Mercedes Citan I

Młodszy i mniej popularny klon Renault Kangoo II. Czy zamiast francuskiego auta warto rozważyć Citana? Oto opinie o używanym Mercedesie Citanie I.

Mercedes Citan pojawił się na rynku w 2012 r. jako owoc współpracy producenta ze Stuttgartu z Renault. Wypełnił tym samym lukę po nieprodukowanym od wielu lat kombivanie Vaneo, ale w odróżnieniu od niego dostępny był także w wariantach towarowych. Pokrewieństwo widać od razu, bo to w gruncie rzeczy mocno zmodernizowane Kangoo II, głównie od strony wizualnej – tak, by upodobnić Citana do pozostałych dostawczych Mercedesów. Samochód otrzymał jednak zupełnie nowy kokpit: czy ładniejszy od Renault, to już kwestia gustu, ale na pewno nie lepiej wykonany od pierwowzoru, co może dziwić w aucie oznaczonym słynną gwiazdą. Citana wyposażono też zmodyfikowane zawieszenie, czyniące z niego pojazd mniej komfortowy od Kangoo, ale bardziej przewidywalny w prowadzeniu podczas jazdy z wyższymi prędkościami. Choć gama silnikowa opisana jest „po mercedesowsku”, pod maską obyło się bez niespodzianek, czyli przejęto jednostki napędowe z francuskiego kombivana. Ale nie wszystkie: Citana nie oferowano z wolnossącymi, benzynowymi 1.6 z Kangoo II, a jedynie ze 114-konnym 1.2 Turbo (w Renault: TCe). Odbiorcy bardziej nastawiali się jednak na odmiany wysokoprężne, oparte w całości na popularnym 1.5 dCi (w Citanie określany jako 108/109/111 CDI). Kombivan Mercedesa, w odróżnieniu od Kangoo, nie doczekał się odmiany elektrycznej. Nie przeszedł nawet liftingu.

Mercedes Citan I
Tylne zawieszenie oparto na belce skrętnej, z przodu zaś pracują wahacze i kolumny McPhersona. W Citanie zmodyfikowano nastawy zawieszenia, dzięki czemu prowadzi się on pewniej od Kangoo.

Citan nie zdobył takiego uznana jak większe dostawcze modele Mercedesa – Vito czy Sprinter. Wielu potencjalnych odbiorców odstraszyła wizja kupna „przebranego Renault” w cenie Mercedesa, stąd decydowali się po prostu na zakup Kangoo. Jak wypada awaryjność Citana po prawie 10 latach od debiutu? Czy warto właśnie na niego postawić z drugiej ręki? Oto opinie o używanych Mercedesach Citanach.

Mercedes Citan (2022) – opis wersji i cennik

Mercedes Citan I
Citana sprzedawano w trzech wariantach długości i rozstawu osi. Dostępne były odmiany osobowe (Tourer), dostawcze (Furgon, fot.) i towarowo-osobowe (5-osobowe Mixto).

Używany Mercedes Citan I – wnętrze

Mercedes zaadaptował do Citana zupełnie nowy, bardziej stonowany kokpit niż w Renault Kangoo. Wyróżnia go inna kierownica, zegary i konsola środkowa, a zwłaszcza jej płynne przejście w panel ze wskaźnikami. Mimo iż Mercedes debiutował później, jego deska nie tyle mniej przyciąga oko, co jest w równie budżetowym stopniu wykonana (szczególnie w wersjach dostawczych). Nie imponuje też poziom wyposażenia. Według polityki Mercedesa za wiele rzeczy trzeba było słono dopłacać, stąd zdarzają się samochody bez radia czy klimatyzacji. Z zalet wymienić należy czytelność i wygodę obsługi centrum dowodzenia Citanem, w tym komfortowo ulokowany lewarek biegów i dźwignię hamulca ręcznego.

Kabina pasażerska Citana nie odbiega od tej w Kangoo. W najczęściej spotykanej pośredniej wersji (nazywanej jednak przez Mercedesa długą) do dyspozycji jest 5 indywidualnych miejsc, na których nikomu, w tym wysokim osobom, nie powinno nigdzie brakować miejsca. Kanapa nie posiada co prawda funkcji przesuwania, ale równa podłoga sprzyja wożeniu tam nawet trzech osób. Przedłużone Citany (ekstra długie) zabiorą na pokład nawet 7 osób, z kolei najkrótsze (Citan kompakt) – 5 + skromną ilość bagażu. Już w długim wariancie do bagażnika wejdzie 685 l z możliwością powiększenia do 3000 l płaskiej przestrzeni. Dodatkowe plusy za ustawny kształt i praktyczne wnęki po bokach na najpotrzebniejsze narzędzia. W niektórych autach montowano podwójną podłogę ułatwiającą utrzymanie porządku. Skromnie wykończoną przestrzeń ładunkową dostawczego Citana ograniczają wnikające do środka nadkola, niemniej wejdzie do niego nawet 3,8 m³ ładunku. Dostęp: przez podwójne, otwierane na boki drzwi lub podnoszoną do góry klapę.

Mercedes Citan I – wymiary auta i przestrzeni ładunkowej
Citan furgon kompaktCitan furgon długiCitan furgon ekstra długi
Długość/szerokość/wysokość394/183/181 cm432/183/182 cm471/183/184 cm
Rozstaw osi231 cm270 cm308 cm
Długość przestrzeni ładunkowej137 cm175 cm214 cm
Szerokość przestrzeni ładunkowej122 cm122 cm122 cm
Wysokość przestrzeni ładunkowej120 cm120 cm120 cm

Używany Mercedes Citan I – silniki

Do Citana trafił tylko jeden silnik benzynowy – 1.2 o mocy 114 KM, wyposażony w turbosprężarkę, bezpośredni wtrysk paliwa i łańcuchowy napęd rozrządu. Jako jedyny łączył się z automatyczną skrzynią biegów 6G-DCT (dwusprzęgłowa konstrukcji Renault). Ta jednostka pojawiła się w Kangoo II po liftingu (2013 r.). Prym w Citanie wiodą turbodiesle, a konkretnie jednostka 1.5 dCi w aż 6 wersjach mocy: najpierw 75, 90 i 110 KM, po 2019 r. 80, 95 i 116 KM (w obydwu przypadkach oznaczenia 108, 109 i 111 CDI). Zmodernizowane warianty pojawiły się w 2019 r. Od tej pory stosowano w nich wyłącznie 6-biegowe, ręczne skrzynie biegów: wcześniej trafiały one tylko do wariantów 110-konnych. Francuskie turbodiesle zaskakują oszczędnym charakterem, spalając 5-6 l/100 km w niemal każdych warunkach drogowych. Po systematycznie przeprowadzanych poprawkach ich awaryjność zmalała do akceptowalnego zakresu, przynajmniej na tle odmian ze starszych Renault.

Mercedes Citan I silnik
Niewielki turbodiesel 1.5 dCi to oszczędne i, w odmianach powyżej 90 KM, dość żwawe źródło napędu Citana. Tak naprawdę decydując się na ten model nie ma zbytnio alternatywy: benzynowy 1.2 Turbo trafia się sporadycznie.

Używany Mercedes Citan I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Główna różnica względem Kangoo to zawieszenie: w Mercedesie jest sztywniejsze i pewniejsze w zakrętach”

„Hamulec ręczny pracuje lekko, a skutecznie. Wygodna dźwignia do zaciągania”

„Niczym nie zmącona widoczność. Citanem parkuje gdzie chce bez żadnego problemu”

„90-konny diesel pali 5-5,5 l/100 km. Osiągnięcie 6 l/100 km to już sztuka nawet na drogach szybkiego ruchu”

 Wady 

„Wyciszenie towarowego furgona – praktycznie zerowe. Ale można się przyzwyczaić”

„Problemy ze skrzynią biegów: nie zawsze wrzuca wsteczny”

„Ergonomia mocno kuleje. Wyregulowanie fotela wymaga otwarcia drzwi (nie sięgnie ręka), a komputer pokładowy obsługuje się jednym przyciskiem”

„Plastiki wydają się nawet gorsze niż w Renault. To niedopuszczalne”

Używany Mercedes Citan I – awaryjność, typowe usterki

W przypadku Citana niezbyt często słychać o awariach silników wysokoprężnych 1.5. Być może to efekt małej popularności auta, ale faktem też jest, że przez lata przechodziły one liczne modyfikacje podnoszące ich trwałość. Niemniej warto przy znacznym przebiegu profilaktycznie zmienić panewki i pilnować poziomu oleju: silnik potrafi go spalać, na czym cierpi m.in. turbosprężarka. Drugą czynność warto stosować także przy eksploatacji Citana 1.2 Turbo. Łączone ze wszystkimi silnikami skrzynie biegów nie grzeszą precyzją, ale rzadko wymagają remontów. Pojawiły się doniesienia o fabrycznych wadach układu hamulcowego (dokładniej nieszczelnych przewodów hamulcowych), systemu zamykania tylnej klapy (potrafi się samoczynnie otworzyć podczas jazdy) i układu paliwowego (nieprawidłowo zamontowane przewody): na te defekty Mercedes przeprowadzał akcje serwisowe, dlatego warto przed zakupem sprawdzić, czy interesujące nas auto jest nią objęte i czy ma już naprawę za sobą. Poza tym zdarzają się usterki komputera sterującego funkcjami kolumny kierownicy (nie działają światła, kierunkowskazy czy wycieraczki).

Mercedes Citan I skrzynia biegów
Precyzja wybierania biegów w Citanie jest mocno „niedzisiejsza”. Awaryjność skrzyń biegów nie odbiega jednak od typowej w segmencie.

Używany Mercedes Citan I – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na wzmocnieniu bocznym prawym, w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora.

Mercedes Citan I numer VIN

Używany Mercedes Citan I – sytuacja rynkowa

Mercedes Citan jest propozycją niszową, ale trzeba przyznać, że jego francuski „brat” również nie zalał polskich ulic. Auto debiutowało 4 lata po Kangoo, stąd jest sporo droższe – kosztuje minimum 30 tys. zł (dostawcze: od 25 tys. zł) w przypadku odmian ubogo wyposażonych. Samochody kilkuletnie z przebiegami kilkudziesięciu tysięcy kilometrów wystawiane są nawet za 70-80 tys. zł. Łatwiej natomiast kupić młodego (roczniki 2018-2020) Citana niż Kangoo. Odmiany benzynowe praktycznie nie istnieją na rynku wtórnym.

Mercedes Citan I i Renault Kangoo II
Rozważając Citana (z lewej) „z automatu” otrzymujemy wybór między samochodami młodszymi od Kangoo II (z prawej). W ogłoszeniach przeważają Renault sprzed liftingu (2008-2012), czyli jeszcze zanim Mercedes Citan pojawił się w ofercie.

Używany Mercedes Citan I – podsumowanie

Nie da się ukryć – Citan to faktycznie poważnie zmodernizowane Kangoo, idące jednak własną drogą stylistyczną. Pokrewieństwo z Renault dało mu uproszczone podwozie i znane przez mechaników silniki. Po przejrzeniu ofert okazuje się, że… łatwiej o Citana niż o równie młode Kangoo, dlatego też Mercedes może się okazać korzystniejszą ofertą od starszego, bardziej wyeksploatowanego „brata” z Francji.

Polecamy uwadze:

Używane Renault Kangoo II (2008-2021) – opinie użytkowników

Używany Citroen Berlingo II (2008-2018) – opinie użytkowników

Mercedes Citan I 36

Mercedes Citan I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.394-432-471/183/181-184 cm
Rozstaw osi231-270-308 cm
Pojemność bagażnika/przestrzeń ładunkowa685-3000 l (Citan długi); dost. 2,3-3,8 m³
Mercedes Citan I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.2 T (112)
Pojemność1192 cm³
Paliwobenz., turbo
Maks. moc114 KM
Maks. moment190 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,7 s
Prędkość maks.173 km/h
Śr. zużycie paliwa6,2 l/100 km
Mercedes Citan I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.5 (108 CDI)1.5 (108 CDI)1.5 (109 CDI)1.5 (109 CDI)1.5 (111 CDI)1.5 (111 CDI)
Pojemność1461 cm³1461 cm³1461 cm³1461 cm³1461 cm³1461 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc75 KM80 KM90 KM95 KM110 KM116 KM
Maks. moment180 Nm210 Nm200 Nm230 Nm240 Nm260 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h16,1 sb.d.13,1 sb.d.12,3 sb.d.
Prędkość maks.150 km/hb.d.160 km/hb.d.170 km/h172 km/h
Śr. zużycie paliwa4,6 l/100 km4,6 l/100 km5,0 l/100 km4,6 l/100 km4,7 l/100 km4,8 l/100 km

Używany Mercedes Citan I – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here