Opel Corsa D

Podobieństwo do Corsy E powoduje, że czas łagodnie obchodzi się z jej poprzedniczką – Corsą D. Jaką jednostkę napędową najlepiej wybrać z bogatej gamy silnikowej?

14 lat to w dzisiejszych realiach wyjątkowo długi okres dla samochodu, szczególnie klasyfikowanego w klasie miejskiej. Opel Corsa D wizualnie „trzyma się” zupełnie nieźle i daje wybór – albo sportowo stylizowana odmiana 3d, albo funkcjonalny, 5-drzwiowy hatchback. Drugą wersję od biedy da się traktować jako samochód rodzinny: drugi rząd siedzeń zapewnia wystarczającą ilość miejsca, z kolei foremny bagażnik zmieści 285 l. Corsę polubią motoryzacyjni esteci, bowiem jej wnętrze w bogatych wersjach ożywiają kolorowe wstawki, miły detal stanowi też tapicerowana góra deski rozdzielczej.

Aby w pełni cieszyć się możliwościami miejskiego Opla, trzeba jeszcze wybrać optymalną wersję silnikową. Zobaczmy, co pod maską Corsy przewidział producent.

Używany Opel Corsa D – silniki benzynowe

Paletę jednostek napędowych zasilanych benzyną otwiera 3-cylindrowy 1.0. 60 KM w Corsie nie robi już żadnego wrażenia: auto potrzebuje aż 18 sekund, by osiągnąć 100 km/h. Byłoby to do przyjęcia, gdyby nie spore ryzyko awarii łańcucha rozrządu. Kolejne propozycje obejmują 4-cylindrowe 1.2 (69-85 KM) i 1.4 (87-101 KM). Pracują bez wątpienia przyjemniej dla ucha, a większa jednostka z powodzeniem sprawdza się w manewrach wykonywanych na drogach szybkiego ruchu. W obydwu przypadkach Opel przewidywał montaż fabrycznej instalacji gazowej (dla odmian 1.2 80/85 KM i 1.4/90 KM). W 2012 r. zadebiutował doskonały wariant 1.4 Turbo (120 KM), który pełni rolę wersji przejściowej między „zwykłymi” Corsami a modelami usportowionymi. Do ich napędu przewidziano turbodoładowanego 1.6 rozwijającego 150 KM (GSi), 192 KM (OPC) lub nawet 211 KM (OPC Nurburgring Edition). Topowe warianty jako jedyne otrzymały ręczne skrzynie o 6 przełożeniach: w pozostałych trzeba liczyć na 5 biegów. Wybrane odmiany 1.2 zestawiano z zautomatyzowaną przekładnią Easytronic (awaryjna i trudna w wyregulowaniu), 1.4 – z 4-stopniowym, klasycznym „automatem”.

Opel Corsa D 1.4 T
1.4 Turbo uchodzi za jedną z najbardziej dopracowanych jednostek skonstruowanych w duchu downsizingu. Toleruje LPG, jest żwawy i zaskakująco solidny.
Opel Corsa D 02
Topowe Corsy GSi/OPC rozpędzają się do 100 km/h w 7-8 sekund. Na rynku wtórnym wystawiane są za 17-33 tys. zł.

Używany Opel Corsa D – silniki Diesla

Opel preferował kupowanie jednostek wysokoprężnych od Fiata (1.3 CDTI) i od Isuzu (1.7 CDTI). Słabsze odmiany generowały 75/90/95 KM i wystarczają raczej do miejskich warunków. 130-konny 1.7 (do 2010 r.: 125 KM) doskonale się czuje także poza nim. Jest na tyle rzadką propozycją, że potencjalni chętni na turbodiesla muszą nastawić się na 1.3 CDTI. W udanej gamie silnikowej Corsy to właśnie on stanowi wybór największego ryzyka. Od 2010 r. obligatoryjnie wyposażano go w filtr cząstek stałych. Podobnie jak w Fiatach, słabo znosi eksploatację po mieście i co jakiś czas należy go przepalić na drogach szybkiego ruchu, ewentualnie oddać do regeneracji. 1,3-litrowe turbodiesle sprawiają również problemy z łańcuchami rozrządu, zaworami EGR i turbosprężarkami: w tym przypadku mowa o silnikach posiadających stary typ turbo, czyli wyprodukowanych przed 2010 r. (w nowszych poprawiono smarowanie).

Opel Corsa D 03
Kłopoty z jednostkami 1.3 CDTI przybierają na sile dopiero przy wysokich przebiegach używanych Cors. Najszybciej zachodzi konieczność regeneracji filtra cząstek stałych.
Opel Corsa D 01
Corsa 1.7 CDTI stanowi wręcz namiastkę miejskiego hot hatcha. Ten silnik wyjątkowo rzadko trafia się na rynku wtórnym.

Używany Opel Corsa D – który silnik wybrać?

Benzynowa Corsa D to niemal recepta na eksploatację o tanich, przewidywalnych kosztach. Do codziennej jazdy polecamy odmiany 1.2, 1.4 i 1.4 Turbo. Mogą być zasilane alternatywnym paliwem, ale lepiej nie szukać na siłę skrzyń automatycznych (czy też zautomatyzowanych). Turbodiesle również są godne rozpatrzenia, ale tylko z pewnych źródeł i możliwie z jak najniższymi przebiegami.

Przeczytaj więcej na temat używanego Opla Corsy D w poniższym materiale:

Używany Opel Corsa D (2006-2014) – opinie użytkowników

Opel Corsa D – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.01.21.21.41.4 T
Pojemność998 cm³1229 cm³1229 cm³1364 cm³1364 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz., turbo
Maks. moc60 KM70 KM80 KM90 KM120 KM
Maks. moment88 Nm115 Nm110 Nm125 Nm175 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h18,2 s14,5 s13,9 s12,4 s10,3 s
Prędkość maks.150 km/h160 km/h168 km/h173 km/h195 km/h
Śr. zużycie paliwa5,6 l/100 km5,3 l/100 km5,8 l/100 km5,9 l/100 km5,5 l/100 km
Opel Corsa D – dane techniczne, osiągi, spalanie (wersje specjalne)
Silnik1.6 T (GSi)1.6 T (OPC)1.6 T (Nürburgring Edition)
Pojemność1598 cm³1598 cm³1598 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc150 KM192 KM211 KM
Maks. moment210 Nm230 Nm250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,1 s7,2 s6,8 s
Prędkość maks.210 km/h225 km/h230 km/h
Śr. zużycie paliwa7,9 l/100 km7,9 l/100 km7,6 l/100 km
Opel Corsa D – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.3 CDTI1.3 CDTI1.3 CDTI1.7 CDTI1.7 CDTI
Pojemność1248 cm³1248 cm³1248 cm³1686 cm³1686 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc75 KM90 KM95 KM125 KM130 KM
Maks. moment170 Nm200 Nm210 Nm280 Nm300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,5 s12,7 s12,3 s9,9 s9,5 s
Prędkość maks.163 km/h172 km/h173 km/h195 km/h200 km/h
Śr. zużycie paliwa5,0 l/100 km4,9 l/100 km4,4 l/100 km4,8 l/100 km4,5 l/100 km

Opel Corsa D

Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here