Mitsubishi Lancer VIII 42

Czy ostatni oferowany dotąd w Europie Lancer dorównuje trwałością swoim poprzednikom? Poznajmy opinie na temat ósmej generacji Mitsubishi Lancera.

Kompaktowy Mitsubishi Lancer cieszy się dobrą renomą. Jedni utożsamiają go z japońską precyzją wykonania, inni – sportowymi sukcesami wersji Evo. Okazuje się, że obie kwestie pozostały aktualne do dzisiaj. W przeciwieństwie do wielu samochodów japońskich marek, których produkcję ze względu na koszty przeniesiono do Europy, Lancer pozostał autem legitymującym się metką „made in Japan”. Na bazie ósmej generacji powstawała też sportowa wersja Evo X (295-359 KM), która wielokrotnie występowała na rajdowych trasach. W pierwszej kolejności do salonów Mitsubishi trafił Lancer w nadwoziu sedan. W 2009 r. zaprezentowano Lancera Sportback, czyli hatchbacka. Za sprawą masywnego tyłu nadwozia był on o 2 cm dłuższy od limuzyny. Miał jednak mniej pojemny bagażnik, który w zależności od położenia podwójnej podłogi mieści 288-344 l (sedan – 377 l). Mitsubishi walczyło o klienta, oferując Lancera jako solidne i dobrze wyglądające auto za rozsądne pieniądze. Atrakcyjną cenę miała nie tylko podstawowa wersja Lancera, ale również lepiej wyposażone i mocniejsze. Od konkurentów kompaktowe Mitsubishi odstawało brakiem możliwości konfiguracji (trzeba było zdać się na dostępne poziomy wyposażenia) i skromną liczbą nowoczesnych elementów wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa i komfortu.

Mitsubishi Lancer VIII
Poprzecznie umieszczona puszka tłumika nie dodaje urody tyłowi nadwozia – szczególnie gdy po kilku latach eksploatacji jest pokryta rdzawym nalotem.

Można spotkać się z opiniami, że Lancer jest jednym z ostatnich japońskich aut zbudowanych według wytycznych „starej szkoły”, a inżynierowie uznali, że nie ma sensu poprawiać udanych rozwiązań, tylko dopasować je do nowo utworzonego auta. Jest w tym sporo prawdy, ale i niesprawiedliwości. Wraz z Lancerem zadebiutowały nowe silniki benzynowe z rodziny 4B1, a w 2010 r. dołączyły do nich diesle 4N1 opracowane przez inżynierów Mitsubishi. Ich aluminiowe bloki czy systemy zmiennych faz zaworowych nie ograniczyły trwałości jednostek, o co obawiano się szczególnie w przypadku flagowego silnika Lancera Evo. Trudno jednak nie oprzeć się wrażeniu, że standardowy Lancer jest samochodem do bólu poprawnym, nie wywołującym większych emocji. Czy warto go kupić z drugiej ręki? Oto opinie o używanym Mitsubishi Lancerze VIII.

Mitsubishi Lancer VIII
Standardem w tańszych wersjach wyposażenia były reflektory halogenowe. Droższe Lancery były wyposażane w skrętne światła ksenonowe.

Używany Mitsubishi Lancer VIII – wnętrze

Kabinę Lancera wykończono przyzwoicie wyglądającymi, ale twardymi i mało przyjemnymi w dotyku materiałami. Fanom japońskiej motoryzacji taki stan rzeczy zwykle nie przeszkadza. Nawet oni nie są w stanie przejść obojętnie wobec słabego wyciszenia kabiny. Przy prędkościach autostradowych w Lancerze jest po prostu głośno. Zastrzeżenia można mieć też do ergonomii. Co prawda sam kokpit został przejrzyście rozplanowany, a umieszczone w tubusach wskaźniki są czytelne, ale regulowana jedynie na wysokość kolumna kierownicy wielu osobom uniemożliwia zajęcie idealnej pozycji za sterami Lancera. Niedzisiejszy jest też komputer pokładowy z przyciskiem do zmiany wskazań na desce rozdzielczej i możliwością zmiany sposobu wybranych parametrów dopiero po zatrzymaniu auta i zaciągnięciu hamulca ręcznego.

Mitsubishi Lancer VIII deska rozdzielcza
Kokpit wygląda ciekawie. Szkoda, że został wykończony tanimi materiałami. Na uznanie zasługuje jednak ich montaż.

Mimo niemałej długości, Lancer nie jest nadzwyczaj przestronnym samochodem: rozstaw osi mierzy w zasadzie tyle, co w typowym kompaktowym aucie, czyli lekko ponad 2,6 m. Mimo tego ciężko narzekać w nim na ciasnotę, zwłaszcza w okolicach nóg w drugim rzędzie siedzeń. Gwałtownie opadająca linia dachu (w każdej wersji nadwozia) zabiera trochę centymetrów na głowy. Przednie fotele oferują niezły komfort, choć brak im podparcia bocznego (na takowe można liczyć w kubełkowych fotelach Lancera EVO). Plus za podłokietniki w obydwu częściach kabiny. Bagażniki, krótko mówiąc, rozczarowują. 344 litry w ponad 4,5-metrowym hatchbacku jest wynikiem zdecydowanie poniżej oczekiwań, w dodatku tyle mieści po wyjęciu górnej części podłogi: po zamontowaniu pojemność maleje do 288 l. Do sedana wejdzie przeciętne 377 l pakunków. Przestrzenie bagażowe mają nieregularny kształt, dodatkowo zmniejszany przez opcjonalny subwoofer (przy lewej ściance).

Używany Mitsubishi Lancer VIII – silniki

Do codziennej jazdy najlepiej nadaje się wersja 1.6 MIVEC (117 KM; od 2010 r.) – nie jeździ gorzej od bardziej popularnej odmiany 1.8 (140 KM), a pali tyle co 1.5 (109 KM). Panaceum na wysokie zużycie paliwa przez Lancera 1.8 było wprowadzenie w 2009 r. do oferty dostępnego na specjalne zamówienie silnika z fabrycznie wzmocnionymi gniazdami zaworowymi i zaworami, które lepiej od seryjnych znosiły jazdę na LPG. Instalację gazową nabywca mógł zamontować w wybranym przez siebie zakładzie lub ASO Mitsubishi. Kupując używanego Lancera warto jednak pamiętać, że nie wszystkie Lancery z instalacjami LPG mają fabrycznie przystosowany do tego silnik.

Mitsubishi Lancer VIII silnik
Optymalnym źródłem mocy jest benzynowy silnik o pojemności 1.6 – mniej zachłanny na paliwo od 1.8, a praktycznie tak samo dynamiczny.

Niezbyt poszukiwana i ceniona jest wersja Ralliart z silnikiem 2.0 Turbo (241 KM), napędem na cztery koła i dwusprzęgłową skrzynią TC-SST. W założeniu miała być tańszą alternatywą dla flagowego Evo X, ale okazała się paliwożernym, jednak umiarkowanie szybkim autem, ze słabymi hamulcami i bez efektownego pakietu aerodynamicznego, które w przeciwieństwie do ostatniego Lancera Evolution nie będzie miało potencjału kolekcjonerskiego. Jeśli chodzi o turbodiesle, w 2010 r. miejsce kupowanego od Volkswagena diesla 2.0 DI-D (czyli TDI; 140 KM) zajął autorski diesel Mitsubishi. Jednostka 1.8 DI-D (116/150 KM) dała się poznać jako trwała, choć trzeba mieć świadomość, że jest mniej znana mechanikom i gorzej zaopatrzona w części (nie wszystkie występują w formie zamienników, oryginalne są drogie, a o używane elementy jest wciąż trudno).

Używany Mitsubishi Lancer VIII (2007-2017) – który silnik wybrać?

Mitsubishi Lancer VIII silnik (2)
Niemiecki turbodiesel 2.0 DI-D występował tylko do 2010 r. Później wprowadzono japońskiego 1.8 DI-D w dwóch wersjach mocy – 116 i 150 KM.

Używany Mitsubishi Lancer – opinie użytkowników

 Zalety 

„Silnik dynamiczny, precyzyjna skrzynia biegów. Praktycznie bezusterkowe”

„Samochód bardzo dobrze wykonany. Bardzo dobra cena zakupu w stosunku do jakości wykonania”

„Warte rozważenia z uwagi na klasyczny, niewyżyłowany, stosunkowo prosty silnik 1.6”

„Auto wygląda na zdecydowanie droższe i bardziej prestiżowe niż w rzeczywistości jest”

„Silnik to japońska wiertarka, a skrzynia pracuje precyzyjne”

 

 Wady 

„W mieście trzeba przejechać spory kawał drogi żeby zużycie benzyny spadło poniżej 10l/100 km”

„Ile oni zaoszczędzili na tych kiepskich plastikach? 10 €?”

„Serwis na dobrym poziomie. Z biegiem lat coraz tańszy, co nie znaczy że tani”

„Przy większych prędkościach bardzo głośno”

„Szkoda, że Mitsubishi tak zepsuło atrakcyjność tego auta, kiepską jakością. (…) widocznie czasy solidnych aut z Japonii, powoli odchodzą do historii”

Używany Mitsubishi Lancer VIII – awaryjność, typowe usterki

Do najbezpieczniejszych wyborów nie należy dostępna w latach 2008-2010 wersja 2.0 DI-D. W rzeczywistości to problematyczny silnik Volkswagena 2.0 TDI PD z niezbyt trwałymi pompowtryskiwaczami i podatną na pękanie głowicą. W przypadku Mitsubishi liczba doniesień o awariach jest niższa niż dla aut grupy VAG, jednak może być to efekt mniejszej skali występowania w japońskim aucie. Za inwestycję podwyższonego ryzyka uchodzą egzemplarze z silnikiem 1.8 i bezstopniową przekładnią. Na forum Mitsumaniaki, w wątku dotyczącym co prawda Outlandera, czyli jednak modelu blisko spokrewnionego z Lancerem i także wyposażanego w przekładnię Jatco JF011E, orientacyjnie podano, że trwałość pasa transmisyjnego CVT wynosi ok. 220 tys. km, przy czym skracają ją agresywna jazda (w tym długotrwałe utrzymywanie wysokiej prędkości na autostradzie) oraz lekceważenie konieczności wymiany oleju (ok. 2000 zł). W Polsce za wymianę pasa połączoną z zalaniem CVT świeżym olejem trzeba zapłacić ok. 8000 zł. Niestety w wielu regionach kraju trudno o serwis z doświadczeniem w naprawach tej skrzyni. Alternatywnie Mitsumaniaki polecają zregenerowaną w Nowej Zelandii przekładnię, która za ok. 10 tys. zł może zostać dostarczona do Polski w ciągu 7 dni roboczych.

Mitsubishi Lancer VIII łopatki
Lancery z automatycznymi skrzyniami biegów otrzymały przydatną opcję wybierania przełożeń za pomocą manetek.

Sportowego dziedzictwa Lancera lepiej nie szukać w układzie jezdnym – w popularnych wersjach był on zorientowany na komfort. Dopiero flagowe odmiany, np. 1.8 Intense, miały fabrycznie utwardzane podwozie i duże koła (215/45 R18), które w pełni wykorzystywały rezerwy tkwiące w przednich kolumnach MacPhersona i wielowahaczowym zawieszeniu tylnych kół. Najdroższe elementy układu jezdnego są trwałe. W pierwszej kolejności zawodzą zwykle końcówki drążków kierowniczych czy łączniki stabilizatorów. Do trwałych elementów nie należą też tarcze i klocki oraz elastyczny łącznik układu wydechowego – o jego wypaleniu świadczy rosnący poziom hałasu, którego źródło znajduje się pod podłogą. Jednym z mankamentów Lancera, znanym też z innych japońskich aut, jest przeciętna trwałość powłoki lakierniczej, która dość szybko pokrywa się odpryskami i drobnymi zarysowaniami (degradację lakieru istotnie przyspieszają regularne wizyty w myjniach automatycznych). Do rzadkości nie należą też pierwsze wykwity korozji na krawędziach elementów – także podwoziowych czy układu wydechowego. Pocieszające jest, że to rdza jest mankamentem natury estetycznej. Na razie nie pojawiają się głębokie wżery. Prosta elektronika używanych Mitsubishi Lancerów nie generuje błędów.

Używany Mitsubishi Lancer VIII – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito na podłodze przed fotelem pasażera. Znajduje się też na naklejce w słupku środkowym prawym.

Mitsubishi Lancer VIII numer VIN

Używany Mitsubishi Lancer VIII – sytuacja rynkowa

Kto marzy o blisko 300-konnym Evo X, musi przygotować się na wydatek rzędu 80-150 tys. zł (w zależności od stanu auta i zakresu dokonanych w nim modyfikacji). Ceny 240-konnego Lancera Ralliart zaczynają się od 40 tys. zł. Popularne wersje silnikowe startują natomiast z pułapu 15-20 tys. zł. Najmniej cenione są egzemplarze z dieslem 2.0 DI-D. Podaż używanych Lancerów jest ograniczona, ale pojawiające się na rynku wtórnym auta do głównie regularnie serwisowane egzemplarze z polskiego salonu, często z pierwszej ręki.

Mitsubishi Lancer VIII 29
Tylko co piąty używany Lancer VIII jest sedanem. Hatchbacki są popularniejsze, mimo że zadebiutowały z rocznym opóźnieniem.

Używany Mitsubishi Lancer VIII – podsumowanie

Lancer nie jest pozbawiony wad, ale klasyczna konstrukcja auta w połączeniu z niezbyt wysilonymi jednostkami napędowymi oraz produkcją w Japonii procentują. Kompaktowe Mitsubishi nie sprawia kierowcy nieprzyjemnych niespodzianek. Po zakupie Lancera warto zabezpieczyć lakier dobrym woskiem, a także zadbać o antykorozyjną konserwację podwozia i profili zamkniętych.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Mitsubishi:

Używany Mitsubishi Colt VI (2004-2012) – opinie użytkowników

Używany Mitsubishi ASX (od 2010 r.) – opinie użytkowników

Mitsubishi Lancer VIII 44

Mitsubishi Lancer VIII – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.457-459/176/148-151 cm
Rozstaw osi264 cm
Pojemność bagażnikased 377 l, htb 288-344/1394 l
Mitsubishi Lancer VIII – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.5 MIVEC1.6 MIVEC1.8 MIVEC2.0 MIVEC2.0 Turbo (Ralliart)2.0 Turbo (EVO X)
Pojemność1499 cm³1590 cm³1798 cm³1998 cm³1998 cm³1998 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz., turbobenz., turbo
Maks. moc109 KM117 KM140 KM150 KM241 KM295 KM
Maks. moment143 Nm154 Nm176 Nm198 Nm343 Nm366 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,6 s10,7 s9,8 sb.d.7,0 s5,4 s
Prędkość maks.189 km/h191 km/h192 km/hb.d.230 km/h242 km/h
Śr. zużycie paliwa7,4 l/100 km5,5 l/100 km6,6 l/100 kmb.d.10,0 l/100 km10,5 l/100 km
Mitsubishi Lancer VIII – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.8 DI-D1.8 DI-D2.0 DI-D
Pojemność1798 cm³1798 cm³1968 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc116 KM150 KM140 KM
Maks. moment300 Nm300 Nm310 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,2 s10,1 s9,7 s
Prędkość maks.193 km/h204 km/h207 km/h
Śr. zużycie paliwa4,8 l/100 km5,1 l/100 km6,4 l/100 km

Używany Mitsubishi Lancer VIII – galeria

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here