Opel Zafira B jest chwalona przez użytkowników za funkcjonalne i przestronne wnętrze oraz oszczędne i trwałe diesle. Za modelem przemawiają też niskie koszty zakupu i utrzymania.
Opel zaprezentował drugą generację kompaktowego minivana w 2005 roku. Samochód nie zachwycał stylistyką, ale oczekiwano od niego czego innego – jeszcze większej przestronności niż u poprzedniczki. I to się udało. Dzięki większej długości Zafira II ma ogromny bagażnik i oferuje mnóstwo miejsca dla pięciu osób. Podobnie jak w pierwszej generacji, także w Zafirze B standardem był system Flex7, czyli dodatkowe fotele z dopracowaną funkcją składania, która pozwala na błyskawiczne ukrycie ich w podłodze bagażnika. Dzięki temu nie trzeba ich wyjmować i nie zmniejszają jego pojemności czy funkcjonalności.

Używany Opel Zafira – przestronny, ale słabo wykończony
Właściciele doceniają także Zafirę za przestronność wnętrza. Model nieźle wypada również kwestia wyposażenia – na rynku wtórnym łatwo chociażby o egzemplarz z nawigacją czy panoramicznym dachem. Minivan Opla rozczarowuje natomiast wykończeniem. Plastiki w środku potrafią hałasować, a wyciszenie jest gorsze niż u francuskich rywali. Do zabezpieczenia antykorozyjnego natomiast nie ma większych uwag. Jeżeli pod lakierem pojawiają się purchle, to mają one punktowy charakter i nie przeradzają się w perforacje.
Używana Zafira – silniki Diesla
Paleta jednostek napędowych praktycznie pokrywa się ze znanymi z Astry H, czy Vectry C. Na rynku wtórnym przeważają doskonałe, opracowane przez Fiata diesle 1.9 CDTI w różnych wariantach mocy. Optymalnym wyborem będzie odmiana 120-konna, ale pozostałe również są godne uwagi. Właściciele wypowiadają się o nich głównie w superlatywach, chociaż narzekają na problemy z filtrem cząstek stałych i zaworem EGR. Nie należy skreślać także dostarczanego przez Isuzu diesla 1.7 CDTI. Jego największym mankamentem jest wyraźna turbodziura. Przydałoby się też więcej mocy – obciążony samochód staje się powolny.
Silnik | 1.7 CDTI | 1.7 CDTI | 1.9 CDTI | 1.9 CDTI | 1.9 CDTI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1686 cm³ | 1686 cm³ | 1910 cm³ | 1910 cm³ | 1910 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 110 KM | 125 KM | 100 KM | 120 KM | 150 KM |
Maks. moment | 240 nm | 280 Nm | 260 Nm | 280 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,1 s | 12,3 s | 14,1 s | 12,5 s | 10,7 s |
Prędkość maks. | 169 km/h | 189 km/h | 174 km/h | 182 km/h | 198 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,8 l/100 km | 7,2 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,5 l/100 km | 7,2 l/100 km |
Używany Opel Zafira – silniki benzynowe
Dla siebie znajdą coś bez trudu także amatorzy silników benzynowych. Do wyboru są zarówno słabe, wolnossące jednostki 1.6 Twinport, jak i doładowane 2.0 Turbo. Opel przewidział, że nawet wśród celujących w minivana znajdą się amatorzy sportowych osiągów, dlatego przygotował 240-konną odmianę OPC z pakietem aerodynamiczym czy utwardzonym zawieszeniem. To najmocniejszy minivan w swojej klasie, który przy tym nie traci na funkcjonalności.

Kto jest zainteresowany montażem instalacji gazowej, powinien raczej zrezygnować z wersji OPC (jej głowica nie jest przystosowana do podwyższonej temperatury spalania gazu) oraz dostępnych po 2010 r. jednostek 1.6/1.8 (A16XER i A18XER) z płytkową regulacją luzów zaworowych. Montaż LPG odpada także w wersji 2.2 Direct z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
W ofercie były też wersje z fabrycznymi instalacjami gazowymi. Podczas ich poszukiwań trzeba uważać. Dostępna w latach 2005-2011 odmiana 1.6 CNG jest przystosowana do zasilania sprężonym metanem (gazem ziemnym) – w Polsce można go kupić na zaledwie 30 stacjach. Wariant 1.8 LPG ecoFLEX był dostępny tylko w latach 2009-2010.
Jaki wybrać silnik do Zafiry B? Do jazdy po mieście najlepsza będzie jednostka benzynowa (doposażona w instalację LPG, jeżeli planowane są dłuższe przebiegi roczne). Jeżeli auto ma pokonywać długie trasy, warto wziąć pod uwagę diesla, przy czym trzeba pamiętać, że w czasie jeżdżenia głównie po mieście raz na tydzień warto wybrać się na podmiejską obwodnicę, by jadąc z wyższą prędkością pozwolić się wypalić sadzy nagromadzonej w DPF.
Silnik | 1.6 CNG | 1.6 | 1.8 | 2.2 | 2.0 T |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1796 cm³ | 2198 cm³ | 1998 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz., turbo |
Maks. moc | 94 KM | 115 KM | 140 KM | 147 KM | 200 KM |
Maks. moment | 133 Nm | 155 Nm | 175 Nm | 203 Nm | 262 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 17,0 s | 12,9 s | 11,5 s | 10,0 s | 9,0 s |
Prędkość maks. | 165 km/h | 185 km/h | 197 km/h | 200 km/h | 225 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,0 l/100 km | 7,1 l/100 km | 7,6 l/100 km | 7,9 l/100 km | 9,5 l/100 km |
Używany Opel Zafira B – typowe usterki
Przypadłością silników – szczególnie benzynowych – z wyższymi przebiegami jest spalanie oleju. Podczas oględzin warto zwrócić uwagę, czy wszystkie funkcje uruchamiane przełącznikiem przy kierownicy działają poprawnie. To newralgiczny element – jego naprawa lub wymiana może pochłonąć kilkaset złotych. W dieslach używanych wyłącznie w mieście szybko zapychają się filtry sadzy. Kupując Opla Zafirę należy też sprawdzić stan ręcznej skrzyni biegów – czy hałasuje, czy ma luzy na lewarku lub czy stuka podczas przyspieszania. Jeśli tak, najprawdopodobniej czeka ją remont, obejmujący m.in. wymianę łożysk i kosztujący ponad 2000 zł. Na szczęście serwis jest łatwo dostępny. Wraz z wymianą dwumasowego koła zamachowego w dieslach to jedne z droższych napraw. Pozostałe, dzięki świetnej dostępności do części i relatywnie prostej konstrukcji auta nie zrujnują portfela.
Zalety
„Udane diesle 1.9 CDTI. Pomijając problemy z EGR i filtrem cząstek, ta jednostka praktycznie się nie psuje, a ceny części są bardzo niskie.”
„Łatwo o dobrze wyposażony egzemplarz. Sporo aut z nawigacją.”
„Bardzo funkcjonalne wnętrze. Fotele można składać, przesuwać i – co najważniejsze – nie trzeba ich nigdy wyjmować z samochodu. Zawsze są do dyspozycji.”
„Wersja OPC jest jedyna w swoim rodzaju.”
Wady
„Niezbyt staranny montaż. Tworzywa sztuczne na desce rozdzielczej żyją własnym życiem.”
„Fatalny filtr cząstek stałych. Zafirą, która ma go na wyposażeniu praktycznie nie da się jeździć po mieście.”
„Niezbyt oryginalna stylizacja. Widać, że to jeszcze jest Opel starej daty. Za dużo chromowanych ozdób nadwozia.”
Używany Opel Zafira II – podsumowanie
Obecnie używaną Zafirę B można kupić już za 7 tys. zł. Trzeba mieć jednak świadomość, że będzie to diesel z realnym przebiegiem 300-400 tys. km, który wcześniej najprawdopodobniej był taksówką. W grę wchodzą także samochody po „przekładce” z brytyjskiego Vauxhalla. Zwykle już na zdjęciach zdradza je znajdujące się na nadwoziu, kierownicy czy kołach loga z charakterystycznym gryfem zamiast błyskawicy Opla. Jeżeli znajduje się ono jednak tylko na pojedynczym elemencie, najprawdopodobniej był on po prostu wymieniony – atrapa chłodnicy do Vauxhalla Zafira kosztuje mniej od odpowiednika do Opla Zafira. Za zadbaną Zafirę z silnikiem benzynowym trzeba przeznaczyć przynajmniej 15-20 tys. zł. Dobre diesle z umiarkowanymi i udokumentowanymi przebiegami oraz bogatym wyposażeniem kosztują 20-30 tys. km. To bardzo rozsądne kwoty – szczególnie w odniesieniu do VW Tourana czy konkurentów z Japonii.
Dł./szer./wys. | 447/180/165 cm |
Rozstaw osi | 270 cm |
Pojemność bagażnika | 645-1820 l |
Używany Opel Zafira II – oceny użytkowników
Ocena samochodu
Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
Ocena eksploatacji
Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
Aktualizacja: 28 marca 2019 r.
Czy dana jednostka nadaje się do montażu instalacji gazowej najlepiej sprawdzić na podstawie kodu silnika.
ALE GDZIE TEN KOD PODAĆ?! GDZIE JEST TA WYROCZNIA, KTÓREJ WIEDZA JEST TAK POŻĄDANA?