Mitsubishi Colt VI

Mitsubishi Colt z powodzeniem mógłby zostać mikrovanem, ale do tego potrzebowałby większego bagażnika. Zobaczmy, jak wygląda trwałość tego nieco zapomnianego miejskiego modelu.

Colt to jeden z wielu modeli Mitsubishi szczycących się bogatą i długą historią. Pamiętający lata 60., produkowany w sześciu generacjach samochód zszedł ze sceny w 2012 r. poprzez wprowadzenie nowego wcielenia Mitsubishi Space Stara. Ostatnią, opisywaną generację Colta wytwarzano od 2004 r., w międzyczasie dokonując gruntownej modernizacji tyłu i przodu, upodobniającej Colta do Lancera (m.in. za sprawą atrapy chłodnicy „Jet Fighter”). Już po proporcjach nadwozia widać, że niewielkie Mitsubishi nieśmiało celuje w segment mikrovanów. I istotnie, ma 153 cm wysokości, kryjąc obszerne niemal w każdym aspekcie wnętrze, które doceniają nawet rodziny z dziećmi. Niestety, wyraźnie zabrakło większego bagażnika, i nie pomogły tu liczne możliwości dostosowania go do własnych potrzeb (poprzez kładzioną w kilku płaszczyznach podłogę czy przesuwaną kanapę z regulowanymi oparciami). Niemniej jeśli potrzebujemy całkiem przestronnego samochodu na krótkie dystanse, używany Colt powinien spełnić oczekiwania z nawiązką.

Mitsubishi Colt VI
Pionowe tylne lampy wyróżniają Colta przed liftingiem (2004-2009). Zakres zmian wizualnych był na tyle duży, że niektórzy traktują oba modele jako osobne generacje.

Mimo niezaprzeczalnych zalet i japońskiej solidności Mitsubishi Colt zawsze pozostawał w cieniu przebojowych rywali z Europy. W tym materiale przedstawimy mocne i słabe strony miejskiego Mitsubishi i spróbujemy znaleźć argumenty przemawiające właśnie za nim. Oto opinie właścicieli używanego Mitsubishi Colta VI.

Mitsubishi Colt VI
Colta oferowano w nastawionej na praktyczność odmianie 5-drzwiowej (fot.), celującej w sportowe doznania wersji 3-drzwiowej (Colt CZ3) i jako zgrabnego kabrioleta (Colt CZC).

Używany Mitsubishi Colt VI – wnętrze

Wnętrze Colta z pewnością ma wiele wspólnego z mikrovanami. Kierowca ze swojego miejsca (wysoko osadzonego zresztą) ma doskonałą widoczność w prawie wszystkich kierunkach, zastrzeżenia płyną jedynie w kierunku grubego słupka przedniego „zdejmującego” przechodzącego obok pieszego. Na desce rozdzielczej niewiele się dzieje, ale przecież o to tutaj chodzi: ma być przejrzyście i czytelnie, i tak też jest. Szkoda, że całość sprawia bardzo „plastikowe” wrażenie i po upływie lat denerwująco hałasuje. Plus za liczne schowki i wgłębienia na napoje, choć najważniejsza skrytka przed pasażerem mocno rozczarowuje i jest na tyle wyrobiona, że sama się otwiera na wybojach.

Mitsubishi Colt VI
Udane, choć mało porywające połączenie auta miejskiego z mikrovanem.

Choć kabina Colta jest zaskakująco przestronna z uwagi na znaczną wysokość samochodu, fotele i kanapa nie zachęcają do odbywania tym autem dalekich podróży. Przeciętne wyprofilowanie i niewyszukana jakość tapicerek to jedno, niewystarczające wyciszenie wnętrza – drugie. Srodze zawiodą się osoby oczekujące od samochodu aspirującego do mikrovana pojemnego bagażnika. 5-drzwiowy Colt zabierze na pokład zaledwie 214 l, 3-drzwiowy – 169 l. Na pocieszenie warto dodać, że w bagażniku można na kilka sposobów ustawiać podłogę i tylną półkę, kanapę natomiast, poza składaniem, przesuwać i regulować jej oparcie lub nawet całkowicie wyjąć.

Używany Mitsubishi Colt VI – silniki

Standardowe Colty oferowano z pięcioma jednostkami napędowymi. Gamę benzynowych silników (opracowanych przez Mitsubishi) otwiera 3-cylindrowy 1.1 o mocy 75 KM. Dalej mamy najpopularniejszego, 4-cylindrowego 1.3 (95 KM), a na szczycie znalazła się jednostka z Lancera – 1.5 generująca 109 KM. W niektórych odmianach o zacięciu sportowym (CZT, Ralliart) jej moc podkręcono do 150 KM, a nawet 197 KM na wybranych rynkach. Samochody z silnikami 1.3 i 1.5 opcjonalnie zestawiano z zautomatyzowanymi skrzyniami biegów Allshift. Colta sprzedawano także z turbodieslem 1.5 DI-D, ale jest na tyle rzadki, że należy go traktować jako ciekawostkę. Jego z kolei opracował Mercedes i, co ciekawe, ma tylko 3 cylindry. Wyśrubowane spalanie okupuje zatem ponadprzeciętnymi wibracjami.

Mitsubishi Colt VI
Już najsłabszy 1.1 w zupełności wystarcza do rozpędzania Colta w warunkach miejskich. Trzeba tylko przywyknąć do przeciętnej kultury pracy „3-cylindrowca”.
Mitsubishi Colt VI
Największym wzięciem cieszy się benzynowy 1.3. Użytkownicy chwalą jego wigor, niezawodność i oszczędność w cyklu mieszanym. W nowszych autach dodawano nawet do niego system Start & Stop.

Używany Mitsubishi Colt VI – opinie użytkowników

 Zalety 

„Niby to tylko 1.3, ale jak się wkręci go na obroty to pozwala na swobodne wyprzedzanie”

„Wszyscy dziwią się, ile ten samochód ma miejsca w środku. Dla osób w okolicach 180 cm nigdzie nie jest ciasno”

„Na swoim egzemplarzu nie znalazłem jeszcze śladów rdzy. Przyłożyli się do zabezpieczenia”

„Dzięki małemu promieniowi skrętu Coltem zawrócę dosłownie wszędzie”

 Wady 

„W środku czuć, że to auto budżetowe: dominują tandetne tworzywa sztuczne”

„Poza miastem doskwiera przeciętny poziom wyciszenia. Długa wycieczka autostradą stanowi wyzwanie”

„Jedynka i bieg wsteczny wchodzą z pewnym oporem. Czasami pomaga ponowne wysprzęglenie”

„Przednie słupki przeszkadzają w najważniejszym obszarze widzenia kierowcy”

Używany Mitsubishi Colt VI – awaryjność, typowe usterki

Najczęstsze zażalenia płyną w kierunku nietrwałej powłoki lakierniczej Mitsubishi Colta, lecz słowa uznania należą się japońskiemu producentowi za zabezpieczenie samochodu przed korozją. Dyskusyjna bywa kwestia prawidłowego działania skrzyń biegów. Utrudnione wybieranie przełożeń może być kwestią uszkodzenia systemu linek albo naturalnego „zmęczenia” przekładni przy wysokich przebiegach, czemu często towarzyszy hałas podczas pracy skrzyni. Intensywna eksploatacja nie sprzyja kondycji zawieszenia, które na szczęście jest nieskomplikowane i tanie w naprawach. Warto zatem odłożyć od kilkudziesięciu do kilkuset złotych na wymianę sworzni i tulei wahaczy lub łączników stabilizatora. Użytkownik używanego Mitsubishi powinien wyrobić w sobie nawyk sprawdzania poziomu oleju: niewykluczone, że pomiędzy wymianami trochę go ubędzie. Jeśli chodzi o dyskusyjną dostępność części do Mitsubishi: z podstawowymi elementami jest bardzo dobrze, natomiast w kwestii blacharki warto rozważyć zakup używanego elementu w dobrym stanie (jeśli nie chcemy przepłacać w ASO).

Używany Mitsubishi Colt VI – gdzie jest nr VIN?

Dostęp do numeru VIN uzyskamy po uchyleniu kawałka wykładziny przed prawym fotelem pasażera, w okolicach przedstawionych na zdjęciu.

Mitsubishi Colt - numer VIN

Używany Mitsubishi Colt VI – sytuacja rynkowa

Nieco zmęczone życiem kilkunastoletnie Colty spadły nawet do pułapu 5 tys. zł. Za 8 tys. zł można już trafić przedlifta w niezłym stanie, a powyżej 10 tys. zł zacząć polowania na Colta po modernizacji. Ich ceny nie przekraczają jednak bariery 20 tys. zł, a to oznacza, zadbany egzemplarz z końcówki produkcji kupimy nawet za 15 tys. zł. Z miażdżącą przewagą dominują benzynowe Mitsubishi (głównie 1.3), niektóre z instalacjami gazowymi, co do których nie ma większych przeciwwskazań. Udział hatchbacków 3d i 5d rozkłada się z lekką korzyścią dla tych drugich, w ogłoszeniach figuruje także kilka kabrioletów.

Używany Mitsubishi Colt VI – podsumowanie

Skoro można za niedużą kwotę nabyć stosunkowo młode i niezawodne auto, dlaczego by nie zdecydować się na używanego Mitsubishi Colta? Poza znikomą awaryjnością auto przekonuje obszerną kabiną i obecnością ciekawych wersji pozwalających bez wyrzeczeń wyróżnić się z tłumu. Radzimy jednak postawić na benzynowe odmiany (najlepiej 4-cylindrowe) i cieszyć się spokojem, jaki gwarantuje japońskie auto.

Zachęcamy do lektury materiałów o innych używanych Mitsubishi:

Używany Mitsubishi Lancer (2007-2017) – opinie użytkowników

Używany Mitsubishi ASX (od 2010 r.) – opinie użytkowników

Używany Mitsubishi Outlander II (2006-2012) – opinie użytkowników

Mitsubishi Colt VI

Mitsubishi Colt VI – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.381-394/168/153 cm
Rozstaw osi250 cm
Pojemność bagażnikahtb 3d 169-900 l; htb 5d 214-1032 l;
Mitsubishi Colt VI – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.11.31.51.5 Turbo
Pojemność1124 cm³1332 cm³1499 cm³1468 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz., turbo
Maks. moc75 KM95 KM109 KM150 KM
Maks. moment100 Nm125 Nm145 Nm210 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,9 s11,0 s9,8 s7,4 s
Prędkość maks.165 km/h180 km/h190 km/h210 km/h
Śr. zużycie paliwa5,7 l/100 km6,0 l/100 km6,1 l /100 km6,8 l/100 km
Mitsubishi Colt VI – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.5 DI-D1.5 DI-D
Pojemność1493 cm³1493 cm³
Paliwoturbodieselturbodiesel
Maks. moc68 KM95 KM
Maks. moment160 Nm210 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,7 s9,9 s
Prędkość maks.160 km/h178 km/h
Śr. zużycie paliwa4,6 l/100 km4,9 l/100 km

Używany Mitsubishi Colt VI – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 9 Średnia: 4.2]

2 KOMENTARZE

  1. Samochod Colt po lifcie zostal zrobiony przez japonczykow jako samochod miejski i jako taki trzeba go traktowac.Wyglada jakby postawiono 4 fotele i obudowano dookola.Tzn-bardzo duzo miejsca dla pasazerow jak na tej wielkosci auto+silnik z przodu i brak bagaznika,choc gdyby jechaly tylko 2 osoby to miejsca na bagaz dosyc duzo :).Jedyne wady jakie w nim zuwazam to slabe wyciszenie (plastikowosc wszedzie) i ciut zbyt wysokie spalanie w miescie.Konkurencja francuska czy wloska w spalaniu radzi sobie troche lepiej w tym segmencie.Colt za to jest bezawaryjny i nie bity nie okazuje po 11 latach zadnych oznak rdzy.Auto jest produkowane w Holandii a silnik np.1.3 pochodzi od niemieckiego producenta ktory produkuje dla Mercedesa.Samochod dynamiczny jak to 16 zaworowka w przedziale obrotow 4-6tys. co za tym idzie okupione jest to wiekszym spalaniem,ale przeciez 95km wtedy trzeba czyms nakarmic.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here