UżywaneUżywany Fiat Tipo II (od 2015 r.) - który silnik wybrać?

Używany Fiat Tipo II (od 2015 r.) – który silnik wybrać?

Tipo doskonale odnalazło się we współczesnych realiach motoryzacyjnych. Z jakim silnikiem warto kupić używanego Fiata Tipo?

Fiat Tipo jest doskonałym przykładem tego, jak wiele dla odbiorców nadal znaczy wybór wersji nadwoziowych. Ten samochód oferowano jako klasycznego, 5-drzwiowego hatchbacka, jako sedana oraz w rodzinnej odmianie kombi z aż 550-litrowym bagażnikiem. Uznanie budzą również możliwości transportowe sedana (520 l), a nawet najmniejszego hatchbacka (440 l). Auto co prawda nie imponuje jakością materiałów użytych do wykończenia wnętrza (są dość surowe), ale za to nikt nie będzie miał problemu z obsługą dostępnych opcji. Na przestrzeni lat Tipo napędzały silniki benzynowe i wysokoprężne, a od niedawna w ofercie jest miękka hybryda. Mieliśmy okazję nią jeździć i tym samym odsyłamy do naszych wrażeń z jazdy tym autem.

A z jaką jednostką napędową warto wybrać Tipo z drugiej ręki? Zobaczmy, jakie silniki trafiają się na rynku wtórnym i wybierzmy najlepszy.

Używany Fiat Tipo II – silniki benzynowe i wersje hybrydowe

  • 1.0 T3 (100 KM)
  • 1.4 16V (95 KM)
  • 1.4 T-Jet (120 KM)
  • 1.6 E-torQ (110 KM)
  • 1.5 Hybrid (130 KM)

Motyw przewodni w gamie benzynowych jednostek Tipo pełni silnik 1.4. W wolnossącej odmianie generuje 95 KM, w turbodoładowanej (T-Jet) – 120 KM. Obecność turbo nie idzie w parze z zastosowaniem bezpośredniego wtrysku paliwa (jest wielopunktowy), co sprzyja zamontowaniu w nim LPG. Przez krótki czas (do 2018 r.) w Tipo montowano inną wolnossącą odmianę – 1.6 E-torQ o mocy 110 KM. W 2020 roku silnik 1.4 16V ustąpił miejsca 3-cylindrowemu 1.0 T3 (100 KM) z wtryskiem bezpośrednim. Dwa lata później wprowadzono wariant 1.5 GSE Hybrid (130 KM), który w zasadzie jest mikrohybrydą z niewielkim akumulatorem (0,77 kWh) i elektrycznym „wspomagaczem” o mocy 20 KM. Awarie dotykają głównie najpopularniejsze silniki 1.4 i dotyczą przepustnic, alternatorów i sprzęgieł. W 1.4 T-Jet dochodzą do tego usterki turbosprężarki i wycieki płynu chłodzącego. Każdy silnik w Tipo ma przypisaną konkretną przekładnię. W obydwu 1.4 stosowano 6-biegowe skrzynie ręczne, w 1.0 T3 – 5-biegowe, natomiast w 1.6 E-torQ – 6-stopniowy automat, a w 1.5 Hybrid 7-biegową skrzynię dwusprzęgłową.

Fiat Tipo II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. i wersje hybr.)
Silnik 1.0 T3 1.4 16V 1.4 T-Jet 1.6 E-torQ 1.5 Hybrid
Pojemność 999 cm³ 1368 cm³ 1368 cm³ 1598 cm³ 1469 cm³
Paliwo PB PB PB PB PB + EV
Maks. moc 100 KM 95 KM 120 KM 110 KM 130 KM
Maks. moment 190 Nm 127 Nm 215 Nm 152 Nm 240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,8 s 12,1 s 9,6 s 11,5 s 8,8 s
Prędkość maks. 192 km/h 185 km/h 200 km/h 192 km/h 207 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,4 l/100 km 5,7 l/100 km 6,0 l/100 km 6,3 l/100 km 5,1 l/100 km
FIAT Tipo II Lounge 14T-Jet 120KM 6MT SB6977S 01-2017
Turbodoładowany 1.4 w Tipo nie ma zaawansowanego modułu MultiAir, ale i tak cierpi na kilka przypadłości.
FIAT Tipo II Sedan Lounge 16 16V E-Torq 110KM 6AT SB6865R 06-2016
Wolnossącego 1.6 o dziwo łączono tylko z automatyczną skrzynią biegów.

Używany Fiat Tipo II – silniki Diesla

  • 1.3 MultiJet (95 KM)
  • 1.6 MultiJet (120 KM, 130 KM)

Do Tipo Fiat montował dwa autorskie diesle – 1.3 MultiJet (95 KM) oraz 1.6 MultiJet, początkowo rozwijający 120 KM, a od 2020 r. – 130 KM. W obydwu spotkamy filtr cząstek stałych i turbo ze zmienną geometrią, natomiast w 1.3 MultiJet nie uświadczymy dwumasowego koła zamachowego. Niemniej to właśnie on uchodzi za bardziej awaryjny, sprawiając kłopoty z zaworem EGR, zapychającym się filtrem cząstek stałych i rozciągającym łańcuchem rozrządu. DPF i EGR potrafią zawodzić także w 1.6 MultiJet, ale nie aż na taką skalę. Włoskie diesle potrafią wypracować spore oszczędności na paliwie. O ile benzynowe Tipo realnie palą 7-9 l/100 km, tak wysokoprężne zadowalają się ok. 5-5,5 l/100 km w cyklu mieszanym. Wersje 1.3 seryjnie konfigurowano z 5-biegowymi skrzyniami ręcznymi, natomiast w 1.6 MultiJet spotkamy 6-biegowe. Do wersji 120-konnej opcjonalnie można było zamówić 6-biegową przekładnię dwusprzęgłową.

Fiat Tipo II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 1.3 MultiJet 1.6 MultiJet 1.6 MultiJet
Pojemność 1248 cm³ 1598 cm³ 1598 cm³
Paliwo ON ON ON
Maks. moc 95 KM 120 KM 130 KM
Maks. moment 200 Nm 320 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,0 s 9,8 s 9,8 s
Prędkość maks. 180 km/h 200 km/h 208 km/h
Śr. zużycie paliwa 3,7 l/100 km 3,7 l/100 km 4,7 l/100 km
FIAT Tipo II Lounge 16MultiJet 120KM 6MT SB5681T 01-2018
1.6 MultiJet pod każdym względem przewyższa mniejszego 1.3 MultiJet. Obydwa palą nawet podobne ilości paliwa.

Używany Fiat Tipo II – który silnik wybrać?

Z uwagi na przeciętne parametry i sporą awaryjność, nie warto szukać Tipo z dieslem 1.3 MultiJet i lepiej postawić na bardziej dopracowanego, a przy tym mocniejszego 1.6 MultiJet. W kwestii wyboru silnika benzynowego panuje dowolność – wszystkie są stosunkowo udane oraz nieskomplikowane w naprawach. Jedynie najmłodsze warianty 1.0 T3 i 1.5 Hybrid mogą nie być jeszcze w pełni rozeznane przez mechaników.

Przeczytaj więcej na temat Fiata Tipo II:

Używany Fiat Tipo II (od 2015 r.) – opinie użytkowników

Fiat Tipo SW Cross 1.6 MultiJet – nasz test

FIAT Tipo II Sedan Lounge 16MultiJet 120KM 6MT SB5882R 05-2016

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji