Rozchwytywanego Forda Mondeo oferowano z tyloma silnikami, że ciężko się w nich połapać. Dzięki rozbudowanej gamie każdy jednak znajdzie coś dla siebie.
Czwarta generacja Mondeo definitywnie odcięła nieprzyjemny rozdział związany z awaryjnym i korodującym Mondeo III. Nowe auto było od niego lepsze w każdym calu: większe, obszerniejsze w środku (czołówka w klasie!), dobrze zabezpieczone przed rdzą, przyzwoicie wykonane i wyposażone w ciekawe opcje, włącznie z wizytówką marki, czyli podgrzewaną przednią szybą. Ford zadbał o to, by przyszły właściciel Mondeo dobrał jednostkę napędową do swoich potrzeb. Wraz z przeprowadzoną w 2010 r. modernizacją wizualną dokonano znaczących roszad pod maską, montując nowe silniki EcoBoost i wprowadzając nowego bazowego turbodiesla. Na przestrzeni lat przez komorę silnikową Mondeo Mk4 przewinęły się nawet benzynowe odmiany 5-cylindrowe lub jednostki wysokoprężne bez fabrycznego filtra cząstek stałych.
Poniżej postaramy się przebrnąć przez tę rozbudowaną paletę i pomożemy w dokonaniu wyboru właściwego silnika do używanego Forda Mondeo Mk4.
Używany Ford Mondeo Mk4 – silniki benzynowe
Początkowo do Forda Mondeo można było zamówić tylko wolnossące jednostki benzynowe o pojemności 1.6, 2.0 i 2.3. Turbodoładowanie trafiło tylko do 5-cylindrowej, topowej jednostki zapożyczonej od Volvo – 2.5 Turbo. W 2010 r. pojawiły się zupełnie nowe jednostki z turbosprężarką i wtryskiem bezpośrednim: 1.6 EcoBoost i 2.0 Ecoboost (203/240 KM). Co ciekawe, kontynuowano produkcję wolnossącego 2.0, wprowadzono też nową odmianę benzynowego 1.6 o mocy 120 KM (wcześniej: 110 i 125 KM). Niestety, nie mamy dobrych wiadomości dla zwolenników instalacji gazowych, ponieważ starsze silniki nie posiadają hydrauliki zaworowej i zaniedbania w tej kwestii prowadzą do uszkodzenia głowicy (regulację trzeba zlecać co 30 tys. km). Przy odpowiednim operowaniu pedałem gazu jednostki EcoBoost trudno nazwać paliwożernymi – ten zarzut dotyczy jedynie 2.5 T. Turbodoładowane Mondeo stanowią też zupełnie inną ligę pod względem osiągów.
Używany Ford Mondeo Mk4 – silniki Diesla
Najkrótszą „karierę” w Mondeo Mk4 przeżył przestarzały już wtedy fordowski silnik 1.8 TDCi. Rozwijał 100 lub 125 KM i nigdy nie montowano w nim filtra cząstek stałych. Koło dwumasowe – już tak, do tego niezbyt trwałe, na szczęście niedrogie (ok. 1500 zł). Nie polecamy go jednak z uwagi na kłopotliwy układ wtryskowy i nieco siermiężny charakter. Po wycofaniu 1.8 TDCi rolę bazowego turbodiesla przejął 2.0 TDCi o mocy 115/130 KM. Ten pochodzący od PSA silnik (zwany tam jako 2.0 HDi) od początku rozwijał także 140, a po liftingu także 163 KM. Uchodzi za najlepszy wybór do Mondeo i nie bez powodu zdominował portale ogłoszeniowe. Rola topowego silnika wysokoprężnego przypadła, również francuskiemu, 2.2 TDCi (175 KM lub 200 KM od 2010 r.), który jednak stanowi rynkowy margines. W latach 2010-2014 montowano jeszcze jeden silnik od PSA, mianowicie 115-konnego 1.6 TDCi. Nie jest zły, ale zdecydowanie za słaby do Mondeo.
Używany Ford Mondeo Mk4 – który silnik wybrać?
W przypadku Mondeo rynek wtórny sam oferuje nam to, co najlepsze – blisko 3/4 wysokoprężnych Fordów napędza polecana jednostka 2.0 TDCi. Rekomendujemy ją z uwagi na wysoką kulturę pracy i rozsądne osiągi nie okupowane nadzwyczajnym spalaniem. Nie oznacza to, że skreślamy benzynowe Mondeo. Prawdę mówiąc nie wykazują one żadnych uporczywych dolegliwości, tyle że wolnossące nie są zbyt dynamiczne, a EcoBoosty – rzadsze i droższe. W dodatku żaden nie jest pewniakiem, jeśli chodzi o współpracę z LPG.
Szczegółowe informacje na temat używanego Forda Mondeo Mk4 znajdziesz w poniższym wpisie:
Używany Ford Mondeo Mk4 (2007-2014) – opinie użytkowników
Silnik | 1.6 Ti-VCT | 1.6 Ti-VCT | 2.0 | 2.3 |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1596 cm³ | 1596 cm³ | 1999 cm³ | 2261 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 110 KM | 125 KM | 145 KM | 160 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 160 Nm | 185 Nm | 208 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,7 s | 12,3 s | 9,9 s | 10,5 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 195 km/h | 210 km/h | 207 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,2 l/100 km | 7,4 l/100 km | 8,0 l/100 km | 9,3 l/100 km |
Silnik | 1.6 EcoBoost | 2.0 Ecoboost | 2.0 EcoBoost | 2.5 T |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1596 cm³ | 1999 cm³ | 1999 cm³ | 2521 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 160 KM | 203 KM | 240 KM | 220 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 300 Nm | 340 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,3 s | 7,9 s | 7,5 s | 7,5 s |
Prędkość maks. | 215 km/h | 232 km/h | 246 km/h | 245 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,4 l/100 km | 7,7 l/100 km | 7,7 l/100 km | 9,3 l/100 km |
Silnik | 1.8 TDCi | 1.8 TDCi | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi | 2.2 TDCi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1753 cm³ | 1753 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 2179 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 100 KM | 125 KM | 115 KM | 140 KM | 175 KM |
Maks. moment | 280 Nm | 260 Nm | 300 Nm | 320 Nm | 420 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,3 s | 10,7 s | 11,4 s | 10,4 s | 8,7 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 200 km/h | 192 km/h | 202 km/h | 223 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,7 l/100 km | 5,8 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,3 l/100 km |
Silnik | 1.6 TDCi | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi | 2.2 TDCi |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 2179 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 115 KM | 140 KM | 163 KM | 200 KM |
Maks. moment | 270 Nm | 320 Nm | 340 Nm | 420 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,9 s | 9,5 s | 8,9 s | 8,1 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 210 km/h | 220 km/h | 230 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,3 l/100 km | 6,0 l/100 km | 5,3 l/100 km | 6,0 l/100 km |