Kanciaste Discovery zostało naszpikowane elektroniką i otrzymało naprawdę mocne silniki. Które zapewnią przewidywalną eksploatację? Oto silniki Land Roverów Discovery 3 i 4.
Nawiązujące do poprzedników nadwozie i profesjonalny, stały napęd na 4 koła z centralnym mechanizmem różnicowym i reduktorem przypominają o tym, że Land Rover nie złożył broni, jeśli chodzi o właściwości terenowe. Istotnie, na tle 1. i 2. generacji Discovery 3 i 4 są o wiele bardziej cywilizowane, nie tylko pod względem prowadzenia, ale i komfortu jazdy oraz wyposażenia. W środku przypominają wręcz luksusową bulwarówkę, wykonując potężny krok w kierunku flagowego Range Rovera. Pomimo wystosowania odrębnego nazewnictwa, debiutujące w 2009 r. Discovery 4 opiera się na tych samych rozwiązaniach technicznych do poprzednik (2004-2009). Różni ich przede wszystkim poziom dopracowania elektroniki pokładowej oraz zupełnie odmienne gamy silnikowe, mające tylko jedną wspólną jednostkę napędową. Przyjrzyjmy się wszystkim silnikom Land Roverów Discovery 3 i 4 oraz wybierzmy najlepszego.
Używany Land Rover Discovery 3 i 4 – silniki benzynowe
Każdy, bez wyjątku, silnik w Discovery 3 i 4 to konstrukcje z cylindrami w układzie V, jednak tylko w przypadku wersji benzynowych można liczyć na odmiany V8. A konkretnie na dwie – 4.4 V8 (300 KM) w starszym modelu i 5.0 V8 (375 KM) w nowszym. Pierwszy z nich ma angielski rodowód i wielopunktowy wtrysk paliwa, drugi to już konstrukcja z bezpośrednim wtryskiem, stawiającym pod znakiem zapytania opłacalność montażu instalacji gazowej. Benzynowe V6 z kolei odnoszą się do wersji 4.0 z Discovery 3 (219 KM) i 3.0 z Discovery 4 (340 KM), jako jedynego wspomaganego doładowaniem (nie turbosprężarką, lecz kompresorem). Wszystkie jednostki mają trwałe rozrządy napędzane za pośrednictwem łańcucha. W tych z Discovery 4 (3.0 i 5.0) uświadczymy też system zmiennych faz rozrządu, określanego przez Land Rovera jako VCT. Dla wersji benzynowych nie przewidziano ręcznych skrzyń biegów: pozostają „automaty” z 6. lub 8. biegami. Z uwagi na znikomą popularność takich Discovery trudno stworzyć rzetelną opinię na temat ich niezawodności. Większości użytkowników nie sprawiają one problemów, narzekania płyną jednak w stronę bardzo wysokiego spalania.
Używany Land Rover Discovery 3 i 4 – silniki Diesla
Do Discovery 3 trafił tylko jeden turbodiesel – francuski 2.7 TDV6 (czyli HDi) o mocy 190 KM. Przez krótki czas oferowano go także w nowszym modelu, ale już w 2010 r. całkowicie ustąpił miejsca zupełnie nowej konstrukcji 3.0 TDV6/SDV6 z dwiema turbosprężarkami (211/245/256 KM). Zarówno 2.7, jak i 3.0 posiadają już paskowe rozrządy wymagające wymiany napędu maksymalnie co 180 tys. km (nic nie stoi na przeszkodzie, by ten resurs skrócić). Właściwie pod każdym względem korzystniej wypada nowsza jednostka. Jest naprawdę żwawa, potrafi niewiele spalić (przy łagodnym traktowaniu), a przede wszystkim sprawia mniej problemów. Takowe często zdarzają się w 2.7 TDV6, a dotyczą głównie awaryjnych zaworów EGR, szwankujących wtryskiwaczy i zatarć na panewkach. Na eksploatacyjną wymianę rozrządu w tym silniku też wydamy dużo (ok. 2 tys. zł), ponieważ zastosowano w nim dwa paski po obu stronach jednostki napędowej. Kłopotliwy bywa również filtr cząstek stałych. Niestety, to najczęściej spotykana odmiana w używanych Discovery z dolnych półek cenowych, stąd potencjalni kupcy są niemal na nią skazani. Pamiętajmy, by dokładnie prześledzić ich historię serwisową. Znacznie lepszy 3.0 TDV6 kosztuje minimum dwa razy więcej (od 50 tys. zł).
Używany Land Rover Discovery 3 i 4 – który silnik wybrać?
Silniki benzynowe to udane konstrukcje, ale praktycznie niespotykane na rynku wtórnym. Pozostaje wybór między Discovery 3 2.7 TDV6 i Discovery 4 3.0 TDV6. Obydwa stanowią zupełnie różne półki cenowe, od których w dużej mierze zależy wybór. My polecamy nowszy model, ale i też zdajemy sobie sprawę z jego zaporowych cen. Z drugiej strony, skądś się one wzięły (najprawdopodobniej wynikają z lepszej opinii względem poprzednika).
Polecamy uwadze inne artykuły o używanym Land Roverze Discovery 3/4:
Używany Land Rover Discovery 3/4 (2004-2016) – opinie użytkowników
Silnik | 3.0 V6 (Discovery 4) | 4.0 V6 (Discovery 3) | 4.4 V8 (Discovery 3) | 5.0 V8 (Discovery 4) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 2995 cm³ | 4009 cm³ | 4394 cm³ | 5000 cm³ |
Paliwo | benz., kompr. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 340 KM | 219 KM | 300 KM | 375 KM |
Maks. moment | 450 Nm | 360 Nm | 425 Nm | 510 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,1 s | 11,2 s | 9,3 s | 7,9 s |
Prędkość maks. | 195 km/h | 185 km/h | 195 km/h | 195 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 11,5 l/100 km | 15,0 l/100 km | 15,8 l/100 km | 14,1 l/100 km |
Silnik | 2.7 TDV6 (Discovery 3) | 2.7 TDV6 (Discovery 4) | 3.0 TDV6 (Discovery 4) | 3.0 SDV6 (Discovery 4) | 3.0 SDV6 (Discovery 4) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2720 cm³ | 2720 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ | 2993 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | diesel biturbo | diesel biturbo | diesel biturbo |
Maks. moc | 190 KM | 190 KM | 211 KM | 245 KM | 256 KM |
Maks. moment | 440 Nm | 440 Nm | 520 Nm | 600 Nm | 600 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,6 s | 12,7 s | 10,7 s | 9,6 s | 9,3 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 180 km/h | 180 km/h | 180 km/h | 180 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,4 l/100 km | 10,2 l/100 km | 7,8 l/100 km | 9,3 l/100 km | 8,0 l/100 km |