NISSAN X-Trail II 2.0dCi 6AT WY8083Y 07-2008

Tandetne wykończenie i paliwożerne silniki skutecznie przyćmiewają zalety X-Traila jako udanego, rodzinnego SUV-a. Nie znaczy to jednak, że ich w ogóle nie ma. Oto opinie na temat używanego Nissana X-Traila II.

Nissana X-Traila II zbudowano na platformie współdzielonej z Renault Koleosem I. Od francuskiego technologicznego brata Nissan jest jednak dłuższy o 11 cm, a w porównaniu z X-Trailem pierwszej generacji urósł o 12 cm na długość i po kilka cm na szerokość i wysokość. Mimo przystępnych rozmiarów samochodu nigdy nie oferowano w wersji siedmioosobowej. Z przodu i z tyłu nadwozie niemal do złudzenia przypomina poprzednika – drugie wcielenie najłatwiej poznać po podciętej tylnej szybie i grubszym ostatnim słupku karoserii. W 2010 roku auto poddano niewielkiej modernizacji, która objęła głównie przednie i tylne światła (pojawiły się w nich elementy w technologii LED). Pokrewieństwo X-Traila II z Renault najlepiej widać po oferowanych w nim silnikach. Teoretycznie były do wyboru dwie jednostki benzynowe, ale z salonów najczęściej wyjeżdżały wersje wysokoprężne zasilane 2-litrowym, francuskim turbodieslem (2.0 dCi), znanym chociażby z Renault Laguny III. Bojowy charakter Nissana zachęca do zjeżdżania nim poza asfalt, zwłaszcza że prześwit ustalono na 21 cm, a zdecydowana większość aut posiada napęd 4×4 (przedni z dołączaną tylną osią, z możliwością zblokowania). Możliwości offroadowe tego auta lepiej jednak porównywać do poziomu SUV-ów niż aut stricte terenowych.

Nissan X-Trail II 30
Nissan X-Trail II wygląda na większego niż jest w rzeczywistości. Nie imponuje rozstawem osi: 263 cm to wynik godnym samochodu kompaktowego. Efekt – niezbyt obszerne wnętrze, ale za to spory bagażnik.

Nissan próbował uatrakcyjnić X-Traila rozwiązaniami zwiększającymi jego funkcjonalność, np. wysuwanymi szufladami w bagażniku, regulowanym oparciem kanapy czy niecodziennym, dachowym oświetleniem (jako opcja). Jak ten model wytrzymał próbę czasu? I czy francuskie pokrewieństwo oddziałuje w nim na plus? Poznajmy opinie właścicieli używanych Nissanów X-Trail II.

Nissan X-Trail II 02
Z daleka trudno odróżnić X-Traila II od pierwszej generacji z lat 2001-2007. Zwiększenie rozmiarów karoserii negatywnie wpłynęło na zwrotność tego auta. Pokaźny prześwit przydaje się nie tylko w jeździe terenowej.

Używany Nissan X-Trail II – wnętrze

Na desce rozdzielczej Nissana dominują kanciaste linie. W porównaniu z poprzednikiem nastąpiła istotna zmiana – zegary przeniesiono ze środka kokpitu na tradycyjne miejsce przed kierownicą, a nad konsolą środkową wygospodarowano miejsce na obszerny schowek. Innych skrytek we wnętrzu X-Traila nie brakuje, lecz ich pojemność i umiejscowienie bywają dyskusyjne (np. uchwyt na butelkę po lewej stronie kierownicy przy słupku). Zastrzeżenia można mieć do wykończenia deski i elementów obsługi auta: dominują twarde lub szybko wycierające się tworzywa, które „odzywają się” już przy znikomych przebiegach rzędu kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Szczęściem w nieszczęściu jest fakt, że po stanie wnętrza łatwo poznać przebieg, dlatego idealnie wyglądająca np. kierownica lub gałka biegów może już rodzić podejrzenia o wcześniejszej wymianie.

X-Trail mierzy 463 cm i oferuje pasażerom przyzwoitą ilość miejsca w środku, choć wysokim osobom z tyłu może go brakować na nogi. Wrażenie przestronności potęgują wielkie boczne okna. W samochodzie nie zabrakło ciekawych, podnoszących praktyczność rozwiązań, takich jak regulowane oparcie tylnej kanapy lub podwójna podłoga bagażnika z wydzielonymi dwiema komorami w postaci wysuwanych szuflad. Niestety, pomimo sporej pojemności (480 l; 603 l ze wspomnianymi szufladami) bagażnik trudno nazwać funkcjonalnym, bo jego podłoga jest śliska, a na siatki z zakupami nie przewidziano żadnych wnęk, przez co przemieszczają się po jego całej powierzchni. Wysuwane schowki pozwalają utrzymać w środku porządek, ale w wielu autach już nieznośnie trzeszczą i właściciele po prostu je usuwają. Po złożeniu kanapy X-Traila powstaje duża przestrzeń z płaską podłogą.

Używany Nissan X-Trail II – silniki

Nissan X-Trail ma 21-centymetrowy prześwit i przeważnie napęd 4×4 „All-Mode”, którego można zablokować do prędkości 40 km/h. Do jego obsługi przewidziano pokrętło umieszczone przed dźwignią zmiany biegów. Auto występowało z zaledwie czterema silnikami: dwoma benzynowymi (2.0, 2.5) i dwoma wysokoprężnymi 2.0 dCi (150 i 173 KM) będącymi konstrukcjami Renault. Realia rynkowe niemal nie pozostawiają zainteresowanym wyboru: jeśli X-Trail, to z dieslem. Ma on filtr DPF z niewydajnym systemem oczyszczania spalin, przez co często się zatyka. Podobnie z zaworem EGR, który zapycha się przy dużych przebiegach i powoduje szarpanie podczas jazdy. X-Trailem z 2.0 dCi da się długo jeździć bezawaryjnie, ale pod warunkiem zaakceptowania dużego zapotrzebowania na paliwo, nawet ze skrzynią ręczną. Silniki benzynowe to prawdziwe rodzynki. Nie psują się, ale mało kto się na nich zna i trudno je potem odsprzedać.

NISSAN X-Trail II 2.0dCi 6AT WY8083Y 07-2008
2-litrowy, francuski turbodiesel głośno klekocze i sporo pali, choć to raczej defekt wynikający z „pudełkowatej” karoserii Nissana. Trwałością zawstydza wiele podobnych konstrukcji z tych lat.

Używany Nissan X-Trail II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bardzo dobry napęd 4×4 pozwala bezpiecznie prowadzić samochód po zaśnieżonych i mokrych nawierzchniach”

„Automat działa płynnie. Samochód zbiera się przy wyprzedzaniu”

„Obsługa wszystkich przełączników – bezproblemowa. Wykonano je z przyjemnych w dotyku materiałów”

„Z tyłu wrażenie przestronności potęguje wielki szyberdach i odchylane oparcie kanapy”

 Wady 

„Lewarek skrzyni ma długi skok. Biegi czasami nie chcą wchodzić na postoju”

„Bagażnik ma płaską, plastikową podłogę. Podczas jazdy jego zawartość przemieszcza się po całej powierzchni”

„W środku pełno nieprzemyślanych schowków. Albo są za małe, albo za duże, albo źle umiejscowione”

„Szyberdach czasami skrzypi – konieczne jest smarowanie prowadnic”

Używany Nissan X-Trail II – awaryjność, typowe usterki

Silniki 2.0 dCi potrafią bezawaryjnie przejechać znaczne przebiegi (250-300 tys. km) pod warunkiem pilnowania w nich terminów wymiany oleju: najlepiej, jeśli był on zmieniany częściej niż zaleca producent (nie co 30, a co 10-15 tys. km). Receptą na problemy z filtrami cząstek stałych jest zlecenie gruntownego czyszczenia tego elementu. Zawieszenie X-Traila II dość szybko wymaga wymiany podstawowych części. Najbardziej narażone są sworznie wahaczy (wymieniane osobno, koszt kilkadziesiąt zł) i łożyska kół (komplet z piastami – 200 zł zamiennik). W niektórych autach rdzewieje wspornik pod chłodnicą i pojawia się problem z powierzchowną korozją, m.in. na tylnej klapie: w skrajnych przypadkach zaczyna już przenosić się na elementy podwozia. Użytkownicy Nissanów wymieniają szereg problemów wynikających z oszczędności w wykończeniu wnętrza – głównie porysowane i klekoczące plastiki. Szwankować lub szyberdach i sporadycznie elektronika pokładowa auta (zgłasza błędy, mimo że wszystko jest w porządku).

Nissan X-Trail II napęd 4x4
Układ 4×4 okazuje się niezawodny. Da się go zblokować (ustawienie LOCK), ale przy przekroczeniu 40 km/h samoistnie wraca do konfiguracji przednionapędowej.

Używany Nissan X-Trail II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na tabliczce umieszczonej po prawej stronie ściany grodziowej.

Nissan X-Trail II numer VIN

Używany Nissan X-Trail II – sytuacja rynkowa, ceny

X-Trail II nie zdobył w Polsce takiej popularności jak poprzednik. Aktualnie oferta rynkowa na Otomoto obejmuje zaledwie kilkanaście bezwypadkowych egzemplarzy. Przedliftowe kosztują 22-30 tys. zł, po modernizacji – 30-45 tys. zł. Najczęstsze konfiguracje: silnik wysokoprężny, napęd 4×4, ręczna skrzynia biegów. Najstarsze auta nierzadko przejechały ponad 250 tys. km. Łatwo trafić Nissany z polskiego salonu od pierwszych właścicieli. Model nie cieszy się zainteresowaniem, bo klienci wolą znacznie nowocześniejszego X-Traila III.

Używany Nissan X-Trail II – podsumowanie

To udany samochód, który przepadł na rynku obsadzonym przez SUV-y o ciekawszej stylistyce nadwozia i z lepszymi właściwościami jezdnymi. Punktuje za to dużym bagażnikiem i prześwitem gwarantującym spokój na drogach gorszej jakości (i krawężnikach). X-Trail II ma też godne polecenia turbodiesle, dlatego nie ma zbyt wielu podstaw, by go odradzać.

Polecamy uwadze materiały o innych używanych Nissanach:

Używany Nissan Qashqai I (2006-2013) – opinie użytkowników

Używany Nissan Navara III (2005-2015) – opinie użytkowników

NISSAN X-Trail II 2.0dCi 173KM 6MT WF89431 09-2007

Nissan X-Trail II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.463/179/168-177 cm
Rozstaw osi263 cm
Pojemność bagażnika480-1775 l
Nissan X-Trail II – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik2.02.52.0 dCi2.0 dCi
Pojemność1997 cm³2488 cm³1995 cm³1995 cm³
Paliwobenz.benz.turbodieselturbodiesel
Maks. moc140 KM169 KM150 KM173 KM
Maks. moment198 Nm233 Nm320 Nm360 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,1 s9,8 s12,5 s10,0 s
Prędkość maks.184 km/h194 km/h183 km/h200 km/h
Śr. zużycie paliwa8,5 l/100 km9,6 l/100 km7,1 l/100 km6,4 l/100 km

Używany Nissan X-Trail II – galeria