LEXUS GS 450h III 3.5 V6 345KM AT CVT WE6320R 08-2009

W Lexusie GS brak wersji wysokoprężnej miała zrekompensować mocna i jednocześnie oszczędna hybryda. Czy jest lepsza od tradycyjnych benzynowych V6/V8? Który silnik wybrać w Lexusie GS?

Lexus GS to niezwykły przypadek na rynku wtórnym. Jest uznawany za wzór bezawaryjności i lidera w zakresie wykończenia i wyciszenia wnętrza: w opinii wielu użytkowników japońska limuzyna „płynie” po drodze i kompletnie izoluje podróżnych od dźwięków zewnętrznych. W dodatku ma bardzo mocne silniki i swego czasu Lexus jako jedyny występował w odmianie hybrydowej. Mimo tych niekwestionowanych zalet garstka wystawionych na sprzedaż egzemplarzy czeka na właściciela tygodniami, a nawet miesiącami. Dlaczego? Potencjalni kupcy omijają Lexusy z obawy przed astronomicznymi kosztami nie tyle napraw, co zwykłych przeglądów lub bieżącego usuwania drobnych dolegliwości. Właściciele często zresztą nie mają wyboru i jeżdżą do ASO, ponieważ spora część niezależnych warsztatów w ogóle nie zajmuje się Lexusami. Wieloletni użytkownicy GS-ów podkreślają jednak, że komfort i osiągi, jakie daje auto, jest tego wszystkiego wart.

Lexus oferował trzecie wcielenie GS-a w pięciu wersjach silnikowych: czterech benzynowych i jedną hybrydową. Przyjrzyjmy się im bliżej i wybierzmy najlepszą.

Używany Lexus GS III – silniki benzynowe

Podstawową i jednocześnie najczęściej spotykaną jednostkę napędową w ogłoszeniach stanowi 3-litrowe V6 o mocy 249 KM. Już ona rozpędza ciężkiego Lexusa do 100 km/h w lekko ponad 7 sekund i okazuje się stosunkowo oszczędna. Pojawiają się jednak doniesienia o ponadprzeciętnym zapotrzebowaniu na olej silnikowy. By zlikwidować problem, zazwyczaj trzeba przeprowadzić drogą operację wymiany pierścieni tłokowych. Drugi silnik V6 (3.5) trafił pod maskę nieoferowanego w Europie GS-a 350. Ta 307-konna wersja w polskich ogłoszeniach trafia się niezwykle rzadko, podobnie zresztą jak cenione (i przez to drogie) odmiany V8. Do pierwszego liftingu (2008 r.) w gamie widniała jednostka znana z poprzedniego GS-a, mianowicie 4.3 V8/300 KM. Jest rozchwytywana na rynku wtórnym, ponieważ jako jedyna toleruje zasilanie LPG (nie ma wtrysku bezpośredniego) i imponuje wręcz „pancerną” trwałością. Takową nie może pochwalić się wprowadzony najmocniejszy wariant GS-a, czyli 4.6 V8/347 KM. Spektakularne osiągi okupuje jednak ogromnym zapotrzebowaniem na paliwo.

LEXUS GS 300 III 3.0 V6 249KM 6AT W3LEXUS 08-2005
Mniej więcej połowa wystawionych Lexusów GS III ma pod maską 3-litrowy silnik V6. Jego osiągi i spalanie wypadają przyzwoicie, ale trwałość na tle innych odmian – tylko akceptowalnie.
LEXUS GS 430 III 4.3 V8 283KM 6AT W5LEXUS 10-2005
4,3-litrowy V8 to poszukiwany wariant z uwagi na tolerancję współpracy z instalacją gazową. Uchodzi też za najsolidniejszą jednostkę napędową w gamie GS-a.

Używany Lexus GS III – wersja hybrydowa

Hybryda to prawdziwy as w rękawie Lexusa, bowiem przez dłuższy czas samochód nie miał bezpośredniej konkurencji. GS 450h świetnie łączy wszelkie zalety benzynowych silników z umiarkowanym zapotrzebowaniem na paliwo – według użytkowników w warunkach miejskich można zejść nawet w okolice 10 l/100 km. A przypominamy, że mówimy o 345-konnej limuzynie, która do 100 km/h potrzebuje zaledwie niecałych 6 sekund! Połączony z bezstopniową skrzynią biegów układ hybrydowy niemal bezgłośnie i bardzo płynnie rozpędza ciężkiego Lexusa. Niestety, zmusza też użytkowników do pewnych wyrzeczeń, np. zmniejszonego do 280 l bagażnika, w którym ulokowano baterie trakcyjne. Sam zestaw akumulatorów, choć nadzwyczaj trwały, w wielu autach może już wymagać interwencji. Przed zakupem GS-a 450h warto podjechać do placówki specjalizującej się w Lexusach, zbadać stan baterii i ewentualnie ją zregenerować – kosztująca kilkanaście tysięcy złotych wymiana to dopiero ostateczność. Przy okazji zlećmy kontrolę falownika (inwertera) układu hybrydowego, gdyż miewa tendencję do przegrzewania się.

LEXUS GS 450h III 3.5 V6 345KM AT CVT WE6320R 08-2009
3,5-litrowe V6 z 200-konnym silnikiem elektrycznym dają łącznie 345 KM i 368 Nm momentu obrotowego. Hybrydowy Lexus ma świetne osiągi i faktycznie jest oszczędny. By się na nim nie zawieść, przed kupnem dokładnie zbadajmy kondycję układu hybrydowego lub rozeznajmy się w kosztach przywrócenia go do porządku.

Używany Lexus GS III – który silnik wybrać?

Polecamy hybrydowego GS-a 450h, gdyż to samochód jedyny w swoim rodzaju: dynamiczny i oszczędny w każdych warunkach, ale przez to dość drogi. Zwolennikom tradycyjnych źródeł napędu jako alternatywę stawiamy 4.3 V8, nawet jeśli ma założoną instalację gazową. Na GS-y 300 lepiej uważać: są najtańsze, ale i najbardziej ryzykowne. Wiele (jak nie wszystko) zależy od tego, kto jak dbał o Lexusa. Na szczęście nietrudno trafić na auto z polskiego salonu, które wciąż jeździ na przeglądy do autoryzowanej stacji obsługi. Nierzadko wystawia je na sprzedaż pierwszy właściciel.

Przeczytaj więcej na temat używanego Lexusa GS III w poniższym materiale:

Używany Lexus GS III (2005-2011) – opinie użytkowników

Lexus GS III – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik3.0 V6 (300)3.5 V6 (350)4.3 V8 (430)4.6 V8 (460)3.5 V6 (450h)
Pojemność2995 cm³3456 cm³4283 cm³4608 cm³3456 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz. + elektr.
Maks. moc249 KM307 KM300 KM347 KM345 KM
Maks. moment310 Nm371 Nm419 Nm480 Nm368 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h7,2 s6,0 s6,1 s5,4 s5,9 s
Prędkość maks.240 km/h230 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa9,8 l/100 km11,8 l/100 km11,2 l/100 km13,8 l/100 km7,9 l/100 km

LEXUS GS 450h III 3.5 V6 345KM AT CVT WE6320R 08-2009

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here