Jeden z niewielu dużych SUV-ów nie bojących się zjechać daleko poza asfalt. Na którą generację Jeepa Grand Cherokee lepiej się zdecydować z drugiej ręki – trzecią (WK/WH), czy czwartą (WK2)?
Z generacji na generację Jeep starał się jak najbardziej ucywilizować Grand Cherokee, idąc wręcz w kierunku wykreowania z niego luksusowej bulwarówki. Debiutujące w 2004 roku wcielenie WK/WH otrzymało zmienione względem poprzednika przednie zawieszenie (było już niezależną konstrukcją), a w Grand Cherokee WK2 skorygowano również jego tylną część, zastępując sztywną belkę konstrukcją wielowahaczową. Standardem w obydwu autach, przynajmniej tych przeznaczonych na europejski rynek, był stały napęd 4×4. Występował pod kilkoma postaciami: bez blokad (Quadra-Trac I), z reduktorem (Quadra-Trac II) i z blokadami obu osi oraz reduktorem (Quadra-Drive II). W nowszym wcieleniu zrezygnowano z montażu pierwszego, najprostszego układu. Otrzymał on szereg innych nowinek, obejmujących pneumatyczne zawieszenie Quadra-Lift oraz rozbudowany system Selec-Terrain, pozwalający dopasować pracę układu napędowego do aktualnych warunków na drodze (lub poza nią).
Prawdopodobnie jeszcze w tym roku światło dzienne oficjalnie ujrzy piąte wcielenie Jeepa Grand Cherokee, które zastąpi model WK2 wytwarzany już od ponad 10 lat. Część klientów przerzuci zatem swoje preferencje na rynek wtórny, poszukując dobrze utrzymanego schodzącego modelu. A może warto zainteresować się starszym wcieleniem, wystawianym już za 30 tys. zł? Porównajmy obydwa Jeepy i zweryfikujmy, na co należy w nich uważać i jaką wersję silnikową najlepiej wybrać.
Używany Jeep Grand Cherokee III (WK/WH) i IV (WK2) – deska rozdzielcza
Element charakterystyczny kokpitów obydwu Jeepów stanowi bardzo szeroka konsola środkowa z kolorowym ekranem pokazującym ustawienia multimediów i nawigacji. We wcieleniu WK/WH porozrzucano na niej mnogą liczbę przycisków, w WK2 stopniowo przechodzono w kierunku obsługi dotykowej, ale do końca pozostawiono solidne, pracujące z przyjemnym oporem pokrętła. Starszy model prezentuje najwyżej akceptowalną jakość wykonania, połączoną z niedostatecznym spasowaniem tworzyw. Schodzący właśnie ze sceny Jeep nieco dogonił pod tym względem konkurentów z Europy. Dopóki mowa o widoczności w obrębie przedniej części nadwozia, warto pochwalić wysoką pozycję za kierownicą Grand Cherokee i umiarkowane przeszklenie. Ten samochód ciężko jednak wyczuć podczas cofania; szczególnie WK2, gdzie linia okien delikatnie zmierza ku górze, przez co zmniejsza się objętość szyb.
Używany Jeep Grand Cherokee III (WK/WH) i IV (WK2) – przestrzeń w środku
Jakiej generacji byśmy nie brali pod uwagę, Jeep Grand Cherokee nie zachwyca ilością miejsca w środku. Przestronnie jest tak naprawdę tylko z przodu, gdzie kierowca i pasażer siedzą na wielkich i przyzwoicie wyprofilowanych fotelach wykończonych… trzeszczącą i podatną na wycieranie tapicerką. Jeśli planujemy często wozić w Jeepie 4-5 osób, wybierzmy nowszy model. Wydłużenie rozstawu osi korzystnie wpłynęło na ilość miejsca na kolana i stopy, więcej swobody panuje również w obrębie głów. Pamiętajmy, obydwa samochody dysponują naprawdę pokaźnymi prześwitami (ponad 20 cm), przez co wsiadanie oznacza małą wspinaczkę. Na szczęście przewidziano dodatkowe uchwyty w słupkach bocznych.
Używany Jeep Grand Cherokee III (WK/WH) i IV (WK2) – bagażniki
Rozczarowują także bagażniki Jeepów. Choć obydwu nigdy nie wyposażano w trzecie rzędy siedzeń, okazują się bardzo płytkie i o niezbyt regularnym kształcie. To efekt wysoko umiejscowionej podłogi, pod którą znalazło się pełnowymiarowe koło zapasowe. Pojemnościami oba są zbliżone (450 l w WK/WH, 457 l w WK2), bardziej funkcjonalny okazuje się ten z nowszego modelu. Warto docenić możliwość otwarcia samej szyby zamiast całej klapy, z tym że trzeba potem daleko sięgnąć, by potem ją zamknąć.
Używany Jeep Grand Cherokee III (WK/WH) i IV (WK2) – silniki
Gamy silnikowe prezentują się dosyć podobnie. Bazowa wersja benzynowa obejmuje jednostkę V6 – 3.7 w Grand Cherokee III (214 KM), 3.6 w IV (286 KM). Dalej mamy silniki V8 o pojemności 4.7 (231-309 KM; Gr. Ch. WK/WH) i 5.7 montowanym w obydwu modelach (326/352 KM w starszym i 352 KM w młodszym). Od wcielenia WK/WH Jeep zapoczątkował serię wybitnie szybkich odmian o oznaczeniu SRT-8. Montowano w nich jednostki 6.1 V8 (Grand Cherokee WK/WH; 426 KM) lub 6.4 V8 w WK2 (468 KM). W 2017 roku świat ujrzał prawdziwie szalony wariant nowszego Grand Cherokee, mianowicie wspomaganą kompresorem wersję Trackhawk o imponującej mocy 710 KM (6.2 V8). Ten ważący 2,5 tony SUV rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 3,7 s i osiąga prawie 290 km/h prędkości maksymalnej! Nawet w przypadku najsłabszych odmian benzynowych trzeba się nastawiać na spalanie w okolicach 15-20 l/100 km w warunkach miejskich. Do 10-12 l/100 km potrafią zejść tylko turbodiesle. Obydwa Jeepy wykorzystywały na pierwszy rzut oka identyczne 3-litrowe konstrukcje V6 (pojemność 2987 cm³), z tym że w Grand Cherokee WK/WH były to jednostki Mercedesa (OM642; 218 KM), a w WK2 – włoskie silniki VM Motori (190/241/250 KM). W 2017 r. ich nazewnictwo przemianowano na MultiJet (wcześniej: CRD).
Używany Jeep Grand Cherokee III (WK/WH) i IV (WK2) – co się w nich psuje?
Czy tego chcemy, czy nie, w ogłoszeniach dominują Jeepy z turbodieslami. Przestrzegamy przed okazyjnym zakupem Grand Cherokee WK/WK 3.0 CRD, ponieważ jego niemieckie silniki dręczą liczne problemy obejmujące wadliwy system przepływu powietrza w kolektorach ssących (tzw. klapki; ten silnik wykorzystuje aż dwa kolektory) i usterkowe chłodnice oleju silnikowego. Kłopotliwe bywają również opcjonalnie zestawiane z tą jednostką filtry DPF. Diesle od VM Motori z Grand Cherokee WK2 w ogólnym rozrachunku okazują się solidniejsze, ale mają delikatny układ wtryskowy. Jedyne powtarzające się awarie wersji benzynowych tyczą się spalania oleju i wycierających wałków rozrządu w 3.6 V6 (WK2). Oglądając Jeepa zwróćmy uwagę na wycieki z okolic jednostek napędowych i dyferencjałów, prześledźmy historię wymian oleju w tych elementach, jak i w automatycznych skrzyniach biegów (producent nie zaleca tego robić, ale serwisy rekomendują wymianę środka smarnego nawet co kilkadziesiąt tys. km). W starszych autach często postukuje zawieszenie. Można wymieniać zarówno drobne elementy metalowo-gumowe, jak i całe wahacze, dostępne w formie akceptowalnych cenowo zamienników. Sporadycznie zdarzają się kłopoty z elektroniką sterującą napędem na 4 koła (błąd 4WD System).
Używany Jeep Grand Cherokee III (WK/WH) i IV (WK2) – za ile można go kupić?
Na Grand Cherokee generacji WK/WH trzeba zapłacić od 25 do 50 tys. zł. Cenę warunkuje ogólny stan i rocznik, nie przebieg i silnik (ciężko już trafić auto, które przejechało mniej niż 250 tys. km, a prawie wszystkie to 3.0 CRD). Za więcej (60-80 tys. zł) trafiają się tylko wersje SRT-8. Dopiero za tyle można też myśleć o zakupie Grand Cherokee WK2, sporadycznie da się za tyle trafić auto benzynowe (3.6 V6). W okolicach 90-100 tys. zł przeważają auta po pierwszym liftingu z 2013 r., za 120-150 tys. zł – roczniki 2014-2016.
Używany Jeep Grand Cherokee III (WK/WH) i IV (WK2) – którą generację wybrać?
Nie ma co ukrywać – Grand Cherokee WK2 to po prostu lepszy samochód: obszerniejszy w środku, lepiej wykonany, dostępny z polecanymi silnikami wysokoprężnymi, wciąż dzielny w terenie i dobrze radzący sobie na gładkim asfalcie. Z tych powodów bardzo dobrze trzyma ceny, które być może pociągnie w dół debiut kolejnej generacji. Starsze, trzecie wcielenie Jeepa warto rozważyć pod warunkiem odrzucenia okazyjnych ofert za 25-30 tys. zł i poświęcenia na zakup ok. 40 tys. zł. Niestety, nie mamy gwarancji, że nawet zadbany samochód nie będzie potrzebował drogiej interwencji w niedalekiej przyszłości.
Jeep Grand Cherokee III (WK/WH) – plusy i minusy
+ doskonały napęd na 4 koła Quadra-Drive II, dobre osiągi wersji 3.0 CRD i V8, przyzwoite wyciszenie
– toporna jakość wykonania, niewielki bagażnik, niska podaż modelu (obejmująca w sporym udziale powypadkowe auta z USA)
Jeep Grand Cherokee IV (WK2) – plusy i minusy
+ wystarczająca paleta udanych silników, obszerny przedział pasażerski, dobre właściwości jezdne
– skomplikowana diagnostyka, nadal mały bagażnik, wciąż ograniczona podaż zamienników
Jeep Grand Cherokee III (WK/WH) | Jeep Grand Cherokee IV (WK2) | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2004-2010 | od 2010 r. |
Dł./szer./wys. | 475/187/174 cm | 482-485/195-195/175-178 cm |
Rozstaw osi | 278 cm | 292 cm |
Pojemność bagażnika | 450-1909 l | 457-1689 l |
Silniki benzynowe | 3.7-6.1 (201-426 KM) | 3.6-6.4 (286-710 KM) |
Silniki Diesla | 3.0 (218 KM) | 3.0 (190-250 KM) |
Silnik | 3.7 V6 | 4.7 V8 | 5.7 V8 | 6.1 V8 (SRT8) | 3.0 CRD |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 3701 cm³ | 4701 cm³ | 5654 cm³ | 6059 cm³ | 2987 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | turbodiesel |
Maks. moc | 214 KM | 309 KM | 326 KM | 426 KM | 218 KM |
Maks. moment | 319 Nm | 453 Nm | 500 Nm | 569 Nm | 510 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,7 s | 8,2 s | 7,1 s | 5,0 s | 9,0 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 210 km/h | 208 km/h | 245 km/h | 200 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 13,1 l/100 km | 15,7 l/100 km | 15,4 l/100 km | 16,0 l/100 km | 10,3 l/100 km |
Silnik | 3.6 V6 | 5.7 V8 | 6.4 V8 | 3.0 CRD | 3.0 CRD |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 3604 cm³ | 5654 cm³ | 6417 cm³ | 2987 cm³ | 2987 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 286 KM | 352 KM | 468 KM | 190 KM | 250 KM |
Maks. moment | 347 Nm | 520 Nm | 624 Nm | 440 Nm | 570 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,1 s | 8,7 s | 5,0 s | 10,2 s | 8,2 s |
Prędkość maks. | 206 km/h | 225 km/h | 257 km/h | 190 km/h | 202 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 11,0 l/100 km | 14,1 l/100 km | 14,1 l/100 km | 8,3 l/100 km | 7,5 l/100 km |
Polecamy uwadze nasze artykuły o używanym Jeepie Grand Cherokee:
Używany Jeep Grand Cherokee III (WK/WH; 2004-2010) – opinie użytkowników