Land Rover Discovery 3,4 03

Kanciaste Discovery zostało naszpikowane elektroniką i otrzymało naprawdę mocne silniki. Które zapewnią przewidywalną eksploatację? Oto silniki Land Roverów Discovery 3 i 4.

Nawiązujące do poprzedników nadwozie i profesjonalny, stały napęd na 4 koła z centralnym mechanizmem różnicowym i reduktorem przypominają o tym, że Land Rover nie złożył broni, jeśli chodzi o właściwości terenowe. Istotnie, na tle 1. i 2. generacji Discovery 3 i 4 są o wiele bardziej cywilizowane, nie tylko pod względem prowadzenia, ale i komfortu jazdy oraz wyposażenia. W środku przypominają wręcz luksusową bulwarówkę, wykonując potężny krok w kierunku flagowego Range Rovera. Pomimo wystosowania odrębnego nazewnictwa, debiutujące w 2009 r. Discovery 4 opiera się na tych samych rozwiązaniach technicznych do poprzednik (2004-2009). Różni ich przede wszystkim poziom dopracowania elektroniki pokładowej oraz zupełnie odmienne gamy silnikowe, mające tylko jedną wspólną jednostkę napędową. Przyjrzyjmy się wszystkim silnikom Land Roverów Discovery 3 i 4 oraz wybierzmy najlepszego.

Używany Land Rover Discovery 3 i 4 – silniki benzynowe

Każdy, bez wyjątku, silnik w Discovery 3 i 4 to konstrukcje z cylindrami w układzie V, jednak tylko w przypadku wersji benzynowych można liczyć na odmiany V8. A konkretnie na dwie – 4.4 V8 (300 KM) w starszym modelu i 5.0 V8 (375 KM) w nowszym. Pierwszy z nich ma angielski rodowód i wielopunktowy wtrysk paliwa, drugi to już konstrukcja z bezpośrednim wtryskiem, stawiającym pod znakiem zapytania opłacalność montażu instalacji gazowej. Benzynowe V6 z kolei odnoszą się do wersji 4.0 z Discovery 3 (219 KM) i 3.0 z Discovery 4 (340 KM), jako jedynego wspomaganego doładowaniem (nie turbosprężarką, lecz kompresorem). Wszystkie jednostki mają trwałe rozrządy napędzane za pośrednictwem łańcucha. W tych z Discovery 4 (3.0 i 5.0) uświadczymy też system zmiennych faz rozrządu, określanego przez Land Rovera jako VCT. Dla wersji benzynowych nie przewidziano ręcznych skrzyń biegów: pozostają „automaty” z 6. lub 8. biegami. Z uwagi na znikomą popularność takich Discovery trudno stworzyć rzetelną opinię na temat ich niezawodności. Większości użytkowników nie sprawiają one problemów, narzekania płyną jednak w stronę bardzo wysokiego spalania.

Używany Land Rover Discovery 3 i 4 – silniki Diesla

Do Discovery 3 trafił tylko jeden turbodiesel – francuski 2.7 TDV6 (czyli HDi) o mocy 190 KM. Przez krótki czas oferowano go także w nowszym modelu, ale już w 2010 r. całkowicie ustąpił miejsca zupełnie nowej konstrukcji 3.0 TDV6/SDV6 z dwiema turbosprężarkami (211/245/256 KM). Zarówno 2.7, jak i 3.0 posiadają już paskowe rozrządy wymagające wymiany napędu maksymalnie co 180 tys. km (nic nie stoi na przeszkodzie, by ten resurs skrócić). Właściwie pod każdym względem korzystniej wypada nowsza jednostka. Jest naprawdę żwawa, potrafi niewiele spalić (przy łagodnym traktowaniu), a przede wszystkim sprawia mniej problemów. Takowe często zdarzają się w 2.7 TDV6, a dotyczą głównie awaryjnych zaworów EGR, szwankujących wtryskiwaczy i zatarć na panewkach. Na eksploatacyjną wymianę rozrządu w tym silniku też wydamy dużo (ok. 2 tys. zł), ponieważ zastosowano w nim dwa paski po obu stronach jednostki napędowej. Kłopotliwy bywa również filtr cząstek stałych. Niestety, to najczęściej spotykana odmiana w używanych Discovery z dolnych półek cenowych, stąd potencjalni kupcy są niemal na nią skazani. Pamiętajmy, by dokładnie prześledzić ich historię serwisową. Znacznie lepszy 3.0 TDV6 kosztuje minimum dwa razy więcej (od 50 tys. zł).

Land Rover Discovery 3,4 01
Discovery 3 2.7 TDV6 jako jedyny występował w opcjonalnej konfiguracji ze skrzynią ręczną (6 biegów).
Land Rover Discovery 3,4 01
Do 3.0 TDV6 z Discovery 4 trafiły już wyłącznie skrzynie ręczne o 6. (245 KM) lub 8. przełożeniach (211/156 KM).

Używany Land Rover Discovery 3 i 4 – który silnik wybrać?

Silniki benzynowe to udane konstrukcje, ale praktycznie niespotykane na rynku wtórnym. Pozostaje wybór między Discovery 3 2.7 TDV6 i Discovery 4 3.0 TDV6. Obydwa stanowią zupełnie różne półki cenowe, od których w dużej mierze zależy wybór. My polecamy nowszy model, ale i też zdajemy sobie sprawę z jego zaporowych cen. Z drugiej strony, skądś się one wzięły (najprawdopodobniej wynikają z lepszej opinii względem poprzednika).

Polecamy uwadze inne artykuły o używanym Land Roverze Discovery 3/4:

Używany Land Rover Discovery 3/4 (2004-2016) – opinie użytkowników

Land Rover Discovery 3/4 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik3.0 V6 (Discovery 4)4.0 V6 (Discovery 3)4.4 V8 (Discovery 3)5.0 V8 (Discovery 4)
Pojemność2995 cm³4009 cm³4394 cm³5000 cm³
Paliwobenz., kompr.benz.benz.benz.
Maks. moc340 KM219 KM300 KM375 KM
Maks. moment450 Nm360 Nm425 Nm510 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,1 s11,2 s9,3 s7,9 s
Prędkość maks.195 km/h185 km/h195 km/h195 km/h
Śr. zużycie paliwa11,5 l/100 km15,0 l/100 km15,8 l/100 km14,1 l/100 km
Land Rover Discovery 3/4 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik2.7 TDV6 (Discovery 3)2.7 TDV6 (Discovery 4)3.0 TDV6 (Discovery 4)3.0 SDV6 (Discovery 4)3.0 SDV6 (Discovery 4)
Pojemność2720 cm³2720 cm³2993 cm³2993 cm³2993 cm³
Paliwoturbodieselturbodieseldiesel biturbodiesel biturbodiesel biturbo
Maks. moc190 KM190 KM211 KM245 KM256 KM
Maks. moment440 Nm440 Nm520 Nm600 Nm600 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,6 s12,7 s10,7 s9,6 s9,3 s
Prędkość maks.180 km/h180 km/h180 km/h180 km/h180 km/h
Śr. zużycie paliwa9,4 l/100 km10,2 l/100 km7,8 l/100 km9,3 l/100 km8,0 l/100 km

Land Rover Discovery 3,4 04

1 KOMENTARZ

  1. Byk na byku.
    Nie pasek tylko łańcuch.
    Nie te skrzynie – automaty nie ręczne
    Nie te ilości przełożeń przy tych mocach.
    Kim trzeba być by wypisywać tak niesprawdzone, fałszywe informacje?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here