Mini Countryman

Countryman to Mini, które wcale nie jest „mini”. Warto rozważyć ten model jako niecodzienną propozycję dla rodziny? Oto opinie o używanym Mini Countrymanie pierwszej generacji.

Jeszcze do 2007 r. gama modelowa Mini obejmowała tylko 3-drzwiowego hatchbacka w różnych wersjach mocy. Potem przyszedł czas na efektownie stylizowane kombi (Clubman), a w 2010 r. nastąpił prawdziwy przełom – Mini wkroczyło w świat SUV-ów. Nowy model przejął nazwę od Mini Countrymana z lat 60.: niewielkiego kombi ze skrzydłowymi drzwiami prowadzącymi do bagażnika. W stosunku do standardowego Mini auto otrzymało dodatkową parę drzwi i urosło aż o 40 cm, do rozstawu osi przybyło z kolei 13 cm. W efekcie Countryman stał się największym Mini w ofercie i wreszcie mógł swobodnie zmieścić czwórkę osób („oficjalnie” piątkę). Pod maskę trafiły silniki znane z Mini II (R57). Zachowano nawet nazewnictwo wersji (One/One D, Cooper/Cooper D, Cooper S/Cooper SD), w międzyczasie wprowadzono 218-konnego Countrymana JCW i 3-drzwiowego Mini Pacemana. Dla mocniejszych odmian przewidziano możliwość zestawienia z napędem 4×4, wykorzystującym elektronicznie sterowane sprzęgło międzyosiowe. Prawdę mówiąc to i tak nie miało większego znaczenia dla odbiorców Countrymana, bo od tego auta oczekiwano „gokartowego” prowadzenia przy jednoczesnej użyteczności dla więcej niż 2 osób.

Mini Countryman
Napęd na 4 koła nigdy nie trafił tylko do następujących wersji Countrymana: One, One D i Cooper. Standardowo łączył się tylko w topowym Mini JCW, w pozostałych – jako opcja.

Właściciele Countrymanów zazwyczaj zgodnie przyznają, że ich samochód nie stracił ducha prawdziwego Mini i że dzięki temu modelowi mogą się nim cieszyć, nawet jeśli powiększy się rodzina. W dalszej części przyjrzymy się m.in. przestronności, jaką oferuje największe auto w ofercie Mini.

Mini Countryman
Z uwagi na ogrom detali dedykowanych do tego modelu, odbudowane po wypadkach auta łatwo poznać po brakach niektórych elementów wykończeniowych albo ich nieudolnym montażu.

Używany Mini Countryman I – wnętrze

Choć Countryman z natury jest bardziej „ujarzmionym” autem od 3-drzwiowego Mini, projektanci dołożyli wszelkich starań, by w środku oddać ducha marki. Często nie szło to w parze z ergonomią, ale po jakimś czasie można się przyzwyczaić do niefortunnie umieszczonych niektórych przełączników (trzeba przyznać, że urodziwych). Zachowano główne atrybuty Mini, czyli ogromny, centralny prędkościomierz i panel klimatyzacji w kształcie loga (umieszczony zbyt nisko). Szkoda, że pełno tutaj różnej jakości plastików: na szczęście na montaż nie można narzekać. Dużo krytyki płynie w stronę niewielkiej powierzchni przedniej szyby, wymuszającej wychylanie się w celu spojrzenia na sygnalizator świetlny.

Mini Countryman
Wszystko tu jest okrągłe. Tak jak na zdjęciu, bogatsze wersje w prędkościomierzu mają wbudowany ekran multimediów.

Choć to największe Mini, nie należy zapominać, że Countryman mierzy zaledwie 4,1 m długości, czyli niewiele więcej od typowych reprezentantów segmentu B. Dlatego lepiej nie oczekiwać od niego cudów z dziedziny przestronności, ale na tle „zwykłego” Mini zrobiono spory postęp. Cztery osoby podróżują we względnie komfortowych warunkach, przy dłuższych wyprawach najwygodniej będzie w konfiguracji 2 dorosłych + 2 dzieci. Co ciekawe, Countrymana oferowano nawet w konfiguracji 4-osobowej: wtedy środkowe miejsce zastępował tunel z uchwytami na napoje. Deklarowana przez producenta pojemność bagażnika (350 l) odnosi się do przestrzeni bagażowej wraz ze schowkiem pod podłogą. Jak na te wymiary – nie jest źle.

Używany Mini Countryman I – silniki

Wszystkie benzynowe Countrymany mają silniki o pojemności 1.6. W One i Cooperze stosowano wolnossące odmiany o mocy 98 KM i 122 KM, w Cooperze S i mocniejszych – turbodoładowane z bezpośrednim wtryskiem paliwa (184, 190, 218 KM). Do napędu wysokoprężnych Countrymanów zaprzęgnięto diesla o identycznej pojemności (1598 cm³; 90 KM) i odmianę 2-litrową (143 KM). Co ciekawe, oba silniki występowały również w wersji 112-konnej. Część jednostek napędowych opracowało BMW (2-litrowy diesel), część koncern PSA (benzynowe 1.6). Silniki łączyły się z 6-biegowymi skrzyniami manualnymi i automatycznymi Steptronic (wszystkie poza One D). Napędu 4×4 nie zestawiano tylko z trzema odmianami: One, Cooper i One D.

Mini Countryman
Mini Countryman Cooper S przyspiesza do 100 km/h w mniej niż 8 sekund. To jednak wybór sporego ryzyka, ponieważ silniki nie tylko w tym modelu rozczarowują trwałością.
Mini Countryman
2-litrowy turbodiesel trafiał m.in. do Toyoty Avensis III. Tam nie grzeszył mocą, ale w Countrymanie (a tym bardziej w Mini hatchbacku) 143 KM robi już wrażenie.

Używany Mini Countryman I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Doskonałe, sportowe fotele. Zapewniają pełen komfort świetnie podtrzymują ciało podczas pokonywania zakrętów”

„Precyzyjny do bólu układ kierowniczy. Właśnie takiego oczekiwałem od Mini”

„Dzięki dobremu ustawieniu silnika jest on bardzo elastyczny i w normalnych warunkach wcale nie dużo pali (Cooper S)”

„W środku czuć, że ten samochód pochodzi od marki premium. Jest lepiej niż u konkurentów”

 Wady 

„Słaba widoczność przez przednią szybę. Trzeba się wychylać, stojąc przed sygnalizatorem”

„Automatyczna skrzynia zabija temperament silnika, permanentnie utrzymując go na niskich obrotach”

„Nie polecam podstawowego diesla. 90 KM wystarcza jedynie do powolnego toczenia się”

„Przeciętne wyciszenie. Silnik słychać niemal cały czas”

Używany Mini Countryman I – awaryjność, typowe usterki

Żaden z silników Mini Countrymana nie zasługuje na stuprocentową rekomendację. Niestety, zazwyczaj skala awarii rośnie analogicznie do mocy jednostki napędowej. Najbardziej problematyczne okazują się bowiem turbodoładowane 1.6 (zwane w modelach francuskich marek THP), w których na szeroką skalę dochodziło do awarii łańcuchowego rozrządu. Na wymianę wadliwego napinacza łańcucha trzeba przeznaczyć ok. 1200 zł. Te silniki lubią też „wypić” olej, a jazda na zbyt niskim poziomie środka smarnego źle wpływa m.in. na kondycję turbosprężarki. Rozrządowe problemy trafią również 2-litrowego turbodiesla, z tym że naprawa w nim będzie kilka razy droższa z uwagi na konieczność wymiany wszystkich elementów łańcuchowego rozrządu. Właściciele Countrymanów 1.6 D powinni zainwestować w profilaktyczną wymianę podkładek pod wtryskiwaczami (a już na pewno, gdy w środku czuć zapach spalin).

Używany Mini Countryman I – gdzie jest nr VIN?

Na Countrymanie łatwo znaleźć numer VIN: wystarczy spojrzeć pod maską na górę prawej kolumny McPhersona.

Mini Countryman - numer VIN

Używany Mini Countryman I – sytuacja rynkowa

Na sprawiającego wrażenie bezwypadkowego Countrymana musimy wydać ponad 30 tys. zł: raczej nie ma co oczekiwać innej wersji niż One/One D. W przedziale 40-50 tys. zł można zapolować na niezłego Coopera lub auto po liftingu, powyżej tej kwoty – także na nie wymagającego inwestycji Coopera S. Udział silników benzynowych i diesli rozkłada się niemal po połowie, za to większość uterenowionych Mini oferuje napęd 4×4.

Używany Mini Countryman I – podsumowanie

Nazwanie Countrymana samochodem rodzinnym będzie nieco na wyrost, ale to z pewnością najużyteczniejszy w codziennym użytkowaniu model Mini: całkiem przestronny, wygodny we wsiadaniu/wysiadaniu i jednocześnie nietuzinkowy. Kusi przy tym adekwatnymi do marki właściwościami jezdnymi i detalami. W jego przypadku wysokich cen nie należy utożsamiać z niezawodnością – Mini było, jest i będzie drogie, a mimo tego i tak zdobędzie rzeszę klientów.

Zobacz także: opinie o używanym Mini hatchbacku drugiej generacji (2006-2013)

Test najnowszego Mini Countrymana z Kią Niro

Mini Countryman

Mini Countryman I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 410/179/156 cm
Rozstaw osi 260 cm
Pojemność bagażnika 350-1170 l; 330-1080 l (Paceman)
Mini Countryman I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.6 (One) 1.6 (Cooper) 1.6 (Cooper S) 1.6 (Cooper S) 1.6 (JCW)
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz. benz. benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 98 KM 122 KM 184 KM 190 KM 218 KM
Maks. moment 153 Nm 160 Nm 240 Nm 240 Nm 300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,9 s 10,7 s 7,8 s 7,7 s 6,9 s
Prędkość maks. 175 km/h 190 km/h 207 km/h 213 km/h 222 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,9 l/100 km 6,1 l/100 km 6,3 l/100 km 6,4 l/100 km 7,3 l/100 km
Mini Countryman I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.6 (One D) 1.6 (Cooper D) 2.0 (Cooper D) 2.0 (Cooper SD)
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 90 KM 112 KM 112 KM 143 KM
Maks. moment 215 Nm 270 Nm 270 Nm 305 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,4 s 10,9 s 11,8 s 9,4 s
Prędkość maks. 170 km/h 185 km/h 180 km/h 195 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,3 l/100 km 4,4 l/100 km 4,4 l/100 km 4,6 l/100 km

Używany Mini Countryman I – galeria

Oceń ten wpis
[Głosów: 83 Średnia: 3.7]

3 KOMENTARZE

  1. Mini countryman 1,6 diesel 90 kM ,jest to samochod, ktorego,ze względu na awaryjne sprzęgło nie zapomnę do końca życia.Zapyta ktoś dlaczego.Otorz w moim wymieniałem trzy razy kompletne sprzęgło wraz z kolem dwumasowym i sprzęgło nie szarpało tylko przez pierwsze 3000 km.Potem zaczynało się wszystko na nowo,czyli szarpanie.Ktos by powiedział,niemożliwe.A jednak.Reklamowalem sprzegla w firmie,jednak wszyscy zbywali mnie opiniami swoich ekspertów, ze to moja wina.Chcialbym zaznaczyć, że z zawodu jestem mechanikiem samochodowe i z takim przypadkiem się nigdy nie spotkałem
    Zaznaczę,że za każdym razem kupowałem nowe zestawy sprzęgłowe firmy Luk i Sachs.W końcu zdenerwowałem się wymieniłem ponownie cały zestaw sprzęgłowy i w przeciągu miesiąca sprzedałem to auto

    ,

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here