Leciwy Nissan Qashqai wciąż znajduje nabywców na rynku wtórnym. Z jakim silnikiem najlepiej rozważyć tego kompaktowego SUV-a o japońsko-francuskim rodowodzie?
Szereg zalet i brak, w momencie debiutu, poważnej konkurencji pozwolił Nissanowi Qashqaiowi wzbić się na szczyty list sprzedaży w wielu europejskich krajach. Na sukces tego modelu złożyły się proste rzeczy – łatwo się do niego wsiadało, miał wystarczająco obszerną kabinę wraz z bagażnikiem i nieprzekombinowaną konstrukcję, dobrze rokującą na późniejsze koszty eksploatacji. W wybranych wersjach (powyżej 130 KM) istniała możliwość zestawienia z napędem 4×4 dołączającym tylną oś w oparciu o sprzęgło wielopłytkowe. Wprowadzono nawet odmianę 7-miejscową (Qashqai+2), którą można rozważyć głównie ze względu na większy bagażnik (450 l zamiast 410 l w standardowym modelu).
Pod maskami Qashqaiów znalazły się dwie jednostki benzynowe i trzy wysokoprężne. Na jaki silnik zdecydować się w tym SUV-ie? Wybierzmy najlepszy napęd do Qashqaia.
Używany Nissan Qashqai I – silniki benzynowe
Były tylko dwa do wyboru – 1.6 (114/117 KM) oraz 2.0 (142 KM). Obydwa nie posiadają turbodoładowania, zaś ich rozrządy oparto na łańcuchu. Po stronie zalet należy ustawić przyzwoite osiągi (nawet słabszego 1.6), niezłą kulturę pracy i znikomą awaryjność, przynajmniej ktoś nie zdecyduje się założyć do nich instalacji gazowej. Mimo obecności wielopunktowego wtrysku paliwa te silniki niezbyt tolerują LPG, ponieważ nie zastosowano w nich systemu hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego. Jeśli mimo wszystko zdecydujemy się na gaz, pamiętajmy o zlecaniu regulacji mechanikowi i przy okazji zainwestujmy w lubryfikację zaworów. Rozważając zakup Qashqaia 1.6 z przebiegiem przekraczającym 200 tys. km wsłuchajmy się w pracę silnika: jeśli towarzyszą jej metaliczne stuki, najprawdopodobniej rozciągnął się łańcuch rozrządu i wymaga on wymiany. Tej wersji nigdy nie łączono ze skrzynią automatyczną i napędem 4×4 – te zarezerwowano tylko dla jednostek 2.0.
Używany Nissan Qashqai I – silniki Diesla
Do Qashqaia trafiły francuskie jednostki wysokoprężne produkcji Renault. Gamę otwiera popularny 1.5 dCi, rozwijający 103, 106 i 110 KM. Do 2010 r. nie stosowano w nim filtra cząstek stałych, ale otrzymał już zaawansowaną turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek i wtrysk common rail. W odróżnieniu od starszych Renault, do Nissana trafiły silniki z nowym układem wtryskowym, przez co w niepamięć odeszły uciążliwe awarie wtryskiwaczy. Głównego problemu 1.5 dCi, czyli obracających panewek, nie udało się jednak wyeliminować. Ten silnik jako jedyny w Qashqaiu posiada paskowy napęd rozrządu, wg producenta wymagający wymiany do 120 tys. km lub 5 lat. Na łańcuchu oparto dwa mocniejsze turbodiesle – 2.0 dCi (150 KM) i bazującego na nim, wprowadzonego w 2011 r. 1.6 dCi (130 KM). To bez wątpienia dynamiczniejsze i solidniejsze jednostki, cechujące się zauważalnie większym zapotrzebowaniem na paliwo. Niestety, otrzymały one nienaprawialne wtryskiwacze piezoelektryczne. Opcjonalnie zestawiano je z napędem 4×4 i automatycznymi skrzyniami biegów (klasyczne przekładnie, a nie bezstopniowe CVT montowane do benzynowych Nissanów).
Używany Nissan Qashqai I – który silnik wybrać?
W ogłoszeniach przeważają benzynowe Qashqaie, które może nie są tak żwawe jak turbodiesle, ale bez wątpienia „mniej się może w nich popsuć”. Nie wypada jednak odradzać udanych konstrukcji 1.6/2.0 dCi, z tym że kosztują one o kilka tysięcy złotych więcej. Z dystansem lepiej podchodzić jedynie do 1.5 dCi, a w przypadku braku historii serwisowej – odpuścić sobie zakup.
Polecamy uwadze nasze artykuły o używanym Nissanie Qashqai I:
Używany Nissan Qashqai I (2006-2013) – opinie użytkowników
Używany Nissan Qashqai I i Nissan Qashqai II – którą generację wybrać?
Silnik | 1.6 16V | 1.6 16V | 2.0 16V |
---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 114 KM | 117 KM | 142 KM |
Maks. moment | 156 Nm | 158 Nm | 196 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,0 s | 11,9 s | 10,1 s |
Prędkość maks. | 174 km/h | 180 km/h | 182 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,0 l/100 km | 6,4 l/100 km | 8,4 l/100 km |
Silnik | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.6 dCi | 2.0 dCi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1461 cm³ | 1461 cm³ | 1461 cm³ | 1598 cm³ | 1995 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 103 KM | 106 KM | 110 KM | 130 KM | 150 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 240 Nm | 240 Nm | 320 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,2 s | 12,5 s | 12,2 s | 10,3 s | 9,5 s |
Prędkość maks. | 170 km/h | 173 km/h | 177 km/h | 190 km/h | 195 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,7 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,2 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,9 l/100 km |