Jeep Grand Cherokee został zaprojektowany, aby oferować wysoki komfort i przyjemność jazdy na drodze z legendarnymi możliwościami terenowymi. Jak w tych zadaniach spisuje się czwarta generacja oznaczona jako WK2? Jakie są opinie o tym modelu?
Jeep Grand Cherokee WK2 to zarówno niemal luksusowy SUV do spokojnej, komfortowej jazdy na długich dystansach, jak i wytrwały wojownik terenowy, który zajedzie tam, gdzie nie pojawił się żaden inny SUV udający terenówkę. Ma wiele odmian pomiędzy skrajnymi wersjami tj. od prostego i skromnie wyposażonego rodzinnego autobusu, do przypalającego opony potwora o mocy nawet 710 koni mechanicznych w odmianie Trackhawk. Poza tym w jego bardzo długim „życiu” – od 2010 do 2021 roku na polskim rynku – pojawiło się wiele odmian oraz aż dwie kuracje odświeżające. Pomiędzy pierwszym wcieleniem z początkowych lat, a ostatnimi egzemplarzami, różnice w wyglądzie są dość znaczące. Nie zmienia to jednak faktu, że Grand Cherokee oferował typowo amerykański styl z nieco kanciastymi liniami, dużą ilością chromu i terenowym charakterem.
Nie ma co ukrywać – Grand Cherokee WK2 nie jest najbardziej przestronnym SUV-em w swojej kategorii, nie jest również najbardziej oszczędnym i najlepiej wykonanym. Jego przestrzeń ładunkowa jest skromna, zawieszenie czasami zbyt miękkie i w mocniejszych wersjach (pomijając SRT i Trackhawk) trochę to dokucza, jednak pomimo wszystkich swoich wad, używany Grand Cherokee pozostaje SUV-em, który jeździ i prowadzi się lepiej niż większość konkurencji z tamtych lat. Oferuje również luksus i systemy bezpieczeństwa wyprzedzające swój czas. Ogólnie rzecz biorąc, kwalifikuje się jako jeden z najlepszych samochodów terenowych, jakie można kupić za podobne pieniądze. Warto również wspomnieć o tym, że Jeep Grand Cherokee WK2 bazuje na tej samej platformie, co Mercedes-Benz ML III i dzieli z nim wiele podzespołów. Auto mierzy 4828 mm długości, 1943 mm szerokości i 1802 mm wysokości. Rozstaw osi to 2916 mm.
Używany Jeep Grand Cherokee WK2 – wnętrze, bagażnik
Przy czwartej generacji Grand Cherokee Amerykanie naprawdę się postarali. Mocno zmodyfikowali platformę z trzeciej generacji, dodali kilka ciekawych silników, dopracowali również wnętrze oraz systemy bezpieczeństwa. Rezultatem był jeden z najwyżej nagradzanych SUV-ów, jakie kiedykolwiek zbudowano, zdobywający imponujące wyniki testów zderzeniowych i bezpieczeństwa od Insurance Institute for Highway Safety oraz National Highway Traffic Safety Administration. Grand Cherokee WK2 zdobył też pięć gwiazdek w testach Euro NCAP i uzyskał liczne wyróżnienia od magazynów terenowych i outdoorowych. Jedynymi organizacjami, które nie były zachwycone tym Jeepem, były grupy konsumenckie, które śledziły długoterminową jakość i niezawodność, ale o tym za chwilę.
Tymczasem wypada wspomnieć, że ta generacja była najbardziej luksusowa i zaawansowana technicznie ze wszystkich Grand Cherokee, choć zapewne przebija ją piąta, nadchodząca odsłona. Tymczasem w czwartej możemy znaleźć takie ciekawostki, jak dwuszybowy szyberdach, system audio Harman Kardon, wentylowane przednie fotele, a w wyższych wersjach nawet adaptacyjny tempomat, ostrzeżenie przed zjechaniem z pasa ruchu, ostrzeżenie przed kolizją z przodu i aktywnym hamowaniem, ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z tyłu i monitorowanie martwego pola.
Wyposażenia i komfortu nie zabraknie, choć można narzekać na jakość wykonania i wystrój wnętrza. Auto jest na wskroś amerykańskie, a tam nie zwracają uwagi na takie drobiazgi, jak jakość materiałów czy trzeszczące plastiki. Jest sporo chromu, dużo przycisków, ekran, miękka skóra na fotelach i duże uchwyty na kubki, więc dla pierwotnego odbiorcy w USA niczego nie brakuje. To nie Mercedes czy Volvo, aby szukać wyrafinowanego stylu. W tym aucie ma być wygodnie podczas dalekich podróży i tak w istocie jest. Również z tyłu jest przestronnie, a miłym zaskoczeniem jest naprawdę niski tunel środkowy. Biorąc pod uwagę fakt, że to auto z dostępnym napędem na cztery koła, kilkucentymetrowy garb na środku jest akceptowalny i nawet pasażer siedzący w środku może mieć na krótszą metę wygodnie. Pojemność bagażnika? Przyzwoita, ale nie doszukujmy się rekordów. W standardowym ułożeniu oparć kanapy do dyspozycji użytkowników jest 782 litry, a po złożeniu oparć – 1554 litry. Nie ma miejsca na trzeci rząd siedzeń – wbrew pozorom nie jest to olbrzym, więc nie oczekujmy zbyt wiele.
Używany Jeep Grand Cherokee WK2 – silniki
Szukający spokojnych i oszczędnych jednostek napędowych w Jeepie Grand Cherokee WK2 nie znajdą zbyt wiele ciekawostek. To amerykański SUV, a więc priorytetem są duże, elastyczne i przyjemnie brzmiące silniki. Poza tym ma być przede wszystkim mobilnie, również w terenie, więc nie ma mowy o małych silnikach. Podstawą w gamie jednostek benzynowych był silnik 3.6 V6 o mocy 286 KM i momencie obrotowym 347 Nm. To wolnossąca jednostka widlasta o bardzo przyjemnej kulturze pracy i zadowalającej dynamice. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,3 sekundy i prędkość maksymalna 206 km/h w aucie z napędem 4×4 i 8-biegowym automatem to wystarczające wartości. Spalanie? Rozmowy zaczynamy od 10 l/100 km. Mało? Alternatywą był silnik V8 o pojemności 5654 cm³ i mocy 352 KM z momentem obrotowym 520 Nm. Tutaj już można się pobawić, bowiem przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,3 sekundy, a prędkość maksymalna to 225 km/h. Wciąż mało? Jest jeszcze silnik 6,4 V8 o mocy 468 KM i momencie obrotowym 624 Nm w wersji SRT. W tym modelu sprint do setki zajmuje zaledwie 5 sekund. Oczywiście to nie koniec, bowiem w 2018 roku Jeep wpadł na szalony pomysł stworzenia torowego SUV-a z silnikiem 6.2 V8 Hemi o mocy ponad 700 KM. Według różnych źródeł, było to od 700 do 710 KM i 868 Nm momentu obrotowego. Prędkość maksymalna dochodziła do 290 km/h a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało 3,7 sekundy.
Dla tych, którzy woleli nieco mniej emocji, był silnik wysokoprężny 3.0 CRD V6 o mocy 190 lub 240 KM (250 KM od 2016 roku). Ten mocniejszy oferował aż 570 Nm momentu obrotowego i pozwalał na bardzo sprawne poruszanie się w każdych warunkach. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,2 sekundy, prędkość maksymalna 202 km/h i średnie spalanie około 7 l/100 km to dość przyzwoite, ale niewyróżniające się wartości.
Używany Jeep Grand Cherokee WK2 – opinie użytkowników
Zalety
„Klasyczna, stylowa i typowo amerykańska linia, która nawet dziś prezentuje się świetnie.”
„Bardzo mocne i bezkompromisowe jednostki napędowe o dużych pojemnościach.”
„Świetne właściwości terenowe mimo konstrukcji na bazie tradycyjnej platformy podłogowej.”
„Bardzo wygodne i dobrze wyposażone, choć przeciętnie wykończone wnętrze.”
Wady
„Nie jest to auto dla tych, którzy cenią najwyższą jakość wykończenia i materiałów.”
„Jeśli ktoś szuka samochodu oszczędnego, to nie ten adres – same duże jednostki napędowe.”
„Silnik wysokoprężny może być oszczędny, ale ma dość przeciętną kulturę pracy.”
„Najmocniejsze wersje mogą być mocno zmęczone i wyeksploatowane.”
Używany Jeep Grand Cherokee WK2 – awaryjność, typowe usterki
Jeep Grand Cherokee WK2 to auto raczej niezawodne i solidne, choć trzeba pamiętać o jakości wykończenia oraz związanymi z tym problemami. Wiele modeli z początkowych lat produkcji może wykazywać nadmierne zużycie ze względu na kiepskiej jakości materiały i spasowanie. Dość powszechne jest skrzypienie czy trzeszczenie wnętrza i jeśli komuś to nie przeszkadza, trudno znaleźć większe mankamenty. Silniki są dość niezawodne, choć drogie w eksploatacji. To jednostki V6 i V8, więc wszelkie zaniedbania mogą się zemścić. Oczywiście większej uwagi wymagają jednostki V8 w odmianach SRT i Trackhawk, a ze względu na ich charakterystykę, warto zwrócić uwagę na wycieki, regularność wymiany oleju oraz przeglądy skrzyń biegów. Zwróćmy także uwagę na zawieszenie, zbieżność itp. Znane problemy? Niektóre egzemplarze z 2015 miały wymieniane tylne dolne wahacze, modele z 2014 roku natomiast miewały problemy z alternatorami. Podczas długiej rynkowej kariery nazbierało się kilka akcji serwisowych, więc warto sprawdzić, czy interesujący rocznik brał w jakiejś udział.
Używany Jeep Grand Cherokee WK2 – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Jeepie Grand Cherokee WK2 znajduje się w lewym dolnym roku pod szybą czołową, widoczny z zewnątrz pojazdu, jak również na słupku B, na naklejce umieszczonej pod drzwiami kierowcy.
Używany Jeep Grand Cherokee WK2 – sytuacja rynkowa, ceny
Ofert na używanego Jeepa Grand Cherokee WK2 w serwisie OTOMOTO.pl nie brakuje. W dniu publikacji było ich ponad 400, ale warto pamiętać, że część z aut mogła być sprowadzana, a ich przeszłość wymaga dogłębnej analizy, aby uniknąć np. auta po powodzi itp. Przykładowo egzemplarz z polskiego salonu z 2015 roku z przebiegiem około 80 000 kilometrów, z silnikiem wysokoprężnym to koszt około 130 000 złotych. Wersja SRT8 z silnikiem V8 z 2014 roku i z przebiegiem około 120 000 kilometrów to koszt około 180 000 złotych. Można znaleźć egzemplarz poniżej 100 000 złotych z silnikami Diesla i sporymi przebiegami np. 300 000 kilometrów z 2013 roku.
Używany Jeep Grand Cherokee WK2 – podsumowanie
Czwarta generacja Jeepa Grand Cherokee WK2 to auto nietuzinkowe i bardzo ciekawe. To propozycja dla kogoś, komu zależy na oryginalności, od czasu do czasu chce zjechać z twardego asfaltu i nie liczy każdego litra spalonej benzyny. To auto nie oferuje ponadprzeciętnej przestrzeni, stylu czy jakości, ale ma niesamowity klimat i możliwości terenowe, przewyższające większość konkurencji.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Jeepach:
Używany Jeep Grand Cherokee WK/WH (2004-2010) – opinie użytkowników
Używany Jeep Renegade (od 2014 r.) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 482/194/180 cm |
Rozstaw osi | 291 cm |
Pojemność bagażnika | 782-1544 l |
Silnik | 3.6 V6 | 5.7 V8 HEMI | 6.4 V8 SRT8 | 6.2 V8 HEMI | 3.0 V6 CRD | 3.0 V6 CRD |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 3604 cm³ | 5654 cm³ | 6417 cm³ | 6166 cm³ | 2987 cm³ | 2987 cm³ |
Paliwo | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benz., kompr. | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 286 KM | 352 KM | 468 KM | 710 KM | 190 KM | 250 KM |
Maks. moment | 347 Nm | 520 Nm | 624 Nm | 868 Nm | 440 Nm | 570 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,3 s | 7,3 s | 5,0 s | 3,7 s | 10,2 s | 8,2 s |
Prędkość maks. | 206 km/h | 225 km/h | 257 km/h | 290 km/h | 191 km/h | 202 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 10,4 l/100 km | 13 l/100 km | 14.1 l/100 km | 17,1 l/100 km | 7,0 l/100 km | 7,0 l/100 km |