Niesłusznie odstawiony na boczny tor Ford Fiesta przekonuje do siebie udaną paletą silników. Która jednostka napędowa najbardziej pasuje do używanej Fiesty?
Ford Fiesta niemal od zawsze walczył o miano najlepszego samochodu miejskiego, lecz konkurencja nigdy „nie spała” i rozwijała się w zadziwiającym tempie, stąd mały Ford nigdy nie zawojował w sposób szczególny swojego segmentu. Jak się okazuje, bardzo wiele zyskuje, gdy już minie trochę lat eksploatacji i przybędzie przejechanych kilometrów. Ten atrakcyjny i świetnie prowadzący się samochód sprzedawano z tak wieloma silnikami, że bez problemu można dopasować Fiestę do swoich preferencji. Gama obejmuje zarówno wolnossące jednostki „starej daty” (opracowane wspólne z Yamahą), nowoczesne konstrukcje EcoBoost, które trafiły m.in. pod maski topowych Fiest ST, oraz turbodiesle znane z samochodów PSA (Peugeotów i Citroenów). Zobaczmy, jaki silnik najlepiej wybrać do używanej Fiesty.
Używany Ford Fiesta VII – silniki benzynowe
Fiestę początkowo można było zamówić z dwoma silnikami skonstruowanymi przez Forda i Yamahę – 1.25 (60/82 KM) i 1.4 (92/96 KM), a także z jednostką ze zmiennymi fazami rozrządu – 1.6 Ti-VCT (105/120/134 KM). Wraz z przeprowadzoną w 2012 r. modernizacją z oferty znikły wszystkie z nich oprócz 1.25, który pozostał do końca produkcji. Po liftingu nastała era 3-cylindrowych silników o pojemności 1 litra: wolnossących (65/80 KM) i turbodoładowanych EcoBoost (100/125/140 KM). Pojawiły się również wersje usportowione (ST), do których napędu przewidziano 1.6 EcoBoost (182-215 KM). Pomimo obaw związanych z tak zaawansowanym „wyżyłowaniem” niewielkiej jednostki napędowej, konstrukcje EcoBoost zapracowały sobie na miano trwałych, nie obarczonych większymi wadami konstrukcyjnymi. Zapewniają przy tym optymalne osiągi i niewygórowane spalanie. Jeśli mimo wszystko się ich boimy (albo celujemy w starsze, tańsze auta), rozważmy zakup Fiest 1.25/82 KM, 1.4 lub 1.6. One również nie sprawiają poważnych kłopotów użytkownikom i wymagają tylko kontroli poziomu oleju: zdarza im się pobierać go w ilości 1 litra na 2-3 tys. km. Ostrzegamy przed montażem LPG, gdyż głowice fordowskich silników niezbyt tolerują zasilanie alternatywnym paliwem. Najbardziej pewną opcją wydaje się być… odmiana z fabryczną instalacją gazową, zakładaną do silnika 1.4.
Silnik | 1.0 | 1.25 16V | 1.4 16V | 1.6 Ti-VCT | 1.6 Ti-VCT |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 998 cm³ | 1242 cm³ | 1388 cm³ | 1596 cm³ | 1596 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 65 KM | 82 KM | 96 KM | 105 KM | 120 KM |
Maks. moment | 105 Nm | 114 Nm | 128 Nm | 150 Nm | 152 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 16,8 s | 13,3 s | 12,2 s | 10,5 s | 9,9 s |
Prędkość maks. | 155 km/h | 168 km/h | 175 km/h | 184 km/h | 193 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,6 l/100 km | 5,6 l/100 km | 6,6 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,8 l/100 km |
Silnik | 1.0 EcoBoost | 1.0 EcoBoost | 1.0 EcoBoost | 1.6 EcoBoost (ST) | 1.6 EcoBoost (ST200) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 998 cm³ | 998 cm³ | 998 cm³ | 1596 cm³ | 1596 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 100 KM | 125 KM | 140 KM | 182 KM | 215 KM |
Maks. moment | 170 Nm | 170 Nm | 180 Nm | 240 Nm | 320 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 11,2 s | 9,4 s | 9,0 s | 6,9 s | 6,7 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 196 km/h | 201 km/h | 223 km/h | 230 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 4,3 l/100 km | 4,5 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,1 l/100 km |
Używany Ford Fiesta VII – silniki Diesla
Silniki zasilane olejem napędowym posiada zaledwie co 4 wystawiona Fiesta VII. Ford postawił wyłącznie na jednostki 4-cylindrowe, opracowane wspólnie z koncernem PSA (tam znane jako HDi). Są to: 1.4 TDCi (70 KM) i 1.6 TDCi (75/90/95 KM), a od 2012 r. – także 1.5 TDCi (75/95 KM). Wszystkie imponują kulturą pracy i realnie niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Najprzyjemniej jeździ się Fiestą z 1.6 TDCi, gdyż pali niewiele więcej, a przyspiesza znacznie żwawiej od powolnego 1.4 TDCi. Wysokoprężne konstrukcje montowane w małym Fordzie nie mają wielu wad. Jedną z nielicznych są nieszczelne podkładki pod wtryskiwaczami (1.4/1.6 TDCi), powodujące intensywny zapach spalin w kabinie oraz sprzyjające zapieczeniu wtryskiwacza w gnieździe (koszty wymiany winduje operacja przy użyciu specjalistycznego sprzętu). Z kolei w 1.5 TDCi niepokoją co prawda sporadyczne, ale jednak prawdziwe przypadki zatarcia panewek.
Silnik | 1.4 TDCi | 1.5 TDCi | 1.5 TDCi | 1.6 TDCi | 1.6 TDCi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1399 cm³ | 1499 cm³ | 1499 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 70 KM | 75 KM | 95 KM | 75 KM | 95 KM |
Maks. moment | 160 Nm | 185 Nm | 215 Nm | 185 Nm | 205 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 14,8 s | 13,5 s | 11,7 s | 13,9 s | 11,8 s |
Prędkość maks. | 162 km/h | 167 km/h | 181 km/h | 167 km/h | 175 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,1 l/100 km | 3,7 l/100 km | 3,6 l/100 km | 4,2 l/100 km | 5,0 l/100 km |
Używany Ford Fiesta VII – który silnik wybrać?
Jako że zdecydowana większość jednostek napędowych Fiesty nie zasługuje na negatywną opinię pod kątem awaryjności, radzimy rozejrzeć się za wersjami o mocy co najmniej 90 KM, czyli 1.4, 1.6, 1.0 EcoBoost i mocniejsze warianty 1.5 TDCi i 1.6 TDCi. Tylko one zapewnią choć minimalną przyjemność z jazdy i pozwolą skorzystać z doskonałych właściwości jezdnych modelu bez szkód finansowych na paliwie. A miłośnikom hot hatchy rekomendujemy wszystkie odmiany ST.