Interesujący Mercedes nie musi być luksusową limuzyną – można się o tym przekonać, oglądając klasę B. Poznajmy opinie o używanym Mercedesie klasy B pierwszej generacji (W245).
W połowie pierwszej dekady XXI wieku światło dzienne ujrzały dwa zupełnie nowe projekty producenta ze Stuttgartu, zgoła inne od pozostałych modeli z gwiazdą na masce. Najpierw (w 2004 r.) zadebiutowało drugie wcielenie klasy A (W169), natomiast rok później jego większy „brat”, będący jednocześnie pierwszym minivanem Mercedesa – klasa B (W245). O klasie A wspominamy dlatego, że stanowiła ona techniczny wzór do opracowania opisywanego modelu. Koncepcja opierała się na maksymalnym wykorzystaniu przestrzeni w środku. Mercedes osiągnął to umieszczając zespół napędowy w położeniu poprzecznym, a następnie „wpychając” częściowo pod podłogę i pochylając w stronę przedniej części pojazdu (tak, że jedynie głowica znalazła się przed kołami). Efekt jest zaskakujący, gdyż auto ma wręcz nienaturalnie wysoką podłogę z nisko zainstalowanymi fotelami, zapewniającymi niemalże sportową pozycję za kierownicą. Konstruktorzy nie szaleli z rozmiarami klasy B, plasując ją pomiędzy miejskimi mikrovanami a kompaktowymi minivanami (auto mierzy niecałe 4,3 m). Nawiązuje jednak równą walkę z większymi rywalami za pośrednictwem pokaźnego rozstawu osi (prawie 2,8 m) i wspomnianego wcześniej innowacyjnego, „kanapkowego” projektu. Próżno szukać w klasie B trzeciego rzędu siedzeń, ale za to można pokusić się o mocną, prawie 200-konną wersję B 200 Turbo.
Mimo systematycznego wymierania segmentu minivanów, Mercedes nie rezygnuje z klasy B i wytwarza już trzecią generację (drugą W246 produkowano w latach 2011-2018). Pierwsze wcielenie ma już swoje lata i może się wydawać odrobinę za drogie – trzeba bowiem przeznaczyć nawet 20 tys. zł za 15-letni egzemplarz. Jakich wersji szukać, by się nie zawieść na tym modelu? Oto opinie o używanym Mercedesie klasy B (W245).
Używany Mercedes klasy B (W245) – wnętrze
Kokpit klasy B niemal w całości przeniesiono z klasy A (W169). Ma klasyczną budowę w oparciu o analogowe, czytelne wskaźniki i uporządkowaną konsolę środkową ze zbyt małymi przyciskami. Różnice tyczą się w zasadzie innej kierownicy i przemodelowanej górnej części deski. To, że mamy do czynienia z tworem Mercedesa, poznamy zarówno po designie, jak i użytych do wykończenia materiałach wykończeniowych. Ponadto zmontowano je z wysoką precyzją. Mało kto narzeka na widoczność z miejsca kierowcy: nieźle jest nawet po spojrzeniu w tył, gdzie mamy do dyspozycji dodatkowe okienko przed ostatnim słupkiem. Bogate wersje imponują pod względem wyposażenia podnoszącego bezpieczeństwo. Znajdziemy w nich poduszkę kolanową kierowcy, wspólny przedni airbag kierowcy oraz pasażera, a nawet napinacze pasów.
Przez specyfikę swojej konstrukcji Mercedes klasy B ma tzw. podwójną podłogę, a fotele umieszczono na jej górnej części, a co za tym idzie – daleko od podłoża. W efekcie siedzi się w nim wysoko, ale pozycja za kierownicą przypomina tą z samochodu sportowego (nogi sięgają do pedałów w niemal poziomym położeniu). Fotele niczym nie imponują, ale mają wystarczające podparcie boczne i zakres regulacji. Główny as w rękawie klasy B to przestrzeń z tyłu, zwłaszcza na nogi podróżnych (ale też na głowy). Nie zastosowano tutaj trzech osobnych foteli, a pozostawiono tradycyjną kanapę. Bagażnik o pojemności 488 l cechuje ustawny kształt i pieczołowite wykończenie przyjemną w dotyku tkaniną. Składając oparcia kanapy zwiększymy go do nawet 1547 l (równa przestrzeń).
Używany Mercedes klasy B (W245) – silniki
Mercedes dla klasy A i klasy B specjalnie opracował osobne gamy silnikowe, obejmujące jednostki montowane wyłącznie w tych modelach. Do klasy B trafiły benzynowe konstrukcje z wtryskiem wielopunktowym i łańcuchem rozrządu: 1.5/95 KM (B 150/160), 1.7/116 KM (B 170/180), 2.0/136 KM (B 200) i jego turbodoładowana odmiana o mocy 193 KM (B 200 Turbo). Odmianę 2-litrową fabrycznie dostosowywano do zasilania gazem ziemnym: taka wersja nazywa się NGT i jest zdławiona do 116 KM. Z kolei dopisek BlueEFFICIENCY informuje o małym „pakiecie” rozwiązań minimalizujących zużycie paliwa (opony o mniejszych oporach toczenia, system start&stop). Gama diesli była znacznie skromniejsza, bowiem oparto ją na jednostce 2-litrowej w dwóch wersjach mocy (bez 82-konnej z klasy A) – 109 (B 180 CDI) i 140 KM (B 200 CDI). W nich także pracuje łańcuch rozrządu, obydwa posiadają dwumasowe koła zamachowe i turbosprężarkę ze zmienną geometrią. Wszystkie odmiany opcjonalnie zestawiano z bezstopniową skrzynią biegów (CVT). Napędu 4×4 nie oferowano.
Używany Mercedes klasy B (W245) – opinie użytkowników
Zalety
„Mimo sztywnego zawieszenia samochód resoruje komfortowo. Bardzo dobry kompromis”
„W środku widać, że to Mercedes: wysoka jakość wykonania niezależnie od wersji wyposażeniowej”
„Duże wnętrze wygodnie zmieści osoby o wzroście 1,9 m. Z tyłu także nie brakuje miejsca”
„Ogrzewanie działa sprawnie nawet w aucie z silnikiem Diesla. To za sprawą elektrycznej nagrzewnicy”
Wady
„Auto niewielkie, ale bardzo nieporęczne. Promień skrętu jak w znacznie dłuższych samochodach”
„Filtr cząstek stałych czyści się niemal non stop. Ciągle trzeba czekać, aż skończy”
„Do 193-konnej wersji brakuje niektórych części zamiennych albo są one dość drogie”
„Na klapie bagażnika już dawno temu pojawiła się korozja. Teraz rdzewieją dolne partie drzwi”
Używany Mercedes klasy B (W245) – awaryjność, typowe usterki
Silnikom Mercedesa klasy B nie można wiele zarzucić pod kątem żywotności. Przy bardzo dużych przebiegach może zajść konieczność wymiany łańcucha rozrządu lub jego napinacza, ale są to jednostkowe przypadki. Problem bardziej leży w nietypowym ulokowaniu jednostek napędowych powodującym, że nawet pozornie błahe awarie wymagają wyciągnięcia silnika lub przynajmniej jego opuszczenia. Tak będzie ze wspomnianym łańcuchem rozrządu, ale też przy demontażu innych newralgicznych elementów: rozrusznika, kompresora klimatyzacji czy świec żarowych. Jeszcze gorzej, gdy przyjdzie nam zregenerować bezstopniową skrzynię biegów (czasami winny awarii jest sam sterownik przekładni). Trwałością nie grzeszą niektóre elementy instalacji elektrycznej: żarówki przednich reflektorów, wspomaganie kierownicy czy centralny zamek. Przyszli właściciele najprawdopodobniej będą musieli zainwestować w nowe przeguby półosi i porządne zabezpieczenie antykorozyjne, a nawet usunięcie powierzchownej rdzy na nadwoziu (głównie na klapie bagażnika i dolnych krawędziach drzwi).
Używany Mercedes klasy B (W245) – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się w doskonale widocznym miejscu pośrodku ściany grodziowej.
Używany Mercedes klasy B (W245) – sytuacja rynkowa
Rynek wtórny wciąż oferuje wiele Mercedesów klasy B (W245) z drugiej ręki. Ich ceny na dobrą sprawę startują od 12 tys. zł (roczniki 2005/2006) i szybko rosną do okolic 15 tys. zł. Za tyle kupimy już poliftowy model, ale bezpieczniej zarezerwować sobie na niego 18-23 tys. zł. Inna sprawa, że za tyle wystawiane są zadbane auta sprzed liftu. W budżecie przekraczającym 25 tys. zł łatwo o samochód z lat 2008-2011, który przejechał ok. 150 tys. km. Większy wybór mają osoby gustujące w silnikach benzynowych. Tylko co piąta klasa B posiada automatyczną skrzynię biegów.
Używany Mercedes klasy B (W245) – podsumowanie
Rodzinny Mercedes to niemal wzorzec auta uniwersalnego: swobodnie mieszczącego rodzinę na wakacje, a na co dzień optymalnego w manewrowaniu po mieście. Niestety, za taką wygodę trzeba więcej zapłacić mechanikowi, który będzie musiał zmierzyć się z nietypową konstrukcją klasy B. Z tego powodu szukajmy aut możliwie jak najmłodszych, z jak najmniejszym przebiegiem (o takie o wiele łatwiej niż w przypadku limuzyn Mercedesa).
Przeczytaj także opinie o innych używanych Mercedesach:
Używany Mercedes klasy A (W169; 2004-2012) – opinie użytkowników
Używany Mercedes klasy C (W204; 2007-2014) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 427/178/161 cm |
Rozstaw osi | 279 cm |
Pojemność bagażnika | 488-1547 l |
Silnik | 1.5 (B 150) | 1.7 (B 170) | 2.0 (B 180 NGT) | 2.0 (B 200) | 2.0 (B 200 Turbo) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1498 cm³ | 1699 cm³ | 2034 cm³ | 2034 cm³ | 2034 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz., turbo |
Maks. moc | 95 KM | 116 KM | 116 KM | 136 KM | 193 KM |
Maks. moment | 140 Nm | 155 Nm | 165 Nm | 185 Nm | 280 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,2 s | 11,3 s | 12,4 s | 10,1 s | 7,6 s |
Prędkość maks. | 174 km/h | 184 km/h | 184 km/h | 196 km/h | 225 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,6 l/100 km | 6,8 l/100 km | 4,9 kg/100 km | 7,2 l/100 km | 7,9 l/100 km |
Silnik | 2.0 (B 180 CDI) | 2.0 (B 200 CDI) |
---|---|---|
Pojemność | 1991 cm³ | 1991 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 109 KM | 140 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,3 s | 9,6 s |
Prędkość maks. | 183 km/h | 200 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,3 l/100 km | 5,3 l/100 km |