NISSAN Micra K13 FL Tekna 1.2 80KM 5MT 3AP8881 10-2013

Micra IV nigdy nie zdołała nawiązać wyrównanej walki z silnie obsadzoną konkurencją. Czy ten model zyskał po upływie lat i spadku cen? Poznajmy opinie o Nissanie Micra IV (K13).

Jedno jest pewne: Micra już od początku lat 90. konsekwentnie trzymała się dominacji okrągłych form nadwozia, które w dużym stopniu przechodziły również na wnętrze. Nissan całkowicie zerwał z tą koncepcją w najnowszej generacji modelu. Opisywany model linią boczną wyraźnie nawiązuje do poprzedniczki (K12; 2003-2010), lecz jej sylwetka nabrała wyrazu (zwłaszcza po modernizacji z 2013 r.), czemu nie towarzyszyło pogorszenie widoczności czy zwrotności (średnica zawracania wynosi świetne 9,3 m). Micry K13 nie wyróżnia długość (niecałe 3,8 m), a wysokość – 152 cm to dokładnie tyle, co drugie wcielenie Nissana Note, który, przypominamy, reprezentuje segment mikrovanów. Z tego powodu miejskiego Nissana z pewnością polubią wysokie osoby, nawet jeśli przyjdzie im jeździć z tyłu. Mimo mało przebojowego charakteru Micry producent nie pozostawał w tyle z najnowszymi nowinkami i montował w Micrze m.in. multimedia Nissan Connect z wbudowanymi systemami współpracy ze smartfonami (Android Auto, Apple CarPlay). Chętni na to auto zresztą nie próżnowali i rekompensowali przeciętne osiągi 3-cylindrowych silników (tylko takie oferowano) porządnym wyposażeniem. Klienci nie mieli także wyboru wersji nadwoziowych i musieli przystać na 5-drzwiowego hatchbacka.

NISSAN Micra K13 Visia 1.2DIG-S 98KM 5MT 2AK5640 05-2012
Jedyną wersję nadwoziową Micry IV – 5-drzwiowego hatchbacka – zaprojektowano z nastawieniem na funkcjonalność. Bardzo wygodnie się do niego wsiada i wysiada, a podróżnym nie brakuje miejsca na głowy. Także widoczność wypada doskonale w niemal każdym kierunku.

Umiarkowane zainteresowanie Micrą jako nowym samochodem ujawnia swoje zalety po kilku latach od debiutu. Rynek wtórny obfituje w bogato wyposażone auta w ciekawych kolorach, zazwyczaj pochodzące z krajowych salonów. Pozostaje tylko kwestia odpowiedzi na pytanie: kto będzie z Micry zadowolony? Charakterystyka tego modelu nie przypadnie bowiem do gustu każdemu kierowcy, albo i nawet większości. Poznajmy wady i zalety czwartej generacji Micry.

NISSAN Micra K13 FL Tekna 1.2 80KM 5MT 3AP8881 10-2013
Wysokie nadwozie Micry emituje spory hałas od zderzającego się z nim powietrza. Właściciele skarżą się również na uciążliwy szum z okolic opon i silnika. Wybierając się tym autem w trasy lepiej pomyśleć o wygłuszeniu go na własną rękę.

Używany Nissan Micra IV (K13) – wnętrze

Desce Micry niełatwo odmówić uroku i nie brak w niej ekstrawaganckich pomysłów, np. okrągłego panelu sterowania klimatyzacją. By go „rozpracować”, trzeba poświęcić chwilę, ale potem wszystko obsługuje się intuicyjnie. Na poniższym zdjęciu prezentujemy kokpit wersji poliftowej z przemodelowaną konsolą środkową zwieńczoną na górze kwadratowymi nawiewami (wcześniej stosowano owalne). Przed pasażerem wygospodarowano podwójny schowek, przed lewarkiem umieszczono dwa uchwyty na napoje, a w bliskiej okolicy – przydatne gniazdo USB. Nissan postarał się w kwestii montażu deski rozdzielczej, ale wykonał ją z niezbyt przyjemnych dla oka tworzyw. Kiepskie wrażenie sprawiają zwłaszcza połacie plastiku na drzwiach: obito je tkaniną w bardzo niewielkim stopniu. Pochwalić wypada świetne przeszklenie nadwozia Micry, rzutujące bezpośrednio na kapitalną widoczność.

NISSAN Micra K13 FL Tekna 1.2 80KM 5MT 3AP8881 10-2013
Zmontowany z twardych tworzyw kokpit broni się niezłymi multimediami i wielością schowków.

Micra jest o ok. 3-4 cm wyższa od większości konkurentów w segmencie B. Taki zabieg wyraźnie poprawił jej użyteczność na co dzień, bowiem wygodnie się do niej wsiada i całkiem wysoko siedzi, mając niezły ogląd na otoczenie wokół samochodu. Dynamicznie „pełzająca” ku górze linia dachu daje optimum przestrzeni na głowy nawet rosłym pasażerom. Szkoda, że przednie fotele nie są zbyt dobrze wyprofilowane, a ich siedzisko – krótkie. W drugim rzędzie doskwiera ciasnota w okolicach nóg (rozstaw osi wynosi zaledwie 245 cm) i na szerokość dla trzech podróżnych. Teoretycznie bagażnik ma przeciętną pojemność (265 l), w praktyce zmieści całkiem sporo z uwagi na nisko umieszczoną podłogę. Plus za dwie możliwości złożenia kanapy – tradycyjnie kładąc oparcie, albo „położenia” całości na oparciach przednich foteli (uzyskujemy w ten sposób równą przestrzeń ładunkową).

Używany Nissan Micra IV (K13) – silniki

Nastąpiła spora redukcja względem poprzednika, w którym montowano 4-cylindrowe jednostki benzynowe o pojemności 1.0-1.6 i popularnego turbodiesla od Renault (1.5 dCi). W Micrze IV gamę okrojono do jednego silnika – 3-cylindrowego 1.2. Wyjściowo rozwija 80 KM i 110 Nm, pozwalając na względnie dynamiczną jazdę jedynie w warunkach miejskich. Po dodaniu doładowania mechanicznego (kompresora) i zastosowaniu wtrysku bezpośredniego moc udało się podnieść do 98 KM, moment zaś do 142 Nm. Micra DIG-S jeździ wyraźnie żwawiej, a przy tym nie pali o wiele więcej. Zużycie paliwa to zresztą najistotniejsza zaleta 1,2-litrowej jednostki, bowiem nawet w mieście rzadko przekracza 7 l/100 km. Chyba że mówimy o połączeniu z bezstopniową skrzynią biegów, bo i takie stosowano oprócz 5-biegowej ręcznej. Opieszała praca przekładni CVT zabiera sporo przyjemności z jazdy Micrą, zwłaszcza w mocniejszej odmianie. Z drugiej jednak strony, przeciętne hamulce i hałas we wnętrzu skutecznie gaszą wszelkie sportowe ambicje kierowcy. Według użytkowników Nissan zadbał o przyzwoite zestrojenie układu jezdnego: samochód, mimo swojej wysokości, pokonuje łuki z zaskakującą pewnością.

Nissan Micra K13 15
Silniki z Micry IV (w tym wolnossący 1.2, na fot.) montowano również w drugiej generacji Nissana Note. Bez dwóch zdań lepiej pasują one do opisywanego, mniejszego modelu.
Nissan Micra K13 14
1.2 DIG-S lepiej jeździ i niewiele więcej pali, ale typowi odbiorcy Micry oczekują minimalnych kosztów serwisowania, a te z pewnością będą wyższe niż w odmianie 80-konnej.

Używany Nissan Micra IV (K13) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Micra ma całkiem niezłe wyposażenie. I co ważne, po latach wszystko działa”

„Z tyłu naprawdę sporo miejsca. Nie narzekały nawet osoby mierzące 1,9 m”

„Niby benzyna, ale przy odpowiednich warunkach da się nim zejść poniżej 4 l/100 km”

„Po Micrze nie spodziewałem się tak precyzyjnego układu kierowniczego. Na łukach auto zachowuje się pewnie”

 Wady 

„Pierwsze oznaki korozji zauważyłem już po dwóch latach od odbioru z salonu”

„Samochód niezwykle podatny na boczne podmuchy wiatru. W trasie trzeba uważać”

„Po włączeniu świateł wyświetlacz pośrodku przyciemnia się i nic na nim nie widać za dnia”

„Koszmarne wyciszenie. Słychać wszystko – silnik, opony i powietrze omiatające nadwozie”

Używany Nissan Micra IV (K13) – awaryjność, typowe usterki

Dzięki uproszczeniom konstrukcyjnym i solidnemu zmontowaniu całości, Micrę można zaliczyć do samochodów na ogół bezawaryjnych. 3-cylindrowy silnik wytrzymuje duże przebiegi i przy dbaniu o czynności eksploatacyjne (wymiany płynów i filtrów) nie odwiedza warsztatów z nieprzewidzianych powodów. W DIG-S istnieje ryzyko wystąpienia typowej przypadłości silników z bezpośrednim wtryskiem, mianowicie osadzania się nagaru w kolektorze dolotowym. Dodatkowe wydatki (nie tylko na paliwie) generują zużyte przekładnie CVT, których regeneracja pochłonie ok. 4 tys. zł. Usterki przytrafiające się w samochodach z początku produkcji producent zazwyczaj likwidował w ramach gwarancji, a zaliczały się do nich nietrwałe sprzęgła i serwa układu hamulcowego. Używane Micry sporadycznie trapią niedomagania elektroniki pokładowej – przestają działać wskaźniki i przycisk uruchamiania silnika, zawieszają się multimedia. Czasami wystarczy jednak… odłączyć i podłączyć z powrotem akumulator, by wszystko wróciło do normy. Niestety, sporo zastrzeżeń płynie w stronę zabezpieczenia antykorozyjnego Micry. Bywa, że rdza pojawia się już na kilkuletnich egzemplarzach. Podobne zażalenia kierowane są w stronę podatnego na zarysowania lakieru.

NISSAN Micra K13 FL Tekna 1.2 80KM 5MT 3AP8881 10-2013
Część wadliwych serw hamulcowych Nissan wymienił na gwarancji. W internecie dostępne są zestawy naprawcze tych elementów za kilkadziesiąt złotych. Z przodu Micry montowano hamulce tarczowe, z tyłu – bębny.

Używany Nissan Micra IV (K13) – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN umieszczono na przegrodzie czołowej oraz w niewielkiej wnęce w desce rozdzielczej (przed zestawem wskaźników; widok z zewnątrz).

Nissan Micra K13 - numer VIN

 

Używany Nissan Micra IV (K13) – sytuacja rynkowa

Najtańsze Micry K13 oscylują w granicach 13-15 tys. zł i nawet w ich przypadku można liczyć na polskie pochodzenie oraz przebieg w okolicach 150 tys. km. W miarę zbliżania się do 20 tys. zł pojawiają się auta w żywszych kolorach i z lepszym wyposażeniem. Na poliftową Micrę trzeba już przygotować kwotę z dwójką z przodu. Z reguły nie zdołały one jeszcze przejechać 100 tys. km. Te samochody rzadko już są wystawiane za więcej niż 30 tys. zł: wystarczy 25-27 tys. zł, by cieszyć się z 4/5-letniej Micry z przebiegiem kilkadziesiąt tys. km. Tylko co 10. Nissana napędza jednostka 1.2 DIG-S, jeszcze mniej ma bezstopniową skrzynię biegów.

Używany Nissan Micra IV (K13) – podsumowanie

Inwestycja w zadbaną, kilkuletnią Micrę, która największy spadek wartości ma już za sobą, może się naprawdę opłacić: serwisy powinna odwiedzać tylko na okresowe przeglądy, a konfiguracja „1.2 + ręczna skrzynia” przyniesie sporo oszczędności na paliwie. Niestety, nie ma nic za darmo, choć w przypadku miejskiego Nissana ową „opłatę” stanowi mierne wyciszenie, kiepska dynamika i, bądź co bądź, kontrowersyjna stylizacja dla męskiej części kierowców.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Nissanach:

Używany Nissan Note I (2005-2013) – opinie użytkowników

Używany Nissan Juke I (2010-2019) – opinie użytkowników

Używany Nissan Qashqai I (2006-2013) – opinie użytkowników

Używany Nissan Qashqai II (od 2013 r.) – opinie użytkowników

Używany Nissan X-Trail II (2007-2013) – opinie użytkowników

Używany Nissan 350Z (2002-2009) – opinie użytkowników

NISSAN Micra K13 FL Tekna 1.2 80KM 5MT 3AP8881 10-2013

Nissan Micra IV (K13) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 378/166/152 cm
Rozstaw osi 245 cm
Pojemność bagażnika 265-1130 l
Nissan Micra IV (K13) – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.2 1.2 (CVT) 1.2 DIG-S 1.2 DIG-S (CVT)
Pojemność 1198 cm³ 1198 cm³ 1198 cm³ 1198 cm³
Paliwo benz. benz. benz., kompr. benz., kompr.
Maks. moc 80 KM 80 KM 98 KM 98 KM
Maks. moment 110 Nm 110 Nm 142 Nm 142 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,7 s 14,5 s 11,3 s 11,9 s
Prędkość maks. 170 km/h 161 km/h 180 km/h 175 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,0 l/100 km 5,4 l/100 km 4,3 l/100 km 5,0 l/100 km

Używany Nissan Micra IV (K13) – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here