Mitsubishi Outlander

Na rynku znany jest od 17 lat, z czego dwie ostatnie generacje naprawdę spodobały się odbiorcom. Porównajmy ze sobą dwa wcielenia używanego Mitsubishi Outlandera.

Mitsubishi Outlander zalicza się do grona reprezentantów segmentu SUV-ów klasy średniej. Jego rozstaw osi nie stanowi rekordowej wartości w klasie, ale dzięki długości przekraczającej 4,6 m w środku panują świetne warunki do przewozu piątki pasażerów. Osoby konfigurujące swojego Outlandera w salonie nierzadko decydowali się na doposażenie go w trzeci rząd siedzeń: Mitsubishi opracowało na tyle wygodny system ich składania, że nie ogranicza on bagażnika. W zupełności też sprawdzi się podczas przewozu niezbyt wysokich osób na krótkich dystansach. Nabywcy Outlanderów z drugiej ręki zazwyczaj mogą również liczyć na obecność przydatnego zimową porą napędu 4×4.

Mitsubishi Outlander II
Bez wątpienia Outlander II przewyższa większość rywali pod kątem użyteczności na co dzień. Przepastne wnętrze ukryto jednak pod wysoką, wręcz pudełkowatą karoserią, która nie pozwala wypracować satysfakcjonujących wyników spalania podczas przejazdów autostradami.

W projekcie Outlandera można odnieść wrażenie, że względy praktyczne wzięły górę nad technicznymi: przestronne i pakowne auto prowadzi się co najwyżej akceptowalnie, jego silniki nie gwarantują porywających osiągów, zastrzeżenia płyną również ku skromnym możliwościom auta w terenie. Czym wobec tego przekonuje do siebie ten średni SUV Mitsubishi, i które wcielenie na rynku wtórnym lepiej rozpatrzeć? Porównajmy Outlandera II z Outlanderem III.

Mitsubishi Outlander III
Wymiary i rozstaw osi Outlandera III nie uległy większym zmianom względem poprzednika. Zwiększenie masy własnej przyczyniło się do pogorszenia właściwości jezdnych. Producent walczył z tym problemem, przy okazji liftingów modyfikując zawieszenie oraz układ kierowniczy.

Używany Mitsubishi Outlander II i Mitsubishi Outlander III – deska rozdzielcza

Kupujący starszą generację w salonach musieli zaakceptować zaledwie poprawne wykończenie deski rozdzielczej z dominacją nieprzyjemnych w dotyku, twardych tworzyw. Outlander III pozytywnie zaskoczył lepszą domieszką plastików, które w górnej części kokpitu są miękkie. Słabe wrażenie reprezentują z kolei elementy dekoracyjne, tj. srebrne wstawki w Outlanderze II i lakierowane w jego następcy. Czytelność i obsługa nie budzą większych zastrzeżeń, poza kilkoma wpadkami w postaci np. przycisku sterowania ustawieniami komputera pokładowego ukrytego za kierownicą. Próżno po Outlanderze oczekiwać ultranowoczesnych rozwiązań: nawet w aktualnie produkowanym modelu multimedia lekko „trącają myszką” i mają kiepską grafikę. Trzeba oddać temu modelowi, że zazwyczaj wszystko w nim działa, a irytujące usterki elektroniki pokładowej zdarzają się sporadycznie.

Mitsubishi Outlander II
Ani ładny, ani estetyczny, ale za to przemyślany i uporządkowany kokpit Outlandera II.
Mitsubishi Outlander III
Stonowana stylizacja przypadnie do gustu tylko części kierowców. Każdy, bez wyjątku, powinien bez trudu odnaleźć się za sterami Mitsubishi Outlandera III.

Używany Mitsubishi Outlander II i Mitsubishi Outlander III – przestrzeń w środku

Główny as w rękawie Outlandera to nic innego jak jego możliwości przewozowe. W pierwszych dwóch rzędach wygospodarowano optimum miejsca w obrębie rąk i głów. Trzeci pasażer kanapy, siedzący pośrodku, doceni zaledwie minimalny tunel centralny i w dogodny sposób ulokuje swoje stopy. Kanapę można dowolnie przesuwać, dzieląc się przestrzenią z osobami siedzącymi na dodatkowych miejscach w bagażniku. W Outlanderze II bardziej przypominają one niewielką, twardą ławeczkę: nowszy model oferuje już osobne, wygodniejsze fotele. Na większy bagażnik wersji 7-osobowych (ale w konfiguracji 5-osobowej) można jednak liczyć w starszym modelu, ponieważ owa ławeczka po złożeniu zajmuje naprawdę mało miejsca. Fotele Outlandera III powodują istotne spłycenie bagażnika po ich złożeniu.

Używany Mitsubishi Outlander II i Mitsubishi Outlander III – bagażniki

Wąska i twarda ławka Outlandera II przeciętnie nadaje się do wożenia pasażerów, ale ma za to doskonały system chowania w podłodze bagażnika – w taki sposób, by nie ograniczyć jego pojemności. Samochód z rozłożonymi 5. miejscami zabierze na pokład 540 l, a z dwoma – aż 1690 l. Dostęp do przestrzeni bagażowej odbywa się poprzez otwarcie klapy wraz z niewielką burtą. Rozwiązanie ma tylu zwolenników co przeciwników: faktem jest, że trudno wtedy sięgnąć do samego końca bagażnika. Klapa Outlandera III stanowi już jednolitą część, ale próg załadunkowy również umieszczono nisko. Nowszy model nie nadąża możliwościami transportowymi za poprzednikiem – przy 5. i 2. osobach zabierze na pokład odpowiednio 477 l i 1591 l pakunków.

Używany Mitsubishi Outlander II i Mitsubishi Outlander III – silniki

W przypadku obydwu modeli, za bazową jednostkę benzynową robiła wolnossąca odmiana 2-litrowa. 150 KM w Outlanderze w zupełności wystarcza, ale i nie ma co oczekiwać nadzwyczajnych osiągów (ok. 10-11 s do 100 km/h). Trochę lepiej pod tym względem wypadają wersje 2.4 (167-170 KM) lub 3.0 V6 (220-227 KM), ale w Polsce to prawdziwa „egzotyka”. W momencie debiutu Outlandera II prawdziwą „furorę” robił 140-konny turbodiesel Volkswagena – 2.0 DI-D, znany bardziej jako 2.0 TDI PD. Oszczędna i dynamiczna jednostka szybko przyczyniła się do masowych przyjazdów Outlanderów do warsztatów i do dzisiaj kwalifikuje się do grona ryzykownych wyborów. Pewną dozę spokoju zapewniają odmiany 2,2-litrowe, z czego do 2010 r. w gamie widniała konstrukcja od PSA (2179 cm³, 156 KM), a w latach późniejszych zastąpiono ją autorskim silnikiem Mitsubishi (2268 cm³). Ten drugi trafił pod maski Outlanderów 3. generacji, ale rozwijał w nim 150 KM (wcześniej: 177 KM). Samochody wysokoprężne przez długi okres obligatoryjnie łączono z napędem 4×4: dopiero debiut Outlandera III przyniósł światu wersję 2.2 DI-D 2WD. Całkiem popularną ciekawostkę stanowi odmiana hybrydowa plug-in (PHEV) z dwoma silnikami elektrycznymi napędzającymi po jednej osi. W naszych testach Outlander PHEV potrafił bez ingerencji części spalinowej przejechać ok. 50 km. Deklarowany wynik spalania (1,9 l/100 km) jest niemożliwy do osiągnięcia nawet przy maksymalnie sprzyjających warunkach.

Mitsubishi Outlander II
W Outlanderze II ciężko wskazać polecanego turbodiesla. 2-litrowy silnik Volkswagena jest awaryjny, a 2,2-litrowe nie mają bogatego zaplecza niedrogich części zamiennych. Złoty środek: kupno doinwestowanego Outlandera 2.0 DI-D.
Mitsubishi Outlander III
Do nowszego Outlandera trafiły wyłącznie turbodiesle od Mitsubishi, a konkretnie 2.2 DI-D/150 KM.

Używany Mitsubishi Outlander II i Mitsubishi Outlander III – co się w nich psuje?

Świętująca sukcesy sprzedażowe wersja 2.0 DI-D jednocześnie przyczyniła się do zachwiania opinią o niezawodności Mitsubishi Outlandera. Powtórzyły się problemy znane z Volkswagenów: szwankowały pompowtryskiwacze, pękały głowice, zawodziły turbosprężarki i pompy olejowe. Narażone na te przypadłości są wyłącznie Outlandery II sprzed liftingu. 2.2 DI-D – czy to francuskie, czy japońskie – odpychają sporymi rachunkami za jakiekolwiek naprawy, czego nie zawsze można powiedzieć o 2.0 DI-D (to popularna jednostka, a przy tym nieźle zaopatrzona w zamienniki). Niezależnie od wersji wysokoprężnej, warto mieć z tyłu głowy konieczność zregenerowania filtra cząstek stałych (2.2 DI-D/156 KM wymaga uzupełniania płynu dopalającego sadzę). Lepiej uważać na wszelkie skrzynie automatyczne, bo koszty kompleksowego remontu liczone są nawet w kwotach pięciocyfrowych. Przeciętną trwałość prezentuje układ wielowahaczowego tylnego zawieszenia oraz hamulce. Właściciele sygnalizują również kłopoty z klimatyzacją, a w Outlanderze II – także z rdzą. Warto dodać, że wszelkie opisane dolegliwości w Outlanderze III mają wymiar sporadyczny.

CITROEN C-Crosser 2.2HDi 156KM 6MT WW4734R 10-2007
Na bazie Mitsubishi Outlandera II zbudowano dwa bliźniacze modele sprzedawane jako Citroen C-Crosser (fot.) i Peugeot 4007. Otrzymały zmodyfikowaną przednią część nadwozia, a ich paleta ograniczała się do dwóch silników: benzynowego 2.4 i wysokoprężnego 2.2 (156 KM).

Używany Mitsubishi Outlander II i Mitsubishi Outlander III – za ile można go kupić?

Mocno wyeksploatowanego Outlandera II 2.0 DI-D można mieć za mniej niż 20 tys. zł, ale w praktyce lepiej rozglądać się za samochodami z ceną rozpoczynającą się od trójki. Zadbane samochody benzynowe lub turbodiesle z końcówki produkcji kosztują nawet 40-45 tys. zł, czyli oscylują w budżecie, za który można już kupić Outlandera III. Realnie trzeba jednak wydać na niego minimum 50 tys. zł. Górnej granicy nie ma – to wciąż produkowany samochód. Zestawiając obie generacje widać ciekawą zależność: w starszej 3/4 aukcji dotyczy samochodów wysokoprężnych, w nowszej taki sam udział mają auta benzynowe. Mało tego: na rynku wtórnym jest więcej hybrydowych Outlanderów III niż z turbodieslami!

Mitsubishi Outlander III
Hybrydowy Outlander zadebiutował w 2014 r. Początkowo układ oparto na benzynowym silniku 2.0, później (od 2018 r.) – na 2.4. W tej pierwszej odmianie wspomagają go dwie jednostki elektryczne o mocy 82 KM. Każda odpowiada za napęd jednej osi. Wskutek umieszczenia akumulatorów trakcyjnych przestrzeń bagażową Outlandera PHEV zmniejszono do 451 l.

Używany Mitsubishi Outlander II i Mitsubishi Outlander III – którą generację wybrać?

Outlander, jako funkcjonalny i pojemny SUV, sam z siebie mało traci na wartości, a zaporowe ceny nowszej generacji na razie wynikają ze statusu aktualnie wytwarzanego modelu. Naszym zdaniem starsze wcielenie i tak oferuje bardzo dużo, dlatego nie warto na siłę dokładać do Outlandera III. Warunek: kupno wersji benzynowej albo zadbanego turbodiesla, a to w obydwu przypadkach nie będzie łatwe zadanie. Polujmy na auta ze skrzyniami ręcznymi i najlepiej z 3. rzędem siedzeń.

Mitsubishi Outlander II – plusy i minusy

 +  znaczne możliwości transportowe, przestronne i funkcjonalne wnętrze, niezawodny napęd 4×4
 –  toporne wykończenie wnętrza, niski prześwit (18 cm), przeciętne turbodiesle

Mitsubishi Outlander II

Mitsubishi Outlander III – plusy i minusy

 +  zazwyczaj bogate wyposażenie, dopracowane silniki (niezależnie od rodzaju paliwa), znikoma awaryjność
 –  wysokie ceny używanych aut, przeciętne własności jezdne, ograniczony bagażnik wersji 7-osobowej

Mitsubishi Outlander III

Mitsubishi Outlander III – podstawowe dane techniczne
Mitsubishi Outlander IIMitsubishi Outlander III
Lata produkcji2006-2012od 2012 r.
Dł./szer./wys.464/180/168 cm469/181/171 cm
Rozstaw osi267 cm267 cm
Pojemność bagażnika540-1690 l477-1591 l
Silniki benzynowe2.0-3.0 (147-220 KM)2.0-3.0 (150-227 KM)
Silniki Diesla2.0-2.2 (140-177 KM)2.2 (150 KM)
Mitsubishi Outlander II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik2.0 16V2.4 16V2.0 DI-D2.2 DI-D2.2 DI-D MIVEC
Pojemność1998 cm³2368 cm³1968 cm³2179 cm³2268 cm³
Paliwobenz.benz.turbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc147 KM170 KM140 KM156 KM177 KM
Maks. moment199 Nm232 Nm310 Nm380 Nm380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,8 s9,6 s10,8 s9,9 s9,8 s
Prędkość maks.184 km/h190 km/h187 km/h200 km/h200 km/h
Śr. zużycie paliwa8,0 l/100 km9,4 l/100 km6,7 l/100 km7,3 l/100 km6,5 l/100 km
Mitsubishi Outlander III – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik2.0 MIVEC2.4 MIVEC3.0 V62.2 DI-D2.0 PHEV
Pojemność1998 cm³2360 cm³2998 cm³2268 cm³1998 cm³
Paliwobenz.benz.benz.turbodieselbenz. + 2 x elektr.
Maks. moc150 KM167 KM227 KM150 KM121 KM + 2 x 82 KM
Maks. moment195 Nm222 Nm291 Nm380 Nm190 Nm + 137 Nm + 195 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,8 s10,5 s8,7 s10,0 s11,0 s
Prędkość maks.190 km/h198 km/h205 km/h200 km/h170 km/h
Śr. zużycie paliwa6,7 l/100 km7,7 l/100 km8,9 l/100 km5,1 l/100 km1,9 l/100 km

Aby dowiedzieć się więcej na temat Mitsubishi Outlandera, odsyłamy do poniższych materiałów:

Używane Mitsubishi Outlander II (2006-2012) – opinie użytkowników

Porównanie Mitsubishi Outlandera III PHEV z Toyotą RAV4 Hybrid

Oceny czytelników
[Głosów: 2 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here