Micra to oryginalne auto miejskie, które jednocześnie niczym specjalnym nie imponuje. Jakie są opinie na temat używanych Nissanów Micra K12?
Micra K12, czyli trzecia generacja z potocznie nazywaną „żabowatą” karoserią, pojawiła się na europejskim rynku 18 lat temu. Był to jeden z pierwszych samochodów będących owocem aliansu Renault i Nissana. Widać to przede wszystkim po gamie silnikowej, w której pojawiły się francuskie turbodiesle 1.5 dCi (w dwóch wersjach mocy). Wcielenie K12 można w pewnym sensie zaliczyć do przełomowych, bo przerastało poprzedniczkę (K11) wysokością nadwozia, wręcz kwalifikującą Micrę do podsegmentu mikrovanów. Pojawiło się kilka elementów zwiększających funkcjonalność tego małego, bo zaledwie 3,7-metrowego auta. Mowa przede wszystkim o przesuwanej kanapie, regulującej pojemność bagażnika od 251 do 371 l. Jako wyposażenie opcjonalne przewidziano niespotykany w tej klasie schowek pod siedziskiem pasażera. Jednocześnie była to ostatnia Micra dostępna w odmianie 3-drzwiowej i ze składanym dachem (C+C, od 2005 r.), podobnie zresztą jak z pełnoprawną paletą silników (diesli i benzynowych o konstrukcji 4-cylindrowej).
Przez cały okres produkcji Micra III przeszła dwa subtelne liftingi (2005 i 2007 rok) obejmujące delikatny retusz przedniej części nadwozia. Jedną z niewielu kwestii, którymi wyróżniał się ten samochód, był poziom wyposażenia najbogatszej wersji Tekna, obejmujący automatyczną klimatyzację, wielofunkcyjną kierownicę i system bezkluczykowy. Część elektroniki pokładowej pochodzi już z Renault, a to, jak wiadomo, niezbyt dobra wróżba. Jakie są typowe usterki używanego Nissana Micra III (K12) i czy warto go jeszcze kupić z drugiej ręki?
Używany Nissan Micra K12 – wnętrze
Styliści Nissana silili się na oryginalność i po części im to wyszło: kokpit przykuwa oko zestawem wskaźników i niektórymi okrągłymi elementami. Obsługa nie nastręcza problemów, zwłaszcza w odmianach z kierownicą wielofunkcyjną. Dla Micry zarezerwowano wyłącznie twarde materiały wykończeniowe: miękkich nie uświadczymy nawet na boczkach drzwi. Część z nich jest naprawdę lichej jakości – do tego stopnia, że po prostu odpadają. Nie najlepiej wypada również osadzenie bocznych szyb, które brzęczą podczas jazdy. Wypada pochwalić liczbę schowków i przydatną półkę pod przednią szybą z przegrodami zapobiegającymi przesuwaniu się po niej przedmiotów.
Dzięki pokaźnej wysokości Micry III żadnej podróżującej nią osobie nie brakuje miejsca na głowy. Nieźle jest również na szerokość, dopóki nie przyjdzie tam przewieźć trzech podróżnych. Znikomą długość i rozstaw osi (243 cm) czuć po przestrzeni na nogi w drugim rzędzie. Co gorsza, przesuwana kanapa niewiele tutaj daje: ciasno pozostaje nawet po odsunięciu jej maksymalnie do tyłu. Próżno oczekiwać po niej jakiegokolwiek wyprofilowania. Pod tym względem nie imponują maksymalnie uproszczone fotele z tapicerką łatwo przyjmującą brud i kurz. Krótki, ale głęboki bagażnik zabierze od 251 do 371 l pakunków lub 982 l po złożeniu kanapy. Uwaga: nie zawsze jest dzielona! Plus za wielki otwór załadunkowy uzyskiwany pod otwarciu klapy.
Używany Nissan Micra K12 – silniki
Paletę odmian benzynowych tworzą silniki Nissana z 4-cylindrową głowicą, łańcuchem rozrządu i wielopunktowym wtryskiem paliwa. Składa się z jednostek 1.0 (65 KM), 1.2 (65/80 KM), 1.4 (88 KM) i 1.6 (110 KM) w rzadkiej Micrze 160SR. Do miejskiego Nissana jak ulał pasuje 80-konny 1.2, ale uwaga: nie jest to ten sam silnik, co w Micrze K13 (tamten ma 3 cylindry). Do okazjonalnych wyjazdów w trasę polecamy 1.4. On, wraz z 1.6, zauważalnie więcej palą od słabszych jednostek. Gamę turbodiesli ograniczono do jednego silnika doskonale znanego z wielu modeli Renault – 1.5 dCi. W Micrze stosowano jego słabsze odmiany o mocy 65 i 86 KM, a zatem te nie mające jeszcze dwumasowego koła zamachowego i turbosprężarki ze zmienną geometrią. Ich trwałość na ogół bywa lepsza od wariantów bardziej wysilonych, ale nadal pozostaje daleka od ideału. Wszystkie Micry mają napęd na przód, a ich skrzynie ręczne – 5 przełożeń. Dla wersji 1.2/80 KM i 1.4 przewidywano opcjonalną konfigurację z „automatem”.
Używany Nissan Micra K12 – opinie użytkowników
Zalety
„Znakomita widoczność z miejsca kierowcy. Szyby są naprawdę ogromne”
„Bardzo wydajny system ogrzewania. Klimatyzacja w kilka minut schładza auto”
„Dopóki mowa o przednich fotelach, miejsca jest aż nadto. Nikomu nie powinno być ciasno”
„Przejeździłem Micrą kilka lat niemal bez żadnej awarii. A był to już kilkunastoletni samochód”
Wady
„Skrzynia nie grzeszy precyzją i haczy. Najtrudniej wbić trójkę i wsteczny”
„Wnętrze sypie się w oczach: tu i ówdzie coś odpadło, plastiki nie wyglądają najlepiej”
„Na drogach szybkiego ruchu w Micrze jest głośno. Czuć niedostatek mocy (1.2)”
„Bardzo miękki lakier można zarysować paznokciem”
Używany Nissan Micra K12 – awaryjność, typowe usterki
Zła sława wysokoprężnych silników 1.5 dCi skutecznie ograniczyła ich popularność na rynku wtórnym. Powszechnie znane są problemy z wtryskiwaczami i zatarciami na panewkach, często też sączy się z nich olej. Z tego względu stanowią wybór podwyższonego ryzyka, nawet jeśli nie opracowano ich w oparciu o drogi osprzęt. W dodatku trzeba w nich pamiętać o wymianach paska rozrządu. Łańcuchy jednostek benzynowych też nie są wieczne: mogą wymagać nowego napinacza po ok. 200 tys. km. Z typowo mechanicznych dolegliwości to w zasadzie wszystko. Usterkowe bywają elementy elektryczne, głównie wspomaganie kierownicy (wadliwy moduł) i system bezkluczykowy. Kiedyś problemy z nimi oznaczały dla użytkownika wydatki liczone w tysiącach złotych, dzisiaj wprawieni elektrycy naprawiają je za kilkaset złotych. Poza tym nie najlepiej wyglądają lakiery karoseryjne większości samochodów, ale Micry na ogół nie rdzewieją (chyba że powypadkowe). Sporo zastrzeżeń tyczy się odpadających plastikowych elementów wnętrza czy drgań uchylonych bocznych szyb.
Używany Nissan Micra K12 – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się pod plastikową klapką na przegrodzie czołowej (fot.) i w obudowie deski rozdzielczej z lewej strony (przed zestawem wskaźników, widok z zewnątrz). Wybito go też na tabliczce zlokalizowanej na słupku środkowym prawym.
Używany Nissan Micra K12 – sytuacja rynkowa
Tanie Micry za 3-4 tys. zł zazwyczaj przejechały grubo ponad 200 tys. km, ale wystarczy dołożyć drugie tyle, by kupić samochód po pierwszym liftingu z przebiegiem z „jedynką z przodu”. Budżet 9-12 tys. zł pozwala swobodnie rozejrzeć się za autem z roczników 2008-2010. Droższe są tylko Micry C+C lub samochody z przebiegami kilkudziesięciu tys. km. Przeważają odmiany 5-drzwiowe (choć bez szczególnej dominacji), a pośród silników – benzynowe do 80 KM.
Używany Nissan Micra K12 – podsumowanie
Kiedyś Micry K12 zdobyły popularność jako samochody do nauki jazdy, teraz są idealną propozycją na pierwszy samochód, zwłaszcza dla kobiet (nie tylko z uwagi na wygląd, ale i znikomą awaryjność). Warto poszukać auta po liftingu z silnikiem benzynowym: mocniejsze dadzą sporo frajdy z jazdy. Dla rodziny z małym dzieckiem Micra może się okazać zbyt mało pakowna.
Przeczytaj także opinie o innych używanych Nissanach:
Używany Nissan Micra III (K12) i Nissan Micra IV (K13) – którą generację wybrać?
Używany Nissan Micra IV (K13; 2010-2017) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 372-381/166-167/142-154 cm |
Rozstaw osi | 243 cm |
Pojemność bagażnika | htb 251-982 l, cab 255 l |
Silnik | 1.0 16V | 1.2 16V | 1.2 16V | 1.4 16V | 1.6 16V |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 998 cm³ | 1240 cm³ | 1240 cm³ | 1386 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 65 KM | 65 KM | 80 KM | 88 KM | 110 KM |
Maks. moment | 90 Nm | 110 Nm | 110 Nm | 128 Nm | 153 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 15,7 s | 16,3 s | 13,9 s | 11,9 s | 9,8 s |
Prędkość maks. | 154 km/h | 154 km/h | 167 km/h | 172 km/h | 183 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,0 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,3 l/100 km | 6,6 l/100 km |
Silnik | 1.5 dCi | 1.5 dCi |
---|---|---|
Pojemność | 1461 cm³ | 1461 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 65 KM | 86 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 200 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 17,0 s | 11,9 s |
Prędkość maks. | 155 km/h | 171 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,6 l/100 km | 4,6 l/100 km |