Kto szuka młodego i nieskomplikowanego samochodu za rozsądne pieniądze, prędzej czy później weźmie pod lupę propozycję od Fiata. Poznajmy opinie na temat używanych Fiatów Tipo II.
Fiat Tipo powrócił na rynek w mocnym stylu. Włoski koncern postanowił udowodnić, że wciąż możliwe jest stworzenie atrakcyjnego pod wieloma względami samochodu kompaktowego, który nie będzie straszył ceną. Zamiast 60-80 tys. zł, priorytetem było zbicie ceny do 50-60 tys. zł za rozsądnie wyposażony egzemplarz. Plan udało się zrealizować, czego potwierdzeniem są wyniki sprzedaży tego modelu w Europie. Kompaktowy Fiat jest mocnym graczem także na polskim rynku, gdzie Tipo pojawiło się na początku 2016 r. Partię 1500 egzemplarzy klienci kupili „w ciemno”, znając auto tylko ze zdjęć. Zainteresowanie Fiatem Tipo i w późniejszych latach utrzymywało się na wysokim poziomie – model niejednokrotnie zbliżał się do pierwszej 10. najchętniej kupowanych nowych aut. To dowodzi słuszności idei obecności na rynku samochodu maksymalnie użytecznego i niedrogiego w eksploatacji, w którym względy estetyczne czy osiągi schodzą na drugi plan. Nie oznacza to, że budżetowe Tipo niczym nie kusi użytkowników. Producent przewidywał efektowniejsze wersje Mirror, Sport czy S-Design, a nawet uterenowionego Tipo Cross, który zadebiutował po liftingu (2020 r.). Próżno w tym modelu szukać mocnych silników (maksymalnie 130 KM), niemniej tę niedogodność rekompensuje wybór aż trzech wersji nadwoziowych – sedana, hatchbacka 5d i kombi.
Tipo II na dobre zadomowiło się na rynku wtórnym. Nie kosztuje wcale mało, bo minimum 30 tys. zł, czyli raptem o połowę mniej niż trzeba wydać w salonie na nowe auto. W przypadku kompaktowego Fiata w rozsądnym budżecie można znaleźć egzemplarz w lepszej wersji wyposażeniowej, napędzany świetnym silnikiem 1.4 T-Jet, oferowanym również z fabryczną instalacją gazową. Ile trzeba obecnie wydać na godne polecenia Tipo? Zobaczmy, co o tym modelu sądzą użytkownicy.
Fiat Tipo (2021) – opis wersji i cennik
Używany Fiat Tipo II – wnętrze
Fiat zaprojektował dla Tipo miłą dla oka deskę z dominującymi okrągłymi motywami. Choć od debiutu tego modelu minęło zaledwie kilka lat, dotykowy wyświetlacz w konsoli środkowej pełni tu raczej rolę drugoplanową: obsługę w większości przydzielono fizycznym przyciskom. Co ciekawe, w hatchbacku i kombi bardziej przypomina on odstający od reszty kokpitu tablet. W sedanie z kolei wbudowano go w zintegrowanej ze wskaźnikami konsoli przykrytej wspólnym daszkiem. Po budżetowym aucie nie sposób oczekiwać nadzwyczajnych materiałów wykończeniowych. Sytuację ratują skórzane akcenty bogatszych wersji (np. kierownicy czy gałki biegów). Wszystkie Tipo mają klimatyzację, elektryczne szyby przednie, radio i centralny zamek. Można spotkać auta z automatyczną „klimą” (ale jednostrefową), ale na popularne systemy bezpieczeństwa raczej nie ma co liczyć.
Jak na samochód kompaktowy, Fiat Tipo zwraca uwagę rozmiarami (prawie 4,4 m w hatchbacku i niemal 4,6 m w sedanie/kombi) oraz rozstawem osi ustalonym na 2,64 m (dla wszystkich wersji). Kabina pasażerska optymalnie zmieści czwórkę, a na krótszych dystansach także piątkę podróżnych. Większość aut wyposażono w podłokietniki obu rzędów, z czego przedni jest przesuwany, a tylny ma wbudowane uchwyty na napoje. Fotele spełnią oczekiwania mało wymagających kierowców. Odnośnie bagażników zalety ewidentnie przeważają nad wadami. Wszystkie są bardzo pojemne: już hatchback zabierze na pokład 440 l, z kolei sedan 520 l, a kombi – aż 550 l. Wypada pochwalić ich ustawność oraz wyposażenie w funkcjonalne gadżety (haczyki, lampki, podpórki na odchyloną część podłogi). Martwi jedynie skąpe wykończenie bagażnika sedana (w górnej części) i osadzenie klapy na wielkich, wnikających do środka zawiasach.
Używany Fiat Tipo II – silniki
Benzynową paletę opracowano w oparciu o silnik 1.4 w odmianie wolnossącej (95 KM) i turbodoładowanej T-Jet (120 KM). Słabszy domaga się ok. 6 l/100 km na zwykłych drogach krajowych i niecałych 8 l/100 km na autostradach i w mieście. Praktycznie takich samych porcji benzyny domaga się silnik 1.4 T-Jet, dlatego właśnie na niego lepiej postawić – szczególnie, że również posiada pośredni wtrysk i dobrze znosi zasilanie LPG (Fiat oferował go z fabryczną instalacją). Uzupełnienie gamy stanowiła jednostka 1.6 E-torQ (110 KM) łączona tylko z automatyczną skrzynią biegów (pozostałe odmiany: z ręcznymi, 6-biegowymi). Pod koniec 2020 r. wspomniane silniki wypadł 100-konny 1.0 T3, zestawiany już z przekładnią 5-biegową. Biorąc pod uwagę diesle, jesteśmy skazani na 1.3 MultiJet (95 KM) lub 1.6 MultiJet (120/130 KM), które w cyklu mieszanym zużywają ok. 5 l/100 km. Drugiego opcjonalnie konfigurowano z dwusprzęgłowym automatem DDCT (6 biegów). Po stronie słabszego turbodiesla należy postawić uproszczony osprzęt bez dwumasowego koła zamachowego. 1.3 MultiJet jako jedyny posiada rozrząd napędzany łańcuchem, którego i tak trzeba wymieniać z uwagi na przeciętną trwałość napinacza.
Używany Fiat Tipo II – opinie użytkowników
Zalety
„Dobry samochód dla spokojnych kierowców. Zawieszenie idealne na polskie drogi”
„Lepsze nowe Tipo niż nie wiadomo jaki samochód używany”
„Cena wybacza drobne wady. Na plus spora przestrzeń wewnątrz i design zewnętrzny”
„Bardzo wygodne fotele, wszystkie przyciski na miejscu”
Wady
„Plastiki trzeszczą, ale jak za te pieniądze to niewielki problem”
„Mój przebieg to 65 000 i na drzwiach już widać ze materiał się wyciera”
„Ubytki oleju w granicach 1 l na tysiąc km po 40 tys. i testowaniu olejów zeszło do 2-3 setek na 1000 km”
„Mam wrażenie, że słupek A od strony kierowcy jest trochę za gruby”
Używany Fiat Tipo II – awaryjność, typowe usterki
Jednym z najlepszych źródeł wiedzy na temat Fiata Tipo jest forum dyskusyjne Fiatklubpolska.pl. Dowiemy się z niego m.in., że przednie zawieszenie nie jest mocną stroną Fiata Tipo. Wymiana końcówek drążków kierowniczych czy łączników stabilizatora może być konieczna przed pokonaniem 30 tysięcy kilometrów. Użytkownicy niektórych egzemplarzy narzekają na hałasy materiałów wykończeniowych, np. tapicerki drzwi. Hałas przy szybszej jeździe mogą generować luźne nadkola. Pewne wątpliwości może budzić także jakość wybranych materiałów tapicerskich – np. mieszka wokół dźwigni zmiany biegów, który został wykonany ze sztucznej skóry, która jest podatna na pękanie. Poważne usterki mechaniczne, których usunięcie jest kosztowne, a wystąpienie unieruchamia samochód, należą do rzadkości. Na forum Fiata zostały opisane problemy z pękniętymi dociskami sprzęgła – przynajmniej jeden został naprawiony w ramach gwarancji. Od czasu do czasu elektronika zgłasza błędy. Zdarzyły się też źle dociśnięte kostki elektryczne, czego następstwem były problemy z regulacją lusterek czy otwieraniem szyb. W większości to drobnostki, które nie ograniczają mobilności samochodu i zostają usunięte chwilę po wybraniu się do serwisu. Nieco więcej powodów do narzekań mają Tipo z instalacjami gazowymi. Odnotowywane były nieszczelności układu chłodzenia. Do ich usunięcia wystarczał jednak montaż nowej opaski przewodu.
Używany Fiat Tipo II – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się:
- na obudowie deski rozdzielczej z lewej strony (fot.);
- na naklejce w słupku środkowy lewym;
- na podłodze przed fotelem pasażera lub obok fotela (dostęp po odchyleniu fragmentu wykładziny).
Używany Fiat Tipo II – sytuacja rynkowa
Tipo z pierwszych roczników (głównie sedany) w bazowych wersjach kosztują 25-35 tys. zł. Hatchbacki i kombi podchodzą bardziej pod 40 tys. zł (debiutowały później). Optymalny budżet na ten samochód mieści się w granicach 45-50 tys. zł (roczniki 2018-2019 z przebiegami poniżej 100 tys. km). Pod okolice 60 tys. zł – czyli kwotę za nowego Tipo – podchodzą egzemplarze roczne, które przejechały 10-20 tys. km. Najłatwiej kupić sedana, najtrudniej kombi. Przeważają silniki 1.4 16V, nierzadko z LPG.
Używany Fiat Tipo II – podsumowanie
Wprowadzając Tipo Fiat mówił o solidnym samochodzie za dobre pieniądze. Do perfekcji nieco zabrakło, jednak wszystko wskazuje, że włoski koncern zrealizował obietnicę. Nowe Tipo dało się poznać jako solidne auto. W dłuższej perspektywie czasu problemów nie powinny sprawiać także silniki: to jednostki o wieloletnim już stażu i wolne od poważniejszych usterek. W zasadzie to ostatni taki samochód na rynku – o miłym dla oka, nadążającym za trendami wyglądzie, a zapewniającym koszty eksploatacji na poziomie aut o kilkanaście lat młodszych.
Przeczytaj także opinie o innych używanych Fiatach:
Używany Fiat Bravo II i Fiat Tipo II – którego wybrać?
Używany Fiat Punto III (2005-2018) – opinie użytkowników
Używany Fiat Bravo II (2007-2014) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 437-457/179-180/150-156 cm |
Rozstaw osi | 264 cm |
Pojemność bagażnika | htb 440-1400 l, sed 520 l, kmb 550-1650 l |
Silnik | 1.0 T3 | 1.4 16V | 1.4 T-Jet | 1.6 E-torQ |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 999 cm³ | 1368 cm³ | 1368 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz. | benz., turbo | benz. |
Maks. moc | 100 KM | 95 KM | 120 KM | 110 KM |
Maks. moment | 190 Nm | 127 Nm | 215 Nm | 152 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,8 s | 12,1 s | 9,6 s | 11,5 s |
Prędkość maks. | 192 km/h | 185 km/h | 200 km/h | 192 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,4 l/100 km | 5,7 l/100 km | 6,0 l/100 km | 6,3 l/100 km |
Silnik | 1.3 MultiJet | 1.6 MultiJet | 1.6 MultiJet |
---|---|---|---|
Pojemność | 1248 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 95 KM | 120 KM | 130 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 320 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,0 s | 9,8 s | 9,8 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 200 km/h | 208 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,7 l/100 km | 3,7 l/100 km | 4,7 l/100 km |