Wysokie ceny paliw sprzyjają wzrostowi zainteresowania autami, które jeżdżą „za grosze” – jak Seicento z LPG. Pamiętajmy jednak, że to samochód awaryjny i mało bezpieczny. Oto opinie o używanych Fiatach Seicento.
Obecny na motoryzacyjnej scenie od prawie 25 lat Fiat Seicento stał się obiektem wielu żartów i memów, jednak nie wypada zapominać o niebagatelnej roli, jaką ten model odegrał w naszym kraju. Raz że był samochodem wytwarzanym wyłącznie w polskiej fabryce (w Tychach), dwa – gdy tylko się pojawił, odnotowano do tej pory niepobity rekord sprzedaży nowych samochodów (ponad 632 tys. sztuk; 1999 rok). Fiat Seicento brylował zresztą na liście bestsellerów aż do 2003 roku, gdy z pozycji lidera zepchnęła go Skoda Fabia. W salonie nie był może spełnieniem motoryzacyjnych marzeń, ale na pewno realną szansą na zakup nowego samochodu przez mniej majętne osoby. Podobnie wyglądało to na rynku wtórnym – każdy, kto szukał jakiegokolwiek auta z dolnej półki cenowej, niemal zawsze brał pod uwagę Seicento. Rozważanie go w 2022 roku w roli pełnoprawnego pojazdu do jazdy na co dzień może wywołać uśmiech politowania, niemniej można wymienić szereg zalet wciąż stawiających małego Fiata w korzystnym świetle. Po pierwsze – produkowano go bardzo długo (do 2010 roku), zatem mamy do czynienia z korzystną relacją ceny do rocznika; po drugie – w przeważającej większości dominują auta z polskich salonów od pierwszych właścicieli; po trzecie – jego silniki niewiele palą i tolerują LPG, co ma niebagatelne znaczenie w czasach, gdy litr benzyny kosztuje ponad 8 zł.
Oczywiście nie można pomijać szeregu wad, przez które w dzisiejszych czasach na Seicento zdecyduje się jedynie wąska grupa odbiorców. Przede wszystkim brakuje 5-drzwiowego nadwozia i wyposażenia uchodzącego obecnie za absolutne minimum. Seicento jest też dość kapryśną konstrukcją, w której co chwila trzeba coś naprawić (zaopatrzoną jednak w szerokie zaplecze niedrogich zamienników). Wreszcie należy mieć na uwadze mizerny poziom bezpieczeństwa podróżnych: w testach Euro NCAP zdobył zaledwie 1 gwiazdkę na 5 możliwych. Przyjrzyjmy się, co o używanych Fiatach Seicento sądzą po tylu latach użytkownicy. Oto opinie o tym małym samochodzie.
Używany Fiat Seicento – wnętrze
Ascetyczna tablica przyrządów Seicento do tej pory nieźle się prezentuje – przynajmniej w odmianach Sporting i w późniejszych egzemplarzach, w których przeważają jaśniejsze kolory. Patrząc na obecne realia panujące w segmencie A można wręcz stwierdzić, że Seicento nie ma się za bardzo czego wstydzić: minimalistyczne zegary i odsłoniętą blachę na drzwiach spotkamy w znacznie młodszych i droższych modelach. Kiepsko jest natomiast w kwestii wyposażenia. Tzw. „golasy”, czyli wersje S i późniejsze Actual/Young, nie mają w zasadzie niczego do zaoferowania. Dopiero warianty SX/Active wyposażano w elektryczne szyby, wspomaganie kierownicy, centralny zamek, radio i poduszkę kierowcy. Na klimatyzację nie ma co liczyć: występuje w zaledwie kilku wystawionych Seicento, głównie sprowadzonych.
3-drzwiowe nadwozie ogranicza komfort użytkowania Seicento w więcej niż 2 osoby. Nie ma jednak tego złego, bo kanapa pełni tu rolę awaryjną: dorośli wytrzymają tu najwyżej na krótkich dystansach. Z przodu jest natomiast bardzo dobrze, a obszerne drzwi ułatwiają zajmowanie miejsca wysokim podróżnym. Skromna regulacja foteli utrudnia odnalezienie optymalnej pozycji za kierownicą. Plus za doskonałą widoczność w każdą stronę i przyjemne wrażenie pełnej kontroli nad autem: przód i tył są niemal dosłownie na wyciągnięcie ręki. Głęboki, ale krótki bagażnik zabierze 170 l pakunków z możliwością powiększenia do niezłych 810 l. Prowadzi do niego wysoko zawieszony próg załadunkowy.
Używany Fiat Seicento – silniki
W Seicento występowały dwa benzynowe, 4-cylindrowe silniki z jednopunktowym wtryskiem paliwa: znany m.in. z Cinquecento i Uno 0.9 8V (39 KM) oraz stosowany w Cinquecento Sporting, a także w Pandzie II 1.1 8V (54 KM). Słabszego wycofano w 2002 roku, zaś pod koniec 2000 roku w 1.1 zmieniono typ wtrysku na wielopunktowy. Do zalet „900-tki” należy wymienić obecność łańcuchowego napędu rozrządu i hydraulicznych popychaczy zaworów. Mocniejszy silnik wykorzystuje pasek rozrządu (wymiana co 90 tys. km) i trzeba w nim regulować zawory. O wiele żwawiej napędza Seicento, a przy tym jest podatny na tuning. Do obydwu jednostek można bez problemu zaadaptować instalację gazową: czy to 0.9 czy 1.1, spalanie LPG mieści się w granicach 7 l/100 km. We wszystkich autach stosowano 5-biegowe skrzynie biegów. Oferowano nawet tzw. półautomat, czyli Seicento Citymatic z automatycznym sprzęgłem sterowanym elektrohydraulicznie (ręczna zmiana biegów, brak pedału sprzęgła).
Używany Fiat Seicento – opinie użytkowników
Zalety
„Z przodu nie brakuje miejsca nawet dla wysokich osób – mam ponad 1,9 m i nie narzekam”
„Seicento wjedzie tam, gdzie innym autem bym nie próbował. Idealny kompan do miasta”
„Silnik 0.9 praktycznie bezobsługowy: rozrząd na łańcuchu, hydraulika zaworów. Nie miałem poważnych usterek”
„Wciąż jest pełno części do Seicento. Auto mega niedrogie w utrzymaniu – tańszy już będzie chyba tylko skuter”
Wady
„Pedały rozmieszczono zbyt blisko siebie. Jednocześnie wciskam gaz i hamulec”
„Nawet w Sportingu trzeba uważać na zakrętach. Auto bardzo łatwo traci przyczepność już przy 65 km/h”
„Skrzynia zgrzyta, a wybieranie biegów to loteria. Trzeba się jej nauczyć”
„W moim Seicento wymieniałem progi i ratowałem podłogę. Mimo ocynkowanej blachy rdza jest tu poważnym problemem”
Używany Fiat Seicento – awaryjność, typowe usterki
Ogromna popularność tego modelu na polskim rynku dobitnie obnażyła najsłabsze punkty tej wiekowej, lecz prostej konstrukcji. W obydwu silnikach Seicento trwałością nie grzeszą uszczelki pod głowicą. 1.1 miewa tendencje do przegrzewania się: winna leży zazwyczaj w cieknącej chłodnicy lub innej nieszczelności układu. Zdarzają się też trudności z uruchomieniem silnika na ciepło. Zawodzą czujniki położenia wału korbowego oraz immobilizer. Trzeba się też nastawić na walkę z wyciekami oleju z silnika. Dość „delikatne” zawieszenie jest podatne na odkształcanie się, w związku z czym auto wymaga częstej korekty geometrii kół. Kłopotliwe bywają tylne bębny hamulcowe ze szczękami: potrafią się zapiec, uniemożliwiając dalszą jazdę. Oprócz tego psują się silniki wycieraczek, nawiewy wentylacyjne, odpadają klamki. Auta z początku produkcji trapi problem korozji – niestety, zazwyczaj poważny. W młodszych rocznikach nie powinna jeszcze stanowić zagrożenia, niemniej chcąc trochę pojeździć Seicento warto doinwestować w zabezpieczenie antykorozyjne.
Używany Fiat Seicento – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się na podłodze bagażnika, na tabliczce przy wnęce na koło zapasowe.
Używany Fiat Seicento – sytuacja rynkowa, ceny
Najtańsze Seicenta na Otomoto sprzedawane są po cenie wręcz złomowej: 2-3 tys. zł. Budżet 4-6 tys. zł pozwoli rozejrzeć się za autami po 1. i 2. liftingu, natomiast ok. 8 tys. zł wystarczy na Fiata 600 z roczników 2007-2010. Niebywałą zaletą są niskie deklarowane przebiegi, nierzadko plasujące się poniżej 100 tys. km. Przeważają auta z polskich salonów z silnikami 1.1.
Używany Fiat Seicento – podsumowanie
Jakie Seicento warto ewentualnie rozważyć? Wyprodukowane po 2004 r. – takie egzemplarze mają odrobinę lepsze wyposażenie, zawsze silnik 1.1, z reguły niewiele przejechały i nie zmagają się jeszcze z wszechobecną korozją. Dobrą inwestycją może się okazać zadbany Sporting lub jakaś rzadsza wersja (Brush, 50th), która pozwoli wyróżnić się z tłumu aut. Nie rekomendujemy jednak tego samochodu do użytku poza miastem: wypadek na drodze szybkiego ruchu może mieć katastrofalne skutki.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych, tanich samochodach:
Używany Fiat Panda II (2003-2012) – opinie użytkowników
Używane Renault Clio II (1998-2012) – opinie użytkowników
Używany Peugeot 206 (1998-2012) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 334/151/145 cm |
Rozstaw osi | 220 cm |
Pojemność bagażnika | 170-810 l |
Silnik | 0.9 8V | 1.1 8V | 1.1 8V (MPI) |
---|---|---|---|
Pojemność | 899 cm³ | 1108 cm³ | 1108 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 39 KM | 54 KM | 54 KM |
Maks. moment | 65 Nm | 86 Nm | 88 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 18,0 s | 13,8 s | 14,2 s |
Prędkość maks. | 140 km/h | 150 km/h | 150 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,1 l/100 km | 6,4 l/100 km | 6,5 l/100 km |