Antara należy do grona niewielu SUV-ów, które okazały się komercyjną klapą. Czy ten samochód naprawdę ma więcej wad niż zalet? Poznajmy opinie o używanym Oplu Antara.
Tak popularna marka jak Opel z pewnością inaczej wyobrażała sobie sprzedaż swojego pierwszego SUV-a. Zainteresowanie Antarą pozostało umiarkowane przez cały blisko 10-letni okres produkcji, i sytuacji nie poprawiło nawet gruntowne zmodernizowanie samochodu w 2010 r. Antara zadebiutowała jednocześnie z konstrukcyjnym „bliźniakiem” spod znaku Chevroleta – Captivą, lecz w odróżnieniu od niej w Oplu nie przewidziano konfiguracji z trzecim rzędem siedzeń. Opisywany model sprawiał przynajmniej lepsze wrażenie pod kątem wykończenia wnętrza, choć i ono nie doganiało wielu znacznie częściej spotykanych konkurentów. Opel Antara otrzymał paletę wystarczająco mocnych jednostek napędowych, w większości łączonych z układem 4×4 z dołączaną tylną osią. Auto punktuje obszernym przedziałem pasażerskim, włącznie z przystępnym przeszkleniem karoserii. Wielu potencjalnych odbiorców odwróciło się od SUV-a Opla, gdy zobaczyli niewielki – jak na tę klasę aut – bagażnik o pojemności 420 l. Z kolei Ci, którzy już kupili Antarę, narzekali potem na paliwożerność tego samochodu i przeciętne właściwości jezdne.
Opinie o używanym Chevrolecie Captiva (2006-2018)
Sporo Antar trafiło do Polski drogą importu prywatnego, stąd nie można powiedzieć, że ten model jest zupełnym „rodzynkiem”. Mało tego. Mimo zaawansowanego już wieku i przeciętnych opinii wolno schodzi z cen: właściciele wyceniają swoje kilkunastoletnie już samochody na minimum 20 tys. zł. Czy Antara z biegiem lat stopniowo zyskała w oczach użytkowników? Spróbujemy to rozstrzygnąć, analizując opinie właścicieli.
Używany Opel Antara – wnętrze
Kokpit Antary w moment zdradza, z jaką marką mamy do czynienia. Dominuje wielka kierownica i „obsypana” przyciskami konsola środkowa. Niektóre są tak małe, że podczas jazdy nie sposób dostrzec, czy są włączone, czy też nie. Na szczęście sterowanie poszczególnymi funkcjami obywa się bez większych problemów. Nie obyło się bez wpadek ergonomicznych, m.in. umieszczonym bezpośrednio za lewarkiem panelem sterowania klimatyzacją. Opel w tamtych latach miewał problemy z jakością wykonania, i, niestety, widać to w Antarze. Przykre wrażenie sprawiają srebrne wstawki i inne elementy dekoracyjne, w dodatku na wybojach kokpit emituje irytujące hałasy. Niektórzy użytkownicy radzili sobie z nimi, wprowadzając w niedopracowane miejsca spray silikonowy.
Do wysoko zawieszonej Antary (20 cm prześwitu) wsiada się z niezwykłą lekkością, wręcz wsuwa i zsuwa się z wydatnych, dobrze wyprofilowanych foteli. Pozycja za kierownicą jest tu wysoka nawet jak na SUV-a, a w zajęciu dogodnej pozycji pomaga podłokietnik i obszerna, elektryczna regulacja (opcjonalna). Kanapa sprawia wrażenie nieco zbyt płaskiej, niemniej zapewnia optymalne warunki nawet dla trzech dorosłych osób (podłoga bez tunelu, spora wysokość nadwozia). Bardzo rozczarowuje natomiast bagażnik: przywodzi na myśl przestrzeń bagażową kompaktowego crossovera, a nie SUV-a o długości 4,6 m. W dodatku ciężko go w pełni wykorzystać (ogromne, wnikające do środka nadkola) i wykończono go co najwyżej akceptowalnym plastikiem.
Używany Opel Antara – silniki
Tylko co 7. wystawiona Antara napędzana jest jednostką benzynową. Opel przewidział dwie: 2.4 R4 (140/167 KM) i 3.2 V6 (227 KM). Obie wykorzystują pośredni wtrysk paliwa, dający furtkę do montażu instalacji gazowej. To niezwykle istotne, ponieważ silniki nie grzeszą oszczędnym charakterem. Nie można tego powiedzieć także o wersjach wysokoprężnych, które zazwyczaj ograniczają się do włoskich konstrukcji VM Motori z paskiem rozrządu (2.0 CDTI), ale po liftingu wyparła je jednostka 2.2 CDTI (163/184 KM), od strony technicznej mająca wiele wspólnego z silnikami 2.2 D-4D montowanymi w Toyotach. Posiada już rozrząd napędzany łańcuchem. Niestety, w ich przypadku trzeba się spodziewać średniego spalania na poziomie ok. 8 l/100 km, a w benzynowych – nawet dwa razy większego. Osiągi? Również przeciętne. Tylko Antara V6 jest w stanie osiągnąć 100 km/h w mniej niż 9 sekund.
Używany Opel Antara – opinie użytkowników
Zalety
„Silnik 2.2 CDTI pracuje zaskakująco cicho i okazuje się niemal całkowicie bezawaryjny”
„Jako używane auto, Antara wypada świetnie. Jest solidna, bezpieczna i nadal atrakcyjna wizualnie”
„Pierwszy raz mam auto, w którym swobodnie mieszczę się w obu rzędach siedzeń. Mierzę ponad 190 cm”
„Mieszkam w górzystej okolicy. Antara swobodnie dowozi mnie do domu niezależnie od warunków pogodowych”
Wady
„Klawisze są zbyt małe i niezbyt czytelnie opisane. Podczas jazdy nie wiem, który mam nacisnąć”
„Skrzynia automatyczna zaburza przyzwoite osiągi benzynowego 3.2 i wyraźnie podnosi spalanie”
„Pokaźny promień skrętu utrudnia manewrowanie Antarą w mieście”
„Przeciętna obsługa klimatyzacji. Zbyt duże skoki i trudność w wyregulowaniu oczekiwanej temperatury”
Używany Opel Antara – awaryjność, typowe usterki
Opel Antara na pewno nie jest postrzegany jako model wysokiego ryzyka. Ewentualne usterki wynikają ze statusu motoryzacyjnego „nastolatka” aniżeli z niedopracowań konstrukcyjnych. Przeważnie zapychają się filtry cząstek stałych w turbodieslach, sporadycznie wyciąga łańcuch rozrządu w 3.2 V6, psują się stacyjki (Opel organizował akcje serwisowe), zużywa układ kierowniczy i zawieszenie (głównie przednie tuleje), interwencji wymagają łożyska kół. Wskutek nisko schodzącego „przodu” sporo aut ma naderwany przedni zderzak, niektóre także uszkodzoną miskę olejową. Pozytywny obraz Antary zaburza przeciętna dostępność części zamiennych dedykowanych do tego modelu, choć i tak przystępniejsza niż w przypadku Chevroleta Captivy. Zazwyczaj wiąże się to z zamówieniem elementu przez hurtownię i czekaniem na dostawę.
Używany Opel Antara – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się w komorze silnika na tabliczce na wzmocnieniu czołowym. Wybito go również na ścianie grodziowej.
Używany Opel Antara – sytuacja rynkowa
Bezwypadkowe Antary z początku produkcji (czyli 12-14-letnie) wystawiane są za minimum 18 tys. zł, lecz dopiero w okolicach 20-25 tys. zł można mówić o swobodnym przeglądaniu ogłoszeń. Mając do dyspozycji 25-30 tys. zł czekają na nas samochody po liftingu i większy wybór aut benzynowych. Poprzez długi okres produkcji kwoty za najmłodsze auta z roczników 2013-2015 podchodzą nawet pod 50 tys. zł. Aż 6 na 7 Antar ma pod maską silnik wysokoprężny, z dominacją 2.0 CDTI. Niewielka część benzynowych Opli posiada instalację gazową.
Używany Opel Antara – podsumowanie
Stosunkowo wysokie ceny niemieckiego SUV-a wzięły się najprawdopodobniej z jego ogólnej solidności i sporadycznych awarii. Poza tym auto wygląda naprawdę „bojowo” i faktycznie może być mocne. Szkoda, że pełno w nim niedoróbek wykończeniowych i zabrakło miejsca na większy bagażnik. Polecamy 150-konnego turbodiesla albo benzynowego 2.4 z instalacją gazową.
Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Oplach:
Używany Opel Corsa D (2006-2014) – opinie użytkowników
Używany Opel Astra H (2004-2014) – opinie użytkowników
Używany Opel Astra J (2009-2016) – opinie użytkowników
Używany Opel Vectra C (2002-2008) – opinie użytkowników
Używany Opel Insignia A (2008-2017) – opinie użytkowników
Używany Opel Meriva B (2010-2017) – opinie użytkowników
Używany Opel Zafira B (2005-2014) – opinie użytkowników
Używany Opel Mokka (2012-2020) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 458/185/170 cm |
Rozstaw osi | 271 cm |
Pojemność bagażnika | 420-1420 l |
Silnik | 2.4 Ecotec | 2.4 Ecotec | 3.2 V6 Ecotec |
---|---|---|---|
Pojemność | 2405 cm³ | 2405 cm³ | 3195 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 140 KM | 167 KM | 227 KM |
Maks. moment | 220 Nm | 230 Nm | 297 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,9 s | 10,3 s | 8,8 s |
Prędkość maks. | 175 km/h | 190 km/h | 203 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,6 l/100 km | 9,3 l/100 km | 11,6 l/100 km |
Silnik | 2.0 CDTI | 2.0 CDTI | 2.0 CDTI | 2.2 CDTI | 2.2 CDTI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1991 cm³ | 1991 cm³ | 1991 cm³ | 2231 cm³ | 2231 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 127 KM | 150 KM | 170 KM | 163 KM | 184 KM |
Maks. moment | 295 Nm | 320 Nm | 400 Nm | 350 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,0 s | 10,3 s | 10,0 s | 10,8 s | 10,1 s |
Prędkość maks. | 174 km/h | 180 km/h | 197 km/h | 184 km/h | 191 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,3 l/100 km | 7,4 l/100 km | 7,0 l/100 km | 7,8 l/100 km | 7,8 l/100 km |