Peugeot 301 - przód

Od czasu do czasu na rynku pojawiają się ciekawe modele w budżetowym charakterze, które nie doczekują się następców. Tak było m.in. z Peugeotem 301, który wraz z Citroenem C-Elysee, starali się podbić serca miłośników sedanów. Jakie są opinie o używanych Peugeotach 301?

Budżetowe sedany nie mają łatwego życia. O ile na innych rynkach m.in. w Brazylii, na Bliskim Wschodzie czy w Rosji święcą tryumfy, tak w Europie nigdy się nie przyjęły. Było wiele modeli, ale zazwyczaj pojawiały się i znikały bez większego echa. Obecnie na rynku nie ma zbyt wielu propozycji i nawet sedany z segmentu C nie są zbyt częstym zjawiskiem. To jednak szansa na to, aby za niewielkie pieniądze kupić taki „niechciany” okaz z rynku wtórnego. Przykładem może być Peugeot 301, który wraz z bliźniakiem technicznym – Citroenem C-Elysee – nie podbili rynku i nie doczekali się kontynuacji. Czy to źle? Moim zdaniem tak, bowiem to dość ciekawe twory, które co prawda nie oferują zbyt wiele przestrzeni i funkcjonalności, ale prezentują się ładnie i umilają miejski widok składający się głównie z kombi czy hatchbacków.

Peugeot 301 - tył
Ładna linia nadwozia typu sedan w tym segmencie nie jest oczywistością. Projektantom udało się zachować odpowiednie proporcje.

Peugeot 301 to bardzo ładnie, estetycznie narysowany sedan o całkiem niezłych proporcjach. Czasami problemem w projektowaniu sedana o tak skromnych gabarytach bywają właśnie proporcje. Wiele razy zdarzało się, że auta tego typu były po prostu brzydkie, niezgrabne, z dziwnie ukształtowanym tyłem i wąską, pudełkowatą sylwetką. Tu udało się pogodzić odpowiednie proporcje z kompaktowymi wymiarami oraz przyzwoitą przestrzenią we wnętrzu. W odpowiednim kolorze i w wyższych wersjach wyposażenia, które obejmowały m.in. aluminiowe felgi, Peugeot 301 może się podobać. Z przodu w oczy rzuca się duży grill, który po liftingu zaczął nawiązywać do nowszych modeli w gamie francuskiego producenta. Po liftingu pojawiły się również o wiele ładniejsze klosze lamp z charakterystycznym wcięciem u dołu. Przed liftingiem dziwnie wykończona w okolicach lamp maska wyglądała tak, jakby pochodziła z innego modelu. Z tyłu zastosowano ładne klosze i delikatnie wybrzuszoną w górnej części klapę bagażnika. Próg załadunku jest dość wysoko, ale zderzak nie jest zanadto zadarty i podwyższony. Auto mierzy 4442 mm długości, 1748 mm szerokości i 1466 mm wysokości. Rozstaw osi to 2652 mm.

Peugeot 301 - przód
Peugeot 301 nie jest autem, które ma zachwycać, a jedynie dawać namiastkę przyjemności z jazdy autem z nadwoziem „wyższej klasy”.

Używany Peugeot 301 – wnętrze, bagażnik

Wnętrze Peugeota 301 jest budżetowe i to nie ulega wątpliwości. Widać to i czuć w każdym miejscu – duże połacie twardego plastiku o podobnej, chropowatej fakturze, zarówno na desce rozdzielczej, boczkach drzwi, jak i kierownicy. Są również nietypowe rozwiązania, jak np. sterowanie szybami na tunelu środkowym niedaleko lewarka zmiany biegów. Na szczęście projekt deski rozdzielczej jest przyzwoity. Zazwyczaj narzekam na połyskujący, czarny plastik, który zbiera kurz i rysy, ale w Peugeocie 301 nieco ożywia wnętrze i sprawia, że nie jest do końca nudne i ponure. Ładnie prezentują się zegary, które umieszczono w tubach, a ich indeksy przypominają nieco naręczny chronograf.

Na plus zasługuje również podłokietnik, który zdecydowanie poprawia walor nie tylko estetyczny i praktyczny (schowek), ale i wpływa pozytywnie na komfort podroży nawet na krótkich dystansach. Niestety przeszkadza trochę w dostępie do hamulca ręcznego, ale cóż – coś za coś. Fotele są dość przeciętne, nieco za miękkie, ale mają przyzwoite jak na tą klasę trzymanie boczne. Również na kanapie jest całkiem nieźle, jeśli chodzi o miejsce na nogi oraz nad głową. Pod fotelem z przodu zmieszczą się nawet duże zimowe buty, więc nie ma problemu z ulokowaniem stóp, tunel środkowy jest akceptowalny, ale nie uświadczymy ani środkowego zagłówka, ani tym bardziej podłokietnika w oparciu. Sporo oszczędności widać w bagażniku. Klapa nie jest obita żadnym materiałem, nie uświadczymy również żadnych udogodnień jak haczyki, uchwyty czy nawet oczka do zamontowania siatek czy pasów transportowych. Są za to zawiasy klapy, które bardzo głęboko wnikają do wnętrza, więc należy bardzo uważać podczas pakowania, aby niczego nimi nie uszkodzić. Pojemność bagażnika to 506 litrów w standardowym układzie lub 1038 litrów po złożeniu oparć kanapy.

Używany Peugeot 301 – silniki

Pod maską raczej niewiele się dzieje. Podstawą jest silnik 1.2 PureTech o mocy 72 KM, a po 2015 roku – 82 KM. Mocniejsza odmiana tego trzycylindrowca generuje 110 Nm i nie zapewnia zbyt dużej dynamiki. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 14,2 sekundy, a prędkość maksymalna to 160 km/h. Do miasta wystarczy, ale jeśli ktoś planuje od czasu do czasu wybrać się gdzieś dalej z rodziną, lepiej niech ominie ten silnik i poszuka jednostki 1.6 VTi o mocy 115 KM i momencie obrotowym 150 Nm. Tutaj również nie ma sportowych emocji, ale sprint do setki w 9,4 sekundy obiecuje niezłą mobilność również na trasach szybkiego ruchu. Prędkość maksymalna to 188 km/h, a średnie spalanie – 6,4 l/100 km.

Peugeot 301 - silnik
Silnik 1.6 VTi zapewnia niezłą dynamikę i przyzwoite spalanie.

Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, wybór ogranicza się praktycznie do mocy, bowiem w większości przypadków na rynku znajdziemy motor 1.6 HDi (lub BlueHDi) o mocy 92, 95 lub 99 KM. Ten najmocniejszy oferuje moment obrotowy 254 Nm. Osiągi są bardziej niż zadowalające, bowiem sprint do setki zajmuje akceptowalne 10,8 sekundy, prędkość maksymalna to 183 km/h, ale najbardziej imponuje średnie spalanie – 3,9 l/100 km. Przy takich wynikach braki w dynamice nie mają znaczenia. Dopiero po 2018 roku do oferty wszedł silnik 1.5 BlueHDi o mocy 102 KM i momencie obrotowym 250 Nm. Spalanie pozostało na podobnym poziomie, a osiągi uległy delikatnej poprawie – od 0 do 100 km/h w 10,1 sekundy i prędkość maksymalna 190 km/h.

Peugeot 301 - silnik
Jednostka wysokoprężna 1.6 HDi dostępna jest w kilku wersjach mocy, ale zawsze charakteryzuje się świetnym spalaniem.

Używany Peugeot 301 – opinie użytkowników

 Zalety 

„Po liftingu naprawdę przyjemna dla oka stylistyka”.

„Dość przestronne wnętrze i wystarczająco pojemny bagażnik”.

„Przyzwoita cena nawet za dość nowe i zadbane egzemplarze”.

„Prosta konstrukcja i oszczędne silniki”.

 Wady 

„Surowe i bardzo plastikowe wnętrze z kilkoma dziwnymi rozwiązaniami”.

„Kiepsko zorganizowany bagażnik i klapa z ogromnymi zawiasami”.

„Bazowy 1.2 PureTech jest za słaby do tego auta”.

„Sporo problemów z elektryką i elektroniką”.

Modeli bliźniaczy - Citroen C-Elysee
Modeli bliźniaczy – Citroen C-Elysee

Używany Peugeot 301 – awaryjność, typowe usterki

Peugeot 301 to dość prosty i bezproblemowy samochód, który nie cierpi na wiele wad. Niektórzy kierowcy skarżą się na zacinającą się skrzynię biegów, która czasami haczy przy wrzucaniu wstecznego biegu. Pojawiają się również problemy z korozją w dolnej części drzwi i na podwoziu w modelach z początków produkcji, jak również drobne, ale irytujące problemy z elektryką i elektroniką. W dieslach 1.6 HDi należy mieć na względzie możliwe zużycie podkładek pod wtryskiwaczami, jak i usterki turbosprężarki (w autach z rzadko wymienianym olejem). W benzynowym 1.6 VTi czasami zawodzi sterownik silnika. Paląca się kontrolka check engine może zwiastować nierzadko zwiastuje kłopoty z katalizatorem.

Peugeot 301 - sterowanie szybami
Drobne usterki elektryki i elektroniki to dość powszechne zjawisko we francuskich autach.

Używany Peugeot 301 – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Peugeocie 301 znajduje się na podszybiu w lewym dolnym rogu oraz w okolicach wlewu płynu do spryskiwaczy, pod maską po prawej stronie.

Peugeot 301 VIN

Używany Peugeot 301 – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 70 ogłoszeń dotyczących Peugeota 301. Nie jest to wiele, ale zazwyczaj oferowane auta są w niezłym stanie technicznym. Przykładowo za egzemplarz z 2018 roku z silnikiem 1.2 PureTech i wyposażeniem Active, z przebiegiem 55 000 kilometrów, trzeba zapłacić 38 000 złotych.  Za egzemplarz z początku produkcji z podobnym zespołem napędowym i przebiegiem około 160 000 kilometrów zapłacimy 20 000 złotych.

Używany Peugeot 301 – podsumowanie

Peugeot 301 to kwintesencja samochodu w ładnym opakowaniu. Jest surowy, prosty i nieco spartański, a ergonomia niektórych rozwiązań pozostawia wiele do życzenia, ale to dość niedroga propozycja, która odwdzięczy się bezproblemową i bardzo ekonomiczną eksploatacją.

Polecamy inne nasze artykuły o bliźniaczym Citroenie C-Elysee i innych używanych Peugeotach:

Używany Citroen C-Elysee (od 2012 r.) – opinie użytkowników

Używany Peugeot 308 II (2013-2021) – opinie użytkowników

Używany Peugeot 2008 I (2013-2019) – opinie użytkowników

Peugeot 301 - bok

Peugeot 301 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.444/174/146 cm
Rozstaw osi265 cm
Pojemność bagażnika506-1038 l
Peugeot 301 – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.2 PureTech1.2 PureTech1.6 VTi1.6 HDi1.6 HDi1.5 HDi
Pojemność1199 cm³1199 cm³1587 cm³1560 cm³1560 cm³1499 cm³
Paliwobenzynowybenzynowybenzynowyturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc72 KM82 KM115 KM92 KM99 KM102 KM
Maks. moment110 Nm110 Nm150 Nm230 Nm254 Nm250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,2 s13,8 s9,4 s11,2 s10,8 s10,1 s
Prędkość maks.160 km/h164 km/h188 km/h180 km/h183 km/h190 km/h
Śr. zużycie paliwa5,3 l/100 km5,1 l/100 km6,4 l/100 km4,1 l/100 km3,9 l/100 km3,9 l/100 km

Używany Peugeot 301 – galeria

1 KOMENTARZ

  1. Kupiłem nowy w 2013 przejeździłem ponad 200 tys sprzedałem w 2019 i żałuje do dziś że się pozbyłem. Świetny samochód dziś takiego już się nie kupi. Zmieniłem na Dacie ale to nie to samo.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj