UżywaneOpinieUżywany Ford Focus III (2010-2018) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Ford Focus III (2010-2018) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Za Focusem przemawia precyzja prowadzenia, nowoczesne i oszczędne silniki oraz szeroki wybór wersji nadwoziowych. Jak pod względem awaryjności wypada ten kompaktowy samochód? Oto opinie o używanym Fordzie Focusie trzeciej generacji.

Produkowany przez 8 lat Ford Focus III jakiś czas temu doczekał się następcy, a ten fakt, jak wiadomo, otworzył furtkę finansową chętnym na zakup kompaktowego Forda z drugiej ręki. Auto oferowano jako 5-drzwiowego hatchbacka, funkcjonalne kombi i reprezentacyjnego sedana: tym razem zrezygnowano z niszowej wersji ze składanym dachem. W ramach przeprowadzonego w 2014 roku liftingu przednią część nadwozia upodobniono do pozostałych modeli marki (pojawił się szeroki, trapezowy grill) i rozbudowano system multimedialny o większy, dotykowy ekran. Jako nowoczesny kompakt Focus zaoferował użytkownikom ciekawe opcje wyposażenia, np. asystenta parkowania, rozpoznawanie znaków lub nie do końca dopracowane sterowanie głosowe. Dla amatorów szybkiej jazdy przygotowano dwie topowe odmiany: ST (250 KM, jako hatchback i kombi) i RS (350 KM, tylko hatchback). Dzięki zastosowaniu konstrukcji wielowahaczowej w tylnym zawieszeniu Focus uchodzi za jednego z najlepiej prowadzących się kompaktów. Czy jest równie dobry pod względem niezawodności?

Ford Focus III - dynamiczne (2)
Użytkownicy Focusów niezbyt przychylnie odnoszą się do jego przeszklenia: małe szyby i szerokie słupki nie sprzyjają manewrowaniu na ciasnych parkingach.
Ford Focus III - dynamiczne (3)
Portale ogłoszeniowe obfitują w Focusy III w wersji kombi, ale hatchbacki (fot.) ustępują im tylko niewiele.

Używany Ford Focus III – wnętrze

Śmiało narysowany kokpit Focusa wykonano z porządnych materiałów i nawet po wielu tysiącach kilometrów nie generuje on nadmiernych hałasów. Uwagę zwraca wydatna konsola centralna z mnóstwem przycisków (prawie 30) służących do obsługi radia. Trzeba się do nich przyzwyczaić: ułatwione zadanie mają użytkownicy aut poliftowych, w których część funkcji przejął dotykowy, 8-calowy ekran. Niezależnie od rocznika konsola zajmuje jednak wiele cennego miejsca na kolana osób podróżujących z przodu. Do najbardziej pożytecznych opcji wyposażenia Focusów zalicza się podgrzewaną przednią szybę oraz kierownicę: warto ich poszukać, choć samochód na ogół szybko nagrzewa się zimą (ma elektryczną żaluzję chłodnicy, o niej wspomnimy jeszcze w dalszej części materiału).

Pomimo szerokiej konsoli centralnej, pierwszy rząd siedzeń i tak uchodzi za przestronny. Jazdę nim polubią zwłaszcza wysokie osoby, bo pozycja za kierownicą okazuje się zaskakująco niska. Mniej rośli użytkownicy muszą się „ratować” maksymalnymi wartościami ustawienia wysokości fotela. Z tyłu rozczarowuje znikoma ilość miejsca na nogi i na ogół jest tam ciaśniej niż w Focusie II, a kierowcy wożący dzieci skarżą się wręcz na trudne warunki do zamocowania fotelika. Bagażnik hatchbacka zmieści rozsądne 363 litry, ale uwaga – tylko w wersji z zestawem naprawczym. Gdy wozimy ze sobą „dojazdówkę”, pojemność maleje do 316 l, a pełnowymiarowy „zapas” – zaledwie 277 l. Osoby ceniące możliwości transportowe rzecz jasna wybiorą kombi, które po złożeniu kanapy zabierze na pokład ponad 1500 l.

Używany Ford Focus III – silniki benzynowe

W Focusie III montowano całą plejadę benzynowych jednostek wolnossących i turbodoładowanych, a także fabrycznie przystosowanych do zasilania gazem. Ta opcja występowała w połączeniu z prostym silnikiem 1.6 Ti-VCT z mocą „zdławioną” do 117 KM. Na „czystej benzynie” miał on 3 wersje mocy: 85, 105 i 125 KM. Polecamy ją raczej dla spokojnych kierowców, bo do wyprzedzania wymaga wkręcania na obroty. W trasie o wiele lepiej sprawdzają się turbodoładowane jednostki EcoBoost o pojemności 1.6 (do 2014 r.) i 1.5 (od 2014 r.), a nawet montowane od 2012 r. 1.0 EcoBoost (100, 125 i pod koniec produkcji 140 KM). Pomimo ogólnego wysilenia te jednostki okazały się zaskakująco trwałe (to m.in. zasługa solidnego, żeliwnego bloku) i nie drażnią dokuczliwym warkotem trzech cylindrów, ale też nie zachwycają po zmierzeniu średniego spalania. Dla Focusa ST zarezerwowano jednostkę 2.0 EcoBoost (250 KM), a dla RS silnik montowany również w Mustangu – 2.3 Ecoboost (350 KM). Topowego Focusa jako jedynego łączono z napędem 4×4. Skrzynie automatyczne trafiły do odmian 1.0 EcoBoost/125 KM, 1.5 EcoBoost i 125-konnego 1.6 (tylko w nim była to przekładnia dwusprzęgłowa).

Ford Focus III silnik
Malutki 1.0 EcoBoost jeszcze w miarę radzi sobie w Focusem, ale w Mondeo czy C-Maxie wyraźnie już się męczy. Silnik, mimo wysilenia, bezawaryjnie pokonuje duże przebiegi.

Używany Ford Focus III – silniki Diesla

Wszystkie diesle w Focusie III mają system common rail, 4 cylindry i pasek rozrządu. W ogłoszeniach najczęściej trafia się silnik 1.6 TDCi. To tak naprawdę francuskie HDi występujące w trzech wersjach mocy: 95, 105 i 115 KM. Ma 8 zaworów oraz dopracowaną turbosprężarkę, pozbyto się też problemu nietrwałych podkładek pod wtryskiwaczami. Mocniejsza odmiana sprawdzi się w trasie, ale na autostrady lepiej poszukać Focusa z 2.0 TDCi, który również pochodzi od PSA. W zależności od wersji generuje 115, 140, 150, 163 i 185 KM i gwarantuje więcej niż dobre osiągi (8,9 s do 100 km/h w wariancie 140-konnym). Po liftingu wprowadzono nowe jednostki 1.5 TDCi (95/105/120 KM) spełniające normę Euro 6.

Ford Focus III - silnik
Jednostka 1.6 TDCi optymalnie łączy oszczędność w mieście z użytecznością w trasie.

Używany Ford Focus III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Potwierdzam opinie o zawieszeniu – jest jedno z najlepszych w klasie”

„Kombi pozwoli zabrać duży bagaż, a z tyłu całkiem wygodnie usiądą dwie dorosłe osoby”

„Skrzynia 6-biegowa idealnie zestopniowana i chodzi zaskakująco precyzyjnie”

„Francuski silnik 1.6 TDCi jest niezastąpiony: cichy, niezawodny i bardzo ekonomiczny”

„Funkcja MAX jednym przyciskiem uruchamia podgrzewanie przedniej i tylnej szyby, lusterek oraz nawiewy. Przydatne zwłaszcza zimą”

 Wady 

„Tapicerka siedzeń zbyt łatwo przyjmuje zabrudzenia. Dość łatwo też pobrudzić jasną podsufitkę”

„Brak chłodzonego schowka i jakiegoś na okulary. Przestrzeń w konsoli centralnej mała i nieporęczna. Trzeba się ratować pokaźnymi kieszeniami w drzwiach”

„Lakier fabryczny bardzo podatny na zarysowania. Widać nawet najmniejsze ubytki. Przydałby się metalik”

„Długie i grube słupki przednie skutecznie ograniczają widoczność. Czasem trzeba się wychylić na rondzie czy na przejściu”

Używany Ford Focus III – awaryjność, typowe usterki

Fordowskie jednostki 1.0 EcoBoost czasami dotykają problemy z układem chłodzenia, a dokładnie z nieszczelnościami pompy – więcej na ten temat można przeczytać tutaj. Wolnossące 1.6 wydają się być idealnymi silnikami do LPG, tymczasem wymagają regularnych, skomplikowanych czynności ustawiania luzu zaworowego – inaczej szybko zużyje się głowica. Diesle sprawują się bez problemu nawet w wersjach z filtrem cząstek stałych. Wszystkie Focusy mają elektryczną roletę chłodnicy mającą na celu skrócić czas nagrzewania się zimnego silnika. Przez jej niefortunne umiejscowienie można ją uszkodzić podczas wjazdów na wysokie krawężniki: awarię sygnalizuje kontrolka check engine. Do awarii elektronicznych należy zaliczyć samoistnie wyłączanie się silnika, problemy z odczytywaniem urządzeń USB i wyłączające się wskaźniki (wystarczy zgasić i ponownie uruchomić silnik). Focusy z zewnątrz nie rdzewieją, ale poskąpienie zabezpieczenia po wewnętrznej części progów nie wróży zbyt dobrze: warto zainwestować w pokrycie podwozia środkiem antykorozyjnym.

Ford Focus III - wlew
Ciekawe rozwiązanie – bezkorkowy wlew paliwa. W wersjach z fabrycznym LPG pod klapką znajduje się również wlew do zatankowania gazu.

Używany Ford Focus III – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się na naklejce na słupku środkowym prawym. Wybito go również na podłodze przed siedzeniem pasażera.

Ford Focus III numer VIN

Używany Ford Focus III – sytuacja rynkowa

Prawdziwy zalew ofert, z czego 2/3 dotyczy wysokoprężnych Focusów (zaledwie co 10. napędzany jest silnikiem 2.0 TDCi). Trafiają się już sporadyczne auta wystawione za mniej niż 15 tys. zł, jednak należy przyjąć, że dolna granica kwoty za używanego Focusa III to ok. 18 tys. zł. Jeśli dorzucimy kolejne 10, można zaczynać polowanie na Focusa po liftingu. Benzynowe auta utrzymują ceny o kilka tys. zł wyższe. Wersje ST startują od ok. 45 tys. zł, RS to wydatek przekraczający 100 tys. zł.

Używany Ford Focus III – podsumowanie

Focus to bardzo wszechstronny samochód: może być pojazdem rodzinnym, autem do miasta lub szybkim hot hatchem. Satysfakcję z użytkowania zapewni znalezienie egzemplarza skrojonego na miarę swoich potrzeb. Niezależnie od wersji, Focus III pozostaje nieźle wykończonym, nowoczesnym i przyjemnym w użytkowaniu kompaktem, choć trochę zbyt ciasnym.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Fordach:

Używany Ford Fiesta VII (2008-2017) – opinie użytkowników

Używany Ford Focus III (2010-2018) – opinie użytkowników

Używany Ford C-Max II (2010-2019) – opinie użytkowników

Używany Ford Kuga I (2008-2012) – opinie użytkowników

Ford Focus III dynamiczne

Ford Focus III – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.436-456/182/148-150 cm
Rozstaw osi265 cm
Pojemność bagażnikahtb 363-1148 l, sed 470 l, kmb 490-1512 l
Ford Focus III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe do 140 KM)
Silnik1.0 EcoBoost1.0 EcoBoost1.0 EcoBoost1.6 Ti-VCT1.6 Ti-VCT1.6 Ti-VCT
Pojemność998 cm³998 cm³998 cm³1596 cm³1596 cm³1596 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz.benz.benz.
Maks. moc100 KM125 KM140 KM85 KM105 KM125 KM
Maks. moment170 Nm170 Nm180 Nm141 Nm150 Nm159 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,5 s11,3 s10,4 s14,9 s12,3 s12,0 s
Prędkość maks.185 km/h193 km/h204 km/h170 km/h187 km/h193 km/h
Śr. zużycie paliwa4,8 l/100 km5,0 l/100 km4,9 l/100 km6,0 l/100 km5,9 l/100 km6,4 l/100 km
Ford Focus III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe od 140 KM)
Silnik1.5 EcoBoost1.5 EcoBoost1.6 EcoBoost1.6 EcoBoost2.0 EcoBoost (ST)2.3 EcoBoost (RS)
Pojemność1499 cm³1499 cm³1596 cm³1596 cm³1999 cm³2261 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc150 KM182 KM150 KM182 KM250 KM350 KM
Maks. moment240 Nm240 Nm240 Nm240 Nm360 Nm440 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,9 s8,6 s8,6 s7,9 s6,5 s4,7 s
Prędkość maks.210 km/h222 km/h210 km/h222 km/h248 km/h268 km/h
Śr. zużycie paliwa5,5 l/100 km5,5 l/100 km5,9 l/100 km5,9 l/100 km7,2 l/100 km7,7 l/100 km
Ford Focus III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla o poj. 1.5/1.6)
Silnik1.5 TDCi1.5 TDCi1.5 TDCi1.6 TDCi1.6 TDCi1.6 TDCi
Pojemność1499 cm³1499 cm³1499 cm³1560 cm³1560 cm³1560 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc95 KM105 KM120 KM95 KM105 KM115 KM
Maks. moment250 Nm270 Nm270 Nm230 Nm270 Nm270 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h12,2 s11,9 s10,5 s12,5 s11,8 s10,9 s
Prędkość maks.180 km/h187 km/h193 km/h180 km/h187 km/h195 km/h
Śr. zużycie paliwa3,8 l/100 km3,4 l/100 km3,8 l/100 km4,2 l/100 km3,7 l/100 km4,2 l/100 km
Ford Focus III – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla o poj. 2.0)
Silnik2.0 TDCi2.0 TDCi2.0 TDCi2.0 TDCi2.0 TDCi
Pojemność1997 cm³1997 cm³1997 cm³1997 cm³1997 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc115 KM140 KM150 KM163 KM185 KM
Maks. moment300 Nm320 Nm370 Nm340 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,0 s8,9 s8,8 s8,6 s8,1 s
Prędkość maks.198 km/h207 km/h210 km/h218 km/h217 km/h
Śr. zużycie paliwa5,2 l/100 km5,0 l/100 km4,6 l/100 km5,1 l/100 km4,6 l/100 km

Używany Ford Focus III – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

16 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji