Za Focusem przemawia precyzja prowadzenia, nowoczesne i oszczędne silniki oraz szeroki wybór wersji nadwoziowych. Jak pod względem awaryjności wypada ten kompaktowy samochód? Oto opinie o używanym Fordzie Focusie trzeciej generacji.
Produkowany przez 8 lat Ford Focus III jakiś czas temu doczekał się następcy, a ten fakt, jak wiadomo, otworzył furtkę finansową chętnym na zakup kompaktowego Forda z drugiej ręki. Auto oferowano jako 5-drzwiowego hatchbacka, funkcjonalne kombi i reprezentacyjnego sedana: tym razem zrezygnowano z niszowej wersji ze składanym dachem. W ramach przeprowadzonego w 2014 roku liftingu przednią część nadwozia upodobniono do pozostałych modeli marki (pojawił się szeroki, trapezowy grill) i rozbudowano system multimedialny o większy, dotykowy ekran. Jako nowoczesny kompakt Focus zaoferował użytkownikom ciekawe opcje wyposażenia, np. asystenta parkowania, rozpoznawanie znaków lub nie do końca dopracowane sterowanie głosowe. Dla amatorów szybkiej jazdy przygotowano dwie topowe odmiany: ST (250 KM, jako hatchback i kombi) i RS (350 KM, tylko hatchback). Dzięki zastosowaniu konstrukcji wielowahaczowej w tylnym zawieszeniu Focus uchodzi za jednego z najlepiej prowadzących się kompaktów. Czy jest równie dobry pod względem niezawodności?
Używany Ford Focus III – wnętrze
Śmiało narysowany kokpit Focusa wykonano z porządnych materiałów i nawet po wielu tysiącach kilometrów nie generuje on nadmiernych hałasów. Uwagę zwraca wydatna konsola centralna z mnóstwem przycisków (prawie 30) służących do obsługi radia. Trzeba się do nich przyzwyczaić: ułatwione zadanie mają użytkownicy aut poliftowych, w których część funkcji przejął dotykowy, 8-calowy ekran. Niezależnie od rocznika konsola zajmuje jednak wiele cennego miejsca na kolana osób podróżujących z przodu. Do najbardziej pożytecznych opcji wyposażenia Focusów zalicza się podgrzewaną przednią szybę oraz kierownicę: warto ich poszukać, choć samochód na ogół szybko nagrzewa się zimą (ma elektryczną żaluzję chłodnicy, o niej wspomnimy jeszcze w dalszej części materiału).
Pomimo szerokiej konsoli centralnej, pierwszy rząd siedzeń i tak uchodzi za przestronny. Jazdę nim polubią zwłaszcza wysokie osoby, bo pozycja za kierownicą okazuje się zaskakująco niska. Mniej rośli użytkownicy muszą się „ratować” maksymalnymi wartościami ustawienia wysokości fotela. Z tyłu rozczarowuje znikoma ilość miejsca na nogi i na ogół jest tam ciaśniej niż w Focusie II, a kierowcy wożący dzieci skarżą się wręcz na trudne warunki do zamocowania fotelika. Bagażnik hatchbacka zmieści rozsądne 363 litry, ale uwaga – tylko w wersji z zestawem naprawczym. Gdy wozimy ze sobą „dojazdówkę”, pojemność maleje do 316 l, a pełnowymiarowy „zapas” – zaledwie 277 l. Osoby ceniące możliwości transportowe rzecz jasna wybiorą kombi, które po złożeniu kanapy zabierze na pokład ponad 1500 l.
Używany Ford Focus III – silniki benzynowe
W Focusie III montowano całą plejadę benzynowych jednostek wolnossących i turbodoładowanych, a także fabrycznie przystosowanych do zasilania gazem. Ta opcja występowała w połączeniu z prostym silnikiem 1.6 Ti-VCT z mocą „zdławioną” do 117 KM. Na „czystej benzynie” miał on 3 wersje mocy: 85, 105 i 125 KM. Polecamy ją raczej dla spokojnych kierowców, bo do wyprzedzania wymaga wkręcania na obroty. W trasie o wiele lepiej sprawdzają się turbodoładowane jednostki EcoBoost o pojemności 1.6 (do 2014 r.) i 1.5 (od 2014 r.), a nawet montowane od 2012 r. 1.0 EcoBoost (100, 125 i pod koniec produkcji 140 KM). Pomimo ogólnego wysilenia te jednostki okazały się zaskakująco trwałe (to m.in. zasługa solidnego, żeliwnego bloku) i nie drażnią dokuczliwym warkotem trzech cylindrów, ale też nie zachwycają po zmierzeniu średniego spalania. Dla Focusa ST zarezerwowano jednostkę 2.0 EcoBoost (250 KM), a dla RS silnik montowany również w Mustangu – 2.3 Ecoboost (350 KM). Topowego Focusa jako jedynego łączono z napędem 4×4. Skrzynie automatyczne trafiły do odmian 1.0 EcoBoost/125 KM, 1.5 EcoBoost i 125-konnego 1.6 (tylko w nim była to przekładnia dwusprzęgłowa).
Używany Ford Focus III – silniki Diesla
Wszystkie diesle w Focusie III mają system common rail, 4 cylindry i pasek rozrządu. W ogłoszeniach najczęściej trafia się silnik 1.6 TDCi. To tak naprawdę francuskie HDi występujące w trzech wersjach mocy: 95, 105 i 115 KM. Ma 8 zaworów oraz dopracowaną turbosprężarkę, pozbyto się też problemu nietrwałych podkładek pod wtryskiwaczami. Mocniejsza odmiana sprawdzi się w trasie, ale na autostrady lepiej poszukać Focusa z 2.0 TDCi, który również pochodzi od PSA. W zależności od wersji generuje 115, 140, 150, 163 i 185 KM i gwarantuje więcej niż dobre osiągi (8,9 s do 100 km/h w wariancie 140-konnym). Po liftingu wprowadzono nowe jednostki 1.5 TDCi (95/105/120 KM) spełniające normę Euro 6.
Używany Ford Focus III – opinie użytkowników
Zalety
„Potwierdzam opinie o zawieszeniu – jest jedno z najlepszych w klasie”
„Kombi pozwoli zabrać duży bagaż, a z tyłu całkiem wygodnie usiądą dwie dorosłe osoby”
„Skrzynia 6-biegowa idealnie zestopniowana i chodzi zaskakująco precyzyjnie”
„Francuski silnik 1.6 TDCi jest niezastąpiony: cichy, niezawodny i bardzo ekonomiczny”
„Funkcja MAX jednym przyciskiem uruchamia podgrzewanie przedniej i tylnej szyby, lusterek oraz nawiewy. Przydatne zwłaszcza zimą”
Wady
„Tapicerka siedzeń zbyt łatwo przyjmuje zabrudzenia. Dość łatwo też pobrudzić jasną podsufitkę”
„Brak chłodzonego schowka i jakiegoś na okulary. Przestrzeń w konsoli centralnej mała i nieporęczna. Trzeba się ratować pokaźnymi kieszeniami w drzwiach”
„Lakier fabryczny bardzo podatny na zarysowania. Widać nawet najmniejsze ubytki. Przydałby się metalik”
„Długie i grube słupki przednie skutecznie ograniczają widoczność. Czasem trzeba się wychylić na rondzie czy na przejściu”
Używany Ford Focus III – awaryjność, typowe usterki
Fordowskie jednostki 1.0 EcoBoost czasami dotykają problemy z układem chłodzenia, a dokładnie z nieszczelnościami pompy – więcej na ten temat można przeczytać tutaj. Wolnossące 1.6 wydają się być idealnymi silnikami do LPG, tymczasem wymagają regularnych, skomplikowanych czynności ustawiania luzu zaworowego – inaczej szybko zużyje się głowica. Diesle sprawują się bez problemu nawet w wersjach z filtrem cząstek stałych. Wszystkie Focusy mają elektryczną roletę chłodnicy mającą na celu skrócić czas nagrzewania się zimnego silnika. Przez jej niefortunne umiejscowienie można ją uszkodzić podczas wjazdów na wysokie krawężniki: awarię sygnalizuje kontrolka check engine. Do awarii elektronicznych należy zaliczyć samoistnie wyłączanie się silnika, problemy z odczytywaniem urządzeń USB i wyłączające się wskaźniki (wystarczy zgasić i ponownie uruchomić silnik). Focusy z zewnątrz nie rdzewieją, ale poskąpienie zabezpieczenia po wewnętrznej części progów nie wróży zbyt dobrze: warto zainwestować w pokrycie podwozia środkiem antykorozyjnym.
Używany Ford Focus III – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się na naklejce na słupku środkowym prawym. Wybito go również na podłodze przed siedzeniem pasażera.
Używany Ford Focus III – sytuacja rynkowa
Prawdziwy zalew ofert, z czego 2/3 dotyczy wysokoprężnych Focusów (zaledwie co 10. napędzany jest silnikiem 2.0 TDCi). Trafiają się już sporadyczne auta wystawione za mniej niż 15 tys. zł, jednak należy przyjąć, że dolna granica kwoty za używanego Focusa III to ok. 18 tys. zł. Jeśli dorzucimy kolejne 10, można zaczynać polowanie na Focusa po liftingu. Benzynowe auta utrzymują ceny o kilka tys. zł wyższe. Wersje ST startują od ok. 45 tys. zł, RS to wydatek przekraczający 100 tys. zł.
Używany Ford Focus III – podsumowanie
Focus to bardzo wszechstronny samochód: może być pojazdem rodzinnym, autem do miasta lub szybkim hot hatchem. Satysfakcję z użytkowania zapewni znalezienie egzemplarza skrojonego na miarę swoich potrzeb. Niezależnie od wersji, Focus III pozostaje nieźle wykończonym, nowoczesnym i przyjemnym w użytkowaniu kompaktem, choć trochę zbyt ciasnym.
Przeczytaj także opinie o innych używanych Fordach:
Używany Ford Fiesta VII (2008-2017) – opinie użytkowników
Używany Ford Focus III (2010-2018) – opinie użytkowników
Używany Ford C-Max II (2010-2019) – opinie użytkowników
Używany Ford Kuga I (2008-2012) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 436-456/182/148-150 cm |
Rozstaw osi | 265 cm |
Pojemność bagażnika | htb 363-1148 l, sed 470 l, kmb 490-1512 l |
Silnik | 1.0 EcoBoost | 1.0 EcoBoost | 1.0 EcoBoost | 1.6 Ti-VCT | 1.6 Ti-VCT | 1.6 Ti-VCT |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 998 cm³ | 998 cm³ | 998 cm³ | 1596 cm³ | 1596 cm³ | 1596 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 100 KM | 125 KM | 140 KM | 85 KM | 105 KM | 125 KM |
Maks. moment | 170 Nm | 170 Nm | 180 Nm | 141 Nm | 150 Nm | 159 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,5 s | 11,3 s | 10,4 s | 14,9 s | 12,3 s | 12,0 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 193 km/h | 204 km/h | 170 km/h | 187 km/h | 193 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,8 l/100 km | 5,0 l/100 km | 4,9 l/100 km | 6,0 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,4 l/100 km |
Silnik | 1.5 EcoBoost | 1.5 EcoBoost | 1.6 EcoBoost | 1.6 EcoBoost | 2.0 EcoBoost (ST) | 2.3 EcoBoost (RS) |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1499 cm³ | 1499 cm³ | 1596 cm³ | 1596 cm³ | 1999 cm³ | 2261 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 150 KM | 182 KM | 150 KM | 182 KM | 250 KM | 350 KM |
Maks. moment | 240 Nm | 240 Nm | 240 Nm | 240 Nm | 360 Nm | 440 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,9 s | 8,6 s | 8,6 s | 7,9 s | 6,5 s | 4,7 s |
Prędkość maks. | 210 km/h | 222 km/h | 210 km/h | 222 km/h | 248 km/h | 268 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,5 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,9 l/100 km | 7,2 l/100 km | 7,7 l/100 km |
Silnik | 1.5 TDCi | 1.5 TDCi | 1.5 TDCi | 1.6 TDCi | 1.6 TDCi | 1.6 TDCi |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1499 cm³ | 1499 cm³ | 1499 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 95 KM | 105 KM | 120 KM | 95 KM | 105 KM | 115 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 270 Nm | 270 Nm | 230 Nm | 270 Nm | 270 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,2 s | 11,9 s | 10,5 s | 12,5 s | 11,8 s | 10,9 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 187 km/h | 193 km/h | 180 km/h | 187 km/h | 195 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,8 l/100 km | 3,4 l/100 km | 3,8 l/100 km | 4,2 l/100 km | 3,7 l/100 km | 4,2 l/100 km |
Silnik | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi | 2.0 TDCi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 115 KM | 140 KM | 150 KM | 163 KM | 185 KM |
Maks. moment | 300 Nm | 320 Nm | 370 Nm | 340 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,0 s | 8,9 s | 8,8 s | 8,6 s | 8,1 s |
Prędkość maks. | 198 km/h | 207 km/h | 210 km/h | 218 km/h | 217 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,2 l/100 km | 5,0 l/100 km | 4,6 l/100 km | 5,1 l/100 km | 4,6 l/100 km |