Peugeot 107 jest najmniej popularny z francusko-japońskich „trojaczków”, lecz oferuje równie wiele co swoi „bracia”. Oto opinie o używanym Peugeocie 107.
W 2005 roku światło dzienne ujrzały trzy małe samochody będące owocem aliansu koncernu PSA z Toyotą. Świat poznał Citroena C1 I, Peugeota 107 i Toyotę Aygo I – modele wówczas oferujące 5 drzwi w wyjątkowo krótkim nadwoziu (3,4 m). W ofercie Peugeota 107, bo to na nim skupimy się w tym artykule, dostępna była jeszcze wersja 3-drzwiowa, która w jego przypadku nie można powiedzieć, że nie ma sensu. Samochód i tak jest ciasny z tyłu (przy rozstawie osi wynoszącym 234 cm nie da rady zdziałać cudów), więc wybierano go w myślą o eksploatacji w jedną, dwie osoby, a tak przynajmniej mamy jakieś nawiązanie do auta sportowego. Faktem jest jednak, że długie drzwi 3-drzwiowego hatchbacka ograniczają poręczność Peugeota 107 w jego naturalnym środowisku – trzeba „zakodować” sobie w głowie, by po zaparkowaniu mieć zarezerwowane kilka centymetrów więcej na otwarcie drzwi. Trochę to krzywdzi ten nadzwyczaj zwrotny samochód, stąd mimo wszystko lepiej pokusić się o odmianę 5-drzwiową. Jak przystało na auto segmentu A, klienci nie mieli wielkiego wyboru w kwestii silników, ale te montowane w małym Peugeocie są wystarczające – szczególnie benzynowy 1.0, w którym „maczała palce ” Toyota.
W dobie kryzysu i wysokich cen paliw, takie auta jak Peugeot 107 wracają do łask: są niedrogie w zakupie i rekordowo tanie w utrzymaniu, bowiem palą maksymalnie 6 l/100 km benzyny w mieście, a ceny części liczone są w dziesiątkach złotych. Najmniejsze Peugeoty okazują się też być zaskakująco trwałymi konstrukcjami o całkiem przyzwoitych osiągach i właściwościach jezdnych. Czy to oznacza, że można go kupować „w ciemno”? Pewnej grupie odbiorców mały Peugeot może nie przypaść do gustu. Komu? Oceńmy to na podstawie opinii właścicieli używanych Peugeotów 107.
Używany Peugeot 107 – wnętrze, bagażnik
Kokpit Peugeota 107 jest niemal identyczny jak w Citroenach C1 I i Toyotach Aygo I. Dominują na nim okrągłe, niekiedy finezyjne kształty dodające mu nieco atrakcyjności, bowiem od strony wyposażenia prezentuje on raczej przeciętny poziom. Nie wszystkie auta posiadają bowiem obrotomierz (jeśli jest, to „lewituje” nad minimalistycznym zestawem wskaźników), w niektórych nie uświadczymy nawet zamykanego schowka przed fotelem pasażera (zamiast niego: wnęka). Są za to uchwyty na napoje, gniazdo 12V i wiele miejsc na drobiazgi. Trudno powiedzieć dobre słowo odnośnie wykończenia, ponieważ jest ono naprawdę budżetowe (same twarde plastiki, miejscami nawet nie zasłaniają blachy). Przeciętnie prezentuje się też montaż elementów i jakość m.in. klamek i przełączników.
Nim zaczniemy narzekać na ilość miejsca w Peugeocie 107, miejmy na uwadze, że mierzy on zaledwie 343 cm na długość: to niewiele nawet w segmencie A, w dodatku konstruktorom udało się jeszcze jakoś zmieścić tutaj dodatkową parę drzwi. Co prawda wąskich, ale zawsze przydatnych, gdy np. wozimy z tyłu dzieci. W zasadzie tylko im będzie tam wygodnie, być może nie będą też przesadnie narzekały na słabe wyprofilowanie kanapy i ogólny minimalizm panujący w drugim rzędzie foteli (z uchylaczami szyb i połaciami blachy na czele). Z przodu dla odmiany jest przestronnie i nawet wysokim osobom nie powinno brakować miejsca, o ile warunki pozwolą na swobodne operowanie regulacją foteli. Niestety, praktycznie brak im podparcia bocznego. Bagażnik jest mikroskopijny: mieści nawet mniej, niż za trzecim rzędem siedzeń w kompaktowych minivanach. Trzeba się zadowolić 139 litrami i małym otworem załadunkowym uzyskiwanym po otwarciu w pełni szklanej klapy. Po złożeniu oparć kanapy (nie zawsze jest dzielona) pojemność rośnie do 750 l.
Używany Peugeot 107 – silniki
W ofercie były tylko dwa silniki: benzynowy i diesel. Pierwszego z nich opracowała Toyota – to popularny m.in. w Yarisach 3-cylindrowy 1.0 z łańcuchem rozrządu. O ile w autach segmentu B jego parametry (68 KM, 93 Nm) nie zachwycają, tak do Peugeota 107 i pozostałej „dwójki” stanowi już idealne źródło napędu – całkiem żwawe (niektórzy podobno osiągnęli nim nawet 170 km/h) i jednocześnie niebywale oszczędne: wartości rzędu 5,5-6 l/100 km w mieście są jak najbardziej do osiągnięcia bez przesadnego stosowania zasad ecodrivingu. Fenomen tego silnika sprawił, że w tak małym aucie diesel praktycznie stał się zbyteczny. A takowy był – 1.4 HDi o maksymalnie uproszczonym osprzęcie (brak koła dwumasowego, intercoolera i zmiennej geometrii łopatek turbosprężarki), przez co jego moc spadła do zaledwie 54 KM. Tą „zdławioną” wersję przewidziano specjalnie dla „trojaczków”, ale nawet w nich sprawia wrażenie ospałej i, na tle 1.0, niespecjalnie ekonomicznej. Silnik benzynowy opcjonalnie łączono ze zautomatyzowaną skrzynią 2-Tronic (5 biegów), która była sporadycznie wybieranym rozwiązaniem. Na całe szczęście, bo psuje niezłe wrażenia z jazdy Peugeotem 107 i zwiększa zużycie paliwa.
Używany Peugeot 107 – opinie użytkowników
Zalety
„Auto momentalnie się nagrzewa w środku. Zimą jeździ się przyjemnie (silnik 1.0)”
„Prosta budowa, wręcz prymitywna. Części kosztują grosze, a niektóre naprawy robię sam”
„107 ma już swoje lata, ale karoseria nie rdzewieje. Podobno jest ocynkowana”
„68 KM (1.0) w zupełności wystarcza. Silnik jest pełen wigoru i ciągnie prawie do końca licznika”
Wady
„Nieprecyzyjna skrzynia. Uporczywe bywa wrzucanie jedynki i wstecznego”
„W środku skandalicznie wykończony. Tu i ówdzie coś odpada lub pęka (np. przycisk awaryjnych)”
„Peugeot fabrycznie nie ma tylnych nadkoli. Jazda w deszcz oznacza duży hałas w środku”
„Lepiej nie szarżować na zakrętach, bo układ kierowniczy jest nieco gumowy”
Używany Peugeot 107 – awaryjność, typowe usterki
Benzynowy 1.0 dał się poznać jako stosunkowo żywotna jednostka napędowa. W Peugeotach 107, które dawno weszły w wiek kilkunastoletni (i niekiedy sporo już przejechały), zdarzają się awarie pomp wody i wycieki oleju. Oprócz tego przeciętną trwałość prezentuje sprzęgło, które jednak kosztuje przysłowiowe „grosze” (od ok. 200 zł). W turbodieslach szczelność tracą podkładki pod wtryskiwaczami i możliwe są awarie turbosprężarek oraz zaworów EGR. Użytkownicy narzekają na wiele problemów wynikających z niskiej jakości wykonania samochodów, czyli na przepuszczające wodę uszczelki, usterkowe zamki klapy bagażnika oraz drzwi, poniszczone plastiki we wnętrzu i drobne awarie elektryczne (m.in. silniczka przedniej wycieraczki i rozrusznika). Mały Peugeot dobrze opiera się działaniu korozji, przynajmniej jeśli weźmiemy pod uwagę jego nadwozie: od spodu mógł nieco pordzewieć, co jest normalne w tak leciwym aucie.
Używany Peugeot 107 – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN wybito na fragmencie podłogi pod przednim fotelem pasażera.
Używany Peugeot 107 – sytuacja rynkowa, ceny
Oferta na Otomoto obejmuje ok. 30-40 bezwypadkowych Peugeotów 107 z całej Polski. Kosztują minimum 7 tys. zł, natomiast samochody ze starszych roczników, ale z mniejszymi przebiegami (ok. 100-150 tys. km) oznaczają wydatek powyżej 10 tys. zł. Na polifta trzeba przeznaczyć ok. 15 tys. zł, z kolei najdroższe oferty oscylują w granicach 20 tys. zł. Przeważają benzynowe Peugeoty z ręcznymi skrzyniami.
Używany Peugeot 107 – podsumowanie
Peugeot 107 bez wątpienia stanowi dobry wybór na ciężkie czasy. Nie jest może samochodem marzeń, ale trudno już o równie tanie w utrzymaniu auto z takiego, względnie młodego, rocznika. Najlepiej poszukać modeli benzynowych z jak najmniejszymi przebiegami: powinny jeszcze długo bezawaryjnie posłużyć. Odradzamy go rodzinom i osobom planującym użytkować samochód poza miastem.
Polecamy nasze artykuły o modelach bliźniaczych Peugeota 107 i innych używanych Peugeotach:
Używany Citroen C1 I (2005-2014) – opinie użytkowników
Używana Toyota Aygo I (2005-2014) – opinie użytkowników
Używany Peugeot 207 (2006-2012) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 343/163/147 cm |
Rozstaw osi | 234 cm |
Pojemność bagażnika | 139-750 l |
Silnik | 1.0 | 1.0 (2-Tronic) | 1.4 HDi |
---|---|---|---|
Pojemność | 998 cm³ | 998 cm³ | 1398 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | turbodiesel |
Maks. moc | 68 KM | 68 KM | 54 KM |
Maks. moment | 93 Nm | 93 Nm | 130 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,7 s | 14,0 s | 15,6 s |
Prędkość maks. | 157 km/h | 157 km/h | 154 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 4,6 l/100 km | 4,1 l/100 km |