Fiatowi udała się sztuka stworzenia bardzo dobrych aut kompaktowych, z tym że przepadły one w licznie obsadzonej konkurencji. Którego Fiata wybrać: Bravo II czy Tipo II?
Mieszanie w nazewnictwie i wizerunkowa porażka modelu Stilo na długo wytworzyły pewien dystans pomiędzy Fiatem a jego odbiorcami. Zaprezentowanie w 2007 r. Bravo II rzuciło zupełnie nowe światło na kompaktowy model włoskiej marki, ale dopiero produkowane od 2015 r. Tipo II odniosło niemały rynkowy sukces, od jakieś czasu regularnie plasując się w pierwszej 10. najchętniej kupowanych nowych aut w Polsce. Nim przejdziemy do porównania obydwu samochodów, trzeba zaznaczyć, że ich projektowaniu przyświecały różne idee. Bravo miał być groźnym konkurentem dla kompaktów z Niemiec, stąd jego agresywnie narysowana karoseria, pod którą instalowano całkiem mocne silniki. Tipo to, dla odmiany, samochód budżetowy, czyli dość surowo wykończony, pozbawiony przyspieszających bicie serca wersji. Punktuje za to aż trzema wersjami nadwoziowymi.
Fiat Tipo to wciąż wytwarzany model, stąd względnie wolno traci na wartości. Inna sprawa, że jako nowe więcej kosztowało Bravo, dlatego dysponując konkretnym budżetem (ok. 30 tys. zł) można przebierać pośród obydwu samochodów. Którego lepiej wybrać – efektowniejszego, czy nastawionego na rozsądek? Porównajmy używanego Fiata Bravo II z Fiatem Tipo II.
Nowy Fiat Tipo (2021) – opis wersji i cennik modelu
Używany Fiat Bravo II i Fiat Tipo II – deska rozdzielcza
Kokpity prezentują odmienne drogi stylistyczne, ale obydwa nieźle znoszą próbę czasu. Od deski Tipo być może wypadałoby oczekiwać trochę więcej nowoczesności, ale z drugiej strony – wciąż nie brakuje zwolenników starej szkoły projektowania kokpitów. W Bravo każda funkcja posiada swój dedykowany przycisk, Tipo natomiast poszło w stronę skumulowania wszystkiego w centralnym wyświetlaczu. Na szczęście klimatyzację, jak i radio czy system głośnomówiący można wygodnie obsługiwać guzikami (w panelu lub na kierownicy). Bravo sprawia wrażenie lepiej i estetyczniej wykonanego: uświadczymy w nim więcej przyjemniejszych w dotyku oraz dla oka tworzyw (głównie górę deski przypominającą włókno węglowe). Montaż i spasowanie zasługuje na uznanie w obydwu samochodach.
Używany Fiat Bravo II i Fiat Tipo II – przestrzeń w środku
Zarówno Bravo, jak i Tipo nie są małymi kompaktami – przy długości przekraczającej 4,3 m doganiają klasową czołówkę. Jednak dopiero nowszy model zwraca uwagę pokaźnym rozstawem osi, wynoszącym 264 cm. Dzięki temu zabiegowi (i poprowadzonej wyżej niż w Bravo linii dachu) to właśnie w Tipo panują lepsze warunki podróżowania na kanapie, od biedy nawet dla 3 osób. Do przedniej części kabiny trudno mieć jakiekolwiek zażalenia, może tylko w stronę krótkich siedzisk foteli w Bravo. Dobrze, że przynajmniej zostały przyzwoicie wyprofilowane (staranniej niż w Tipo) i przesuwają się w szerokim stopniu.
Używany Fiat Bravo II i Fiat Tipo II – bagażniki
Fiatowi udała się sztuka wygospodarowania niemałej przestrzeni bagażowej, bowiem już słabsze 400 l w Bravo zasługuje na uznanie. Tipo zabierze o 40 l więcej, do jego bagażnika w dodatku prowadzi szerszy otwór załadunkowy. Niezła ustawność i wykończenie również należy postawić po stronie zalet. Dla zainteresowanych zakupem Tipo, których to nie satysfakcjonuje, pozostaje wybór odmiany sedan (520 l) lub kombi (550-1650 l). Dopiero w nowszym modelu Fiat mocniej skupił się na codziennym wykorzystaniu przestrzeni bagażowej, umieszczając w Tipo haczyki na torby i przegródki oddzielające drobiazgi od reszty pakunków.
Używany Fiat Bravo II i Fiat Tipo II – silniki
Bravo i Tipo po części wykorzystują wspólne jednostki napędowe. Benzynową gamę starszego auta w całości oparto na silniku 1.4: w wersji wolnossącej (90 KM) i turbodoładowanych T-Jet (120/150 KM) oraz MultiAir (140 KM) z zaawansowanym systemem sterowania zaworami. Do Tipo trafiły dwie najsłabsze wersje, z tym że podstawowy 1.4 rozwija w nim 95 KM, 1.4 T-Jet – bez zmian, czyli 120 KM. Ten silnik oferowano nawet w odmianie z fabryczną instalacją gazową. Paletę uzupełnia 110-konny 1.6 e-torQ, łączony wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów. Zwolennicy turbodiesli najprawdopodobniej pójdą w stronę Bravo, bowiem dla niego przewidziano szerszą gamę wersji wysokoprężnych. Opiera się na włoskich konstrukcjach MultiJet: 1.6 (90/105/120 KM), 1.9 (120/150 KM) i 2.0 (165 KM). W Tipo przewidziano tylko jednego z nich, mianowicie 120-konnego 1.6 MultiJet, a na dole gamy umieszczono budżetowego 1.3 MultiJet (95 KM), znanego m.in. z Pandy.
Więcej na temat silnika 1.4 T-Jet
Więcej na temat silnika 1.4 MultiAir
Używany Fiat Bravo II i Fiat Tipo II – co się w nich psuje?
Swego czasu kłopotliwe bywały moduły elektrohydraulicznego systemu sterowania zaworami w silnikach 1.4 MultiAir z Fiata Bravo. Producent wymieniał je na gwarancji, obecnie pozostaje wydatek ok. 3 tys. zł na nowy moduł i dorzucenie kilkuset złotych za wymianę. Niektóre placówki zajmują się jednak czyszczeniem felernej części lub jej naprawami, co pozwoli ograniczyć koszty. Fiat poprawił system MultiAir w 2012 r. i skala problemów spadła. Wolnossące 1.4 potrafią z kolei ponadprzeciętnie zużywać olej silnikowy. Przeciętną trwałość reprezentuje 1.3 MultiJet z Tipo (kapryśny DPF i łańcuch rozrządu), z kolei w 1.6 MultiJet należy pilnować kondycji gumowej uszczelki smoka olejowego (zwłaszcza gdy po odpaleniu przez kilka sekund nie gaśnie kontrolka ciśnienia oleju). Fiat do Bravo montował felerne skrzynie biegów M32 (1.4 T-Jet z lat 2007-2010), w których szybko poddają się łożyska. W Tipo stosunkowo wcześnie interwencji wymagało zawieszenie: już przy 30 tys. km zachodziła konieczność wymiany łączników stabilizatora czy końcówek drążków kierowniczych. Z kolei awarie elektroniki pokładowej częściej przytrafiają się właścicielom starszego modelu.
Używany Fiat Bravo II i Fiat Tipo II – za ile można go kupić?
Bravo z początku produkcji, niekoniecznie z najsłabszymi silnikami, kosztują ok. 10 tys. zł. Na dobrze utrzymany samochód z powodzeniem wystarczy 15 tys. zł, zaś egzemplarze z górnych półek cenowych oscylują w granicach 25-30 tys. zł (poliftowe modele z przebiegami poniżej 150 tys. km). Tyle powinno już wystarczyć na wciąż „świeże” Tipo, ale przestrzegamy: to samochody w podstawowych wersjach wykończenia, wyróżniające się czarnymi klamkami/lusterkami oraz oszczędnościami w kabinie. Większą swobodę pośród ofert zapewni dopiero kwota 35-40 tys. zł.
Używany Fiat Bravo II i Fiat Tipo II – którego wybrać?
Więcej radości z użytkowania najprawdopodobniej dostarczy Bravo: to bowiem efektownie stylizowany, ciekawie wyposażony i całkiem mocny kompaktowy samochód. Tipo za to deklasuje rywali stosunkiem ceny do przebiegu i rocznika, lecz niektórych może odepchnąć swoją poprawnością. To tak naprawdę auta z różnych półek cenowych (gdy były nowe), trafiające w osobne grupy docelowe. Wybór odpowiedniejszego w szczególności zależy tu od tego, czego oczekujemy od kompaktowego Fiata.
Fiat Bravo II – plusy i minusy
+ dobre zabezpieczenie przed korozją, szeroka paleta udanych silników, efektowny design nadwozia
– ograniczona przestrzeń z tyłu, słaba widoczność, nietrwałe skrzynie M32 i zautomatyzowane Dualogic
Fiat Tipo II – plusy i minusy
+ wystarczająca gama odmian nadwoziowych, trwała i solidna konstrukcja, dobra relacja ceny do rocznika
– niezbyt dynamiczne silniki, surowe tworzywa kokpitu, ubogie wyposażenie bazowych wersji
Fiat Bravo II | Fiat Tipo II | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2007-2015 | od 2015 r. |
Dł./szer./wys. | 433/179/149 cm | 437-457/179/149-151 cm |
Rozstaw osi | 260 cm | 264 cm |
Pojemność bagażnika | 400-1175 l | htb 440-1400 l, sed 520 l, kmb 550-1650 l |
Silniki benzynowe | 1.4 (90-150 KM) | 1.4-1.6 (95-120 KM) |
Silniki Diesla | 1.6-2.0 (90-165 KM) | 1.3-1.6 (95-120 KM) |
Silnik | 1.4 | 1.4 T-Jet | 1.4 MultiAir | 1.6 MultiJet | 1.9 MultiJet |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1368 cm³ | 1368 cm³ | 1368 cm³ | 1598 cm³ | 1910 cm³ |
Paliwo | benz. | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 120 KM | 140 KM | 120 KM | 150 KM |
Maks. moment | 128 Nm | 206 Nm | 230 Nm | 300 Nm | 305 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,5 s | 9,6 s | 8,9 s | 10,5 s | 9,0 s |
Prędkość maks. | 179 km/h | 197 km/h | 204 km/h | 195 km/h | 209 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,7 l/100 km | 6,7 l/100 km | 5,7 l/100 km | 4,9 l/100 km | 5,6 l/100 km |
Silnik | 1.4 | 1.4 T-Jet | 1.6 e-torQ | 1.3 MultiJet | 1.6 MultiJet |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1368 cm³ | 1368 cm³ | 1598 cm³ | 1248 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz. | benz., turbo | benz. | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 95 KM | 120 KM | 110 KM | 95 KM | 120 KM |
Maks. moment | 127 Nm | 215 Nm | 152 Nm | 200 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,5 s | 10,1 s | 11,2 s | 11,7 s | 9,7 s |
Prędkość maks. | 185 km/h | 200 km/h | 192 km/h | 180 km/h | 199 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,7 l/100 km | 6,0 l/100 km | 6,3 l/100 km | 3,7 l/100 km | 4,7 l/100 km |
Polecamy inne nasze materiały na temat używanych Fiatów Bravo II i Tipo II: