NISSAN Pathfinder III 2.5dCi 174KM 5AT WW2864N 05-2005

Trwałość Pathfindera III nie napawa optymizmem, ale to auto ma bez wątpienia szereg zalet. Oto opinie o używanym Nissanie Pathfinderze III (R51).

O trzeciej generacji Nissana Pathfindera w Polsce zrobiło się głośno m.in. z uwagi na fakt, że chwilę po nim wprowadzono pokrewnego konstrukcyjnie pick-upa – Navarę III (D40), który zdobył u nas sporą popularność. Obydwa auta wykorzystują identyczną przednią część nadwozia, ale wbrew pozorom różnic jest naprawdę dużo. Przede wszystkim w długości ramy i wartości rozstawu osi: Pathfinder w obu tych kwestiach ustępuje Navarze o ok. 35-40 cm. Oprócz tego otrzymał inne zawieszenie tylnej osi (wielowahaczowe zamiast belki z resorami piórowymi) i zmodyfikowany napęd 4×4. To układ z elektrycznie sterowanym sprzęgłem wielopłytkowym dołączającym napęd przedniej osi gdy zajdzie taka potrzeba. Można je również samodzielnie zblokować przyciskiem na desce rozdzielczej. Tak naprawdę trudno dzisiaj jednoznacznie stwierdzić, w czym Navara jest lepsza od Pathfindera. Opisywany model punktuje rozsądnie dobranymi rozmiarami zewnętrznymi, dobrą ładownością (800 kg, podczas gdy w pick-upie jest to 900 kg) i równie pokaźną przestrzenią bagażową, bowiem po złożeniu kanapy można przewieźć ponad 2000 l pakunków. Jeśli zajdzie konieczność, Pathfinder swobodnie przewiezie 7 osób, choć lepiej nie porywać się z kompletem pasażerów w dalekie trasy.

NISSAN Pathfinder III FL 3.0dCi V6 231KM 7AT AWD WY2627V 12-2011
Ze stricte terenowych kwestii wrażenie w Pathfinderze robi prześwit (24 cm) i ramowa konstrukcja ułatwiająca przeprowadzanie off-roadowych modyfikacji. Jednak sam napęd 4×4 nie jest już tak skuteczny jak u konkurentów.

Nissana Pathfindera III najlepiej rozpatrywać w kategorii samochodu do pracy, nie bojącego się eksploatacji pod dużym obciążeniem, np. w postaci podpiętej do niego przyczepy. Z opinii użytkowników wynika jednak, że to zbyt „delikatny” samochód do tego typu zadań, w dodatku paliwożerny i podatny na korozję. Czy faktycznie jest tak źle? Może warto dać temu modelowi szansę? Poznajmy opinie właścicieli używanych Nissanów Pathfinderów III.

NISSAN Pathfinder III 2.5dCi 174KM 6MT WF89433 03-2008
Gotowy do jazdy Pathfinder waży aż 2,2 tony. Żaden silnik nie jest w stanie zapewnić przyzwoitego poziomu zużycia paliwa – minimum to 10 l/100 km (choć realnie bardziej kilkanaście litrów) w dieslu 2.5 dCi.

Używany Nissan Pathfinder III (R51) – wnętrze

Nissan postarał się, by Pathfinder otrzymał nietuzinkowy kokpit dotrzymujący kroku jego wówczas nowoczesnej karoserii. Uwagę zwraca kierownica przypominająca odpowiedniczkę ze… sportowego Nissana 350Z, jak i szeroka konsola środkowa z wielkimi, łatwymi w obsłudze pokrętłami. Przy okazji liftingu gruntownie ją przemodelowano, obsypując gąszczem mniejszych przycisków. Jakość wykończenia budzi sporo zastrzeżeń użytkowników. Przypadki pękających lub odpadających elementów nie są niestety sporadyczne, a niektóre tworzywa kiepsko znoszą upływ czasu i przejechanych kilometrów. Dobrze, że przynajmniej kwestie praktyczne wypadają pozytywnie (sporo schowków i wnęk na drobiazgi).

Z uwagi na ramową konstrukcję auta, podłogę Nissana Pathfindera III poprowadzono dość wysoko, co też przekłada się na podwyższoną pozycję za kierownicą i na pozostałych miejscach siedzących. Z przodu to raczej nie przeszkadza, natomiast osoby z tyłu zmusza do lekkiego podkurczenia nóg. Trzeci rząd siedzeń nie jest pełnowymiarowy, niemniej dość wygodnie usiądą tam dorosłe osoby. Wyjazdom z kompletem podróżnych nie sprzyjają możliwości transportowe Pathfindera przy rozłożonych wszystkich fotelach – wtedy do bagażnika wejdzie 190 l pakunków. Dodatkowe siedzenia składają się na płasko i zwiększają przestrzeń do 515 l, natomiast w konfiguracji 2-osobowej auto zamienia się w mikrociężarówkę (2090 l).

Używany Nissan Pathfinder III (R51) – silniki

Z polskich salonów (i większości europejskich) przeważnie wyjeżdżały Pathfindery z dieslami. W początkowym okresie produkcji przewidywano 4-cylindrowego 2.5 dCi (171/174 KM) parowanego z 6-biegową skrzynią ręczną lub 5-stopniowym automatem. Niektóre źródła mówią także o obecności 190-konnej odmiany tego silnika. Nie zachwyca on osiągami (prawie 12 s do 100 km/h) i realnie pali kilkanaście l/100 km, co i tak jest najlepszym rezultatem w tym ciężkim samochodzie. Po liftingu wprowadzono 3.0 V6 dCi o mocy 231 KM – jednostkę przede wszystkim żwawszą i znacznie mniej awaryjną (o tym w dalszej części materiału). W ogłoszeniach trafiają się Pathfindery z silnikami benzynowymi – 4.0 V6 (269 KM) lub 5.6 V8 (313 KM) w autach zza Oceanu. W ich przypadku można mówić o względnej niezawodności, lecz pod dystrybutorem potrafią one przytłoczyć (na szczęście nieźle znoszą LPG). Europejskie Nissany standardowo wyposażano w napęd 4×4, zaś egzemplarze z USA mogą mieć napędzane wyłącznie tylne koła.

Nissan Pathfinder III silnik
Jedyną zaletą 2.5 dCi nad 3.0 dCi są niższe koszty serwisowania i napraw. Awaryjnością stanowi zupełnie inną, gorszą ligę.
Nissan Pathfinder III silnik
Diesel 3.0 dCi tchnął w Pathfindera odrobinę sportowego ducha. Cieszy się lepszymi opiniami odnośnie niezawodności.

Używany Nissan Pathfinder III (R51) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Ogromny bagażnik: przewiozłem w nim lodówkę i wannę. Po złożeniu kanapy sporo miejsca do spania”

„Pathfinder zupełnie nieźle zdaje egzamin jako samochód 7-osobowy”

„Przemyślany kokpit można obsługiwać w rękawiczkach. Design deski do dzisiaj mi się podoba”

„Auto przejedzie przez wodę do głębokości 55 cm. Nie straszny mu praktycznie żaden teren”

 Wady 

„Przez tylną szybę zaskakująco mało widać. Warto dokupić kamerę cofania”

„Auto w miarę ciche do prędkości 120 km/h. Przy 140 km/h praktycznie nie da się rozmawiać”

„Rdza to poważny problem Pathfindera. Atakuje nadkola, klapę bagażnika i niestety ramę nośną”

„Diesel 2.5 dCi niezbyt daje sobie radę z ciężkim Nissanem. Spalaniem też nie zachwyca”

Używany Nissan Pathfinder III (R51) – awaryjność, typowe usterki

Lista usterek Pathfindera III urosła do znacznych rozmiarów. Najwięcej skarg płynie w kierunku 2,5-litrowych turbodiesli. Mają tendencję do przegrzewania się (szczególnie podczas jazdy pod obciążeniem), co potrafiło skutkować pęknięciem głowicy lub urwaniem korbowodu. Poza tym problemy sprawiają turbosprężarki, filtry cząstek stałych (w autach wyprodukowanych po 2007 r.) i zawór wolnych obrotów w pompie wysokiego ciśnienia paliwa (SCV). Niezależnie od zamontowanego silnika trzeba się liczyć z usterkami sprzęgieł, skrzyń biegów (wycieki, awarie czujników), sterowników silnika ECM (była przeprowadzana akcja serwisowa), sworzni wahaczy, łożysk przednich kół i mechanizmu elektrycznie składanych lusterek. Niska jakość wykonania wnętrza objawia się pękaniem elementów (np. klamek) lub odpadaniem przycisków. To jednak nic w porównaniu do realnych kłopotów z korozją, która w aucie na ramie, jeśli jest już w zaawansowanym stopniu, wyeliminuje samochód z dalszej eksploatacji. Z tego powodu obejrzenie spodu na podnośniku wydaje się być w Pathfinderze czynnością obowiązkową, a po zakupie nie należy szczędzić środków na porządne zabezpieczenie antykorozyjne.

Nissan Pathfinder III - skrzynia biegów
Połowa wystawionych na sprzedaż Nissanów posiada automatyczne skrzynie biegów. Charakterystyka ich pracy zwiększa i tak znaczne zużycie paliwa w tym samochodzie.

Używany Nissan Pathfinder III (R51) – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na ramie z prawej strony (na wysokości słupka między przednimi a tylnymi drzwiami).

Nissan Pathfinder III numer VIN

Używany Nissan Pathfinder III (R51) – sytuacja rynkowa, ceny

Rynek wtórny zdominowały samochody nie napawające zbytnim optymizmem: albo powypadkowe, albo z uszkodzonym silnikiem, albo po wątpliwych terenowych przeróbkach. Kosztują w granicach 15-25 tys. zł. Pathfindery z deklarowaną bezwypadkowością dobrze trzymają ceny – od 35-40 tys. zł za najstarsze egzemplarze po 50-70 tys. zł za młodsze roczniki. Zdecydowana większość ofert dotyczy aut z silnikami 2.5 dCi, ale trafiają się pojedyncze benzynowe sztuki.

Używany Nissan Pathfinder III (R51) – podsumowanie

Nissan Pathfinder III jest wart uwagi pod warunkiem, że pochodzi z pewnego źródła. Bojowy wygląd i bogate wyposażenie potrafią skusić przyszłych nabywców, lecz istnieje duża szansa, że wymarzony samochód stanie się skarbonką bez dna. Z uwagi na jego dość „delikatną” budowę najlepiej rozważać go jako auto do użytku rekreacyjnego.

Redakcja poleca inne artykuły o używanych terenowych Nissanach:

Używany Nissan X-Trail II (2007-2013) – opinie użytkowników

Używany Nissan Navara III (D40; 2005-2015) – opinie użytkowników

Używany Nissan Murano I (Z50; 2003-2008) – opinie użytkowników

NISSAN Pathfinder III FL 3.0dCi V6 231KM 7AT AWD WY2627V 12-2011

Nissan Pathfinder III (R51) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.477-489/185/184-186 cm
Rozstaw osi285 cm
Pojemność bagażnika190-515-2091 l
Nissan Pathfinder III (R51) – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik4.0 V65.6 V82.5 dCi3.0 V6 dCi
Pojemność3954 cm³5551 cm³2488 cm³2991 cm³
Paliwobenz.benz.turbodieselturbodiesel
Maks. moc269 KM314 KM171 KM231 KM
Maks. moment395 Nm526 Nm403 Nm550 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,9 s8,2 s11,9 s8,9 s
Prędkość maks.190 km/h195 km/h180 km/h200 km/h
Śr. zużycie paliwa12,1 l/100 km14,0 l/100 km9,8 l/100 km10,3 l/100 km

Używany Nissan Pathfinder III (R51) – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj