UżywaneUżywany Mini Countryman I (2010-2016) - który silnik wybrać?

Używany Mini Countryman I (2010-2016) – który silnik wybrać?

Na ogół obecność francuskich silników działa na plus, ale nie w Mini Countrymanie. Jaką jednostkę napędową wybrać do największego z produkowanych Mini?

Uterenowiony Mini zadebiutował 10 lat temu i szybko zjednał w sobie sympatię odbiorców. Oferował to co najlepsze w Mini („gokartowe” prowadzenie, wyjątkowy styl) w przyjemniejszym w użytku nadwoziu z niemal 17-centymetrowym prześwitem i opcjonalnym napędem 4×4. Do kabiny Countrymana z powodzeniem wejdą 4 osoby i zabiorą jeszcze 350 l bagażu: takich możliwości przewozowych nie uświadczymy nawet Mini z nadwoziem kombi (Clubman). SUV-a brytyjskiej marki spod skrzydeł BMW wyróżnia wiele kwestii, co w tak mocno obsadzonym segmencie ma niemałe znaczenie. Zachowano nazewnictwo z hatchbacka, montując do Countrymana nawet ponad 200-konne silniki. Gamę obejmującą 5 wersji benzynowych i 4 wysokoprężne zbudowano na zaledwie trzech jednostkach pochodzących z „własnej stajni”, jak i pożyczanych od koncernu PSA. Przyjrzyjmy się im i wybierzmy najbardziej interesujący motor w Mini Countrymanie.

Używany Mini Countryman I – silniki benzynowe

Wszystkie jednostki zasilane benzyną, a konkretnie jeden w aż pięciu wersjach mocy, to wspólne dzieło BMW i koncernu PSA, znane w Citroenach i Peugeotach jako 1.6 VTi i 1.6 THP. W Mini nazewnictwo uzależnione było od mocy maksymalnej. Bazowa wersja One rozwijała 98 KM, mocniejsza Cooper122 KM. W obydwu zastosowano wielopunktowy wtrysk paliwa, podczas gdy w Cooperach S – już bezpośredni, wraz z dodaniem turbosprężarki. Te wersje rozwijały 184 i 190 KM, a w topowym Countrymanie John Cooper Works 218 KM, dając osiągi na poziomie 7-8 s do 100 km/h i prędkość maksymalną swobodnie przekraczającą 200 km/h. Wszystkie benzynowe silniki 1.6 posiadają nietrwały łańcuchowy rozrząd, za którego rozciąganie odpowiedzialny jest wadliwy napinacz łańcucha. Poza tym Coopery S trapią przypadłości związane z osadzaniem się nagaru w głowicach (efekt uboczny pracy bezpośredniego wtrysku), w One/Cooperach zawodzą z kolei cewki zapłonowe. Nie można wykluczać spalania oleju silnikowego (warianty turbodoładowane) i usterek turbosprężarek. Napęd na wszystkie koła stanowił wyposażenie standardowe tylko w Countrymanach JCW, w pozostałych Cooperach S był opcją (niedostępny w Cooperze i One). Do wszystkich przewidziano możliwość zestawienia z automatyczną skrzynią Steptronic (6 biegów).

Mini Countryman I 04
Silniki THP z Cooperów S nie słyną z niezawodności. Poza tym to naprawdę dynamiczne i względnie oszczędne jednostki napędowe.

Używany Mini Countryman I – silniki Diesla

Tym razem BMW wykorzystało w pełni „swoje” jednostki wysokoprężne o pojemności 1.6 i 2.0 (oznaczenie N47). Co ciekawe, obydwie występowały w jednej wersji o niemal identycznych parametrach – 112 KM i 270 Nm momentu obrotowego. Takową 1.6 D sprzedawano tylko przez pierwszy rok produkcji, po czym w 2011 r. wprowadzono 112-konnego 2.0 D (oba określano jako Cooper S). Mniejszego turbodiesla oferowano również w osłabionej do 90 KM odmianie One D, która jako jedyna nie łączyła się ani z „automatem”, ani z napędem 4×4. Topowy Cooper SD ma pod maską z kolei „2-litrówkę” rozwijającą 143 KM: dopiero ona rozpędza Countrymana do 100 km/h w mniej niż 10 sekund (mowa o dieslach). Wszystkie odmiany posiadają filtry cząstek stałych, dwumasowe koła zamachowe i turbosprężarki ze zmienną geometrią, zatem wymiana osprzętu pochłonie trochę z portfela. Ich rozrządy również napędzane są łańcuchami, ale o trwałości jeszcze gorszej niż w benzynowych 1.6 (kompleksowa wymiana kosztuje ok. 3500 zł). 1,6-litrowe turbodiesle z kolei czasami przepuszczają spaliny do kabiny – to najczęstszy objaw zużycia podkładek pod wtryskiwaczami. O dostępność części do obydwu silników nie trzeba się martwić: to popularne jednostki z BMW serii 1/3/5/X1/X3, montowane również w niektórych Toyotach (Avensis III, Verso).

Mini Countryman I 03
Poza kłopotliwym rozrządem, 2-litrowe turbodiesle BMW raczej nie sprawiają innych problemów. 143-konna odmiana pasuje do Countrymana jak ulał.

Używany Mini Countryman I – który silnik wybrać?

Generalnie panuje tu zasada: im słabszy silnik, tym mniej problematyczny. Rozwijające mniej niż 122 KM Mini nie zapewniają jednak optymalnej frajdy z jazdy, a między innymi po to się je kupuje. Coopery S polecamy tylko z pewnego źródła, najlepiej po wyeliminowanych typowych przypadłościach (z wymienionym rozrządem i zregenerowaną turbosprężarką). Wysokoprężny Cooper SD również nieźle jeździ, zauważalnie mniej pali i będzie znacznie pewniejszym wyborem. Przed kupnem słabszych wariantów przejedźmy się nimi i oceńmy, czy ich osiągi są dla nas wystarczające.

Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Mini Countrymana I, odsyłamy do poniższego materiału:

Używany Mini Countryman I (2010-2016) – opinie

Mini Countryman I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.6 (One)1.6 (Cooper)1.6 (Cooper S)1.6 (Cooper S)1.6 (JCW)
Pojemność1598 cm³1598 cm³1598 cm³1598 cm³1598 cm³
Paliwobenz.benz.benz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc98 KM122 KM184 KM190 KM218 KM
Maks. moment153 Nm160 Nm240 Nm240 Nm300 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,9 s10,7 s7,8 s7,7 s6,9 s
Prędkość maks.175 km/h190 km/h207 km/h213 km/h222 km/h
Śr. zużycie paliwa5,9 l/100 km6,1 l/100 km6,3 l/100 km6,4 l/100 km7,3 l/100 km
Mini Countryman I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.6 (One D)1.6 (Cooper D)2.0 (Cooper D)2.0 (Cooper SD)
Pojemność1598 cm³1598 cm³1995 cm³1995 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc90 KM112 KM112 KM143 KM
Maks. moment215 Nm270 Nm270 Nm305 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,4 s11,1 s11,3 s9,4 s
Prędkość maks.170 km/h185 km/h180 km/h195 km/h
Śr. zużycie paliwa4,3 l/100 km4,4 l/100 km4,4 l/100 km4,6 l/100 km

Mini Countryman I 01

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji