UżywaneOpinieUżywany Ford Ranger IV (2006-2011) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Ford Ranger IV (2006-2011) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Samochody z nadwoziem typu pickup nie biją rekordów popularności w Polsce, ale segment ten jest coraz częściej zauważany przez osoby, które szukają auta funkcjonalnego i dzielnego w terenie. Jakie są opinie o czwartej generacji Forda Rangera?

Ford Ranger to kompaktowy (jak na warunki amerykańskie) pickup produkowany przez amerykańską firmę Ford Motor Company. Pierwsza generacja Forda Rangera została wprowadzona na rynek w 1982 roku i była dostępna w wersjach dwu- i czterodrzwiowych. Od tego czasu model ten przeszedł kilka modernizacji i był sprzedawany na całym świecie, zarówno jako tradycyjny pickup, jak i jako mały samochód użytkowy z otwartym lub zamkniętym tyłem. W przypadku czwartej generacji, która była obecna na rynku od 2006 do 2011 roku, w ofercie było kilka wersji wyposażenia, m.in. Wildtrak, jak również trzy wersje nadwoziowe do wyboru, tj. kabina pojedyncza, rozszerzona oraz podwójna. Można było również wybrać rodzaj napędu, tj. na tylną oś lub na cztery koła. Wszystko w zależności od tego, jak dużej mobilności w terenie wymagał właściciel.

Ford Ranger IV - przód
Właśnie do tego przede wszystkim służy ten samochód – szybka jazda w terenie.

Używany Ford Ranger IV – wymiary, nadwozie

Ford Ranger to nie łagodna i modna bulwarówka, którą można powoli krążyć po mieście, a poważny, surowy i nieco spartański wóz użytkowy, w którym nikt nie oczekuje komfortu czy zaawansowanego wyposażenia. Co prawda obecnie mamy nieco inne czasy i obecnie oferowana generacja może mieć wersję wyposażenia Platinum z opcjonalnymi 20-calowymi felgami, które szkoda ubrudzić, ale w latach 2006-2011 nikt nie przejmował się takimi bzdurami. Mimo to Ford Ranger IV w odmianie Wildtrak może prezentować się bardzo ciekawie i rasowo. Duże felgi aluminiowe o bardzo ładnym wzorze świetnie komponują się z oponami o wysokim profilu, aluminiowymi stopniami pod progami, sporą ilością chromu i srebrnych dodatków. Na szczęście w pogoni za ładną aparycją Ford nie zapomniał o tym, co najważniejsze, czyli słusznym, ponad 20-centymetrowym prześwicie i odpowiednich parametrach terenowych, tj. 750 mm maksymalnej głębokości brodzenia, 20-stopniowym kącie zejścia czy 49-stopniowym kącie przechyłu bocznego. Puryści pewnie wybiorą odmianę XL lub XLT ze stalowymi felgami i brakiem zbędnych dodatków stylistycznych. Wersja z podwójną kabiną mierzy 5075 mm długości, 1805 mm szerokości i 1745 mm wysokości. Rozstaw osi to równe 3000 mm. Co ciekawe, zgodnie z kilkoma źródłami, długość wersji z pojedynczą kabiną jest taka sama – zmienia się tylko pojemność skrzyni ładunkowej.

Ford Ranger IV - tył
Nie jest to auto przeprawowe w najcięższy teren, ale piach, muldy, żwir czy błoto to dla Rangera pestka.

Używany Ford Ranger IV – wnętrze, bagażnik

Wnętrze Forda Rangera IV jest mocno specyficzne – spartańskie, wyglądające dość tanio i plastikowo, ale niezwykle klimatycznie i świetnie pasuje do charakteru tego auta. Przestrzeń i jej ilość zależy oczywiście od wersji, tj. czy jest to kabina pojedyncza, rozszerzona czy podwójna. W wersji pojedynczej z przodu mogła być nawet trzyosobowa kanapa, ale w większości przypadków znajdziemy tam dwa indywidualne fotele. W podwójnej kabinie można zmieścić pięć osób, choć osoby siedzące z tyłu mogą narzekać na brak miejsca na nogi, szczególnie dla osoby siedzącej w środku, zaś oparcie kanapy, ze względu na specyfikę tego typu aut, jest ustawione niemal pionowo. Cóż, to nie jest auto do dalekich podróży całą rodziną tym bardziej, że z tyłu nie ma co liczyć na mocowania IsoFix. Są za to uchwyty na kubki – jak to w amerykańskim wozie.

Jakość wykończenia użytych materiałów oraz rozwiązań zapewne rozczaruje kogoś, kto do tej pory jeździł jakimś crossoverem lub SUV-em z podobnego rocznika, ale nie do takich osób skierowane jest to auto. Tu ma być funkcjonalność, ergonomia, prostota i trwałość, a tego nie można temu autu odmówić. Zwolennicy i fani Rangera docenią z pewnością świetnie wyglądające wskaźniki cyfrowe w środkowej części (tam, gdzie teraz montują wielkie ekrany dotykowe), proste sterowanie klimatyzacją czy też liczne schowki oraz półeczki na drobiazgi. W wersji Wildtrak możemy liczyć na częściowo skórzane, świetnie wyglądające i zaskakująco wygodne fotele. Skrzynia ładunkowa to najważniejsze miejsce w tym aucie, a maksymalne obciążenie może przekroczyć nawet tonę (dokładnie 1140 kilogramów), więc pod względem użytkowym Ford Ranger sprawdzi się w większości zadań.

Używany Ford Ranger IV – silniki

Oferta silnikowa przed liftingiem była bardzo bogata i obejmowała kilka jednostek benzynowych i wysokoprężnych. Po liftingu w 2009 roku oferta została okrojona tylko do dwóch silników Diesla. Zacznijmy jednak od motorów benzynowych sprzed liftingu. Bazą był 143-konny silnik 2.3, który oferował 209 Nm momentu obrotowego i świetnie sprawdzał się w lekkim terenie. Mógł być łączony z wersją z napędem 4×4 lub na tylną oś, jak również ze skrzynią manualną bądź automatyczną. Dla bardziej wymagających był silnik 4.0 V6 o mocy 207 KM i momencie obrotowym 323 Nm. Co prawda był to dość ciężki, ale bardzo elastyczny i dający sporo sprawności w terenie motor. Tutaj też klienci mogli wybrać dowolne połączenie napędu i skrzyni biegów.

Ford Ranger IV - silnik
Silnik 2.5 TDCi w połączeniu z napędem 4×4 świetnie spisuje się w terenie, choć ma dość przeciętne osiągi i spalanie.

Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, do wyboru był motor 2.5 TDCi o mocy 143 KM i momencie obrotowym 330 Nm, jak również 3.0 TDCi o mocy 156 KM i momencie obrotowym 380 Nm. Obie jednostki to czterocylindrowe turbodiesle, które co prawda nie były oszczędne i specjalnie dynamiczne – ten mocniejszy przyspieszał do setki w niecałe 14 sekund i spalał średnio 10 l/100 km – ale świetnie sprawdzały się w terenie w roli prawdziwych wołów roboczych. Po liftingu w ofercie zostały właśnie tylko te dwa silniki, więc na rynku wtórnym ogromna przewaga ofert to właśnie „ropniaki”.

Ford Ranger IV - silnik
Jednostka 3-litrowa charakteryzuje się lepszą elastycznością i sprawnością w terenie, choć jest nieco cięższa i bardziej paliwożerna.

Używany Ford Ranger IV – opinie użytkowników

 Zalety 

„Spartański, prosty i niestarzejący się wygląd”.

„Fantastyczne właściwości terenowe i solidny napęd”.

„Do bólu proste, dość ubogie, ale praktyczne i funkcjonalne wnętrze”.

„Wysoka trwałość napędu (pomijając sprzęgło w manualnej skrzyni)”.

 Wady 

„Jeśli ktoś szuka komfortu i dobrego wyposażenia, Ranger nie jest dobrym wyborem”.

„Auto źle się czuje na autostradach – opór powietrza, hałas, spalanie etc.”.

„Wysokie spalanie i kiepskie osiągi praktycznie każdej wersji”.

„Wnętrze jest wykonane z kiepskiej jakości materiałów”.

Ford Ranger IV - wersje nadwoziowe
Ford Ranger IV – wersje nadwoziowe

Używany Ford Ranger IV – awaryjność, typowe usterki

Jeśli chodzi o awaryjność, Ford Ranger może nie jest wyszukanym autem, ale odwdzięcza się dość bezproblemową eksploatacją. Jest jednak kilka problemów, na które warto zwrócić uwagę. Modele z manualną skrzynią biegów dość szybko zużywają sprzęgło, szczególnie, jeśli jest to wersja 4×4, która dość często była używana w terenie. Poza tym koszt wymiany sprzęgła może wzrosnąć, gdy przy okazji trzeba także wymienić dwumasę. Jak na auto terenowe przystało, warto sprawdzić pojazd pod kątem zbyt dużych uszkodzeń karoserii (możliwe ogniska korozji) oraz podwozia. Jeśli ktoś eksploatował auto w bardzo ciężkim terenie, problemy z uszkodzoną ramą i podłużnicami mogą być nie do naprawienia. Warto także sprawdzić tempomat w topowych modelach po 2010 roku, bowiem zdarzały się problemy z samoczynnie wyłączającym się systemem.

Ford Ranger IV - podwozie
W starszych i mocno eksploatowanych egzemplarzach mogą występować uszkodzenia oraz ogniska korozji.

Używany Ford Ranger IV – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Fordzie Rangerze znajduje się na podszybiu, w lewym dolnym rogu, widoczny z zewnątrz przez szybę. Oprócz tego naklejka z numerem VIN znajduje się na słupku B pod drzwiami kierowcy. Numer VIN wybito także na tabliczce znamionowej znajdującej się na ścianie grodziowej pod maską.

Ford Ranger IV - VIN

Używany Ford Ranger IV – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było zaledwie 20 ogłoszeń dotyczących używanego Forda Rangera. Przykładowo model z 2011 roku w wersji Wildtrak z silnikiem 3.0 TDCi i przebiegiem 135 000 kilometrów to koszt około 67 000 złotych. Za około 33 000 złotych można znaleźć model z 2009 roku w wersji krótkiej z silnikiem 2.5 TDCi i przebiegiem 280 000 kilometrów.

Używany Ford Ranger IV – podsumowanie

Ford Ranger IV to obecnie auto dla koneserów. Propozycji na rynku wtórnym jest bardzo niewiele, a auto samo w sobie jest mocno specyficzne. To oczywiście pickup i kupujący powinien zdawać sobie sprawę, że korzystanie z takiego samochodu np. w celu podwożenia dzieci do szkoły lub dojazdów do pracy to marnowanie jego potencjału. To spartański, wymagający wprawy, ale niezwykle dzielny w terenie samochód o ponadprzeciętnej trwałości. Za to warto dać nieco więcej i wybrać zadbany egzemplarz.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych pick-upach:

Używany Nissan Navara III (2005-2015) – opinie użytkowników

Używane Mitsubishi L200 IV (2006-2015) – opinie użytkowników

Ford Ranger IV - bok

Ford Ranger IV – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 507/180/174 cm
Rozstaw osi 300 cm
Pojemność przestrzeni ładunkowej min. 1500 l
Ford Ranger IV- dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe i Diesla)
Silnik 2.3 R4 4.0 V6 2.5 TDCi 3.0 TDCi
Pojemność 2255 cm³ 4014 cm³ 2499 cm³ 2953 cm³
Paliwo benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 143 KM 207 KM 143 KM 156 KM
Maks. moment 209 Nm 323 Nm 330 Nm 380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h ok. 13 s ok. 10 s 13,5 s 13,7 s
Prędkość maks. ok. 170 km/h ok. 180 km/h 157 km/h 170 km/h
Śr. zużycie paliwa/zasięg elektr. ok. 11 l/100 km ok. 14 l/100 km 9 l/100 km 9,2 l/100 km

Używany Ford Ranger IV – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji