UżywaneOpinieUżywany Ford Focus IV (od 2018 r.) - opinie, dane techniczne, typowe...

Używany Ford Focus IV (od 2018 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Dla jednych wyznacznikiem w segmencie C jest Volkswagen Golf, inni zdecydowanie wolą Forda Focusa. Ciekawszy design, lepsze prowadzenie i rozsądniejsza wycena. Jakie są opinie o Fordzie Focusie IV?

Zdaniem wielu kierowców oraz zwolenników Forda Focusa, Volkswagen Golf może być dla niektórych benchmarkiem w tym segmencie (choć ostatnia generacja mocno nadwyrężyła tą opinię), ale Ford Focus to auto dla tych, którzy lubią prowadzić. Może nie jest tak nowoczesny, dobrze wyposażony i naszpikowany gadżetami. Być może nie ma tak wielu ciekawych rozwiązań i komfortowego wnętrza, ale oferuje kierowcy coś, czego Golf w bazowych wersjach nie ma – przyjemność z prowadzenia. Focusy od zawsze świetnie się prowadziły i czwarta generacja tego nie zmieniła. Ewolucja dokonywała się oczywiście w kwestii wyglądu i niektórzy wciąż z lekkim rozczuleniem spoglądają na nowatorską wówczas pierwszą generację, ale trudno odmówić wciąż obowiązującej wersji uroku. Szczególnie po 2021 roku widać spore zmiany na plus. Po liftingu auto otrzymało mocno zmieniony przód z ciekawymi lampami, nowe lampy z tyłu i kilka drobniejszych zmian i akcentów.

Ford Focus IV - tył
Focusowi nie brakuje dynamizmu, a w odmianie ST-Line prezentuje się naprawdę bojowo i zwraca na siebie uwagę.

Można narzekać na to, że Ford Focus IV nie jest tak odważny jak pierwsza generacja, ale z drugiej strony taka była kolej rzeczy. To bardzo popularny model, dla Forda niemal filar sprzedaży, więc nie ma miejsca na eksperymenty i odważne kroki. Focus IV wydoroślał, stał się bardziej praktyczny i uniwersalny idealnie wpisując się w kanon kompaktowych aut rodzinnych z segmentu C. Dla bardziej wymagających jest także odmiana kombi, pojawiała się także wersja sedan, ale w ograniczonej formie np. tylko w jednej wersji, z niewieloma silnikami do wyboru itp. A trochę szkoda, bo chętnie zobaczyłbym Forda Focusa Sedan w odmianie ST – to byłoby ciekawe! Ta odmiana jest dostępna w wersji 5-drzwiowej i kombi, a dla aktywnych przygotowano odmianę o sugestywnej nazwie – Active. To taka alternatywa dla crossovera z nakładkami na nadkola i zderzaki oraz optycznie podniesionym zawieszeniem. Auto w wersji 5-drzwiowej mierzy 4378 mm długości, 1825 mm szerokości i 1452 mm wysokości. Rozstaw osi to 2700 mm.

Ford Focus IV - przód
Odmiana Kombi również nie wygląda źle i mimo swojej praktycznej roli, prezentuje się bardzo dobrze.

Używany Ford Focus IV – wnętrze, bagażnik

Jeśli ktoś preferuje stylistykę nowego Golfa, we wnętrzu Focusa poczuje się nieswojo. Mnóstwo kształtów, załamań, zmiany faktury materiałów, sporo różnych elementów i przycisków, odrębny ekran systemu – sporo się tu dzieje. Nie można jednak powiedzieć, że jest brzydko – po prostu Ford poszedł swoją drogą i stworzył wnętrze oryginalne, wbrew pozorom ergonomiczne i bardzo wygodne. Niektórzy narzekają na jakość zastosowanych materiałów, inni krytykują przestarzały system w wersji sprzed liftingu, ale po liftingu w 2021 roku sporo się zmieniło. Owszem, nieco szalone kształty zostały, ale Ford zastosował większy ekran z nowym systemem info-rozrywki – zdecydowanie nowocześniejszym, z większą ilością funkcji, choć nieco trudniejszym w obsłudze.

Można czepiać się jakości materiałów i spasowania, ale nie można odmówić Focusowi komfortu i ergonomii obsługi. Wszystko jest na swoim miejscu, miejsca i przestrzeni nie brakuje, a jeśli ktoś narzekał w poprzednich wersjach na ciasną kabinę i zbyt mocno przytłaczające elementy wnętrza, tutaj poczuje przestrzeń. W wersji z automatyczną skrzynią biegów zamiast tradycyjnego lewarka jest niewielkie pokrętło. Na początku może sprawiać problemy, ale już po kilku przejażdżkach jego obsługa jest prosta, a w zamian zyskujemy sporo przestrzeni. Są uchwyty na kubki, półeczki, wygodny podłokietnik itp. Fotele są bardzo wygodne, ale mają nieco zbyt krótkie siedziska, więc wysocy kierowcy mogą narzekać na brak podparcia pod uda. W wersji ST fotele są niezwykle atrakcyjne wizualnie, mają ogromne boczki, które podtrzymują uda, plecy i barki. Wsiadanie i wysiadanie nie są wygodne, ale w zakrętach kierowca i pasażer mogą czuć się niezwykle pewnie. Jeśli chodzi o pojemność bagażnika, w wersji 5-drzwiowej jest to 375 litrów w standardowym ułożeniu oparć, a po ich złożeniu przestrzeń rośnie do 1374 litrów.

Używany Ford Focus IV – silniki

Oferta silnikowa jest zaskakująco obszerna i zróżnicowana, choć szukający mocnych silników 2-litrowych mogą czuć się rozczarowani. Podstawą na początku produkcji był silnik 1.0 EcoBoost o mocy 85 KM, ale zalecamy omijanie go szerokim łukiem. Kompletnie nie pasuje do tego samochodu, jest ospały i ślamazarny. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 13,5 sekundy „na pusto” już o czymś świadczy. Plusem może być zużycie paliwa – średnio 4,8 l/100 km – ale tylko podczas spokojnej jazdy bez pasażerów. Alternatywą dla cierpliwych może być 100-konna odmiana, ale przyjemną mobilnością wykazuje się dopiero 125-konna wersja z momentem obrotowym 200 Nm, która rozpędza Focusa od 0 do 100 km/h w czasie 10 sekund. Prędkość maksymalna to 200 km/h a średnie spalanie – 5,1 l/100 km. Rozsądne optimum. Dla tych, którzy lubią odrobinę dynamiki, przygotowano silnik 1.5 EcoBoost o mocy 150 lub 182 KM. Ten drugi, z momentem obrotowym 240 Nm, jest w stanie całkiem nieźle napędzić to kompaktowe auto i z pakietem ST-Line może być tańszą i bardziej cywilizowaną alternatywą dla „pełnej” ST. W wersji ze skrzynią automatyczną przyśpieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,4 sekundy przy średnim spalaniu niespełna 6 l/100 km. Trochę szkoda, że po liftingu w ofercie zostawiono tylko jednostki 1.0 EcoBoost, z czego wersja 125 i 155-konna to miękkie hybrydy.

Ford Focus IV - silnik
Jednostka 1.0 EcoBoost w najsłabszej wersji nie pasuje do dynamicznego charakteru Focusa.

Dla najbardziej wymagających jest oczywiście odmiana ST z silnikiem 2.3 EcoBoost o mocy 280 KM i momencie obrotowym 420 Nm. To zdecydowanie jeden z najlepszych hot hatchy na rynku! Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 5,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 250 km/h przy dość rozsądnym spalaniu około 8 l/100 km. Trochę szkoda, że Ford nie postanowił stworzyć wersji RS z napędem na cztery koła, która pewnie świetnie poradziłaby sobie z Golfem R.

Dla oszczędnych również przygotowano coś ciekawego tj. dwa silniki Diesla. Pierwszy to 1.5 EcoBlue o mocy 95 lub 120 KM. O wiele lepszym wyborem jest 2.0 EcoBlue o mocy 150 KM i momencie obrotowym 370 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,3 sekundy, a prędkość maksymalna to 210 km/h. Nie jestem tylko pewny, czy silnik Diesla w tym aucie ma sens. Po pierwsze, w większości przypadków Focus będzie jeździł po mieście, a to nieciekawe środowisko dla jednostki wysokoprężnej. Po drugie silniki benzynowe charakteryzują się lepszymi osiągami, kulturą pracy, a spalanie wcale nie jest zdecydowanie wyższe, a jeśli już, różnica w cenie litra benzyny i ON jeszcze bardziej zaciera tą granicę. Poza tym w odmianie po liftingu z oferty zniknęły jednostki wysokoprężne.

Ford Focus IV - silnik
Silniki wysokoprężne w Focusie pojawiały się głównie w autach flotowych. Po liftingu zniknęły z oferty.

Używany Ford Focus IV – opinie użytkowników

 Zalety 

„Wciąż bardzo dobre prowadzenie i przyjemność z jazdy”.

„Ciekawa alternatywa dla średnio udanego Golfa VIII”.

„Przestronne i bardzo ergonomiczne wnętrze”.

„Szeroki wybór jednostek napędowych i wersji wyposażenia”.

 Wady 

„Trochę chaotyczne wnętrze, przeciętnej jakości materiały”.

„Bardzo powolne i nieciekawe bazowe wersje silnikowe”.

„Trochę mało miejsca na kanapie, niewielki bagażnik”.

„Topowe egzemplarze są dobrze wyposażone, ale dość drogie”.

Używany Ford Focus IV – awaryjność, typowe usterki

Ford Focus IV to bezproblemowy samochód, który ma bardzo sporadyczne problemy z elektroniką i błędami oprogramowania. Zdarza się, że po zmianie ustawień, np. radia, ustawienia, np. temperatury, są zmieniane losowo – niektóre opcje „wariują”. Występują problemy z modułem bluetooth, czasami system info-rozrywki zawiesza się, ale są to dość rzadkie zjawiska. W modelach o większym przebiegu zawieszenie, zwłaszcza tylne elementy, może wymagać wymiany. W takich samochodach tworzywa sztuczne we wnętrzu często dają o sobie znać trzeszcząc i wydając nieciekawe dźwięki. Zdarza się również, że elektrycznie sterowane okna zacinają się w niskich temperaturach.

Ford Focus IV - ekran
System w Focusie od czasu do czasu ma swoje humory.

Używany Ford Focus IV – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Fordzie Focusie IV znajduje się między innymi na podłodze pod wykładziną przed fotelem pasażera. Oprócz tego numer VIN znajdziemy na naklejce umieszczonej na słupku B pod drzwiami po stronie kierowcy oraz w lewym dolnym narożniku szyby czołowej.

Ford Focus IV - VIN

Używany Ford Focus IV – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 350 ogłoszeń dotyczących Forda Focusa czwartej generacji. Przykładowo model z 2012 roku z przebiegiem 41 000 kilometrów w wersji ST-Line z silnikiem 1.5 EcoBoost o mocy 182 KM to koszt około 98 000 złotych. Za około 57 000 złotych znajdziemy odmianę skromniejszą odmianę Trend z silnikiem 1.0 EcoBoost i przebiegiem 129 000 kilometrów. Radzimy unikać bazowych, najsłabszych odmian, które nie dość, że mają braki w wyposażeniu, mocy i wyglądzie, to zazwyczaj są to wyeksploatowane auta poflotowe.

Używany Ford Focus IV – podsumowanie

Ford Focus IV to bez wątpienia jeden z najciekawszych przedstawicieli segmentu C. Ciekawy stylistycznie, bezproblemowy w eksploatacji, z mnóstwem wersji i odmian do wyboru w dość rozsądnych cenach. Do tego trzy warianty nadwozia i wersje od spokojnych i komfortowych Trend, po sportowe i niemal wyczynowe ST-Line i ST X.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Fordach:

Używany Ford Focus III (2010-2018) – opinie użytkowników

Używany Ford Fiesta VIII (od 2017 r.) – opinie użytkowników

Ford Focus IV - bok

Ford Focus IV – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 437-467/182/145-150 cm
Rozstaw osi 291 cm
Pojemność bagażnika htb 5d 375-1374 l, sed 417 l, kmb 635-1653 l
Ford Focus IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki benzynowe)
Silnik 1.0 EcoBoost 1.0 EcoBoost 1.0 EcoBoost 1.5 EcoBoost 1.5 EcoBoost
Pojemność 999 cm³ 999 cm³ 999 cm³ 1497 cm³ 1497 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 85 KM 100 KM 125 KM 150 KM 182 KM
Maks. moment 170 Nm 170 Nm 200 Nm 240 Nm 240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,5 s 12,1 s 10 s 8,8 s 8,3 s
Prędkość maks. 177 km/h 186 km/h 200 km/h 210 km/h 222 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,8 l/100 km 4,9 l/100 km 5,1 l/100 km 4,9 l/100 km 5,6 l/100 km
Ford Focus IV – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla i wer. ST X)
Silnik 1.5 EcoBlue 1.5 EcoBlue 2.0 EcoBlue 2.3 EcoBoost
Pojemność 1500 cm³ 1500 cm³ 1996 cm³ 2261 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel benz., turbo
Maks. moc 95 KM 120 KM 150 KM 280 KM
Maks. moment 300 Nm 300 Nm 370 Nm 420 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,4 s 10 s 9,3 s 5,7 s
Prędkość maks. 183 km/h 196 km/h 210 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,6 l/100 km 3,7 l/100 km 4,5 l/100 km 8,3 l/100 km

Używany Ford Focus IV – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji