UżywaneUżywany Peugeot 206 (1998-2012) - który silnik wybrać?

Używany Peugeot 206 (1998-2012) – który silnik wybrać?

W dobie szalejących cen samochodów (nowych i używanych) Polacy nadal stawiają na tanie auta, np. Peugeota 206. Z jakim silnikiem najlepiej rozważyć ten udany model?

Jakby nie patrzeć, w chwili pisania tego artykułu Peugeotowi 206 „stuknęło” 25 lat. Tego wieku nie widać po zgrabnie narysowanej sylwetce z agresywnie stylizowanym przodem – bardziej po coraz gorszym stanie nadwozia, tzn. elementach w kilku odcieniach kolorów czy pojawiającej się tu i ówdzie korozji. Chętni na Peugeota 206 i inne tanie auta często przymykają jednak oko na kwestie wizualne i skupiają się na maksymalnym zredukowaniu kosztów zakupu i eksploatacji samochodu: bardziej wtedy liczy się ogólna trwałość silników oraz ich tolerancja LPG. Leciwy francuski model wciąż stanowi wobec tego interesującą propozycję, zwłaszcza że występował w wielu ciekawych wersjach, np. jako kombi, coupe-cabrio i hot hatch (RC o mocy 177 KM). Ten ostatni, wraz ze słabszym wariantem S16, ma szansę w niedługim czasie stać się pożądanym youngtimerem.

Z jakim silnikiem najlepiej rozważyć używanego Peugeota 206? Było ich całkiem sporo, co utrudnia rozeznanie w gamie. Przyjrzyjmy się wszystkim jednostkom napędowym tego auta.

Używany Peugeot 206 – silniki benzynowe

  • 1.1 8V (60 KM)
  • 1.4 8V (75 KM)
  • 1.4 16V (88 KM)
  • 1.6 8V (89 KM)
  • 1.6 16V (109 KM)
  • 2.0 16V (135 KM, 136 KM, 177 KM)

Słuszny wiek Peugeota 206 doskonale widać po jego gamie silnikowej, w której jeszcze nie stosowano silników tzw. downsizingowych (mała pojemność i duża moc). Wszystkie są wolnossące i z wielopunktowym wtryskiem paliwa, otwierającym furtkę do bezproblemowego zasilania ich LPG. W każdym też pracuje paskowy napęd rozrządu, stąd nie można zapominać o wymianach paska (teoretycznie co 80-120 tys. km, w praktyce lepiej trzymać się tej dolnej granicy). Bazowy 1.1 8V powinien wystarczyć do miasta, natomiast obydwa 1.4 (8V i 16V) wraz z 1.6 8V z powodzeniem radzą sobie też na drogach szybkiego ruchu, stąd będą optymalnym wyborem do 206. Mocniejszy 1.6 16V zapewnia niemal sportowe osiągi, co kwituje zauważalnie większym spalaniem. Tak samo wersje 2-litrowe, choć trzeba przyznać, że z tak małym i lekkim samochodem robią niesłychane rzeczy (i to mimo braku turbodoładowania).

Wszystkie benzynowe silniki Peugeota 206 to udane konstrukcje bez uciążliwych wad fabrycznych. Mechanicy doskonale je znają i potrafią niedrogo naprawić, szczególnie że niedrogich zamienników wciąż nie brakuje. Silniki sprawiają przewidywalne awarie z cewkami zapłonowymi, sondami lambda i przepustnicami, często zużywają też olej. Jedynie w 2.0 znane są poważniejsze problemy z popychaczami zaworowymi, a w 1.4 8V – z panewkami i uszczelkami pod głowicą.

Peugeot 206 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.1 8V 1.4 8V 1.4 16V 1.6 8V 1.6 16V 2.0 16V 2.0 16V (RC)
Pojemność 1124 cm³ 1360 cm³ 1360 cm³ 1587 cm³ 1587 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 60 KM 75 KM 88 KM 89 KM 109 KM 136 KM 177 KM
Maks. moment 94 Nm 120 Nm 133 Nm 135 Nm 147 Nm 190 Nm 202 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 15,4 s 12,4 s 12,2 s 11,7 s 9,5 s 8,3 s 7,4 s
Prędkość maks. 158 km/h 171 km/h 178 km/h 185 km/h 185 km/h 210 km/h 217 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,2 l/100 km 6,4 l/100 km 6,5 l/100 km 7,0 l/100 km 7,1 l/100 km 7,7 l/100 km 8,6 l/100 km
Peugeot 206 1.1
Już najsłabszy 1.1 nie czyni z Peugeota 206 „zawalidrogi”, choć spełni oczekiwania jedynie w eksploatacji miejskiej. Punktuje za to znikomym spalaniem i wysoką trwałością.
Peugeot 206 1.4
W niektórych 1.4 8V odnotowywano awarie uszczelek pod głowicą, dlatego przed zakupem warto sprawdzić, czy interesujący nas egzemplarz jest już po naprawie.

Używany Peugeot 206 – silniki Diesla

  • 1.4 HDi (68 KM)
  • 1.6 HDi (109 KM)
  • 1.9 D (70 KM)
  • 2.0 HDi (90 KM)

W 206 z pierwszych trzech lat produkcji (do 2001 r.) montowano jeszcze wolnossącego diesla 1.9 zasilanego pompą rotacyjną. Wskutek braku turbo ma on „niedzisiejsze” parametry (70 KM, 125 Nm), a co za tym idzie – mizerne osiągi. Nie zachwyca też spalaniem na tle nowocześniejszych turbodiesli z common rail. Najpierw wprowadzono 8-zaworowego 2.0 HDi (90 KM), później następcę 1.9 D, czyli 1.4 HDi (68 KM), natomiast w 2004 r. pojawił się popularny 1.6 HDi w odmianie 109-konnej. Ten ostatni zyskuje miano najnowocześniejszego i najprzyjemniejszego w użytkowaniu Diesla, choć też narażony jest na największe koszty napraw (jako jedyny ma koło dwumasowe i turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek). Na szczęście montowano w nim jeszcze regenerowalne wtryskiwacze elektromagnetyczne, które spotkamy także w 1.4/2.0 HDi.

Jak na tak „wiekowe” konstrukcje, diesle w Peugeotach 206 spisują się z reguły dobrze. Stary 1.9 D może już wykazywać oznaki ogólnego zmęczenia eksploatacyjnego (co objawia się licznymi wyciekami i poborem oleju), z kolei w 2.0 HDi zawodzą przepływomierze i zawory EGR. Nowsze 1.4/1.6 HDi trapią problemy z nieszczelnymi podkładkami pod wtryskiwaczami oraz samymi wtryskami (na szczęście podlegającymi regeneracji). W 1.6 HDi z dużym przebiegiem miejmy z tyłu głowy konieczność zainwestowania w nowy osprzęt silnika (turbo, dwumas). Podobnie jak w wersjach benzynowych, i w Dieslach trzeba pamiętać o terminowych wymianach paska rozrządu.

Peugeot 206 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.4 HDi 1.6 HDi 1.9 D 2.0 HDi
Pojemność 1398 cm³ 1560 cm³ 1868 cm³ 1997 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel diesel turbodiesel
Maks. moc 68 KM 109 KM 70 KM 90 KM
Maks. moment 160 Nm 240 Nm 125 Nm 205 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,1 s 9,9 s 15,2 s 12,0 s
Prędkość maks. 168 km/h 186 km/h 161 km/h 180 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,3 l/100 km 4,8 l/100 km 5,8 l/100 km 5,0 l/100 km
Peugeot 206 2.0 HDi
Leciwy 2.0 HDi z 8-zaworową głowicą i prostym osprzętem zalicza się do grona udanych francuskich turbodiesli. W tak małym aucie jak 206 można też liczyć na niezłe osiągi.

Używany Peugeot 206 – który silnik wybrać?

Z jednej strony do Peugeota 206 nie montowano ryzykownych jednostek, z drugiej jest to tak stare auto, że nawet udane silniki mogą w nim sprawiać problemy. Do codziennej jazdy najlepiej wybrać możliwie najprostsze konstrukcje benzynowe (1.1/1.4/1.6) lub rzetelnie serwisowanego turbodiesla HDi. Nie warto za wszelką cenę szukać słabowitego 1.9 D, natomiast warianty 2.0 16V polecamy w autach w dobrym stanie, z potencjałem na youngtimera.

Przeczytaj więcej na temat używanego Peugeota 206:

Używany Peugeot 206 (1998-2012) – opinie użytkowników

Peugeot 206

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji