Modelem W204 Mercedes nieco odbił się po porażce wizerunkowej związanej z klasą C W203. Przyjrzyjmy się gamie silnikowej tego samochodu i wybierzmy najlepsze jednostki napędowe.
Skok jakościowy, jaki wykonał Mercedes przy klasie C (W204), widać po samych samochodach. Kilkunastoletnie egzemplarze nie wykazują nadzwyczajnych śladów zużycia, a ich nadwozia w końcu nie rdzewieją, chyba że mają za sobą wypadkową przeszłość. Mercedes dał użytkownikom szeroki wybór wersji nadwoziowych (sedan, kombi, coupe i usportowiony hatchback CLC), lecz prawdziwy dylemat powstawał po zajrzeniu w specyfikacje silnikowe. Mercedes na bieżąco dokonywał zmian pod maskami swoich samochodów: wycofywał jedne jednostki, dodawał drugie, przeprowadzał modyfikacje w osprzęcie i mieszał w nazewnictwie. Łącznie chętni na używanego Mercedesa klasy C (W204) mają teoretyczny wybór pomiędzy ok. 30 silnikami, lecz, oczywiście, tylko wybrane królują na rynku wtórnym. Poznajmy źródła napędu Mercedesa W204 i wybierzmy najlepsze.
Mercedes klasy C (W204) – silniki benzynowe
Teoretycznie sprawa jest prosta: jednostki 4-cylindrowe mają pojemność 1.6 i 1.8, 6-cylindrowe (widlaste) – powyżej 2.5, a konkretnie 2.5, 3.0 i 3.5. Wisienkę na torcie stanowi 6,2-litrowe V8 montowane w odmianach AMG. Oczywiście grono zainteresowanych ok. 500-konnymi Mercedesami jest mocno okrojone, więc przejdziemy do omawiania bardziej „przyziemnych” jednostek. Mercedes stosował doładowanie tylko w 4-cylindrowych: najpierw kompresorem (do 2010 r.; odmiany M 271 KE), potem turbosprężarką (od 2010 r.; M 271 KE) – te silniki przy okazji otrzymały bezpośredni wtrysk paliwa. W 2012 r. pojawił się jeszcze inny wariant: nastawiony na jak najniższe spalanie 1.6 z rodziny M 274 DE. Dla ułatwienia: wszystkie wersje C 180 mają moc 156 KM (choć realizowaną przez 3 różne silniki), C 200 – 184 KM, C 250 – 204 KM. Generalnie w przypadku każdej z nich trzeba mieć z tyłu głowy konieczność wymiany łańcucha rozrządu (komplet ok. 2000 zł), natomiast lepszą opinią cieszą się starsze warianty z kompresorem, z uwagi na bezproblemową współpracę z instalacjami gazowymi.
Silnik | C 180 T | C 180 K | C 200 K | C 200 T | C 250 |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1595 cm³ | 1796 cm³ | 1796 cm³ | 1796 cm³ | 1796 cm³ |
Paliwo | benz. turbo | benz., kompr. | benz. kompr. | benz., turbo | benz. turbo |
Maks. moc | 156 KM | 156 KM | 184 KM | 184 KM | 204 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 230 Nm | 250 Nm | 270 Nm | 310 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,5 s | 9,5 s | 8,6 s | 8,2 s | 7,2 s |
Prędkość maks. | 225 km/h | 223 km/h | 235 km/h | 237 km/h | 240 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,8 l/100 km | 7,6 l/100 km | 7,6 l/100 km | 7,2 l/100 km | 6,4 l/100 km |
Zdecydowana większość silników 6-cylindrowych pochodzi z jednej rodziny jednostek oznaczonej symbolem M 272, o pojemności 2.5, 3.0 i 3.5. Wyjątek stanowi oferowana po liftingu wersja C 350 (306 KM) z kodem M 276. Poza nim i C 350 CGI (3.5/292 KM), 6-cylindrowe jednostki mają pośredni wtrysk paliwa, a wszystkie bez wyjątku – brak turbodoładowania, nawet w 8-cylindrowych AMG. Biorąc pod uwagę bardzo przyzwoite parametry opisanych wcześniej silników R4, zakup „V-szóstki” mija się trochę z celem, ponieważ je również dręczą kłopoty ze stukającym łańcuchem rozrządu. W dodatku zauważalnie więcej palą i znacznie trudniej je trafić na rynku wtórnym. W odróżnieniu od 4-cylindrowych klas C opcjonalnie zestawiano je z niezawodnym napędem na 4 koła 4MATIC. Skrzynie automatyczne trafiały już do wszystkich odmian (5G-Tronic i 7G-Tronic).
Silnik | C 230 | C 280 | C 300 | C 350 | C 350 |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2496 cm³ | 2996 cm³ | 2996 cm³ | 3498 cm³ | 3498 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 204 KM | 231 KM | 231 KM | 272 KM | 306 KM |
Maks. moment | 245 Nm | 300 Nm | 300 Nm | 350 Nm | 370 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,4 s | 7,3 s | 7,3 s | 6,4 s | 6,0 s |
Prędkość maks. | 240 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,3 /100 km | 9,4 l/100 km | 9,6 l/100 km | 10,2 l/100 km | 7,6 l/100 km |
Używany Mercedes klasy C (W204) – silniki Diesla
Wszystkie 4-cylindrowe jednostki wysokoprężne mają pojemność 2.1, ale uwaga: pochodzą z dwóch zupełnie różnych serii. Starszą – OM 646 o pojemności 2148 cm³ – montowano do końca 2009 r., nowszą (OM 651, 2143 cm³) w latach 2009-2015. Tylko dla nich Mercedes przewidział wersje z dwiema turbosprężarkami, czyli C 220 CDI (od 2009 r.; 170 KM) i C 250 CDI (204 KM; jako jedyna dostępna także z napędem 4MATIC). W oczach użytkowników coraz bardziej zyskują starsze turbodiesle OM 646: w opinii niektórych trwałością niemal dorównują „pancernym” dieslom z Mercedesa W124, poza tym mają trwalszy układ wtryskowy Boscha. W silnikach OM 651 stosowano bardziej wrażliwe na jakość paliwa wtryskiwacze Delphi, lecz już w 2012 r. Mercedes powrócił do produktów Boscha. Obydwie jednostki 2.1 różnią się także umiejscowieniem rozrządu: w OM 646 jest on „z przodu”, w OM 651 – od strony skrzyni biegów, co podwyższa koszty wymiany łańcucha. Mniej popularną i dyskusyjną propozycję stanowią 3-litrowe turbodiesle V6 (OM 642). Kuszą aksamitną pracą i są naprawdę mocne, lecz potrafią skutecznie uprzykrzyć życie zapychającym się DPF-em lub nawet zatarciem na panewkach (jeśli lekceważono terminowe wymiany oleju). Poza tym niemal wszystko, co przyjdzie nam do niego kupić, będzie zauważalnie droższe od części do wersji 4-cylindrowych.
Silnik | C 180 CDI | C 200 CDI | C 200 CDI | C 220 CDI | C 250 CDI |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2143 cm³ | 2148 cm³ | 2143 cm³ | 2143 cm³ | 2143 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | diesel biturbo | diesel biturbo |
Maks. moc | 120 KM | 136 KM | 136 KM | 170 KM | 204 KM |
Maks. moment | 300 Nm | 270 Nm | 360 Nm | 400 Nm | 500 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,5 s | 10,4 s | 9,2 s | 8,4 s | 7,0 s |
Prędkość maks. | 208 km/h | 215 km/h | 218 km/h | 232 km/h | 240 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,3 l/100 km | 5,7 l/100 km | 5,3 l/100 km | 4,4 l/100 km | 4,8 l/100 km |
Silnik | C 300 CDI | C 320 CDI | C 350 CDI | C 350 CDI |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 2987 cm³ | 2987 cm³ | 2987 cm³ | 2987 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 231 KM | 224 KM | 231 KM | 265 KM |
Maks. moment | 540 Nm | 510 Nm | 540 Nm | 620 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,4 s | 7,4 s | 6,4 s | 6,0 s |
Prędkość maks. | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,0 l/100 km | 6,9 l/100 km | 6,6 l/100 km | 5,9 l/100 km |
Używany Mercedes klasy C (W204) – który silnik wybrać?
Najbezpieczniej pozostać przy najstarszych, a zarazem najprostszych silnikach w tym samochodzie, czyli benzynowych z kompresorem (1.6, 1.8) i turbodieslach o pojemności 2148 cm³ (OM 646): tylko z nimi możemy chociaż poczuć namiastkę legendarnej solidności we współczesnym Mercedesie. Na tle udanych „4-cylindrowców” zakup odmiany V6 mija się trochę z celem, chyba że z pewnego źródła, które nie odkładało w nieskończoność pilnych napraw. Na szczęście rynek wtórny niemal zdominowały wersje R4, więc mamy spory wybór.
Przeczytaj więcej o używanym Mercedesie klasy C (W204) w poniższym artykule:
Używany Mercedes klasy C (W204; 2007-2014) – opinie użytkowników