NISSAN Micra K12 1.4 16V 88KM 5MT WY8085Y 07-2008

Micra to oryginalne auto miejskie, które jednocześnie niczym specjalnym nie imponuje. Jakie są opinie na temat używanych Nissanów Micra III (K12)?

Micra K12, czyli trzecia generacja z potocznie nazywaną „żabowatą” karoserią, pojawiła się na europejskim rynku 18 lat temu. Był to jeden z pierwszych samochodów będących owocem aliansu Renault i Nissana. Widać to przede wszystkim po gamie silnikowej, w której pojawiły się francuskie turbodiesle 1.5 dCi (w dwóch wersjach mocy). Wcielenie K12 można w pewnym sensie zaliczyć do przełomowych, bo przerastało poprzedniczkę (K11) wysokością nadwozia, wręcz kwalifikującą Micrę do podsegmentu mikrovanów. Pojawiło się kilka elementów zwiększających funkcjonalność tego małego, bo zaledwie 3,7-metrowego auta. Mowa przede wszystkim o przesuwanej kanapie, regulującej pojemność bagażnika od 251 do 371 l. Jako wyposażenie opcjonalne przewidziano niespotykany w tej klasie schowek pod siedziskiem pasażera. Jednocześnie była to ostatnia Micra dostępna w odmianie 3-drzwiowej i ze składanym dachem (C+C, od 2005 r.), podobnie zresztą jak z pełnoprawną paletą silników (diesli i benzynowych o konstrukcji 4-cylindrowej).

NISSAN Micra K12 1.4 16V 88KM 5MT WY8085Y 07-2008
Wysokie nadwozie Micry K12 zapewnia doskonałą widoczność z miejsca kierowcy i pozwala we względnym komforcie przewieźć osoby słusznego wzrostu (choć będzie im ciasno w okolicach nóg). Pociągnęło jednak za sobą pogorszenie właściwości jezdnych i zwiększyło podatność na boczne podmuchy wiatru.

Przez cały okres produkcji Micra III przeszła dwa subtelne liftingi (2005 i 2007 rok) obejmujące delikatny retusz przedniej części nadwozia. Jedną z niewielu kwestii, którymi wyróżniał się ten samochód, był poziom wyposażenia najbogatszej wersji Tekna, obejmujący automatyczną klimatyzację, wielofunkcyjną kierownicę i system bezkluczykowy. Część elektroniki pokładowej pochodzi już z Renault, a to, jak wiadomo, niezbyt dobra wróżba. Jakie są typowe usterki używanego Nissana Micra III (K12) i czy warto go jeszcze kupić z drugiej ręki?

NISSAN Micra K12 C+C 1.4 16V 88KM 5MT WY70378 04-2006
Micra C+C tylko w teorii jest samochodem 4-osobowym, bo na tylnej ławeczce panują skandaliczne warunki do przewozu osób. Wyposażono ją w elektrycznie składany metalowy dach. Produkcja odbywała się w latach 2005-2009.

Używany Nissan Micra III (K12) – wnętrze

Styliści Nissana silili się na oryginalność i po części im to wyszło: kokpit przykuwa oko zestawem wskaźników i niektórymi okrągłymi elementami. Obsługa nie nastręcza problemów, zwłaszcza w odmianach z kierownicą wielofunkcyjną. Dla Micry zarezerwowano wyłącznie twarde materiały wykończeniowe: miękkich nie uświadczymy nawet na boczkach drzwi. Część z nich jest naprawdę lichej jakości – do tego stopnia, że po prostu odpadają. Nie najlepiej wypada również osadzenie bocznych szyb, które brzęczą podczas jazdy. Wypada pochwalić liczbę schowków i przydatną półkę pod przednią szybą z przegrodami zapobiegającymi przesuwaniu się po niej przedmiotów.

NISSAN Micra K12 deska rozdzielcza
Kokpit do dzisiaj pozostaje miły dla oka, ale doborem materiałów stanowi drugą ligę w segmencie aut miejskich.

Dzięki pokaźnej wysokości Micry III żadnej podróżującej nią osobie nie brakuje miejsca na głowy. Nieźle jest również na szerokość, dopóki nie przyjdzie tam przewieźć trzech podróżnych. Znikomą długość i rozstaw osi (243 cm) czuć po przestrzeni na nogi w drugim rzędzie. Co gorsza, przesuwana kanapa niewiele tutaj daje: ciasno pozostaje nawet po odsunięciu jej maksymalnie do tyłu. Próżno oczekiwać po niej jakiegokolwiek wyprofilowania. Pod tym względem nie imponują maksymalnie uproszczone fotele z tapicerką łatwo przyjmującą brud i kurz. Krótki, ale głęboki bagażnik zabierze od 251 do 371 l pakunków lub 982 l po złożeniu kanapy. Uwaga: nie zawsze jest dzielona! Plus za wielki otwór załadunkowy uzyskiwany pod otwarciu klapy.

Używany Nissan Micra III (K12) – silniki

Paletę odmian benzynowych tworzą silniki Nissana z 4-cylindrową głowicą, łańcuchem rozrządu i wielopunktowym wtryskiem paliwa. Składa się z jednostek 1.0 (65 KM), 1.2 (65/80 KM), 1.4 (88 KM) i 1.6 (110 KM) w rzadkiej Micrze 160SR. Do miejskiego Nissana jak ulał pasuje 80-konny 1.2, ale uwaga: nie jest to ten sam silnik, co w Micrze K13 (tamten ma 3 cylindry). Do okazjonalnych wyjazdów w trasę polecamy 1.4. On, wraz z 1.6, zauważalnie więcej palą od słabszych jednostek. Gamę turbodiesli ograniczono do jednego silnika doskonale znanego z wielu modeli Renault – 1.5 dCi. W Micrze stosowano jego słabsze odmiany o mocy 65 i 86 KM, a zatem te nie mające jeszcze dwumasowego koła zamachowego i turbosprężarki ze zmienną geometrią. Ich trwałość na ogół bywa lepsza od wariantów bardziej wysilonych, ale nadal pozostaje daleka od ideału. Wszystkie Micry mają napęd na przód, a ich skrzynie ręczne – 5 przełożeń. Dla wersji 1.2/80 KM i 1.4 przewidywano opcjonalną konfigurację z „automatem”.

NISSAN Micra K12 1.4 16V 88KM 5MT WY8085Y 07-2008
88-konny 1.4 naprawdę żwawo napędza lekką Micrę. Potrafi jednak rozczarować spalaniem.
NISSAN Micra K12 160SR 1.6 16V 110KM 5MT WY70989 05-2006
Silnikowi 1.6 nie brakuje „pary” niezależnie od warunków drogowych. Niektórzy twierdzą, że przyspiesza do 100 km/h w mniej niż deklarowane 9,8 s.

Używany Nissan Micra III (K12) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Znakomita widoczność z miejsca kierowcy. Szyby są naprawdę ogromne”

„Bardzo wydajny system ogrzewania. Klimatyzacja w kilka minut schładza auto”

„Dopóki mowa o przednich fotelach, miejsca jest aż nadto. Nikomu nie powinno być ciasno”

„Przejeździłem Micrą kilka lat niemal bez żadnej awarii. A był to już kilkunastoletni samochód”

 Wady 

„Skrzynia nie grzeszy precyzją i haczy. Najtrudniej wbić trójkę i wsteczny”

„Wnętrze sypie się w oczach: tu i ówdzie coś odpadło, plastiki nie wyglądają najlepiej”

„Na drogach szybkiego ruchu w Micrze jest głośno. Czuć niedostatek mocy (1.2)”

„Bardzo miękki lakier można zarysować paznokciem”

Używany Nissan Micra III (K12) – awaryjność, typowe usterki

Zła sława wysokoprężnych silników 1.5 dCi skutecznie ograniczyła ich popularność na rynku wtórnym. Powszechnie znane są problemy z wtryskiwaczami i zatarciami na panewkach, często też sączy się z nich olej. Z tego względu stanowią wybór podwyższonego ryzyka, nawet jeśli nie opracowano ich w oparciu o drogi osprzęt. W dodatku trzeba w nich pamiętać o wymianach paska rozrządu. Łańcuchy jednostek benzynowych też nie są wieczne: mogą wymagać nowego napinacza po ok. 200 tys. km. Z typowo mechanicznych dolegliwości to w zasadzie wszystko. Usterkowe bywają elementy elektryczne, głównie wspomaganie kierownicy (wadliwy moduł) i system bezkluczykowy. Kiedyś problemy z nimi oznaczały dla użytkownika wydatki liczone w tysiącach złotych, dzisiaj wprawieni elektrycy naprawiają je za kilkaset złotych. Poza tym nie najlepiej wyglądają lakiery karoseryjne większości samochodów, ale Micry na ogół nie rdzewieją (chyba że powypadkowe). Sporo zastrzeżeń tyczy się odpadających plastikowych elementów wnętrza czy drgań uchylonych bocznych szyb.

Nissan Micra III (K12) zawieszenie
Trwałość zawieszenia Micry nie odbiega od przeciętnej. Skrzypienie tylnej belki skrętnej nie zawsze musi oznaczać jej awarię.

Używany Nissan Micra III (K12) – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się pod plastikową klapką na przegrodzie czołowej (fot.) i w obudowie deski rozdzielczej z lewej strony (przed zestawem wskaźników, widok z zewnątrz). Wybito go też na tabliczce zlokalizowanej na słupku środkowym prawym.

NISSAN Micra K12 C+C 1.4 16V 88KM 5MT WY70378 04-2006

Używany Nissan Micra III (K12) – sytuacja rynkowa

Tanie Micry za 3-4 tys. zł zazwyczaj przejechały grubo ponad 200 tys. km, ale wystarczy dołożyć drugie tyle, by kupić samochód po pierwszym liftingu z przebiegiem z „jedynką z przodu”. Budżet 9-12 tys. zł pozwala swobodnie rozejrzeć się za autem z roczników 2008-2010. Droższe są tylko Micry C+C lub samochody z przebiegami kilkudziesięciu tys. km. Przeważają odmiany 5-drzwiowe (choć bez szczególnej dominacji), a pośród silników – benzynowe do 80 KM.

Używany Nissan Micra III (K12) – podsumowanie

Kiedyś Micry K12 zdobyły popularność jako samochody do nauki jazdy, teraz są idealną propozycją na pierwszy samochód, zwłaszcza dla kobiet (nie tylko z uwagi na wygląd, ale i znikomą awaryjność). Warto poszukać auta po liftingu z silnikiem benzynowym: mocniejsze dadzą sporo frajdy z jazdy. Dla rodziny z małym dzieckiem Micra może się okazać zbyt mało pakowna.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Nissanach:

Używany Nissan Micra III (K12) i Nissan Micra IV (K13) – którą generację wybrać?

Używany Nissan Micra IV (K13; 2010-2017) – opinie użytkowników

NISSAN Micra K12 160SR 1.6 16V 110KM 5MT WY70989 05-2006

Nissan Micra III (K12) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.372-381/166-167/142-154 cm
Rozstaw osi243 cm
Pojemność bagażnikahtb 251-982 l, cab 255 l
Nissan Micra III (K12) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.0 16V1.2 16V1.2 16V1.4 16V1.6 16V
Pojemność998 cm³1240 cm³1240 cm³1386 cm³1598 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.
Maks. moc65 KM65 KM80 KM88 KM110 KM
Maks. moment90 Nm110 Nm110 Nm128 Nm153 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h15,7 s16,3 s13,9 s11,9 s9,8 s
Prędkość maks.154 km/h154 km/h167 km/h172 km/h183 km/h
Śr. zużycie paliwa6,0 l/100 km5,9 l/100 km5,9 l/100 km6,3 l/100 km6,6 l/100 km
Nissan Micra III (K12) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.5 dCi1.5 dCi
Pojemność1461 cm³1461 cm³
Paliwoturbodieselturbodiesel
Maks. moc65 KM86 KM
Maks. moment160 Nm200 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h17,0 s11,9 s
Prędkość maks.155 km/h171 km/h
Śr. zużycie paliwa4,6 l/100 km4,6 l/100 km

Używany Nissan Micra III (K12) – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here