UżywaneOpinieUżywany Jeep Grand Cherokee WK2 (2010-2021) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Jeep Grand Cherokee WK2 (2010-2021) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Jeep Grand Cherokee został zaprojektowany, aby oferować wysoki komfort i przyjemność jazdy na drodze z legendarnymi możliwościami terenowymi. Jak w tych zadaniach spisuje się czwarta generacja oznaczona jako WK2? Jakie są opinie o tym modelu?

Jeep Grand Cherokee WK2 to zarówno niemal luksusowy SUV do spokojnej, komfortowej jazdy na długich dystansach, jak i wytrwały wojownik terenowy, który zajedzie tam, gdzie nie pojawił się żaden inny SUV udający terenówkę. Ma wiele odmian pomiędzy skrajnymi wersjami tj. od prostego i skromnie wyposażonego rodzinnego autobusu, do przypalającego opony potwora o mocy nawet 710 koni mechanicznych w odmianie Trackhawk. Poza tym w jego bardzo długim „życiu” – od 2010 do 2021 roku na polskim rynku – pojawiło się wiele odmian oraz aż dwie kuracje odświeżające. Pomiędzy pierwszym wcieleniem z początkowych lat, a ostatnimi egzemplarzami, różnice w wyglądzie są dość znaczące. Nie zmienia to jednak faktu, że Grand Cherokee oferował typowo amerykański styl z nieco kanciastymi liniami, dużą ilością chromu i terenowym charakterem.

Jeep Grand Cherokee WK2 - tył
Sporo wersji do wyboru, klasyczna linia i ponadczasowa stylistyka. Za to wielu kierowców pokochało Jeepa Grand Cherokee czwartej generacji.

Nie ma co ukrywać – Grand Cherokee WK2 nie jest najbardziej przestronnym SUV-em w swojej kategorii, nie jest również najbardziej oszczędnym i najlepiej wykonanym. Jego przestrzeń ładunkowa jest skromna, zawieszenie czasami zbyt miękkie i w mocniejszych wersjach (pomijając SRT i Trackhawk) trochę to dokucza, jednak pomimo wszystkich swoich wad, używany Grand Cherokee pozostaje SUV-em, który jeździ i prowadzi się lepiej niż większość konkurencji z tamtych lat. Oferuje również luksus i systemy bezpieczeństwa wyprzedzające swój czas. Ogólnie rzecz biorąc, kwalifikuje się jako jeden z najlepszych samochodów terenowych, jakie można kupić za podobne pieniądze. Warto również wspomnieć o tym, że Jeep Grand Cherokee WK2 bazuje na tej samej platformie, co Mercedes-Benz ML III i dzieli z nim wiele podzespołów. Auto mierzy 4828 mm długości, 1943 mm szerokości i 1802 mm wysokości. Rozstaw osi to 2916 mm.

Jeep Grand Cherokee WK2 - przód
Amerykański styl i dużo chromu. Grand Cherokee czwartej generacji przekonuje do siebie wielu miłośników SUV-ów.

Używany Jeep Grand Cherokee WK2 – wnętrze, bagażnik

Przy czwartej generacji Grand Cherokee Amerykanie naprawdę się postarali. Mocno zmodyfikowali platformę z trzeciej generacji, dodali kilka ciekawych silników, dopracowali również wnętrze oraz systemy bezpieczeństwa. Rezultatem był jeden z najwyżej nagradzanych SUV-ów, jakie kiedykolwiek zbudowano, zdobywający imponujące wyniki testów zderzeniowych i bezpieczeństwa od Insurance Institute for Highway Safety oraz National Highway Traffic Safety Administration. Grand Cherokee WK2 zdobył też pięć gwiazdek w testach Euro NCAP i uzyskał liczne wyróżnienia od magazynów terenowych i outdoorowych. Jedynymi organizacjami, które nie były zachwycone tym Jeepem, były grupy konsumenckie, które śledziły długoterminową jakość i niezawodność, ale o tym za chwilę.

Tymczasem wypada wspomnieć, że ta generacja była najbardziej luksusowa i zaawansowana technicznie ze wszystkich Grand Cherokee, choć zapewne przebija ją piąta, nadchodząca odsłona. Tymczasem w czwartej możemy znaleźć takie ciekawostki, jak dwuszybowy szyberdach, system audio Harman Kardon, wentylowane przednie fotele, a w wyższych wersjach nawet adaptacyjny tempomat, ostrzeżenie przed zjechaniem z pasa ruchu, ostrzeżenie przed kolizją z przodu i aktywnym hamowaniem, ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z tyłu i monitorowanie martwego pola.

Wyposażenia i komfortu nie zabraknie, choć można narzekać na jakość wykonania i wystrój wnętrza. Auto jest na wskroś amerykańskie, a tam nie zwracają uwagi na takie drobiazgi, jak jakość materiałów czy trzeszczące plastiki. Jest sporo chromu, dużo przycisków, ekran, miękka skóra na fotelach i duże uchwyty na kubki, więc dla pierwotnego odbiorcy w USA niczego nie brakuje. To nie Mercedes czy Volvo, aby szukać wyrafinowanego stylu. W tym aucie ma być wygodnie podczas dalekich podróży i tak w istocie jest. Również z tyłu jest przestronnie, a miłym zaskoczeniem jest naprawdę niski tunel środkowy. Biorąc pod uwagę fakt, że to auto z dostępnym napędem na cztery koła, kilkucentymetrowy garb na środku jest akceptowalny i nawet pasażer siedzący w środku może mieć na krótszą metę wygodnie. Pojemność bagażnika? Przyzwoita, ale nie doszukujmy się rekordów. W standardowym ułożeniu oparć kanapy do dyspozycji użytkowników jest 782 litry, a po złożeniu oparć – 1554 litry. Nie ma miejsca na trzeci rząd siedzeń – wbrew pozorom nie jest to olbrzym, więc nie oczekujmy zbyt wiele.

Używany Jeep Grand Cherokee WK2 – silniki

Szukający spokojnych i oszczędnych jednostek napędowych w Jeepie Grand Cherokee WK2 nie znajdą zbyt wiele ciekawostek. To amerykański SUV, a więc priorytetem są duże, elastyczne i przyjemnie brzmiące silniki. Poza tym ma być przede wszystkim mobilnie, również w terenie, więc nie ma mowy o małych silnikach. Podstawą w gamie jednostek benzynowych był silnik 3.6 V6 o mocy 286 KM i momencie obrotowym 347 Nm. To wolnossąca jednostka widlasta o bardzo przyjemnej kulturze pracy i zadowalającej dynamice. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,3 sekundy i prędkość maksymalna 206 km/h w aucie z napędem 4×4 i 8-biegowym automatem to wystarczające wartości. Spalanie? Rozmowy zaczynamy od 10 l/100 km. Mało? Alternatywą był silnik V8 o pojemności 5654 cm³ i mocy 352 KM z momentem obrotowym 520 Nm. Tutaj już można się pobawić, bowiem przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,3 sekundy, a prędkość maksymalna to 225 km/h. Wciąż mało? Jest jeszcze silnik 6,4 V8 o mocy 468 KM i momencie obrotowym 624 Nm w wersji SRT. W tym modelu sprint do setki zajmuje zaledwie 5 sekund. Oczywiście to nie koniec, bowiem w 2018 roku Jeep wpadł na szalony pomysł stworzenia torowego SUV-a z silnikiem 6.2 V8 Hemi o mocy ponad 700 KM. Według różnych źródeł, było to od 700 do 710 KM i 868 Nm momentu obrotowego. Prędkość maksymalna dochodziła do 290 km/h a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało 3,7 sekundy.

Jeep Grand Cherokee WK2 - silnik
Bardzo mocna, pięknie brzmiąca i dająca mnóstwo frajdy jednostka V8 potrzebuje dużej ilości paliwa. Coś za coś.

Dla tych, którzy woleli nieco mniej emocji, był silnik wysokoprężny 3.0 CRD V6 o mocy 190 lub 240 KM (250 KM od 2016 roku). Ten mocniejszy oferował aż 570 Nm momentu obrotowego i pozwalał na bardzo sprawne poruszanie się w każdych warunkach. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,2 sekundy, prędkość maksymalna 202 km/h i średnie spalanie około 7 l/100 km to dość przyzwoite, ale niewyróżniające się wartości.

Jeep Grand Cherokee WK2 - silnik
Turbodiesel co prawda nie zachwyca kulturą pracy, szczególnie na niskich obrotach, ale pozwala na w miarę oszczędną jazdę. Na rynku wtórnym znajdziemy wiele modeli z tą jednostką.

Używany Jeep Grand Cherokee WK2 – opinie użytkowników

 Zalety 

„Klasyczna, stylowa i typowo amerykańska linia, która nawet dziś prezentuje się świetnie.”

„Bardzo mocne i bezkompromisowe jednostki napędowe o dużych pojemnościach.”

„Świetne właściwości terenowe mimo konstrukcji na bazie tradycyjnej platformy podłogowej.”

„Bardzo wygodne i dobrze wyposażone, choć przeciętnie wykończone wnętrze.”

 Wady 

„Nie jest to auto dla tych, którzy cenią najwyższą jakość wykończenia i materiałów.”

„Jeśli ktoś szuka samochodu oszczędnego, to nie ten adres – same duże jednostki napędowe.”

„Silnik wysokoprężny może być oszczędny, ale ma dość przeciętną kulturę pracy.”

„Najmocniejsze wersje mogą być mocno zmęczone i wyeksploatowane.”

Używany Jeep Grand Cherokee WK2 – awaryjność, typowe usterki

Jeep Grand Cherokee WK2 to auto raczej niezawodne i solidne, choć trzeba pamiętać o jakości wykończenia oraz związanymi z tym problemami. Wiele modeli z początkowych lat produkcji może wykazywać nadmierne zużycie ze względu na kiepskiej jakości materiały i spasowanie. Dość powszechne jest skrzypienie czy trzeszczenie wnętrza i jeśli komuś to nie przeszkadza, trudno znaleźć większe mankamenty. Silniki są dość niezawodne, choć drogie w eksploatacji. To jednostki V6 i V8, więc wszelkie zaniedbania mogą się zemścić. Oczywiście większej uwagi wymagają jednostki V8 w odmianach SRT i Trackhawk, a ze względu na ich charakterystykę, warto zwrócić uwagę na wycieki, regularność wymiany oleju oraz przeglądy skrzyń biegów. Zwróćmy także uwagę na zawieszenie, zbieżność itp. Znane problemy? Niektóre egzemplarze z 2015 miały wymieniane tylne dolne wahacze, modele z 2014 roku natomiast miewały problemy z alternatorami. Podczas długiej rynkowej kariery nazbierało się kilka akcji serwisowych, więc warto sprawdzić, czy interesujący rocznik brał w jakiejś udział.

Jeep Grand Cherokee WK2 - ekran
Jakość wykończenia wnętrza początkowych modeli rozczarowuje, ale po liftingu sporo zmieniło się na lepsze. System info-rozrywki wymaga przyzwyczajenia i czasem się zacina.

Używany Jeep Grand Cherokee WK2 – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Jeepie Grand Cherokee WK2 znajduje się w lewym dolnym roku pod szybą czołową, widoczny z zewnątrz pojazdu, jak również na słupku B, na naklejce umieszczonej pod drzwiami kierowcy.

Jeep Grand Cherokee WK2 - VIN

Używany Jeep Grand Cherokee WK2 – sytuacja rynkowa, ceny

Ofert na używanego Jeepa Grand Cherokee WK2 w serwisie OTOMOTO.pl nie brakuje. W dniu publikacji było ich ponad 400, ale warto pamiętać, że część z aut mogła być sprowadzana, a ich przeszłość wymaga dogłębnej analizy, aby uniknąć np. auta po powodzi itp. Przykładowo egzemplarz z polskiego salonu z 2015 roku z przebiegiem około 80 000 kilometrów, z silnikiem wysokoprężnym to koszt około 130 000 złotych. Wersja SRT8 z silnikiem V8 z 2014 roku i z przebiegiem około 120 000 kilometrów to koszt około 180 000 złotych. Można znaleźć egzemplarz poniżej 100 000 złotych z silnikami Diesla i sporymi przebiegami np. 300 000 kilometrów z 2013 roku.

Używany Jeep Grand Cherokee WK2 – podsumowanie

Czwarta generacja Jeepa Grand Cherokee WK2 to auto nietuzinkowe i bardzo ciekawe. To propozycja dla kogoś, komu zależy na oryginalności, od czasu do czasu chce zjechać z twardego asfaltu i nie liczy każdego litra spalonej benzyny. To auto nie oferuje ponadprzeciętnej przestrzeni, stylu czy jakości, ale ma niesamowity klimat i możliwości terenowe, przewyższające większość konkurencji.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Jeepach:

Używany Jeep Grand Cherokee WK/WH (2004-2010) – opinie użytkowników

Używany Jeep Renegade (od 2014 r.) – opinie użytkowników

Jeep Grand Cherokee WK2 - bok

Jeep Grand Cherokee WK2 – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 482/194/180 cm
Rozstaw osi 291 cm
Pojemność bagażnika 782-1544 l
Jeep Grand Cherokee WK2 – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 3.6 V6 5.7 V8 HEMI 6.4 V8 SRT8 6.2 V8 HEMI 3.0 V6 CRD 3.0 V6 CRD
Pojemność 3604 cm³ 5654 cm³ 6417 cm³ 6166 cm³ 2987 cm³ 2987 cm³
Paliwo benzynowy benzynowy benzynowy benz., kompr. turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 286 KM 352 KM 468 KM 710 KM 190 KM 250 KM
Maks. moment 347 Nm 520 Nm 624 Nm 868 Nm 440 Nm 570 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s 7,3 s 5,0 s 3,7 s 10,2 s 8,2 s
Prędkość maks. 206 km/h 225 km/h 257 km/h 290 km/h 191 km/h 202 km/h
Śr. zużycie paliwa 10,4 l/100 km 13 l/100 km 14.1 l/100 km 17,1 l/100 km 7,0 l/100 km 7,0 l/100 km

Używany Jeep Grand Cherokee WK2 – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

3 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji