Tipo doskonale odnalazło się we współczesnych realiach motoryzacyjnych. Z jakim silnikiem warto kupić używanego Fiata Tipo?
Fiat Tipo jest doskonałym przykładem tego, jak wiele dla odbiorców nadal znaczy wybór wersji nadwoziowych. Ten samochód oferowano jako klasycznego, 5-drzwiowego hatchbacka, jako sedana oraz w rodzinnej odmianie kombi z aż 550-litrowym bagażnikiem. Uznanie budzą również możliwości transportowe sedana (520 l), a nawet najmniejszego hatchbacka (440 l). Auto co prawda nie imponuje jakością materiałów użytych do wykończenia wnętrza (są dość surowe), ale za to nikt nie będzie miał problemu z obsługą dostępnych opcji. Na przestrzeni lat Tipo napędzały silniki benzynowe i wysokoprężne, a od niedawna w ofercie jest miękka hybryda. Mieliśmy okazję nią jeździć i tym samym odsyłamy do naszych wrażeń z jazdy tym autem.
A z jaką jednostką napędową warto wybrać Tipo z drugiej ręki? Zobaczmy, jakie silniki trafiają się na rynku wtórnym i wybierzmy najlepszy.
Używany Fiat Tipo II – silniki benzynowe i wersje hybrydowe
- 1.0 T3 (100 KM)
- 1.4 16V (95 KM)
- 1.4 T-Jet (120 KM)
- 1.6 E-torQ (110 KM)
- 1.5 Hybrid (130 KM)
Motyw przewodni w gamie benzynowych jednostek Tipo pełni silnik 1.4. W wolnossącej odmianie generuje 95 KM, w turbodoładowanej (T-Jet) – 120 KM. Obecność turbo nie idzie w parze z zastosowaniem bezpośredniego wtrysku paliwa (jest wielopunktowy), co sprzyja zamontowaniu w nim LPG. Przez krótki czas (do 2018 r.) w Tipo montowano inną wolnossącą odmianę – 1.6 E-torQ o mocy 110 KM. W 2020 roku silnik 1.4 16V ustąpił miejsca 3-cylindrowemu 1.0 T3 (100 KM) z wtryskiem bezpośrednim. Dwa lata później wprowadzono wariant 1.5 GSE Hybrid (130 KM), który w zasadzie jest mikrohybrydą z niewielkim akumulatorem (0,77 kWh) i elektrycznym „wspomagaczem” o mocy 20 KM. Awarie dotykają głównie najpopularniejsze silniki 1.4 i dotyczą przepustnic, alternatorów i sprzęgieł. W 1.4 T-Jet dochodzą do tego usterki turbosprężarki i wycieki płynu chłodzącego. Każdy silnik w Tipo ma przypisaną konkretną przekładnię. W obydwu 1.4 stosowano 6-biegowe skrzynie ręczne, w 1.0 T3 – 5-biegowe, natomiast w 1.6 E-torQ – 6-stopniowy automat, a w 1.5 Hybrid 7-biegową skrzynię dwusprzęgłową.
Silnik | 1.0 T3 | 1.4 16V | 1.4 T-Jet | 1.6 E-torQ | 1.5 Hybrid |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 999 cm³ | 1368 cm³ | 1368 cm³ | 1598 cm³ | 1469 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB | PB | PB + EV |
Maks. moc | 100 KM | 95 KM | 120 KM | 110 KM | 130 KM |
Maks. moment | 190 Nm | 127 Nm | 215 Nm | 152 Nm | 240 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,8 s | 12,1 s | 9,6 s | 11,5 s | 8,8 s |
Prędkość maks. | 192 km/h | 185 km/h | 200 km/h | 192 km/h | 207 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,4 l/100 km | 5,7 l/100 km | 6,0 l/100 km | 6,3 l/100 km | 5,1 l/100 km |
Używany Fiat Tipo II – silniki Diesla
- 1.3 MultiJet (95 KM)
- 1.6 MultiJet (120 KM, 130 KM)
Do Tipo Fiat montował dwa autorskie diesle – 1.3 MultiJet (95 KM) oraz 1.6 MultiJet, początkowo rozwijający 120 KM, a od 2020 r. – 130 KM. W obydwu spotkamy filtr cząstek stałych i turbo ze zmienną geometrią, natomiast w 1.3 MultiJet nie uświadczymy dwumasowego koła zamachowego. Niemniej to właśnie on uchodzi za bardziej awaryjny, sprawiając kłopoty z zaworem EGR, zapychającym się filtrem cząstek stałych i rozciągającym łańcuchem rozrządu. DPF i EGR potrafią zawodzić także w 1.6 MultiJet, ale nie aż na taką skalę. Włoskie diesle potrafią wypracować spore oszczędności na paliwie. O ile benzynowe Tipo realnie palą 7-9 l/100 km, tak wysokoprężne zadowalają się ok. 5-5,5 l/100 km w cyklu mieszanym. Wersje 1.3 seryjnie konfigurowano z 5-biegowymi skrzyniami ręcznymi, natomiast w 1.6 MultiJet spotkamy 6-biegowe. Do wersji 120-konnej opcjonalnie można było zamówić 6-biegową przekładnię dwusprzęgłową.
Silnik | 1.3 MultiJet | 1.6 MultiJet | 1.6 MultiJet |
---|---|---|---|
Pojemność | 1248 cm³ | 1598 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON |
Maks. moc | 95 KM | 120 KM | 130 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 320 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,0 s | 9,8 s | 9,8 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 200 km/h | 208 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 3,7 l/100 km | 3,7 l/100 km | 4,7 l/100 km |
Używany Fiat Tipo II – który silnik wybrać?
Z uwagi na przeciętne parametry i sporą awaryjność, nie warto szukać Tipo z dieslem 1.3 MultiJet i lepiej postawić na bardziej dopracowanego, a przy tym mocniejszego 1.6 MultiJet. W kwestii wyboru silnika benzynowego panuje dowolność – wszystkie są stosunkowo udane oraz nieskomplikowane w naprawach. Jedynie najmłodsze warianty 1.0 T3 i 1.5 Hybrid mogą nie być jeszcze w pełni rozeznane przez mechaników.