UżywaneUżywany Mini One/Cooper II (R56; 2006-2013) - który silnik wybrać?

Używany Mini One/Cooper II (R56; 2006-2013) – który silnik wybrać?

Wyjątkowy styl współczesnych Mini czyni je atrakcyjnymi samochodami niezależnie od generacji. Jaki silnik najlepiej wybrać w używanym Mini One/Cooperze II (R56)?

Drugie wcielenie produkowanego pod skrzydłami BMW Mini umiejętnie nawiązuje do legendarnej stylistyki poprzednika, dorzucając odrobinę przestronniejsze wnętrze i prawdziwy wachlarz wersji nadwoziowych. Mini II oferowano bowiem jako 3-drzwiowego hatchbacka (R56), 3-drzwiowe kombi (Clubman; R55), kabrioleta (Cabrio; R57), coupe (Coupe; R58) i roadstera (Roadster; R59). W dodatku przewidziano do niego masę silników w różnych stopniach mocy, a rozeznanie w tym ułatwia nazewnictwo modeli: bazowe nazywają się One/One D, mocniejsze – Cooper/Cooper S, a topowe – Cooper S/Cooper SD. Przysłowiową „wisienkę na torcie” stanowią odmiany John Cooper Works (211 KM) i John Cooper Works GP (218 KM), pozwalające najlepiej wykorzystać potencjał właściwości jezdnych tego auta.

Z jakim silnikiem najlepiej rozważyć używane Mini generacji R56? Oto opis wszystkich jednostek napędowych w tym samochodzie.

Używany Mini One/Cooper II (R56) – silniki benzynowe

Do napędu benzynowych Mini zaprzęgnięto silniki skonstruowane przez BMW wspólnie z koncernem PSA. Pod maski Mini One najpierw trafiały jednostki 1.4 (75/95 KM; do 2010 r.), później – 1.6 o mocy 75 lub 98 KM. Na bazie tej drugiej opracowano pośrednią odmianę Cooper o mocy 120/122 KM. Zarówno 1.4, jak i 1.6 znane są w Citroenach/Peugeotach jako 1.4 VTi/1.6 VTi, co od razu zapala tzw. „czerwoną lampkę”, bowiem nie słyną one z niezawodności. W obydwu silnikach zastosowano łańcuchowe rozrządy z delikatnymi napinaczami, które mocno szwankowały, gdy silnik permanentnie pracował z niskim poziomem oleju. Dlatego też kontrola poziomu środka smarnego powinna wejść w nawyk użytkownikom Mini One i Cooperów, co pozwoli odłożyć w czasie konieczność wymiany felernego napinacza.

Do Cooperów S trafiały już turbodoładowane warianty 1.6 o mocy 174/184 KM oraz 211/218 KM w Mini JCW. Niestety, to właśnie felerne 1.6 THP znane z wielu samochodów od PSA, ze wszystkimi tego skutkami. To nieudany silnik, obarczony kilkoma wadami konstrukcyjnymi. Podobnie jak VTi, sprawia problemy z napinaczem łańcucha rozrządu, ale to zaledwie wstęp do listy usterek. Wskutek jazdy z niskim poziomem oleju silnikowego zawodzą turbosprężarki, a o przeoczenie poziomu krytycznego nietrudno z uwagi na częste pobieranie oleju przez ten silniki. Oprócz tego psują się pompy wysokiego ciśnienia i zbiera się nagar na zaworach i w kanałach dolotowych.

Mini II (R56) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe wolnossące)
Silnik 1.4 (One) 1.4 (One) 1.6 (One) 1.6 (One) 1.6 (Cooper) 1.6 (Cooper)
Pojemność 1397 cm³ 1397 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. benz. benz.
Maks. moc 75 KM 95 KM 75 KM 98 KM 120 KM 122 KM
Maks. moment 120 Nm 140 Nm 140 Nm 153 Nm 160 Nm 160 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,2 s 10,9 s 13,2 s 10,5 s 9,1 s 9,1 s
Prędkość maks. 175 km/h 185 km/h 175 km/h 186 km/h 203 km/h 203 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,3 /100 km 5,3 l/100 km 5,1 l/100 km 5,4 l/100 km 5,4 l/100 km 6,4 l/100 km
Mini II (R56) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. turbodoładowane)
Silnik 1.6 (Cooper S) 1.6 (Cooper S) 1.6 (JCW) 1.6 (JCW GP)
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 174 KM 184 KM 211 KM 218 KM
Maks. moment 240 Nm 240 Nm 260 Nm 260 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,1 s 7,0 s 6,5 s 6,2 s
Prędkość maks. 225 km/h 228 km/h 238 km/h 242 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,2 l/100 km 5,8 l/100 km 6,9 l/100 km 7,1 l/100 km
Mini II R56 One
Wolnossące silniki Mini One i Cooperów nie są do końca niezawodne, ale nieco lepsze jakościowo od nieudanych 1.6 THP.
Mini II R56 Cooper S
Wielka szkoda, że to właśnie najbardziej odpowiedni silnik do Mini (1.6 turbo) jest obarczony tyloma usterkami.
Mini II R56 JCW
Jeszcze bardziej „podkręcona” moc w Mini JCW wcale nie wróży dobrze jego niezawodności. Przed kupnem Coopera S lub JCW warto dogłębnie przeanalizować historię serwisową.

Używany Mini One/Cooper II (R56) – silniki Diesla

Do Mini II trafiło też kilka turbodiesli. W One D i Cooperze D początkowo montowano popularne, francuskie jednostki 1.6 (określane jako HDi) o mocy 90 i 109 KM. W 2011 r. mocniejszego zastąpiono nowym dieslem od BMW – 1.6/112 KM (1598 cm³), podczas gdy 90-konna odmiana pozostała w ofercie do końca produkcji. Wtedy też zadebiutowała topowa wersja wysokoprężna Cooper SD, napędzana 2-litrowym dieslem N47 (143 KM), znanym z wielu modeli BMW. W ofercie była jeszcze 112-konna odmiana tego silnika.

Diesle w Mini mogą się pochwalić lepszym poziomem niezawodności od silników benzynowych. Trzeba się nastawić na nieszczelności podkładek pod wtryskiwaczami we francuskich 1.6, ewentualnie profilaktycznie zlecić wymianę sitka przy przewodzie doprowadzającym olej do turbosprężarki. Niewykluczone są usterki filtrów cząstek stałych i kół dwumasowych – bardziej w wyniku zużycia eksploatacyjnego. W 2-litrowych dieslach nie najlepszą trwałość prezentują łańcuchy rozrządu, a ich wymiana liczona jest w tysiącach złotych z uwagi na trudny dostęp i wydłużony czas robocizny. Niektórzy zgłaszają też w nich awarie klap wirowych kolektora dolotowego i wtryskiwaczy.

Mini II (R56) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.6 (One D) 1.6 Cooper D) 1.6 (Cooper D) 2.0 (Cooper D) 2.0 (Cooper SD)
Pojemność 1560 cm³ 1560 cm³ 1598 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 90 KM 109 KM 112 KM 112 KM 143 KM
Maks. moment 215 Nm 240 Nm 270 Nm 270 Nm 305 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s 9,9 s 9,7 s 10,1 s 8,1 s
Prędkość maks. 182 km/h 195 km/h 197 km/h 192 km/h 215 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,9 l/100 km 3,9 l/100 km 3,8 l/100 km 5,1 l/100 km 4,3 l/100 km
Mini II R56 One D
Popularnego diesla 1.6 HDi wyróżnia pojemność skokowa – 1560 cm³. Uchodzi za całkiem trwały, a na pewno jest ideałem odnośnie dostępu do części zamiennych i obeznania przez mechaników.
Mini II R56 Cooper SD
143-konny diesel BMW zapewnia w Mini sportowe osiągi. Przed zakupem dobrze rozeznać się w sprawie ewentualnej wymiany rozrządu.

Używany Mini One/Cooper II (R56) – który silnik wybrać?

Niestety, każdy silnik w Mini R56 ma swoje mniejsze lub większe przypadłości, dlatego zalecamy czujność przy zakupie tego modelu. Względny spokój powinny zapewnić diesle od PSA (1.6) i wolnossące odmiany benzynowe z udokumentowaną historią serwisową. Lepiej z dystansem podchodzić do Cooperów S/JCW, jak i Cooperów SD z dużymi przebiegami. Ewentualnie odłożyć sobie zapas funduszy na doprowadzenie silnika do technicznej sprawności.

Redakcja poleca:

Używany Mini II (R56; 2006-2013) – opinie użytkowników

Używany Mini I (R50) i Mini II (R56) – którą generację wybrać?

Mini II R56

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji