Sedici, jak mało które auto, świetnie odnajduje się zarówno w mieście, jak i w lekkim terenie. Z jakim silnikiem warto kupić używanego Fiata Sedici?
Mariaż Fiata z Suzuki zaowocował stworzeniem udanego miejskiego crossovera, oferowanego jako Suzuki SX4 i Fiat Sedici. Włoski odpowiednik nie sprzedawał się u nas tak dobrze jak auto z japońskim szyldem, niemniej wybór między Fiatem a Suzuki tak naprawdę nie ma większego znaczenia. Konstrukcyjnie to te same auta, czyli crossovery mieszczące się gdzieś między samochodami miejskimi i kompaktowymi (4,12 m długości). Osie rozlokowano między sobą w odległości zaledwie 2,50 m i przez to duet SX4/Sedici nie może się pochwalić nadzwyczajną ilością miejsca w środku. Przeciętny jest również zaledwie 270-litrowy bagażnik.
Sporą zaletą była możliwość zestawienia z napędem 4×4, który w połączeniu z 17,5-centymetrowym prześwitem czynił z Sedici auto całkiem nieźle spisujące się poza asfaltem lub w miejskiej „dżungli” (gdzie jest mnóstwo krawężników). W Fiacie montowano mniej silników niż w Suzuki. Pokuszono się o pozostawienie tych mocniejszych i w efekcie na rynku nie ma Sedici o mocy mniejszej niż 107 KM. Z jaką jednostką napędową warto rozważyć ten model? Oto przekrój gamy silnikowej Fiata Sedici.
Więcej na temat używanego Suzuki SX4 (2006-2014)
Używany Fiat Sedici – silniki benzynowe
- 1.6 16V (107 KM, 120 KM)
Chętni na benzynowego Sedici mieli do wyboru tylko jeden silnik – wolnossącego 1.6 16V, którego opracowało Suzuki. Do modernizacji (2009 r.) rozwijał on 107 KM, natomiast w późniejszych latach – 120 KM. Silnik uchodzi za bezawaryjny i w dodatku zadowala się akceptowalnymi ilościami paliwa: w cyklu mieszanym zużywa ok. 7-8 l/100 km. Niektórzy zamontowali do niego instalację gazową i wtedy trzeba się liczyć z zużyciem ok. 8,5 l LPG na każde 100 km. Montaż autogazu wiąże się jednak z koniecznością regulacji luzów zaworowych (co 20-30 tys. km): inaczej doprowadzimy do kosztownej awarii głowicy. Po tylu latach i tysiącach kilometrów warto zlecić kontrolę stanu rozrządu. Co prawda jest to trwały łańcuch, ale lepiej „dmuchać na zimne”. Warto podkreślić, że obydwie wersje silnikowe mogły łączyć się z napędem 4×4.
Silnik | 1.6 16V | 1.6 16V |
---|---|---|
Pojemność | 1586 cm³ | 1586 cm³ |
Paliwo | PB | PB |
Maks. moc | 107 KM | 120 KM |
Maks. moment | 145 Nm | 156 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s | 10,7 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 185 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 7,1 l/100 km | 6,2 l/100 km |
Używany Fiat Sedici – silniki Diesla
- 1.9 MultiJet (120 KM)
- 2.0 MultiJet (135 KM)
Silniki wysokoprężne dla odmiany pochodzą od Fiata. Do 2009 roku w Sedici montowano 120-konnego 1.9 MultiJet, a później – 2.0 MultiJet o mocy 135 KM. Obydwa można było zamówić w połączeniu z napędem 4×4. Diesle miewają już swoje bolączki. W 1.9 zdarzają się wycieki oleju i awarie koła dwumasowego, natomiast w 2.0 MultiJet psują się klapy wirowe w układzie dolotowym i z czasem twardnieje uszczelka smoka pompy olejowej (pogarsza się wtedy smarowanie silnika). Oprócz tego trzeba w nim zwrócić uwagę na kondycję filtra cząstek stałych. Słabą stroną diesli jest zużycie paliwa, gdyż w rzeczywistości jest ono niewiele niższe od aut benzynowych: średnio trzeba liczyć ok. 6,5-7 l/100 km. Większa dawka momentu obrotowego daje jednak więcej swobody w wyprzedzaniu na drogach szybkiego ruchu.
Silnik | 1.9 MultiJet | 2.0 MultiJet |
---|---|---|
Pojemność | 1910 cm³ | 1956 cm³ |
Paliwo | ON | ON |
Maks. moc | 120 KM | 135 KM |
Maks. moment | 280 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,2 s | 11,2 s |
Prędkość maks. | 190 km/h | 190 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,6 l/100 km | 5,4 l/100 km |
Używany Fiat Sedici – który silnik wybrać?
Biorąc pod uwagę niezawodność, o wiele lepsze noty zbiera w Sedici silnik benzynowy. Nie każdemu jednak przypadnie do gustu pod kątem dynamiki i zużycia paliwa. Turbodiesle mają nieco więcej „wigoru”, ale mogą niemiło zaskoczyć kosztami doprowadzenia do idealnego stanu. Jeśli koniecznie zechcemy wariant wysokoprężny, lepszy będzie 2.0 MultiJet.