UżywaneUżywany Peugeot 307 (2001-2008) - który silnik wybrać?

Używany Peugeot 307 (2001-2008) – który silnik wybrać?

Spory wiek to w pewnym sensie atut 307: chętni na starsze, tanie auta przymykają bowiem oko na awaryjność. Z jakim silnikiem warto kupić używanego Peugeota 307?

Peugeot 307 z jednej strony był autem przełomowym – ponadprzeciętnie przestronnym w środku, dobrze wyposażonym i bezpiecznym. Z drugiej jednak okazał się zbyt przekombinowany: szczególnie rozbudowana elektronika pokładowa, która później zaczynała „żyć swoim życiem” i doprowadzała do pożaru samochodu. Peugeot zachował się w porządku i przeprowadził akcję serwisową modelu, dokonał też sporych modyfikacji instalacji elektrycznej samochodów poliftowych, tj. wyprodukowanych po 2005 roku. Uchodzą one już za godne polecenia, zwłaszcza że reprezentują korzystną relację ceny do wieku. Jak już wspomnieliśmy, Peugeot 307 punktuje obszernym wnętrzem i sporym, 350-litrowym bagażnikiem. Warto wziąć pod uwagi rodzinne kombi z trzema fotelami w drugim rzędzie i opcjonalnymi, dwoma dodatkowymi miejscami w bagażniku. Oferowano jeszcze efektowne coupe-cabrio z elektrycznie składanym dachem.

Producent przewidywał do tego modelu wiele silników. Którego warto wybrać po tylu latach od debiutu? Spójrzmy na paletę wersji silnikowych Peugeota 307.

Używany Peugeot 307 – silniki benzynowe

  • 1.4 8V (75 KM)
  • 1.4 16V (88 KM)
  • 1.6 16V (110 KM)
  • 2.0 16V (136 KM, 140 KM, 177 KM)

Po gamie silnikowej od razu widać, że mamy do czynienia ze starą „szkołą” budowania samochodów. Benzynowe jednostki nie posiadają turbodoładowania, natomiast zastosowano w nich wielopunktowe wtryski paliwa otwierające furtkę do ewentualnego zasilania LPG. We wszystkich jest też pasek rozrządu, którego najlepiej wymieniać do 80 tys. km. Odradzamy bazowego 1.4 (75 KM) z uwagi na mizerne osiągi i możliwe problemy z panewkami, uszczelkami pod głowicą i alternatorami. Wersja 16-zaworowa (88 KM) żwawiej napędza to auto i jest trwalsza (jedynie pali olej). Mocniejsze jednostki, tj. 1.6 (110 KM) i 2.0 (136-177 KM) z reguły dręczą kłopoty z sondami lambda, przepustnicami, cewkami zapłonowymi i silniczkami krokowymi. Nie są to na tyle poważne usterki, by odradzać te silniki. 1.6 swobodnie radzi sobie zarówno w mieście, jak i w trasie, natomiast odmiany 2-litrowe czynią z 307 namiastkę hot hatcha. We wszystkich dodatkowo zwróćmy uwagę na skalę wycieków oleju.

Peugeot 307 – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.4 8V 1.4 16V 1.6 16V 2.0 16V 2.0 16V 2.0 16V
Pojemność 1360 cm³ 1360 cm³ 1587 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 75 KM 88 KM 110 KM 136 KM 140 KM 177 KM
Maks. moment 120 Nm 133 Nm 147 Nm 190 Nm 200 Nm 202 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 15,7 s 12,8 s 11,6 s 9,8 s 8,9 s 8,2 s
Prędkość maks. 167 km/h 172 km/h 190 km/h 205 km/h 205 km/h 220 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,7 l/100 km 6,5 l/100 km 7,4 l/100 km 7,9 l/100 km 7,7 l/100 km 8,4 l/100 km
Peugeot 307 1.4 16V
1.4 16V to absolutne minimum do Peugeota 307. Uchodzi za bardziej dopracowany od słabowitego 1.4 8V.
Peugeot 307 2.0 16V
2-litrowy silnik będzie dość paliwożerny nawet w stosunkowo lekkim kompakcie. Przemawiają za nim jednak osiągi i niezawodność.

Używany Peugeot 307 – silniki Diesla

  • 1.4 HDi (68 KM)
  • 1.6 HDi (90 KM, 109 KM)
  • 2.0 HDi (90 KM, 107 KM, 136 KM)

Paletę turbodiesli otwiera 68-konny 1.4 HDi, znany z wielu mniejszych modeli Peugeota i Citroena (występował nawet w Peugeocie 107/Citroenie C1; rozwijał w nich 54 KM). To zdecydowanie za słaba propozycja do samochodu kompaktowego, w dodatku nie do końca bezawaryjna (szwankuje turbo i zawory EGR). Do jej zalet należy zaliczyć uproszczony osprzęt bez koła dwumasowego, filtra cząstek stałych i zmiennej geometrii łopatek turbosprężarki. Z drugiej strony nieskomplikowane są również silniki 90-konne, tj. 1.6 HDi oraz 2.0 HDi. Obydwa występowały też w mocniejszych wersjach różniących się osprzętem (miały już DPF, koło dwumasowe i turbo ze zmienną geometrią). 1.6 HDi oferowano jeszcze w odmianie 109-konnej, natomiast 2.0 HDi rozwijały 107 KM lub 136 KM (16V). Pierwsze partie jednostek 1.6 HDi słynęły z niedomagań turbo (zatykało się sitko filtrujące olej smarujący wirnik), DPF-ów (zapychały się w ruchu miejskim) oraz podkładek pod wtryskiwaczami. Biorąc to pod uwagę, miano najbardziej „pancernego” silnika w 307 należy się 2.0 HDi, zwłaszcza z głowicą 8-zaworową. W nich odnotowywane są awarie EGR-ów, przepływomierzy i koła pasowego. Topowa odmiana 136-konna ma skomplikowany osprzęt mogący nadszarpnąć portfel przy dużym przebiegu (m.in. za sprawą nieregenerowalnych wtryskiwaczy piezoelektrycznych).

Peugeot 307 – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.4 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi 2.0 HDi 2.0 HDi 2.0 HDi
Pojemność 1398 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 68 KM 90 KM 109 KM 90 KM 107 KM 136 KM
Maks. moment 160 Nm 215 Nm 240 Nm 205 Nm 250 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 17,1 s 12,5 s 11,2 s 13,6 s 12,7 s 9,8 s
Prędkość maks. 160 km/h 179 km/h 188 km/h 179 km/h 188 km/h 202 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,6 l/100 km 4,9 l/100 km 4,8 l/100 km 5,2 l/100 km 5,2 l/100 km 5,6 l/100 km
Peugeot 307 1.6 HDi
Im nowszy 1.6 HDi, tym bardziej dopracowany. Sporym zainteresowaniem cieszy się prosta odmiana 90-konna.
Peugeot 307 2.0 HDi
W 2.0 HDi jest na odwrót – lepszymi opiniami cieszą się starsze wersje, szczególnie o mocy 90 KM. Ale i 136-konna jest całkiem udaną konstrukcją, pod warunkiem że pilnowano w niej czynności serwisowych.

Używany Peugeot 307 – który silnik wybrać?

Podkreślamy, że w ponad 20-letnim samochodzie, który przejechał ponad 300 tys. km, może się zepsuć niemal wszystko. Najbardziej odporne na trudy eksploatacji są nieskomplikowane diesle (90-konne 1.6 HDi/2.0 HDi) oraz benzynowe odmiany 16V (1.4, 1.6, 2.0). Lepiej odpuścić bazowe 1.4 8V/1.4 HDi i z dystansem podejść do topowego turbodiesla (2.0 HDi/136 KM) bez historii serwisowej.

Przeczytaj więcej na temat używanego Peugeota 307:

Używany Peugeot 307 (2001-2008) – opinie użytkowników

Peugeot 307

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji