Na ogół obecność francuskich silników działa na plus, ale nie w Mini Countrymanie. Jaką jednostkę napędową wybrać do największego z produkowanych Mini?
Uterenowiony Mini zadebiutował 10 lat temu i szybko zjednał w sobie sympatię odbiorców. Oferował to co najlepsze w Mini („gokartowe” prowadzenie, wyjątkowy styl) w przyjemniejszym w użytku nadwoziu z niemal 17-centymetrowym prześwitem i opcjonalnym napędem 4×4. Do kabiny Countrymana z powodzeniem wejdą 4 osoby i zabiorą jeszcze 350 l bagażu: takich możliwości przewozowych nie uświadczymy nawet Mini z nadwoziem kombi (Clubman). SUV-a brytyjskiej marki spod skrzydeł BMW wyróżnia wiele kwestii, co w tak mocno obsadzonym segmencie ma niemałe znaczenie. Zachowano nazewnictwo z hatchbacka, montując do Countrymana nawet ponad 200-konne silniki. Gamę obejmującą 5 wersji benzynowych i 4 wysokoprężne zbudowano na zaledwie trzech jednostkach pochodzących z „własnej stajni”, jak i pożyczanych od koncernu PSA. Przyjrzyjmy się im i wybierzmy najbardziej interesujący motor w Mini Countrymanie.
Używany Mini Countryman I – silniki benzynowe
Wszystkie jednostki zasilane benzyną, a konkretnie jeden w aż pięciu wersjach mocy, to wspólne dzieło BMW i koncernu PSA, znane w Citroenach i Peugeotach jako 1.6 VTi i 1.6 THP. W Mini nazewnictwo uzależnione było od mocy maksymalnej. Bazowa wersja One rozwijała 98 KM, mocniejsza Cooper – 122 KM. W obydwu zastosowano wielopunktowy wtrysk paliwa, podczas gdy w Cooperach S – już bezpośredni, wraz z dodaniem turbosprężarki. Te wersje rozwijały 184 i 190 KM, a w topowym Countrymanie John Cooper Works – 218 KM, dając osiągi na poziomie 7-8 s do 100 km/h i prędkość maksymalną swobodnie przekraczającą 200 km/h. Wszystkie benzynowe silniki 1.6 posiadają nietrwały łańcuchowy rozrząd, za którego rozciąganie odpowiedzialny jest wadliwy napinacz łańcucha. Poza tym Coopery S trapią przypadłości związane z osadzaniem się nagaru w głowicach (efekt uboczny pracy bezpośredniego wtrysku), w One/Cooperach zawodzą z kolei cewki zapłonowe. Nie można wykluczać spalania oleju silnikowego (warianty turbodoładowane) i usterek turbosprężarek. Napęd na wszystkie koła stanowił wyposażenie standardowe tylko w Countrymanach JCW, w pozostałych Cooperach S był opcją (niedostępny w Cooperze i One). Do wszystkich przewidziano możliwość zestawienia z automatyczną skrzynią Steptronic (6 biegów).
Używany Mini Countryman I – silniki Diesla
Tym razem BMW wykorzystało w pełni „swoje” jednostki wysokoprężne o pojemności 1.6 i 2.0 (oznaczenie N47). Co ciekawe, obydwie występowały w jednej wersji o niemal identycznych parametrach – 112 KM i 270 Nm momentu obrotowego. Takową 1.6 D sprzedawano tylko przez pierwszy rok produkcji, po czym w 2011 r. wprowadzono 112-konnego 2.0 D (oba określano jako Cooper S). Mniejszego turbodiesla oferowano również w osłabionej do 90 KM odmianie One D, która jako jedyna nie łączyła się ani z „automatem”, ani z napędem 4×4. Topowy Cooper SD ma pod maską z kolei „2-litrówkę” rozwijającą 143 KM: dopiero ona rozpędza Countrymana do 100 km/h w mniej niż 10 sekund (mowa o dieslach). Wszystkie odmiany posiadają filtry cząstek stałych, dwumasowe koła zamachowe i turbosprężarki ze zmienną geometrią, zatem wymiana osprzętu pochłonie trochę z portfela. Ich rozrządy również napędzane są łańcuchami, ale o trwałości jeszcze gorszej niż w benzynowych 1.6 (kompleksowa wymiana kosztuje ok. 3500 zł). 1,6-litrowe turbodiesle z kolei czasami przepuszczają spaliny do kabiny – to najczęstszy objaw zużycia podkładek pod wtryskiwaczami. O dostępność części do obydwu silników nie trzeba się martwić: to popularne jednostki z BMW serii 1/3/5/X1/X3, montowane również w niektórych Toyotach (Avensis III, Verso).
Używany Mini Countryman I – który silnik wybrać?
Generalnie panuje tu zasada: im słabszy silnik, tym mniej problematyczny. Rozwijające mniej niż 122 KM Mini nie zapewniają jednak optymalnej frajdy z jazdy, a między innymi po to się je kupuje. Coopery S polecamy tylko z pewnego źródła, najlepiej po wyeliminowanych typowych przypadłościach (z wymienionym rozrządem i zregenerowaną turbosprężarką). Wysokoprężny Cooper SD również nieźle jeździ, zauważalnie mniej pali i będzie znacznie pewniejszym wyborem. Przed kupnem słabszych wariantów przejedźmy się nimi i oceńmy, czy ich osiągi są dla nas wystarczające.
Aby dowiedzieć się więcej na temat używanego Mini Countrymana I, odsyłamy do poniższego materiału:
Używany Mini Countryman I (2010-2016) – opinie
Silnik | 1.6 (One) | 1.6 (Cooper) | 1.6 (Cooper S) | 1.6 (Cooper S) | 1.6 (JCW) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 98 KM | 122 KM | 184 KM | 190 KM | 218 KM |
Maks. moment | 153 Nm | 160 Nm | 240 Nm | 240 Nm | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,9 s | 10,7 s | 7,8 s | 7,7 s | 6,9 s |
Prędkość maks. | 175 km/h | 190 km/h | 207 km/h | 213 km/h | 222 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,9 l/100 km | 6,1 l/100 km | 6,3 l/100 km | 6,4 l/100 km | 7,3 l/100 km |
Silnik | 1.6 (One D) | 1.6 (Cooper D) | 2.0 (Cooper D) | 2.0 (Cooper SD) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1598 cm³ | 1598 cm³ | 1995 cm³ | 1995 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 112 KM | 112 KM | 143 KM |
Maks. moment | 215 Nm | 270 Nm | 270 Nm | 305 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,4 s | 11,1 s | 11,3 s | 9,4 s |
Prędkość maks. | 170 km/h | 185 km/h | 180 km/h | 195 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,3 l/100 km | 4,4 l/100 km | 4,4 l/100 km | 4,6 l/100 km |