Opinie kierowców na temat 307 wskazują, że warto wybrać egzemplarz z ostatnich lat produkcji. Sprawdźmy, czy używany Peugeot 307 jest jeszcze propozycją godną rozważenia.
Oferowany w latach 2001-2008 Peugeot 307 był następcą udanego i lubianego modelu 306. Przyjęcie Peugeota 307 było ciepłe. Efektownie stylizowany, przestronny i wygodny samochód sięgnął nawet po tytuł Car of the Year 2002. Dość szybko okazało się niestety, że pierwsze egzemplarze są niedopracowane. Najniebezpieczniejsza była możliwość zwarcia w pompie ABS-u, która potrafiła doprowadzić do pożaru samochodu. Kupując używanego Peugeota 307 trzeba więc koniecznie sprawdzić, czy pompa została wymieniona w ramach akcji serwisowej. Jeżeli nie – wymienić ją na nowszą. Źródłem problemów był też układ elektrycznego wspomagania kierownicy. Najlepszym wyborem będzie Peugeot 307 wyprodukowany po modernizacji przeprowadzonej w 2005 r. Wprowadzono wówczas m.in. nową instalację elektryczną z magistralą CAN. Nie rozwiązuje ona definitywnie problemów z elektroniką, która wciąż potrafi zgłaszać nieistniejące błędy, jednak trwałość całego układu uległa wyraźnej poprawie.
Jeśli odłożyć na bok kłopotliwą elektronikę, Peugeot 307 do tej pory pozostaje ciekawą propozycją na rynku wtórnym. Głównie z jednego powodu – bardzo przestronnej odmiany kombi (SW), opcjonalnie wyposażaną w trzeci rząd siedzeń, co jest ewenementem w tej klasie aut. Podobne rozwiązanie zastosowano u następcy – Peugeocie 308 I. Jednakże i hatchbacki pozytywnie zaskakują ilością miejsca w środku, nie sposób też narzekać na oferowane wyposażenie i trwałość jednostek napędowych. Poza nimi oferował kabrioleta ze sztywnym dachem (CC), a na niektórych pozaeuropejskich rynkach także sedana. Za jakimi 307 najlepiej rozglądać się po 20 latach od debiutu? Poznajmy opinie właścicieli używanych Peugeotów 307.
Używany Peugeot 307 – wnętrze
Deski rozdzielcze samochodów z początku lat dwutysięcznych z jednej strony wyróżnia spokojna, wręcz nudna stylizacja, z drugiej są one naprawdę czytelne i ergonomiczne. Niektóre z patentów, jak choćby manetki obsługi tempomatów, stosowane są we francuskich samochodach do dzisiaj. W 307 ciekawostkę stanowią elementy dekoracyjne (panel konsoli środkowej i obwódki nawiewów), lakierowane w zależności od wersji na srebrno lub z okleinami imitującymi drewno. Bazowy wariant otrzymał na wyposażeniu 6 poduszek powietrznych, elektryczne sterowane szyby przednie, wspomaganie kierownicy i system ABS. Na liście bogatszych można było znaleźć m.in. panoramiczny dach, podgrzewane fotele czy skórzaną tapicerkę.
Za Peugeotem 307 przemawia bardzo obszerne wnętrze – to jeden z najbardziej przestronnych kompaktów z zapewnianym przez duże drzwi dostępem do kabiny. Pod tym względem szczególnie bryluje wersja kombi z wydłużonym o 10 cm rozstawem osi. Ma ona też zdecydowanie bardziej rodzinny charakter, bowiem w drugim rzędzie umieszczono trzy osobne fotele, podczas gdy w hatchbackach uświadczymy tradycyjną kanapę. Ok. 1,5 m wysokości kompaktowego Peugeota pozytywnie rzutuje na ilość miejsca na głowy, niezależnie od zajmowanego miejsca. Z jednym wyjątkiem: dwóch dodatkowych miejsc w bagażniku 307 SW, ponieważ opcjonalnie homologowano go na 7 osób. W takiej konfiguracji przestrzeń bagażowa praktycznie nie istnieje, natomiast po wyjęciu „awaryjnych” miejsc rośnie już do pokaźnych 575 l. Hatchbacki zabiorą na pokład 350 l, z kolej kabriolet, w zależności od położenia dachu, od 204 do 350 l pakunków.
Używany Peugeot 307 – silniki
Paletę silników tworzyły benzynowe jednostki 1.4 (75 i 88 KM), 1.6 (109 KM) i 2.0 (136, 140 i 177 KM). Są właściwie bezawaryjne – w grę wchodzą zwykle tylko usterki cewek zapłonowych czy nadmierne spalanie oleju. Silniki dobrze znoszą obecność instalacji LPG, więc jej montaż może być ciekawą alternatywą dla diesla. Francuskie samochody słyną z udanych diesli. W modelu 307 do wyboru były jednostki 1.4 HDi (68 KM), 1.6 HDi (90 i 109 KM) i 2.0 HDi (90, 107 i 136 KM). Rynkowym przebojem jest 90-konna wersja 1.6 HDi, która nie posiada dwumasowego koła zamachowego, turbosprężarki o zmiennej geometrii oraz filtra DPF – pojawiające się na rynku wtórnym egzemplarze szybko znajdują nowego właściciela. Kto chciałby kupić Peugeota 307 z innym dieslem pozbawionym filtra cząstek stałych, powinien szukać wśród aut z początku produkcji – z naciskiem na wersję 1.4 HDi i 90-konne 2.0 HDi, do których nie montowano FAP. Sam filtr jest trwały, jednak wymaga uzupełniania dodatku Eolys, który wspomaga wypalanie nagromadzonej sadzy. Operacja pochłania ok. 200 zł i musi być powtarzana co niecałe 40 tys. km. W dieslach 1.4/1.6 HDi dochodzą do tego tracące szczelność podkładki pod wtryskiwaczami, a w drugim z nich także zacierająca się z powodu zbyt słabego smarowania turbosprężarka. Przy jej wymianie należy zamontować także nowy przewód doprowadzający olej.
Używany Peugeot 307 – opinie użytkowników
Zalety
„Wygodny, niedrogi w utrzymaniu i naprawach. Bardzo praktyczna część bagażowa kombi”
„Silnik jest praktycznie bezawaryjny po 270 tysiącach, bez wycieków – jeżdżę wciąż na pełnym syntetyku, bez żadnych kłopotów z turbiną”
„Największe zalety tego samochodu to ekonomia silnika HDi, pakowność i nowoczesny, niestarzejący się póki co design, zwłaszcza wnętrze robi wrażenie auta z wyższej półki”
„Auto zaskakuje pozytywnie. Przede wszystkim jest to zasługa silnika, który zapewnia komfort i fajne odczucia jak na diesla”
Wady
„Przy silnikach diesla trzeba zwrócić uwagę na filtr cząstek stałych, a poza tym cieszyć się jazdą. W kombi tylna klapa rdzewieje”
„Układ elektryczny: włączenie świateł pozycyjnych powodowało włączenie klaksonu”
„Słabe zawieszenie jak na polskie drogi, bardzo duża awaryjność instalacji elektrycznej”
„Przez cały okres użytkowania walczyłem z parującymi szybami i niezbyt przyjemnym zapachem z klimy. Mimo corocznej wymiany filtrów, ozonowania wnętrza, suszenia”
Używany Peugeot 307 – awaryjność, typowe usterki
Jedną z irytujących przypadłości są wyświetlacze komputera pokładowego, które przy wysokich temperaturach przestają poprawnie działać. Praktyka pokazuje, że poza wymianą ekranu nie można z tym nic zrobić. Pękające przewody zasilania zamka tylnej klapy mogą uniemożliwić dostęp do bagażnika. Do typowych usterek należy przełącznik wielofunkcyjny – ulega zużyciu, czego efektem są problemy z włączaniem kierunkowskazów i klaksonu. Pozostaje wymiana elementu lub jego naprawa. Szczegółowe poradniki dotyczące usprawnienia przełącznika można znaleźć na forach dyskusyjnych miłośników modelu. Newralgicznym punktem układu napędowego okazują się… linki odpowiadające za wybieranie biegów. Rozciągają się, czego efektem jest tracenie precyzji przez lewarek. Jeżeli do ich wnętrza przeniknie woda, możliwe jest też przymarznięcie linki do pancerza, które uniemożliwi włączenie biegu. Kupując nowe linki, trzeba sprawdzić po numerze VIN czy będą pasowały do konkretnego auta. Do powtarzających się usterek zaliczane są także często przepalające się żarówki, zacinające się zamki i krzywiące tarcze hamulcowe. Karoseria została dobrze zabezpieczona przed korozją, a zawieszenie nieźle znosi jazdę po polskich drogach – nawet jeżeli ulegnie awarii, naprawa podwozia złożonego z kolumn McPhersona i klasycznej belki skrętnej jest tania i prosta. Kolejnym atutem jest dobre zaopatrzenie modelu w części zamienne – nie brakuje używanych podzespołów i markowych zamienników. Ich ceny są umiarkowane.
Używany Peugeot 307 – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się na przegrodzie czołowej z prawej strony, pod warstwą osłony. Odczytamy go również z tabliczki na wzmocnieniu bocznym prawym w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora.
Używany Peugeot 307 – sytuacja rynkowa
Jeżdżącego Peugeota 307 można kupić za 3-4 tys. zł. Nie należy jednak za dużo oczekiwać od takiego auta – zarówno w kwestii stanu technicznego, jak i wyposażenia czy estetyki. Za ładny egzemplarz (lub poliftowy) trzeba zapłacić przynajmniej dwukrotnie więcej. 9-14 tys. zł pozwala na zakup ładnie utrzymanego i dobrze wyposażonego samochodu z mocniejszym silnikiem – w tym z udanymi dieslami 1.6 HDi oraz 2.0 HDi. Powyżej 15 tys. zł wystawiane są samochody z ostatnich roczników, kabriolety i auta z 177-konnymi silnikami benzynowymi (namiastki hot hatchy). Benzynowe odmiany stanowią zresztą większość ogłoszeń. Co ciekawe, pośród wersji nadwoziowych przeważają… kombi.
Używany Peugeot 307 – podsumowanie
Po latach mechanicy doskonale znają już słabe strony Peugeota 307 i potrafią się z nimi uporać za rozsądne pieniądze. To dobra wiadomość, gdyż kupując to auto nie należy nastawiać się na całkowicie bezproblemową eksploatację. Spektrum możliwych problemów jest znaczne, jednak defekty, które unieruchamiałyby samochód należą do rzadkości. Naszym typem Peugeot 307 SW z benzynowym silnikiem 1.6 lub 2.0 bądź dieslem 2.0 HDi.
Polecamy uwadze materiały o innych używanych Peugeotach:
Używany Peugeot 308 I (2007-2013) – opinie użytkowników
Używany Peugeot 407 (2004-2010) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 420-443/173-176/142-154 cm |
Rozstaw osi | 261-271 cm |
Pojemność bagażnika | htb 350-1220 l, kmb 575-1735 l, CC 204-350 l |
Silnik | 1.4 8V | 1.4 16V | 1.6 16V | 2.0 16V | 2.0 16V | 2.0 16V |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1360 cm³ | 1360 cm³ | 1587 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 75 KM | 88 KM | 110 KM | 136 KM | 140 KM | 177 KM |
Maks. moment | 120 Nm | 133 Nm | 147 Nm | 190 Nm | 200 Nm | 202 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,7 s | 12,8 s | 11,6 s | 9,8 s | 8,9 s | 8,2 s |
Prędkość maks. | 167 km/h | 172 km/h | 190 km/h | 205 km/h | 205 km/h | 220 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,7 l/100 km | 6,5 l/100 km | 7,4 l/100 km | 7,9 l/100 km | 7,7 l/100 km | 8,4 l/100 km |
Silnik | 1.4 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi | 2.0 HDi | 2.0 HDi | 2.0 HDi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1398 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 68 KM | 90 KM | 109 KM | 90 KM | 107 KM | 136 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 215 Nm | 240 Nm | 205 Nm | 250 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 17,1 s | 12,5 s | 11,2 s | 13,6 s | 12,7 s | 9,8 s |
Prędkość maks. | 160 km/h | 179 km/h | 188 km/h | 179 km/h | 188 km/h | 202 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,6 l/100 km | 4,9 l/100 km | 4,8 l/100 km | 5,2 l/100 km | 5,2 l/100 km | 5,6 l/100 km |