UżywaneUżywany Hyundai i40 (2011-2019) - który silnik wybrać?

Używany Hyundai i40 (2011-2019) – który silnik wybrać?

Hyundai i40 z umiarkowanym sukcesem zabłysnął na europejskim rynku. Z jakim silnikiem warto kupić to auto z rynku wtórnego?

Hyundai i40 miał nawiązać równą walkę z dobrze sytuowanymi rywalami w klasie średniej. Pod wieloma względami udawało się ich dogonić, a nawet prześcignąć. Mowa np. o ciekawym designie karoserii, całkiem niezłej przestronności wnętrza, pojemnych bagażnikach (525 l w sedanie, 555 l w kombi) i nowatorskim wówczas wyposażeniu. Niestety, do potencjalnych zainteresowanych szybko dotarły opinie na temat przeciętnego wyciszenia koreańskiego modelu klasy średniej i niezbyt wysokiej jakości materiałów wykończeniowych. Swoje dołożyła też ograniczona paleta silników. W teorii wcale nie było ich mało, bo 4 jednostki napędowe w łącznie 8 wersjach mocy, ale kupującym ewidentnie brakowało czegoś z charakterem, co pozwalałoby bezstresowo wyprzedzać kolumny ciężarówek lub od czasu do czasu żwawiej przyspieszyć spod świateł. Optimum by tu stanowiła ok. 200-konna wersja silnikowa, a takowej zwyczajnie nie było.

Który silnik warto wybrać w używanym Hyundaiu i40? Sprawdźmy, jaką jednostkę warto w szczególności rozważyć, jeśli już zaakceptujemy najwyżej wystarczającą moc.

Używany Hyundai i40 – silniki benzynowe

  • 1.6 GDI (135 KM)
  • 2.0 GDI (165 KM, 177 KM)

Choć i40 to konstrukcyjnie nie tak stare auto, nigdy nie montowano w nim silników benzynowych z turbodoładowaniem. W ofercie były dwie jednostki wolnossące z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Bazowy 1.6 GDI rozwija 135 KM, a większy 2.0 GDI – 177 KM lub, w autach po 2015 r., 165 KM. Jak w wielu jednostkach bez turbo, tak i tu doskwiera niska wartość maksymalnego momentu obrotowego. Aby uzyskać przyzwoite osiągi, auto trzeba długo „kręcić”, a wtedy rośnie spalanie. W przypadku 1.6 GDI można nastawić się na ok. 7-8 l/100 km, a 2.0 GDI – 8,5-9,5 l/100 km. Obydwa silniki przeciętnie znoszą LPG z uwagi na obecność wtrysku bezpośredniego. Po stronie zalet zdecydowanie można postawić niezawodność, ponieważ nie trapią je typowe usterki. Podobnie jak w innych jednostkach, przy przebiegach przekraczających 200 tys. km warto zwrócić uwagę na możliwe spalanie oleju albo drobne usterki osprzętu. Obydwa silniki zestawiano z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi, a 2.0 GDI – opcjonalnie z 6-biegowym automatem.

Hyundai i40 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 1.6 GDI 2.0 GDI 2.0 GDI
Pojemność 1591 cm³ 1999 cm³ 1999 cm³
Paliwo PB PB PB
Maks. moc 135 KM 165 KM 177 KM
Maks. moment 164 Nm 203 Nm 208 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,6 s 9,9 s 9,7 s
Prędkość maks. 195 km/h 210 km/h 212 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,4 l/100 km 7,1 l/100 km 6,8 l/100 km
Hyundai i40 2.0 GDI
2.0 GDI pali zauważalnie więcej od 1.6 GDI, ale znacznie lepiej jeździ się nim w trasie.

Używany Hyundai i40 – silniki Diesla

  • 1.6 CRDi (115 KM, 136 KM)
  • 1.7 CRDi (116 KM, 136 KM, 141 KM)

Potencjalni użytkownicy odczuwali jeszcze większy niedosyt po spojrzeniu na paletę wersji wysokoprężnych i40. Aż prosiło się, by uzupełnił ją ok. 180-konny diesel, którego Hyundai zresztą miał i montował w innych modelach (np. 2.0 CRDi/185 KM w ix35 i Tucsonie). W i40 musiały wystarczyć odmiany najwyżej ok. 140-konne. Praktycznie przez cały okres produkcji oferowano jednostki 1.7 CRDi generujące 116 KM, 136 KM lub, po 2015 r., 141 KM. W 2018 r. ustąpiły one miejsca nowym jednostkom 1.6 CRDi o mocy 115 lub 136 KM. Co istotne, słabsza wersja nie posiada dwumasowego koła zamachowego. We wszystkich dieslach bez wyjątku spotkamy natomiast filtr cząstek stałych, turbo ze zmienną geometrią i łańcuchowy rozrząd. Miewa on tendencję do rozciągania się, choć częściej zdarza się to w silnikach 1.6 CRDi. Poza tym warto zwracać uwagę na kondycję kół dwumasowych i pilnować wymian oleju. Na plus – obecność elektromagnetycznych wtryskiwaczy, które można zregenerować. 115/116-konne diesle z reguły zadowalają się 6 l/100 km w cyklu mieszanym, natomiast mocniejsze podchodzą bliżej 7 l/100 km. We wszystkich stosowano 6-biegowe skrzynie ręczne. Warianty 1.6 CRDi/136 KM i 1.7 CRDi/141 KM opcjonalnie zestawiano z 6-biegową przekładnią dwusprzęgłową, a 1.7 CRDi/136 KM – z klasycznym automatem.

Hyundai i40 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.6 CRDi 1.6 CRDi
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³
Paliwo ON ON
Maks. moc 115 KM 136 KM
Maks. moment 280 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,6 s 10,5 s
Prędkość maks. 187 km/h 195 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,6 l/100 km 4,6 l/100 km
Hyundai i40 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla c.d.)
Silnik 1.7 CRDi 1.7 CRDi 1.7 CRDi 1.7 CRDi
Pojemność 1685 cm³ 1685 cm³ 1685 cm³ 1685 cm³
Paliwo ON ON ON ON
Maks. moc 116 KM 116 KM 136 KM 141 KM
Maks. moment 260 Nm 280 Nm 330 Nm 340 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,9 s 12,6 s 10,6 s 10,5 s
Prędkość maks. 190 km/h 190 km/h 200 km/h 200 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,6 l/100 km 4,8 l/100 km 4,7 l/100 km 4,6 l/100 km
Hyundai i40 1.7 CRDi
1.7 CRDi (fot.), jak i nowszy 1.6 CRDi, to udane konstrukcje wysokoprężne. Problem w tym, że nawet w najmocniejszych wersjach gwarantują najwyżej umiarkowane osiągi.

Używany Hyundai i40 – który silnik wybrać?

Od strony trwałości silników trudno cokolwiek zarzucić Hyundaiowi i40. Stosowane w nim jednostki to sprawdzone konstrukcje, niekiedy bez zbędnych elementów komplikujących konstrukcję (np. koła dwumasowego w słabszym 1.6 CRDi lub turbo w silnikach benzynowych). Jeśli ktoś zaakceptuje niezbyt dynamiczny charakter tego samochodu, może śmiało przebierać wśród wszystkich wersji silnikowych.

Przeczytaj więcej na temat Hyundaia i40:

Używany Hyundai i40 (2011-2019) – opinie użytkowników

Hyundai i40

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji