UżywaneOpinieUżywany Nissan X-Trail III (od 2014 r.) - opinie, dane techniczne,...

Używany Nissan X-Trail III (od 2014 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Nissan X-Trail był jednym z pierwszych przedstawicieli segmentu SUV-ów, a jego trzecia generacja zadebiutowała w 2014 roku i wciąż jest na rynku. Jakie są opinie o tym aucie? Czy warto go kupić?

Nissan X-Trail trzeciej generacji jest na rynku od 2014 roku i dość szybko, bo w 2017 roku doczekał się pierwszej i jak do tej pory jedynej kuracji odświeżającej. Poprawki pozwoliły Nissanowi dotrzymać kroku konkurentom, choć obecnie, po ponad 5 latach, rywale już nieco odjechali i klienci rzadko sięgają po japońskiego SUV-a. To oznacza, że X-Trail III jest świetną propozycją na auto z drugiej ręki – wciąż aktualne, a wybierając model sprzed 3-4 lat niewiele tracimy w porównaniu do tego, co dostają klienci w salonach. To również ciekawa alternatywa dla innych modeli w segmencie tj. Kii Sorento, Skody Kodiaq, Seata Tarraco czy Peugeota 5008. Nissan może nie jest tak nowoczesny jak niektórzy rywale, ale opcja siedmiomiejscowa dla wielu użytkowników jest niezwykle cenną zaletą.

Nissan X-Trail III - tył
Duży, komfortowy, ze sporym prześwitem, opcjonalnym napędem na cztery koła oraz trzecim rzędem siedzeń. Nissan X-Trail trzeciej generacji to bardzo ciekawa propozycja na wielofunkcyjne auto rodzinne.

Auto prezentuje się naprawdę dobrze i co prawda odstaje już stylistycznie od obecnie oferowanych modeli np. nowego Qashqaia, ale mimo to, w odpowiedniej wersji i w połączeniu np. z pomarańczowym lakierem metalicznym, ciągle prezentuje się atrakcyjnie, dynamicznie i zwraca na siebie uwagę. W przedniej części rzuca się w oczy przede wszystkim duży grill z szeroką, chromowaną ramką oraz wpisane w stylistykę duże klosze lamp z charakterystyczną sygnaturą świetlną LED. Tył jest zwarty i ma dość małe klosze lamp, wokół nadwozia znajdziemy również liczne nakładki z tworzywa sztucznego oraz srebrne akcenty. Do tego duże felgi z oponami o słusznym profilu i przepis na eleganckiego SUV-a z terenowym charakterem gotowy!

Nissan X-Trail - przód
Wyrazisty przód w nieco amerykańskim stylu może się podobać. Liczne chromowane wstawki ładnie kontrastują z plastikowymi nakładkami na zderzaki, progi czy nadkola. Na zdjęciu model po liftingu z 2017 r.

Używany Nissan X-Trail III – wnętrze, bagażnik

Trzecia generacja modelu X-Trail to wyraźna poprawa w stosunku do swoich przodków, jeśli chodzi o wystrój wnętrz i komfort. Poprzednie modele zawsze wydawały się trochę spartańskie i mało atrakcyjne, ale wciąż obowiązująca generacja pokazuje wpływ popularnego Nissana Qashqai’a na stylistykę całości. Jeśli chodzi o przestrzeń, to po prostu duży SUV, dzięki czemu jest sporo miejsca, szczególnie dla osób w pierwszym i drugim rzędzie, a dwa opcjonalne siedzenia trzeciego rzędu są zarezerwowane dla dzieci lub niedużych nastolatków. Niewiele, ale czasami takie rozwiązania „ratują życie”. Auto mierzy 4690 mm długości, 1820 mm szerokości, 1710 mm wysokości, a rozstaw osi to 2705 mm. Jak to się przekłada na przestrzeń w bagażniku?

Nie jest źle, choć niektórzy mogą kręcić nosem i wskazywać konkurencję, jako tą bardziej praktyczną. Tak czy inaczej bagażnik ma pojemność minimalną na poziomie 445 litrów, ale jeśli zrezygnujemy z trzeciego rzędu siedzeń, przestrzeń wzrośnie do 565 litrów. Po złożeniu oparć drugiego i trzeciego rzędu z X-Traila robi się mała bagażówka – pojemność bagażnika to aż 1996 litrów. Problemy? Sporym rozczarowaniem może być jakość niektórych plastików, więc auta użytkowane przez rodzinę mogą być mocno zużyte we wnętrzu. Niektórym mogą również nie pasować przednie fotele. Warto się przejechać przed zakupem, aby potem nie narzekać podczas długich podróży. Zaletą jest z kolei wyposażenie, bowiem w wielu modelach znajdziemy Bluetooth, tempomat, elektryczne szyby czy 17-calowe felgi aluminiowe – to wyposażenie większości wariantów. W wyższych wersjach montowano m.in. nawigację satelitarną, automatyczne światła i wycieraczki, lepsze audio, panoramiczny szyberdach, czujniki parkowania, dwustrefową klimatyzację czy też pakiet „Smart Vision”, który zawiera m.in. rozpoznawanie znaków drogowych.

Używany Nissan X-Trail III – silniki

Nissan X-Trail trzeciej generacji nie jest autem, które daje frajdę z jazdy i budzi emocje nawet podczas krótkiej wycieczki – to nie ten adres. To taka spokojniejsza, bardziej dostojna i komfortowa wersja Nissana Qashqai’a, ale jeśli ktoś kupuje dużego i opcjonalnie 7-miejscowego SUV-a, powinien mieć tego świadomość. Bazą jest silnik 1.3 DIG-T o mocy 158 KM i momencie obrotowym 270 Nm, który jest wystarczający do normalnej jazdy po mieście, sprawdzi się również na drodze szybkiego ruchu lub autostradzie, ale podczas prób przyspieszeń zmęczy kierowcę kulturą pracy. Aby zachęcić ważące ponad półtorej tony auto do dynamicznego rozpędzenia, należy dość wysoko wkręcać go na obroty. Tak jak wspominałem, nie jest to auto do dynamicznej jazdy. Ale jeśli kierowca będzie miał spokojne usposobienie, auto odwdzięczy się niskim spalaniem – średnio około 7,3 l/100 km. Opisywana jednostka zastąpiła silnik 1.6 DIG-T o mocy 163 KM (240 Nm), która cechowała się lepszą dynamiką (od 0 do 100 km/h w 9,7 zamiast 11,5 sekundy).

Nissan X-Trail - silnik
Silnik benzynowy, jeśli nie jest niepokojony mocnym wciskaniem pedału gazu, odwdzięcza się niezłą kulturą pracy i dość niskim spalaniem.

Alternatywą są oczywiście silniki wysokoprężne, które były dość chętnie wybierane przez kierowców, dzięki czemu na rynku wtórnym znajdziemy większość modeli właśnie z „ropniakami” pod maską. Podstawą po liftingu był silnik 1.6 dCi o mocy 130 KM i momencie obrotowym 320 Nm. Niskie spalanie – średnio 4,9 l/100 km – umilało braki w dynamice, ale i tak nie ma powodów do narzekań, bowiem sprint od 0 do 100 km/h w czasie nieco ponad 10 sekund nie jest złym wynikiem. Najciekawszą jednostką był jednak silnik 2.0 dCi o mocy 177 KM i momencie obrotowym 380 Nm. W połączeniu z napędem na cztery koła zmieniał spokojnego X-Traila w wielozadaniowy samochód, który można było sprawdzić nawet w lekkim terenie np. polnej drodze po deszczu. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,4 sekundy oraz prędkość maksymalna 204 km/h były wystarczającymi wartościami, podobnie jak średnie spalanie – 5,6 l/100 km. Po 2019 roku dwa powyższe silniki zastąpiła jednostka 1.7 dCi o mocy 150 KM i momencie obrotowym 340 Nm.

Nissan X-Trail - silnik
Silnik 1.6 dCi jest dość oszczędny, ale dopiero 2.0 dCi oferowało niezłą dynamikę, odpowiednią dla dużego auta rodzinnego.

Używany Nissan X-Trail III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Obszerny, komfortowy i stateczny SUV do wszystkiego.”

„Wciąż przyjemna dla oka, elegancka i stonowana stylistyka.”

„Trzeci rząd siedzeń! Nie jest wygodny, ale w wielu przypadkach może się przydać.”

„Sporo wersji do wyboru, wyposażenie też jest OK.”

 Wady 

„Nienajlepsza jakość niektórych elementów we wnętrzu.”

„Dla niektórych może wydać się zbyt nudny i powolny.”

„Konkurencja jest o wiele nowocześniejsza.”

„Niewielki wybór jednostek napędowych.”

Używany Nissan X-Trail III – awaryjność, typowe usterki

Nissan X-Trail trzeciej generacji to auto bezpieczne (5/5 gwiazdek w Euro NCAP w 2014 roku), posiadające wiele systemów bezpieczeństwa, ale pod względem niezawodności nie zawsze trzyma poziom kojarzący się z samochodami japońskimi. Wielu kierowców zgłaszało sporo problemów już na początku eksploatacji auta. Nie były to jednak poważne i uziemiające auto awarie, a raczej irytujące i powtarzające się usterki układów elektronicznych i elektrycznych. Niektórzy narzekali na dość często wariujący wentylator chłodnicy, czego przyczyną była najczęściej awaria czujników i/lub termostatów. Pojawiały się problemy z klimatyzacją i systemem info-rozrywki. Po przebiegach kilkudziesięciu tysięcy kilometrów pojawiały się również pierwsze odgłosy dobywające się z elementów wykończenia, więc przed zakupem warto to dokładnie sprawdzić.

Nissan X-Trail - ekran
Nie jest tajemnicą, że Nissan X-Trail nie należy do nowoczesnych aut. Jakość materiałów oraz niezawodność elektroniki również pozostawia nieco do życzenia.

Używany Nissan X-Trail III – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Nissanie X-Trail znajduje się na przegrodzie czołowej pod maską w środkowej części, jak również na tabliczce po prawej stronie pojazdu, również na przegrodzie czołowej, w okolicy mocowania amortyzatora.

Nissan X-Trail - vin

Używany Nissan X-Trail III – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było ponad 250 ogłoszeń dotyczących Nissana X-Trail III. Zakres cenowy, ze względu na dość dużą rozpiętość roczników, jest bardzo szeroki. Za modele z początków produkcji tj. 2014-2015 z silnikiem wysokoprężnym 1.6 dCi z wyposażeniem Tekna i przebiegiem około 70 000 kilometrów trzeba zapłacić około 60 000 złotych. Dla kontrastu, model poliftingowy z 2018 roku z silnikiem 1.6 DIG-T, wyposażeniem Tekna i przebiegiem 60 000 kilometrów kosztuje już ponad 90 000 złotych. Można także znaleźć egzemplarze z silnikiem wysokoprężnym i napędem na cztery koła, ale za egzemplarze z niewielkim przebiegiem i z rocznika od 2020 trzeba wydać sporo powyżej 120 000 złotych.

Używany Nissan X-Trail III – podsumowanie

Przestronny, praktyczny, z opcjonalnym trzecim rzędem siedzeń, do tego nieźle wyposażony, a na rynku wtórnym można znaleźć wiele egzemplarzy w różnych cenach. Nissan X-Trail trzeciej generacji to bardzo ciekawa propozycja dla tych, którzy szukają auta trochę nieoczywistego, nie oczekują najnowszych gadżetów i technologicznych nowinek, ale zależy im na bardzo oszczędnym silniku i napędzie na cztery koła, który pozwoli zajechać nieco dalej poza utwardzonym szlakiem.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Nissanach:

Używany Nissan X-Trail II (2007-2014) – opinie użytkowników

Używany Nissan Qashqai II (2013-2021) – opinie użytkowników

Nissan X-Trail - bok

Nissan X-Trail III – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 469/182/171 cm
Rozstaw osi 270 cm
Pojemność bagażnika 445-1996 l
Nissan X-Trail III – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.3 DIG-T 1.6 DIG-T 1.6 dCi 1.7 dCi 2.0 dCi
Pojemność 1332 cm³ 1618 cm³ 1598 cm³ 1749 cm³ 1995 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 158 KM 163 KM 130 KM 150 KM 177 KM
Maks. moment 270 Nm 240 Nm 320 Nm 340 Nm 380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s 9,7 s 10,5 s 10.7 s 9,4 s
Prędkość maks. 194 km/h 200 km/h 188 km/h 194 km/h 204 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,3 l/100 km 6,2 l/100 km 4,9 l/100 km 6,8 l/100 km 5,6 l/100 km

Używany Nissan X-Trail III – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji