UżywaneUżywany Mercedes klasy C (W204; 2007-2014) – który silnik wybrać?

Używany Mercedes klasy C (W204; 2007-2014) – który silnik wybrać?

Modelem W204 Mercedes nieco odbił się po porażce wizerunkowej związanej z klasą C W203. Przyjrzyjmy się gamie silnikowej tego samochodu i wybierzmy najlepsze jednostki napędowe.

Skok jakościowy, jaki wykonał Mercedes przy klasie C (W204), widać po samych samochodach. Kilkunastoletnie egzemplarze nie wykazują nadzwyczajnych śladów zużycia, a ich nadwozia w końcu nie rdzewieją, chyba że mają za sobą wypadkową przeszłość. Mercedes dał użytkownikom szeroki wybór wersji nadwoziowych (sedan, kombi, coupe i usportowiony hatchback CLC), lecz prawdziwy dylemat powstawał po zajrzeniu w specyfikacje silnikowe. Mercedes na bieżąco dokonywał zmian pod maskami swoich samochodów: wycofywał jedne jednostki, dodawał drugie, przeprowadzał modyfikacje w osprzęcie i mieszał w nazewnictwie. Łącznie chętni na używanego Mercedesa klasy C (W204) mają teoretyczny wybór pomiędzy ok. 30 silnikami, lecz, oczywiście, tylko wybrane królują na rynku wtórnym. Poznajmy źródła napędu Mercedesa W204 i wybierzmy najlepsze.

Mercedes klasy C (W204) – silniki benzynowe

Teoretycznie sprawa jest prosta: jednostki 4-cylindrowe mają pojemność 1.6 i 1.8, 6-cylindrowe (widlaste) – powyżej 2.5, a konkretnie 2.5, 3.0 i 3.5. Wisienkę na torcie stanowi 6,2-litrowe V8 montowane w odmianach AMG. Oczywiście grono zainteresowanych ok. 500-konnymi Mercedesami jest mocno okrojone, więc przejdziemy do omawiania bardziej „przyziemnych” jednostek. Mercedes stosował doładowanie tylko w 4-cylindrowych: najpierw kompresorem (do 2010 r.; odmiany M 271 KE), potem turbosprężarką (od 2010 r.; M 271 KE) – te silniki przy okazji otrzymały bezpośredni wtrysk paliwa. W 2012 r. pojawił się jeszcze inny wariant: nastawiony na jak najniższe spalanie 1.6 z rodziny M 274 DE. Dla ułatwienia: wszystkie wersje C 180 mają moc 156 KM (choć realizowaną przez 3 różne silniki), C 200 – 184 KM, C 250 – 204 KM. Generalnie w przypadku każdej z nich trzeba mieć z tyłu głowy konieczność wymiany łańcucha rozrządu (komplet ok. 2000 zł), natomiast lepszą opinią cieszą się starsze warianty z kompresorem, z uwagi na bezproblemową współpracę z instalacjami gazowymi.

Mercedes klasy C (W204) – dane techniczne (silniki benzynowe 4-cylindrowe)
SilnikC 180 TC 180 KC 200 KC 200 TC 250
Pojemność1595 cm³1796 cm³1796 cm³1796 cm³1796 cm³
Paliwobenz. turbobenz., kompr.benz. kompr.benz., turbobenz. turbo
Maks. moc156 KM156 KM184 KM184 KM204 KM
Maks. moment250 Nm230 Nm250 Nm270 Nm310 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,5 s9,5 s8,6 s8,2 s7,2 s
Prędkość maks.225 km/h223 km/h235 km/h237 km/h240 km/h
Śr. zużycie paliwa5,8 l/100 km7,6 l/100 km7,6 l/100 km7,2 l/100 km6,4 l/100 km
Mercedes klasy C W204 01
Wersję z doładowanym kompresorem silnikiem 1.8 Mercedes określał jako C 180 K i C 200 K. Doładowanie mechaniczne pojawiło się także w jednostce 1.6 (C 180 K z lat 2008-2010).

Zdecydowana większość silników 6-cylindrowych pochodzi z jednej rodziny jednostek oznaczonej symbolem M 272, o pojemności 2.5, 3.0 i 3.5. Wyjątek stanowi oferowana po liftingu wersja C 350 (306 KM) z kodem M 276. Poza nim i C 350 CGI (3.5/292 KM), 6-cylindrowe jednostki mają pośredni wtrysk paliwa, a wszystkie bez wyjątku – brak turbodoładowania, nawet w 8-cylindrowych AMG. Biorąc pod uwagę bardzo przyzwoite parametry opisanych wcześniej silników R4, zakup „V-szóstki” mija się trochę z celem, ponieważ je również dręczą kłopoty ze stukającym łańcuchem rozrządu. W dodatku zauważalnie więcej palą i znacznie trudniej je trafić na rynku wtórnym. W odróżnieniu od 4-cylindrowych klas C opcjonalnie zestawiano je z niezawodnym napędem na 4 koła 4MATIC. Skrzynie automatyczne trafiały już do wszystkich odmian (5G-Tronic i 7G-Tronic).

Mercedes klasy C (W204) – dane techniczne (silniki benzynowe 6-cylindrowe)
SilnikC 230C 280C 300C 350C 350
Pojemność2496 cm³2996 cm³2996 cm³3498 cm³3498 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.
Maks. moc204 KM231 KM231 KM272 KM306 KM
Maks. moment245 Nm300 Nm300 Nm350 Nm370 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,4 s7,3 s7,3 s6,4 s6,0 s
Prędkość maks.240 km/h250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa9,3 /100 km9,4 l/100 km9,6 l/100 km10,2 l/100 km7,6 l/100 km
Mercedes klasy C W204 02
Klasa C z 3,5-litrowym V6 zawsze otrzymywała oznaczenie C 350. Rozwijała 272, 292 lub 306 KM. To wystarczyło, by uzyskać rezultat 6-6,5 s do 100 km/h.

Używany Mercedes klasy C (W204) – silniki Diesla

Wszystkie 4-cylindrowe jednostki wysokoprężne mają pojemność 2.1, ale uwaga: pochodzą z dwóch zupełnie różnych serii. Starszą – OM 646 o pojemności 2148 cm³ – montowano do końca 2009 r., nowszą (OM 651, 2143 cm³) w latach 2009-2015. Tylko dla nich Mercedes przewidział wersje z dwiema turbosprężarkami, czyli C 220 CDI (od 2009 r.; 170 KM) i C 250 CDI (204 KM; jako jedyna dostępna także z napędem 4MATIC). W oczach użytkowników coraz bardziej zyskują starsze turbodiesle OM 646: w opinii niektórych trwałością niemal dorównują „pancernym” dieslom z Mercedesa W124, poza tym mają trwalszy układ wtryskowy Boscha. W silnikach OM 651 stosowano bardziej wrażliwe na jakość paliwa wtryskiwacze Delphi, lecz już w 2012 r. Mercedes powrócił do produktów Boscha. Obydwie jednostki 2.1 różnią się także umiejscowieniem rozrządu: w OM 646 jest on „z przodu”, w OM 651 – od strony skrzyni biegów, co podwyższa koszty wymiany łańcucha. Mniej popularną i dyskusyjną propozycję stanowią 3-litrowe turbodiesle V6 (OM 642). Kuszą aksamitną pracą i są naprawdę mocne, lecz potrafią skutecznie uprzykrzyć życie zapychającym się DPF-em lub nawet zatarciem na panewkach (jeśli lekceważono terminowe wymiany oleju). Poza tym niemal wszystko, co przyjdzie nam do niego kupić, będzie zauważalnie droższe od części do wersji 4-cylindrowych.

Mercedes klasy C (W204) – dane techniczne (silniki wysokoprężne 4-cylindrowe)
SilnikC 180 CDIC 200 CDIC 200 CDIC 220 CDIC 250 CDI
Pojemność2143 cm³2148 cm³2143 cm³2143 cm³2143 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieseldiesel biturbodiesel biturbo
Maks. moc120 KM136 KM136 KM170 KM204 KM
Maks. moment300 Nm270 Nm360 Nm400 Nm500 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h10,5 s10,4 s9,2 s8,4 s7,0 s
Prędkość maks.208 km/h215 km/h218 km/h232 km/h240 km/h
Śr. zużycie paliwa5,3 l/100 km5,7 l/100 km5,3 l/100 km4,4 l/100 km4,8 l/100 km
Mercedes klasy C (W204) – dane techniczne (silniki wysokoprężne 6-cylindrowe)
SilnikC 300 CDIC 320 CDIC 350 CDIC 350 CDI
Pojemność2987 cm³2987 cm³2987 cm³2987 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc231 KM224 KM231 KM265 KM
Maks. moment540 Nm510 Nm540 Nm620 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h6,4 s7,4 s6,4 s6,0 s
Prędkość maks.250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa7,0 l/100 km6,9 l/100 km6,6 l/100 km5,9 l/100 km
Mercedes klasy C W204 04
Najmocniejszy 4-cylindrowy, wysokoprężny Mercedes klasy C rozwija 204 KM (2.1 biturbo; C 250 CDI) i dysponuje potężnym momentem obrotowym (500 Nm), dostępnym już od 1600 obr./min.

Używany Mercedes klasy C (W204) – który silnik wybrać?

Najbezpieczniej pozostać przy najstarszych, a zarazem najprostszych silnikach w tym samochodzie, czyli benzynowych z kompresorem (1.6, 1.8) i turbodieslach o pojemności 2148 cm³ (OM 646): tylko z nimi możemy chociaż poczuć namiastkę legendarnej solidności we współczesnym Mercedesie. Na tle udanych „4-cylindrowców” zakup odmiany V6 mija się trochę z celem, chyba że z pewnego źródła, które nie odkładało w nieskończoność pilnych napraw. Na szczęście rynek wtórny niemal zdominowały wersje R4, więc mamy spory wybór.

Przeczytaj więcej o używanym Mercedesie klasy C (W204) w poniższym artykule:

Używany Mercedes klasy C (W204; 2007-2014) – opinie użytkowników

Mercedes klasy C W204 05

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

6 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji