Opel Corsa D

Podobieństwo do Corsy E powoduje, że czas łagodnie obchodzi się z jej poprzedniczką – Corsą D. Jaką jednostkę napędową najlepiej wybrać z bogatej gamy silnikowej?

14 lat to w dzisiejszych realiach wyjątkowo długi okres dla samochodu, szczególnie klasyfikowanego w klasie miejskiej. Opel Corsa D wizualnie „trzyma się” zupełnie nieźle i daje wybór – albo sportowo stylizowana odmiana 3d, albo funkcjonalny, 5-drzwiowy hatchback. Drugą wersję od biedy da się traktować jako samochód rodzinny: drugi rząd siedzeń zapewnia wystarczającą ilość miejsca, z kolei foremny bagażnik zmieści 285 l. Corsę polubią motoryzacyjni esteci, bowiem jej wnętrze w bogatych wersjach ożywiają kolorowe wstawki, miły detal stanowi też tapicerowana góra deski rozdzielczej.

Aby w pełni cieszyć się możliwościami miejskiego Opla, trzeba jeszcze wybrać optymalną wersję silnikową. Zobaczmy, co pod maską Corsy przewidział producent.

Używany Opel Corsa D – silniki benzynowe

Paletę jednostek napędowych zasilanych benzyną otwiera 3-cylindrowy 1.0. 60 KM w Corsie nie robi już żadnego wrażenia: auto potrzebuje aż 18 sekund, by osiągnąć 100 km/h. Byłoby to do przyjęcia, gdyby nie spore ryzyko awarii łańcucha rozrządu. Kolejne propozycje obejmują 4-cylindrowe 1.2 (69-85 KM) i 1.4 (87-101 KM). Pracują bez wątpienia przyjemniej dla ucha, a większa jednostka z powodzeniem sprawdza się w manewrach wykonywanych na drogach szybkiego ruchu. W obydwu przypadkach Opel przewidywał montaż fabrycznej instalacji gazowej (dla odmian 1.2 80/85 KM i 1.4/90 KM). W 2012 r. zadebiutował doskonały wariant 1.4 Turbo (120 KM), który pełni rolę wersji przejściowej między „zwykłymi” Corsami a modelami usportowionymi. Do ich napędu przewidziano turbodoładowanego 1.6 rozwijającego 150 KM (GSi), 192 KM (OPC) lub nawet 211 KM (OPC Nurburgring Edition). Topowe warianty jako jedyne otrzymały ręczne skrzynie o 6 przełożeniach: w pozostałych trzeba liczyć na 5 biegów. Wybrane odmiany 1.2 zestawiano z zautomatyzowaną przekładnią Easytronic (awaryjna i trudna w wyregulowaniu), 1.4 – z 4-stopniowym, klasycznym „automatem”.

Opel Corsa D 1.4 T
1.4 Turbo uchodzi za jedną z najbardziej dopracowanych jednostek skonstruowanych w duchu downsizingu. Toleruje LPG, jest żwawy i zaskakująco solidny.
Opel Corsa D 02
Topowe Corsy GSi/OPC rozpędzają się do 100 km/h w 7-8 sekund. Na rynku wtórnym wystawiane są za 17-33 tys. zł.

Używany Opel Corsa D – silniki Diesla

Opel preferował kupowanie jednostek wysokoprężnych od Fiata (1.3 CDTI) i od Isuzu (1.7 CDTI). Słabsze odmiany generowały 75/90/95 KM i wystarczają raczej do miejskich warunków. 130-konny 1.7 (do 2010 r.: 125 KM) doskonale się czuje także poza nim. Jest na tyle rzadką propozycją, że potencjalni chętni na turbodiesla muszą nastawić się na 1.3 CDTI. W udanej gamie silnikowej Corsy to właśnie on stanowi wybór największego ryzyka. Od 2010 r. obligatoryjnie wyposażano go w filtr cząstek stałych. Podobnie jak w Fiatach, słabo znosi eksploatację po mieście i co jakiś czas należy go przepalić na drogach szybkiego ruchu, ewentualnie oddać do regeneracji. 1,3-litrowe turbodiesle sprawiają również problemy z łańcuchami rozrządu, zaworami EGR i turbosprężarkami: w tym przypadku mowa o silnikach posiadających stary typ turbo, czyli wyprodukowanych przed 2010 r. (w nowszych poprawiono smarowanie).

Opel Corsa D 03
Kłopoty z jednostkami 1.3 CDTI przybierają na sile dopiero przy wysokich przebiegach używanych Cors. Najszybciej zachodzi konieczność regeneracji filtra cząstek stałych.
Opel Corsa D 01
Corsa 1.7 CDTI stanowi wręcz namiastkę miejskiego hot hatcha. Ten silnik wyjątkowo rzadko trafia się na rynku wtórnym.

Używany Opel Corsa D – który silnik wybrać?

Benzynowa Corsa D to niemal recepta na eksploatację o tanich, przewidywalnych kosztach. Do codziennej jazdy polecamy odmiany 1.2, 1.4 i 1.4 Turbo. Mogą być zasilane alternatywnym paliwem, ale lepiej nie szukać na siłę skrzyń automatycznych (czy też zautomatyzowanych). Turbodiesle również są godne rozpatrzenia, ale tylko z pewnych źródeł i możliwie z jak najniższymi przebiegami.

Przeczytaj więcej na temat używanego Opla Corsy D w poniższym materiale:

Używany Opel Corsa D (2006-2014) – opinie użytkowników

Opel Corsa D – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.0 1.2 1.2 1.4 1.4 T
Pojemność 998 cm³ 1229 cm³ 1229 cm³ 1364 cm³ 1364 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz., turbo
Maks. moc 60 KM 70 KM 80 KM 90 KM 120 KM
Maks. moment 88 Nm 115 Nm 110 Nm 125 Nm 175 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 18,2 s 14,5 s 13,9 s 12,4 s 10,3 s
Prędkość maks. 150 km/h 160 km/h 168 km/h 173 km/h 195 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,6 l/100 km 5,3 l/100 km 5,8 l/100 km 5,9 l/100 km 5,5 l/100 km
Opel Corsa D – dane techniczne, osiągi, spalanie (wersje specjalne)
Silnik 1.6 T (GSi) 1.6 T (OPC) 1.6 T (Nürburgring Edition)
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 150 KM 192 KM 211 KM
Maks. moment 210 Nm 230 Nm 250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,1 s 7,2 s 6,8 s
Prędkość maks. 210 km/h 225 km/h 230 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,9 l/100 km 7,9 l/100 km 7,6 l/100 km
Opel Corsa D – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.3 CDTI 1.3 CDTI 1.3 CDTI 1.7 CDTI 1.7 CDTI
Pojemność 1248 cm³ 1248 cm³ 1248 cm³ 1686 cm³ 1686 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 75 KM 90 KM 95 KM 125 KM 130 KM
Maks. moment 170 Nm 200 Nm 210 Nm 280 Nm 300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,5 s 12,7 s 12,3 s 9,9 s 9,5 s
Prędkość maks. 163 km/h 172 km/h 173 km/h 195 km/h 200 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,0 l/100 km 4,9 l/100 km 4,4 l/100 km 4,8 l/100 km 4,5 l/100 km

Opel Corsa D

Oceń ten wpis
[Głosów: 3 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here