UżywaneOpinieUżywany Ford Fiesta VII (2008-2017) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Ford Fiesta VII (2008-2017) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Lata mijają, a Fiesta VII wciąż zwraca uwagę na ulicy. Jak z jej zabezpieczeniem antykorozyjnym i awaryjnością? Oto opinie o używanym Fordzie Fiesta VII.

Fiesta VII jest jednym z najbardziej poszukiwanych modeli na rynku wtórnym, co przekłada się znikomą, jak na Forda, utratę wartości. Trudno dziwić się jednak preferencjom klientów. Debiutujący w 2008 r. samochód był dużym ukłonem w stronę klientów szukających nie tylko radości z jazdy, ale i auta cieszącego oko. Z perspektywy czasu można stwierdzić, że styliści Forda „odwalili kawał dobrej roboty” – nieprzypadkowo do kolejnej generacji (ósmej, produkowanej od 2017 r.) przeniesiono wiele sprawdzonych i lubianych linii wcielenia Mk7. Samochód oferowano jako hatchbacka (3d i 5d), na wybranych rynkach zaś także jako niezbyt proporcjonalnego sedana. Wzorcem poprzednich Fiest wprowadzono odmianę usportowioną ST, rozwijającą od 182 do 215 KM. Zawieszenie ustawiono „po fordowsku”, czyli sztywno, ale z zapasem komfortu. Dzięki niemu Fiesta bezpiecznie i przyjemnie się prowadzi, choć o nadzwyczajne wrażenia z jazdy trudno w przypadku bazowych silników o mocy ok. 60-80 KM. Sporo dynamiki dodały wprowadzone po liftingu (2012 r.) jednostki 1.0 EcoBoost, stosowane zresztą przez Forda do dzisiaj.

Ford Fiesta VII 03
Atrakcyjny design nie idzie w parze z użytecznością na co dzień: przez małe szybki w tylnej części nadwozia kierowca niewiele widzi.

Kariera Fiesty VII na rynku wtórnym rozkręciła się na dobre, lecz ceny małych Fordów potrafią sprowadzić na ziemię: ładne egzemplarze kosztują w okolicach 16-20 tys. zł. Czy warto aż tyle wydawać na Fiestę? Może lepiej poszukać tańszych ofert? Oceńmy, jakie wersje silnikowe cieszą się największym uznaniem właścicieli, analizując opinie o używanej Fieście VII.

Ford Fiesta (2021) – opis wersji i cennik

FORD Fiesta VI Ghia 1.6TDCi 5MT WE6215R 04-2009
Po Fieście VII widać, że Ford przyłożył więcej uwagi do zabezpieczenia antykorozyjnego. Użytkownicy nie mają większych zastrzeżeń do pracy i trwałości zawieszenia. W tak nastawionym na dynamikę aucie przydałyby się skuteczniejsze hamulce: na tylnej osi zamontowano bębny („tarcze”: tylko w ST).

Używany Ford Fiesta VII – wnętrze

Kokpit Fiesty ma dość futurystyczny design, a precyzja spasowania i montażu sprawia, że o skrzypieniu zwykle nie ma mowy. Oczywiście na nadmiar miękkich materiałów nie ma co liczyć, ale to typowe w autach segmentu B. Tworzywa i tapicerki wykazują dużą odporność na zużycie. Zastrzeżenia można mieć do kilku niedociągnięć w zakresie ergonomii. Właściciele małych Fordów jednak chwalą użyteczność w mieście i dalekich trasach, określając Fiestę jako samochód dojrzały i warty swojej ceny. Tym bardziej, że na wyposażenie nie można narzekać, pod warunkiem kupna bogatszej wersji (Sport, Ghia, Titanium). Zwykle mają klimatyzację (nawet automatyczną), wielofunkcyjną kierownicę, radio z odtwarzaczem CD czy zestaw niezbędnych gniazd do ładowania urządzeń mobilnych.

Efektownie skrojone nadwozie Fiesty kryje przestronne wnętrze. Ford oferuje niezłe warunki podróżowania czterem dorosłym osobom, ustępując jedynie absolutnym rekordzistom w klasie, np. Hondzie Jazz. Wrażenie przestronności „zabija” kierująca się ku górze linia okien, skutkująca zaledwie przeciętnym przeszkleniem karoserii. Na rynku wtórnym nietrudno o 3-drzwiową Fiestę z naprawdę długimi drzwiami – do tego stopnia, że trzeba uważać, by nie obić nimi aut na parkingu. Przednie fotele może nie prezentują się zachęcająco, ale tak naprawdę przeciętnemu kierowcy niczego więcej nie potrzeba. Do obszernego bagażnika (295 l) prowadzi niewielki otwór załadunkowy z wysoko poprowadzonym progiem. Składając oparcia kanapy zwiększymy go do 980 l, ale uzyskując przestrzeń bagażową ze schodkiem.

Używany Ford Fiesta VII – silniki

Bardzo obszerna paleta jednostek napędowych sprawia, że każdy będzie w stanie idealnie dopasować silnik do swoich oczekiwań i potrzeb. Otwiera ją, nieco za słaby nawet do Fiesty, benzynowy 1.25 16V o mocy 60 KM. Optymalnym wyborem dla spokojnie jeżdżących kierowców będzie jego mocniejsza odmiana o mocy 82 KM. Kto szuka za kierownicą także odrobiny emocji, powinien myśleć o jednostkach 1.4 16V (96 KM) i 1.6 Ti-VCT (105/120/134 KM). W 2012 r. zadebiutowała rodzina 3-cylindrowych silników 1.0: wolnossący (65/80 KM) i turbodoładowany EcoBoost. Co istotne, większe silniki tej serii, mianowicie 1.6 EcoBoost, od początku trafiały pod maski Fiest ST (rozwijały w niej 182, 200 lub 215 KM). Część benzynowych jednostek (1.25 i 1.4) Ford opracował we współpracy z Yamahą, a starsze diesle są owocem mariażu z koncernem PSA. Kto ceni jednostki proste konstrukcyjnie, a więc tanie w naprawach, może celować w wersję 1.4 TDCi (70 KM) – w uproszczeniu mówiąc jest to zubożona w osprzęt i moc, budżetowa pochodna 1.6 TDCi, która z kolei rozwija 75, 90 i 95 KM. Obydwie jednostki w samochodach koncernu PSA nazywają się HDi. W 2012 r. pojawił się turbodiesel od Forda – 1.5 TDCi o mocy 75 i 95 KM (ta druga: w 2015 r.). Wszystkie Fiesty poza ST zestawiano z ręcznymi skrzyniami 5-biegowymi. Automatyczne przekładnie trafiały tylko do benzynowych: albo klasyczne 4-biegowe (1.4), albo dwusprzęgłowe Powershift (1.6 Ti-VCT i 1.0 EcoBoost/100 KM).

Używany Ford Fiesta VII (2008-2017) – który silnik wybrać?

FORD Fiesta VI FL Red Edition 1.0EcoBoost 140KM 5MT WE803JR 02-2015
Niewielki 1.0 EcoBoost doskonale pasuje do Fiesty, gwarantując dobre osiągi przy umiarkowanym zapotrzebowaniu na paliwo. Wolnossące benzynowe jednostki również są świetne, choć niezbyt tolerują LPG (wymagają częstej, skomplikowanej regulacji zaworów).
FORD Fiesta VI Ghia 1.6TDCi 5MT WE6215R 04-2009
Francuskie turbodiesle punktują kulturą pracy i niezawodnością. Konstrukcje Forda (1.5 TDCi) nie są już tak dobre, ale wciąż godne polecenia.

Używany Ford Fiesta VII – opinie użytkowników

 Zalety 

„Silnik 1.0 EcoBoost wydaje subtelny, delikatny pomruk i jest elastyczny w szerokim zakresie obrotów”

„Zawieszenie to czołówka klasy. Samochód zachowuje stabilność nawet przy wysokich prędkościach. Prowadzenie – bezpieczne”

„Jeden z największych bagażników w klasie – idealny dla 3-osobowej rodziny”

„ Fiesta to pełnoprawny i wygodny samochód nie tylko do jazdy po mieście. Daje radę i na autostradach”

 Wady 

„Przełożenia skrzyni są zbyt długie. Skok pomiędzy biegami również mógłby być krótszy”

„Plastiki użyte we wnętrzu są twarde i z czasem potrafią trzeszczeć”

„Przyciski do regulacji szyb są za bardzo cofnięte. Żeby ich użyć, trzeba się gimnastykować”

„Samochód nie jest drogi ale po 5 latach użytkowania pojawiają się ciągle drobne usterki”

Używany Ford Fiesta VII – awaryjność, typowe usterki

Potencjalne usterki są już dobrze znane, podobnie jak i możliwe rozwiązania problemów. W silnikach benzynowych przede wszystkim w grę wchodzą awarie osprzętu i cewek zapłonowych, a w 1.25 i 1.4 także podwyższone spalanie oleju. W dieslach od PSA (1.4/1.6 TDCi) szczelność tracą podkładki pod wtryskiwaczami – w kabinie pojawia się wówczas zapach spalin. Możliwe są też usterki turbosprężarek czy zaworów układu recyrkulacji spalin, ale mają one charakter zużycia eksploatacyjnego niż przypadkowych defektów. Mimo zaawansowanego downsizingu jednostki EcoBoost nie sprawiają większych problemów, a dzięki niskiemu spalaniu stanowią dobrą alternatywą dla diesli, które zresztą również polecamy. Przed liftingiem stosowano silniki benzynowe Duratec z mechaniczną regulacją luzu zaworowego, co dyskwalifikuje możliwość założenia instalacji gazowej (albo, jak kto woli, czyni ją uciążliwą i drogą w eksploatacji). Użytkownicy odnotowali przypadki wycieków oleju z jednostek napędowych lub skrzyń biegów. Te automatyczne, głównie Powershift, mogą już wymagać kompleksowej regeneracji kosztującej tysiące złotych. W Fiestach często przepalają się żarówki, czasami też przestaje działać radio. Newralgiczny element wczesnych egzemplarzy: stukające przekładnie kierownicze.

FORD Fiesta VI 1.6 Ti-VCT 120KM 5MT WN91240 10-2008
Kłopoty z elektroniką pokładową Fiesty są możliwe, ale nie na taką skalę jak np. w samochodach Renault.

Używany Ford Fiesta VII – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się w obudowie deski rozdzielczej po lewej stronie oraz na podłodze obok fotela pasażera (dostęp po uchyleniu fragmentu wykładziny podłogowej).

Ford Fiesta VII numer VIN

Używany Ford Fiesta VII – sytuacja rynkowa

Najtańsze używane Fiesty VII są wyceniane na ok. 11 tys. zł. Za dobrze wyposażone, bezwypadkowe auto z mocniejszym silnikiem i z małym przebiegiem trzeba jednak zapłacić dużo więcej – przynajmniej 16-18 tys. zł. Kto chciałby cieszyć się poliftingowym egzemplarzem z udanym silnikiem 1.0 EcoBoost musi wydać ponad 20 tys. zł. Flagowe Fiesty ST startują z pułapu 40 tys. zł. Zdecydowana większość ofert dotyczy benzynowych aut z 5-drzwiowym nadwoziem. Zaledwie kilka Fordów wyposażono w automatyczną skrzynię biegów.

Używany Ford Fiesta VII – podsumowanie

Fiesta pozostaje jedną z ciekawszych propozycji w segmencie aut miejskich z drugiej ręki. Eksploatacja nie powinna sprawić większych niespodzianek, bo Fiesta jest dobrze zaopatrzona w części zamienne. Do wyboru są zarówno solidne zamienniki w rozsądnych cenach, a także rekomendowane przez Forda i dostępne także w ASO części Motorcraft. W miarę możliwości poszukajmy samochodów mocniejszych (od ok. 90 KM) – dadzą o wiele więcej frajdy z jazdy.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Fordach:

Używany Ford Ka II (2008-2016) – opinie użytkowników

Używany Ford B-Max (2012-2017) – opinie użytkowników

Używany Ford Focus III (2010-2018) – opinie użytkowników

FORD Fiesta VI Sport 1.6 Ti-VCT 120KM 5MT WE4958R 09-2009

Ford Fiesta VII – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.395-429/172/148-150 cm
Rozstaw osi249 cm
Poj. bagażnikahtb 295-980 l, sed 430 l
Ford Fiesta VII – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. wolnossące)
Silnik1.0 12V1.25 16V1.25 16V1.4 16V1.6 Ti-VCT1.6 Ti-VCT
Pojemność998 cm³1242 cm³1242 cm³1388 cm³1596 cm³1596 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.benz.
Maks. moc65 KM60 KM82 KM96 KM105 KM120 KM
Maks. moment105 Nm109 Nm114 Nm128 Nm150 Nm152 Nm
Przysp. 0-100 km/h16,8 s16,9 s13,3 s12,2 s10,5 s9,9 s
Prędkość maks.155 km/h152 km/h168 km/h175 km/h184 km/h193 km/h
Śr. zużycie paliwa4,6 l/100 km5,4 l/100 km5,6 l/100 km6,6 l/100 km5,9 l/100 km5,8 l/100 km
Ford Fiesta VII – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. turbodoładowane)
Silnik1.0 EcoBoost1.0 EcoBoost1.0 EcoBoost1.6 EcoBoost (ST)1.6 EcoBoost (ST)1.6 EcoBoost (ST200)
Pojemność998 cm³998 cm³998 cm³1596 cm³1596 cm³1596 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz., turbo
Maks. moc100 KM125 KM140 KM182 KM200 KM215 KM
Maks. moment170 Nm170 Nm180 Nm240 Nm290 Nm320 Nm
Przysp. 0-100 km/h11,2 s9,4 s9,0 s6,9 s6,9 s6,7 s
Prędkość maks.180 km/h196 km/h201 km/h223 km/h223 km/h230 km/h
Śr. zużycie paliwa4,5 l/100 km4,3 l/100 km4,5 l/100 km5,9 l/100 km5,9 l/100 km6,1 l/100 km
Ford Fiesta VII – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.4 TDCi1.5 TDCi1.5 TDCi1.6 TDCi1.6 TDCi1.6 TDCi
Pojemność1399 cm³1499 cm³1499 cm³1560 cm³1560 cm³1560 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc70 KM75 KM95 KM75 KM90 KM95 KM
Maks. moment160 Nm185 Nm215 Nm185 Nm212 Nm205 Nm
Przysp. 0-100 km/h14,8 s13,5 s11,7 s13,9 s11,9 s11,8 s
Prędkość maks.162 km/h167 km/h181 km/h167 km/h175 km/h175 km/h
Śr. zużycie paliwa4,1 l/100 km3,7 l/100 km3,6 l/100 km4,2 l/100 km4,2 l/100 km5,0 l/100 km
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

10 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji