Mitsubishi Outlander II 12

Mocny i bezpieczny, rodzinny SUV. Outlander II ma już swoje lata, ale przy wyborze odpowiedniego silnika powinien zapewnić bezproblemową eksploatację. Jakich wersji szukać w przypadku SUV-a Mitsubishi?

W porównaniu do pierwszej, produkowanej w latach 2001-2006 generacji Outlandera, opisywane drugie wcielenie stało się prawdziwym rynkowym bestsellerem. Przekłada się to, rzecz jasna, na popularność w ogłoszeniach – Outlander jest obecnie najliczniej wystawianym modelem Mitsubishi. Swój sukces ten model zawdzięcza wieloma atutami, przede wszystkim funkcjonalnym i przestronnym wnętrzem, użytecznym napędem na 4 koła i przyzwoitą trwałością ogólną. Pozytywny obraz niezawodności Outlandera psują natomiast wybrane jednostki napędowe. Niestety, należy do nich „słynny” volkswagenowski 2.0 TDI PD, określany w nomenklaturze Mitsubishi jako 2.0 DI-D, oraz autorska konstrukcja o pojemności 2.2. Mitsubishi pożyczało do Outlandera jeszcze jeden silnik – 2.2-litrowego turbodiesla od PSA. Nieprzypadkowo, bowiem ten samochód powstał we współpracy z francuskim koncernem. Mało tego, wytwarzano nawet konstrukcyjnych „bliźniaków”, czyli Citroena C-Crossera i Peugeota 4007, jednak to dla Outlandera zarezerwowano największy wybór wersji silnikowych.

Mitsubishi Outlander II
W Outlanderach z napędem 4×4 stały napęd na wszystkie koła działa do prędkości 60 km/h (tryb 4WD LOCK). Ustawić można także tryb 4WD AUTO (przekazuje wartość momentu obrotowego adekwatną do nawierzchni) oraz 2WD (napęd wyłącznie przedni).

Na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań używanego Mitsubishi Outlandera? Jakich specyfikacji unikać, a które warto brać „w ciemno”? Odpowiedź spróbujemy znaleźć w opiniach użytkowników o tym samochodzie.

Mitsubishi Outlander II
Mitsubishi Outlandery po 2010 r. otrzymały nową stylizację pasa przedniego (tzw. Jet Fighter) i upodobniły się do pozostałych modeli w gamie producenta.

Używany Mitsubishi Outlander II – wnętrze

Kokpit urządzono „po japońsku”: bez zbędnego polotu i, niestety, bez należytej dbałości o materiały. Irytują zwłaszcza srebrne wstawki, które w ponad 10-letnich autach nie wyglądają już zachęcająco. Dobrze, że przynajmniej pod kątem intuicyjności obsługi nie ma się tu do czego przyczepić. Na uwagę zasługuje również montowane przez Mitsubishi nagłośnienie (opcjonalnie). Przydaje się podczas autostradowych przejazdów, bowiem do najczęściej wytykanych wad Outlandera zalicza się przeciętne wyciszenie.

Mitsubishi Outlander II
Projekt kokpitu nastawiony jest bardziej na użyteczność niż estetykę.

Mitsubishi Outlander pozytywnie zaskakuje przestronnością wnętrza, pod warunkiem że założymy, że będzie nim podróżowało maksymalnie 5 osób. Sporo aut wyposażono również w niewielką, chowaną w podłodze bagażnika dwuosobową ławeczkę, na której nie zalecamy przewozić dorosłych osób. Nawet w 7-osobowej konfiguracji Outlander zabierze na pokład mniej więcej tyle co kombi klasy średniej, czyli ponad 500 l. Kanapa drugiego rzędu składa się w inny sposób – kładąc oparcie i podnosząc siedzisko do pionu. Wtedy pojemność przedziału bagażowego rośnie do niemal 1700 l.

Używany Mitsubishi Outlander II – silniki

Outlandery zasilane benzyną mają wyłącznie 4 cylindry i pojemność 2.0 lub 2.4. Brak w nich turbodoładowania. Tylko większy, 170-konny, łączył się z napędem 4×4. Znajdziemy go natomiast we wszystkich dieslach. Oferowano trzy zupełnie odrębne jednostki wysokoprężne. Najsłabszy 2.0 DI-D to nic innego jak obarczony złą sławą 2.0 TDI PD, montowany w wielu modelach Volkswagena, Seata, Skody i Audi. W japońskim SUV-ie zakończył on „karierę” już po 4 latach od debiutu. Rolę mocniejszego zarezerwowano dla 2.2 DI-D, który występował w dwóch wersjach: 156-konnej (pożyczonej od PSA) i 177-konnej opracowanej przez Mitsubishi. Tą ostatnią sprzedawano tylko w latach 2010-2012. Dzięki systemowi zmiennych faz rozrządu i zmiennego wzniosu zaworów parametrami prezentuje się lepiej od francuskiego turbodiesla, ale trzeba liczyć się z gorszą dostępnością części zamiennych. Oba natomiast uchodzą za trwałe, przynajmniej na tle 2.0 DI-D. Outlandery mogły mieć aż 3 rodzaje skrzyń automatycznych: bezstopniową CVT (benzynowy 2.0), dwusprzęgłową TC-SST (2.2 DI-D/156 KM) i tradycyjny „automat” z przetwornikiem momentu obrotowego.

Mitsubishi Outlander II 18
Mitsubishi, by uatrakcyjnić gamę silnikową Outlandera, zapożyczył do niego 2-litrowy silnik Volkswagena. Obecnie to najpopularniejsza i obarczona największym ryzykiem jednostka napędowa w tym modelu.

Używany Mitsubishi Outlander II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Przez 270 tys. km wymieniałem tylko podstawowe części eksploatacyjne i regenerowałem turbo. Bezawaryjny samochód.”

„Francuski turbodiesel przez 8 lat przejechał ponad 300 tys. km i nie zaskoczył mnie żadną niespodziewaną awarią.”

„Przydatny napęd 4×4. Niestraszna mu niewielka zaspa śnieżna lub głębokie błoto”

„Skrzynia biegów w dalszym ciągu działa bez zastrzeżeń, czyli płynnie i bez tzw. haczenia.”

 Wady 

„Odejmuję punkty za brak nawiewów z tyłu. W rodzinnym samochodzie powinno być to lepiej rozwiązane.”

„Słabo z wyciszeniem auta. Podobno poprawili je w autach z końcówki produkcji.”

„Przy 200 tys. km wymieniłem kompletne wahacze – Mitsubishi nie przewiduje bowiem wymiany samych sworzni i tulei.”

„Przeciętna trwałość układu hamulcowego. Oryginalne tarcze poddały się po 100 tys. km.”

Używany Mitsubishi Outlander II – awaryjność, typowe usterki

Najwięcej problemów w japońskim samochodzie sprawia… niemiecki turbodiesel (2.0 DI-D). Co prawda w Outlanderze skala awarii nie jest tak duża jak np. w Passacie B6, ale i tak zawodzą pompowtryskiwacze oraz zdarzają się przypadki pękania głowic. Zamiast regeneracji radzimy rozejrzeć się za używaną w dobrym stanie. Popularność tego nie do końca udanego silnika ma też swoje zalety, bowiem prędzej czy później „padające” części (sprzęgło, koło dwumasowe) kupimy w rozsądnych cenach, czego nie zawsze można powiedzieć o dieslach 2.2 DI-D. W ich przypadku trzeba się liczyć co najwyżej z kłopotami z filtrem cząstek stałych, lecz w dzisiejszych czasach można go łatwo i niedrogo zregenerować. Z rezerwą podchodźmy do przeciętnych „automatów” CVT i TC-SST – naprawy pochłaniają nawet 5-cyfrowe kwoty. Z korozją na razie nie ma większych problemów, jedynie w autach eksploatowanych w terenie mogło dojść do uszkodzeń podwozia, w tym zbiornika paliwa (spód jest słabo osłonięty).

Podnośnik - MITSUBISHI Outlander II 2.0DID 6MT 2008r.
Tylne zawieszenie Outlandera stanowi konstrukcję wielowahaczową. W wielu samochodach nie wytrzymuje już próby czasu (i kilometrów) i zaczyna postukiwać.

Używany Mitsubishi Outlander II – sytuacja rynkowa

W okolicach najniższych kwot (ok. 20 tys. zł) przeważają wysłużone egzemplarze z 2.0 DI-D – na bank wymagające włożenia kolejnych kilku tysięcy złotych. Uwaga: ten silnik mają aż 3 na 4 wysokoprężne Outlandery. Benzynowe auta to prawdziwi gracze drugiego planu. Dzięki dobrej opinii kosztują więcej, bo minimum 30 tys. zł. Tyle też powinno wystarczyć na zadbanego przedliftowego Outlandera lub poliftowego (od 2009 r.) z 2.2 DI-D. Najmłodsze samochody z przebiegami rzędu 100-150 tys. km wystawiane są za nawet 40-50 tys. zł.

Mitsubishi Outlander II 30
Napęd na 4 koła ma aż 2/3 wystawianych Outlanderów.

Używany Mitsubishi Outlander II – podsumowanie

Użytkownicy SUV-ów Mitsubishi doceniają przydatność modelu na gorszych jakościowo drogach, chwalą również funkcjonalne nadwozie. By połączyć te atuty z niezawodnością, sięgnijmy po wersję benzynową lub mocniejszego turbodiesla, oczywiście z 4×4 i najlepiej ręczną skrzynią. Nie bójmy się późniejszych wydatków na części. Długi staż na rynku daje szerokie pole manewru w wyborze elementów używanych, z kolei najczęściej wymieniane nie kosztują dużo nawet jako nowe.

Przeczytaj opinie o innych używanych Mitsubishi:

Mitsubishi Outlander II 11

Używany Mitsubishi Outlander II – dane techniczne, osiągi, spalanie

Używany Mitsubishi Outlander II – wymiary

mitsubishi-outlander-ii-wymiary

Używany Mitsubishi Outlander II – silniki benzynowe

mitsubishi-outlander-ii-silniki-benzynowe (1)

Używany Mitsubishi Outlander II – silniki Diesla

mitsubishi-outlander-ii-silniki-diesla

Używany Mitsubishi Outlander II – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 5]

1 KOMENTARZ

  1. Redaktorzyny ( w kazdej redakcji motoryzacyjnej bo pisza zawsze tak samo) nie maja pojecia o tym silniku 2.0 DID
    glowice nie siadaja,wtryski dosc wytrzymale,inne rozwiazanie napedu pompy oleju (najwieksza wada w tych silnikach byla)
    jest to calkiem inna jednostka z innym oprzyrzadowaniem gdzie ta jednostka staje sie tak niezawodna jak inne silniki
    kazdy silnik ktory ma przejechane 300tys km do wymiany lub regeneracji ma wtryski czy dwumase-normalne zuzycie tych czesci

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here