Poprzez przedwcześnie zużywający się napinacz łańcuch rozrządu jest słabo naciągnięty i w końcu się zrywa, siejąc spustoszenie w silniku. Warianty THP w dodatku ponadnormatywnie spalają olej silnikowy i nie są wolne od problemów z turbosprężarkami. Takowe przytrafiają się również użytkownikom odmian 1.6 HDi, a wynikają z tracącego drożność przewodu dostarczającego olej do turbo. Poza tym w 1.6 HDi czasami trzeba wymienić podkładki pod wtryskiwaczami, a w intensywnie eksploatowanych 2.0 HDi poświęcić trochę środków na skomplikowany osprzęt. W stosunkowo młodych jednostkach 1.2 PureTech niekiedy trzeba było już wymienić dwumasowe koło zamachowe. Układ elektryczny w opisywanych Peugeotach spisuje się znośnie, choć w 308 I czasami nie działają wybrane elementy wyposażenia, a w nowszym modelu zawiesza się dotykowy ekran lub działa on z opóźnieniem. Proste zawieszenie dzielnie sobie radzi na polskich drogach, a jak zachodzi konieczność wymiany sworzni czy łączników stabilizatora, mechanik nie powinien nas „oskubać”. Nie słyszy się jeszcze o poważnych problemach z korozją.

Peugeot 308 01
Peugeot 308 I CC wyposażono w elektrycznie składany, twardy dach. W akceptowalnych warunkach przewiezie on 4 osoby i, przy rozłożonym dachu, dysponuje pokaźnym bagażnikiem (403 l).

Używany Peugeot 308 I i Peugeot 308 II – sytuacja rynkowa

Właścicielem Peugeota 308 można się stać już po wpłaceniu 4-cyfrowej kwoty, niemniej właściwy budżet na pierwszą generację klaruje się w okolicach 15 tys. zł., a za 20-25 tys. zł łatwo trafić niespecjalnie „zajeżdżony” egzemplarz poliftowy lub też GTi. 25 tys. zł to dopiero wstęp do świata Peugeota 308 II. Do 30 tys. zł trudno znaleźć coś innego niż 1.6 HDi z przebiegiem ok. 200 tys. km, natomiast godne zainteresowania samochody wystawiane są w okolicach 35-45 tys. zł. Górną granicę nadal wyznaczają ceny nowych egzemplarzy lub podemonstracyjnych, z minimalnym przebiegiem (nawet 80-90 tys. zł).

Peugeot 308 05
Peugeot 308 II SW zdobył znaczną popularność: aż 2 na 3 wystawione samochody posiada właśnie nadwozie kombi. Wybierano je głównie ze względu na większy bagażnik, ale ta wersja posiada również wydłużony rozstaw osi (273 cm względem 262 cm hatchbacka) i przez to jest obszerniejsza z tyłu.

Używany Peugeot 308 I i Peugeot 308 II – którą generację wybrać?

Dopiero za kierownicą 308 II poczujemy się jak w samochodzie na miarę XXI wieku, czyli pełnym nowinek i jednocześnie przyzwoicie wykończonym oraz komfortowym. Poprzednik na jego tle wypada… po prostu poprawnie, ale i oferuje pokaźne wnętrze i sporo opcji wyposażenia za naprawdę rozsądną cenę. Wartość rynkowa 308 II mocno spadnie wraz z premierą następcy, który, według niektórych zapowiedzi, ma się pojawić w przyszłym roku.

Peugeot 308 I – plusy i minusy

 +  przestronny przedział pasażerski, spory wybór wersji nadwoziowych, atrakcyjne ceny na rynku wtórnym
 –  brak polecanego silnika benzynowego, przeciętna jakość materiałów w kabinie, drobne problemy z elektroniką

Peugeot 308 04

Peugeot 308 II – plusy i minusy

 +  nowoczesny i przyjemny w odbiorze kokpit, pakowna wersja kombi, atrakcyjne wyposażenie
 –  uciążliwa „dotykowa” obsługa, ograniczona ilość miejsca na kanapie, postępująca utrata wartości, niewygodna pozycja za kierownicą

Peugeot 308 20

Peugeot 308 I i Peugeot 308 II – podstawowe dane techniczne
Peugeot 308 IPeugeot 308 II
Lata produkcji2007-2013od 2013 r.
Dł./szer./wys.428-450/182/143 cm425-459/180/145 cm
Rozstaw osi261-271 cm262-273 cm
Pojemność bagażnikahtb 350-1200 l, kmb 575-1737 l, cc 226-403 lhtb 420-1309 l, kmb 610-1660 l
Silniki benzynowe1.4-1.6 (95-200 KM)1.2-1.6 (82-272 KM)
Silniki Diesla1.6-2.0 (90-163 KM)1.5-2.0 (92-181 KM)
Peugeot 308 I – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.6 VTi1.6 THP1.6 HDi1.6 HDi2.0 HDi
Pojemność1598 cm³1598 cm³1560 cm³1560 cm³1997 cm³
Paliwobenz.benz., turboturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc120 KM150 KM90 KM115 KM136 KM
Maks. moment160 Nm240 Nm215 Nm270 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,8 s9,0 s12,6 s11,3 s10,1 s
Prędkość maks.197 km/h213 km/h180 km/h190 km/h205 km/h
Śr. zużycie paliwa6,7 l/100 km7,0 l/100 km4,5 l/100 km4,5 l/100 km5,3 l/100 km
Peugeot 308 II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.2 PureTech1.6 THP1.6 BlueHDi1.6 BlueHDi2.0 BlueHDi
Pojemność1199 cm³1598 cm³1560 cm³1560 cm³1997 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turboturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc110 KM156 KM99 KM120 KM150 KM
Maks. moment205 Nm240 Nm254 Nm300 Nm370 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,1 s9,3 s11,3 s9,7 s8,6 s
Prędkość maks.197 km/h213 km/h186 km/h196 km/h211 km/h
Śr. zużycie paliwa5,0 l/100 km5,8 l/100 km3,5 l/100 km3,8 l/100 km4,0 l/100 km

Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Peugeota 308, odsyłamy do poniższych materiałów:

Używany Peugeot 308 I (2007-2013) – opinie użytkowników

Używany Peugeot 308 II (od 2013 r.) – opinie użytkowników

Oceny czytelników
[Głosów: 4 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here